Tråd: podcasttråden

Här kan vi tipsa om olika webradioprogram som vi gillar.

Jag har just börjat lyssna på norrlandspodden som gjordes av Sofia Mirjamsdotter och Po Tidholm ifjol. Trevligt hittils, gillar när den snackas Norrland bortom schablonerna. Tidholm har också skrivit essä/reportageboken "Norrland" som jag läser just nu.

http://blogg.mittmedia.se/norrlandspodden/

Tips 2: Mangapatriarkatet. Flamsigt men jävligt kunnigt om serier och serieskapande i Sverige, av mina kompisar Stef Gaines och Lisa Medin.
http://mangapatriarkatet.se/

Vad lyssnar ni på? Har hört det snackas om att Tommy vart med i nåt podcastsammanhang nyligen o snackat om sin idol?

Sv: podcasttråden

Sjuka Signaler har jag lyssnat jättemycket på. Bra punkpod med både nytt och gammalt. Det var två snubbar från Umeås punkscen som låg bakom den och jag tror den sändes först på Umeå Studentradio. De hade bl.a. temaprogram om Reagan och Thatchers influens inom 80-talspunken, en virtuell jorden-runt-resa med kängpunk som den röda tråden med mera. Programmet lades ner för några år sedan men går fortfarande att lyssna på och ladda ner:

http://sjukasignaler.blogspot.se/

Har tänkt lyssna på den där Norrlandspodden länge (PO Tidholm verkar ha mycket kloka åsikter om Norrland som (stor)region), men jag blir lite putt när det inte går att ladda ner avsnitten. Har aldrig ro att lyssna på podcasts hemma. Vill lyssna när jag är ute och går.

"Codpaste" är också en sjukt bra blogg. De två artisterna People Like Us och Ergo Phizmis gör en radioprogramserie om ljudkollage. De spelar upp en massa skum, rolig musik som de sedan gör ljudkollage av. Man får bland annat höra märklig vokalpoesi, klassisk musik i housetappning, dadaistiska ljuddikter, brittiska 60-talskomiker med mera med mera.

https://wfmu.org/playlists/CT

maskinpark.bandcamp.com

Sv: podcasttråden

Eftersom jag är en sån www-hacker har jag tagit fram URL:er till filerna:

pod.mittmedia.se/pod/filer/norrlandspodden_avsnitt6.mp3

länken ovan är det bara att byta siffra på efter "avsnitt" för att plocka ned andra. Första och andra avsnittet saknas på servern.

avsnitt 10 och11 har denna url (byt siffra likt ovan)
pod.mittmedia.se/pod/filer/NP_avsnitt10.mp3

Intressant är ju att Sofia Mirjamsdotter är höger men ändå har en viss förståelse för glesbygdsproblematik. Mejlade henne om avsnitt 1 o 2, men inte fått svar. Ska se om Po svarar istället.

Sv: podcasttråden

Vad snällt Elias, man tackar!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: podcasttråden

Jag skrev till mittmedia och bad dem om hjalp, de fixade lanken till avsnitt 2, det om kolonialiseringen. Ettan finns inte langre pa deras servrar.

pod.mittmedia.se/pod/filer/14_05_19_norrlandspodden_avsnitt_2_edit1.mp3

Sv: podcasttråden

FFFoxy podcast på http://www.freeformfreakout.com/ är en bra podcast om underjordisk musik. De kastar ett ganska brett nät över noise, industri, free folk, lo-fi-post-everything-avantgarde, indiepop - alla musikstilar som florerar i något sorts självmotiverat kreativt träsk täcks upp.
Har bara hört ett par avsnitt. Programmet om Good Area/No Intention-snubbens skivbolag Vitrine var en hit. Kul att de haft en redaktionell process och faktiskt har med intervjuer i podcasten, så det inte bara blir en anonym spellista.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: podcasttråden

Jag lyssnade på ett avsnitt av FFFoxy podcast för ett tag sen och tyckte inte om det så mycket. Det var det avsnittet med Grasstops recordings eller vad det nu hette, men det var ju ett folk-bolag och jag ju gillar inte folk. Bestömde mig iagf för att ge den en ny chans och lyssnade på #58 med Matt Krefting och tyckte det var jättebra! Det fick mig att bli intresserad av noise-musik igen! Kul eftersom jag gått igenom en mindre kris sen jag tappade intresset för noise och experimentell musik generellt.

Finns det några bra lite mer akademiska poddar? Tänker speciellt på poddar om typ 'vänster-historia', marxism, feminism osv.?

Sv: podcasttråden

Kul att du gillade FFoxy Nickecool! Jag har bara lyssnat på ett par avsnitt sen jag tipsade om det, men det är rätt trevligt, gillar bredden i musikvalet. Känns som de vill ta ett helhetsgrepp på undergroundmusiken.

Jag känner inte till några poddar om vänsterhistoria, marxism, feminism. Skulle vilja ha tips på det också!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: podcasttråden

Hade jag haft tid skulle jag lyssna på några föreläsningar från Oxforduniversitet: https://www.anthro.ox.ac.uk/publication … hropology/

Eller "hade jag tid"... Det handlar ju om prioriteringar. Så klart.

Sökte lite på Internet och fann detta: http://www.stitcher.com/podcast/marrxis … refid=stpr
Verkar vara en marxistisk podcast. Kanske något för dig, Nickecool? Blev lite intresserad av avsnittet om kapitalistisk ideologi och barnfilm. Har alltså inte lyssnat, utan bara gjort en okulär besiktning.

Sv: podcasttråden

Alltså, det här är väl allmänt vetande iofs, men det är gött att ladda ner radioprogram från P1 att lyssna på. Laddade ner ett dussin avsnitt av Filosofiska Rummet så nu kan jag klia högtravande så det blöder i skäggstubben när jag är ute och går.

Larsesq: verkar vara hyfsat vanligt bland engelska universitet att lägga ut inspelade föreläsningar. Jag lyssnade en del på Mark K-punk Fisher och Nina Powers föreläsningar om kapitalistisk realism och hur tokdålig den liberala feminismen är för ett par år sen. Är för lat för att söka upp länkar till dessa nu, men det jär ju bare å sök för bumlingen.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: podcasttråden

Jag är så pass outforskad i ämnet, så jag lyssnar mest på P1 och P3-dokumentärer. Brukar lyssna på attladottirs pod ibland bara för att hon är bra.. men borde ju garanterat utforska mer. Har till dags dato inte lyssnat på ett enda avsnitt av Flumskolan och känner ändå inte att jag missar så mycket haha.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: podcasttråden

Jag har börjat lyssna rätt mycket på poddar den här hösten/vintern. Har alltid bara lyssnat musik eller på SR appen på telefonen men laddade ner appen "poddcast addict" som har samma upplägg som SR appen fast en söker på poddar som en följer.

Jag lyssnar / har lyssnat på

Lilla Drevet - Podd med Liv Strömqvist
Flumskolan - Galagos podd när olika människor bara läser och disskuterar krona böcker, den gillar jag mycket för jag har de där bokintresset. Ofta böcker av politiker som inte kan skriva.
Hämdens Timme - feministisk podd
En varg söker sin podd - Podd med Liv Strömqvist
Mina Speciallintressen- Reasearchgruppens poddcast. Varje avsnitt handlar om någons specialintresse. En del av snitt är roliga andra inte. Tommy är med i ett. Det var rätt roligt.
Norrlandspodden - Po tidholm och Mymlan surrar om "norrland" har gjort två säsonger.
Sexpodden - Som ligga med p3 från RFSU
Spår - En podd om olika mordfall av folk från P3 Dokumentär
Turned out a punk - Sångaren från Fucked Up intervjuar människor om hur de kom sig att de började lyssna på punk. Intervjuar kändisar från musik å tv och sånt.

Arbete är livets krydda

13 Senaste redigerad av Häxan (2016-01-15 18:50:40)

Sv: podcasttråden

Ett alldeles sinnesjukt tips är rättegångspodden, avsnitten om uppsalakidnapparna. De är heeelt tokiga och så roliga. De blir bara roligare och roligare. Det är alltså inspelat material från rättegångarna och de åtalade gör bort sig så mycket. De har kidnappat en student med rika föräldrar för att pressa hans familj på lösensumma.

https://soundcloud.com/rattegangspodden
De tre första avsnitten. Vet inte något om de andra avsnitten.

Sv: podcasttråden

Okej! Ja det var ett märkligt tips. Men ska ge det en chans. Lite jobbigt med soundcloud har inte fattat hur en laddar ner poddarna till telefonen? Har lyssnat ett avsnitt av punk/hardcore podden No Idols med Tony Rettman som skrivit massa böcker och skriver i Vice. Rätt kul

Arbete är livets krydda

Sv: podcasttråden

I senaste Arkiv Samtal av Simon Gärdenfors blev Fredrik Jonsson (från Det Grymma Svärdet) intervjuad om fanzines och namedroppar flera av oss! lite kul.

Arbete är livets krydda

16 Senaste redigerad av B-pappa (2016-02-03 12:27:08)

Sv: podcasttråden

Ja vilken soppa. Djungeltrumman i västmanland rapporterade om detta illa kvickt. Blir mest förvånad över att folk orkar lyssna på alla dessa grejjor eller nej inget förvånar mig.

Lappia skrev:

I senaste Arkiv Samtal av Simon Gärdenfors blev Fredrik Jonsson (från Det Grymma Svärdet) intervjuad om fanzines och namedroppar flera av oss! lite kul.

Sv: podcasttråden

B-pappa skrev:

Ja vilken soppa. Djungeltrumman i västmanland rapporterade om detta illa kvickt. Blir mest förvånad över att folk orkar lyssna på alla dessa grejjor eller nej inget förvånar mig.

Lappia skrev:

I senaste Arkiv Samtal av Simon Gärdenfors blev Fredrik Jonsson (från Det Grymma Svärdet) intervjuad om fanzines och namedroppar flera av oss! lite kul.

Haha, men ååh! Utveckla gärna mer? förstår inte riktigt vad du menar.

Arbete är livets krydda

18 Senaste redigerad av B-pappa (2016-02-04 09:29:04)

Sv: podcasttråden

Syftar alltså inte på dig, Lappia. Mest bara att det produceras massa ljud. När det finns F-I-L-M!? Jag får ångest av att höras och synas, även om jag säkert har mig själv att skylla, i slutändan. Det är det jag menar med "soppa", att man snubblar runt i nåt sorts vilseland och inget funkar som det ska. När kulturpusslandet faller på plats och olika personer får olika etiketter händer sällan bra saker. Den viktiga pedagogiken glöms bort; att alla namn är utbytbara och det folk här på forumet gör kan göras av vem som helst. Typ "hej nu är ett nytt nummer av bla bla bla ute, (60 medverkande)där medverkar jag med en grej!", alltså det faller alltid tillbaka på en individcentrering. Men ja är väl svårt att värja sig mot detta. Mitt agg mot poddar är personligt och bottnar i saker som hänt under min uppväxt (the horror, the horror!), att jag tvingats lyssna på radio varje dag. Förknippar sånt här med dåliga saker. Jag jag jag!

Lappia skrev:
B-pappa skrev:

Ja vilken soppa. Djungeltrumman i västmanland rapporterade om detta illa kvickt. Blir mest förvånad över att folk orkar lyssna på alla dessa grejjor eller nej inget förvånar mig.

Lappia skrev:

I senaste Arkiv Samtal av Simon Gärdenfors blev Fredrik Jonsson (från Det Grymma Svärdet) intervjuad om fanzines och namedroppar flera av oss! lite kul.

Haha, men ååh! Utveckla gärna mer? förstår inte riktigt vad du menar.

Sv: podcasttråden

Håller helt med. Simon G är ju dum i huve nå jävulskt och ja tvivlar på att den där fredrik läst ngra fanzin alls, han lär väl bara slösurfat in här en kvart och på så vis fiskat fram lite namn att namedroppa.

Sv: podcasttråden

Medhåll. Strölyssnade på avsnittet som diskuteras. Blev som vanligt när jag lyssnar på poddcasts: Går in med känslan "Nu ska jag lyssna och lära mig saker." Men efter ett tag känns det som att sitta i en bikupa med några mer eller mindre kända typer som bara svamlar loss och då börjar jag hoppa och spola. Ett tag pratade de om hamburgare och jag blev glad av att Karl-Alfred och Frasse nämndes (men Simon visste inte att Karl-Alfred heter Popeye på engelska. Är inte det allmän kunskap?). Det var inget speciellt och efteråt känner jag mig nästan ännu dummare än vad jag gjorde innan lyssningen påbörjades.
Håller mig nog till P1 när det ska vankas pratradio. Löser Melodikrysset varje vecka också.

Sv: podcasttråden

Medhåll även från mitt håll. Jag har hört att Simon G är dum i hela huve, men jag är för ointresserad av hans produktion för att bry mig. Själva podavsnittet gick ju bara ytligt in på vår fanzinekultur som en ny "fandom". På ett sätt är det underligt att de inte alls gick in djupare på det, gamla fanzinerävar som de är. Jag gillar det här med historisk kontinuitet och det är spännande att filosofera om vad som skiljer denna generation fanzines från tidigare diton.
Arkiv Samtal verkar mest tramsigt. Det stinker av hippt.  Annars gillar jag ju några få poddar som jag följer väldigt oregelbundet. Själva formatet är det inget fel på. Tänk bara, att få göra sitt eget radioprogram som några faktiskt lyssnar på. Wow!

maskinpark.bandcamp.com

22 Senaste redigerad av Lappia (2016-02-05 15:45:48)

Sv: podcasttråden

Ja, asså jag tipsade inte om det för att bedöma kvalitén i Simon Gärdefors prylar eller den som person utan bara som en smårolig grej att våra zines nämndes i en podd som har många lyssnare. Det tycker jag var roligt nog för att laddade ner avsnittet när jag hörde talas om det i alla fall. Det var väl ingen som trodde att det skulle vara ett djupt, analytiskt program med samma journalistiska kvalitéer som det är på till exempel Sverigesradio? Om det var nån som fick det intrycket att de var det som podden skulle vara, och inte bara en plojig grej från en plojig komiker, så var det väl jag som var otydlig.

Angående Fredrik Jonsson kunnighet angående fanzines är det nog flera här på forumet som medverkat i Det Grymma Svärdet som kan svara bättre än jag. Men jag känner inte han och har aldrig träffat han så ska inte göra några antaganden att han är superkunnig eller superokunnig. Men eftersom flera fanzinemakare publicerats i Det Grymma Svärdet så får en väl anta att den i alla fall känner till deras verk?

Tycker det är roligt när fanzines dyker upp på oväntade ställen eftersom det aldrig händer och det var nog att väcka mitt intresse att ladda ner det. Och uppenbarligen tillräckligt för att eran nyfikenhet skulle få er att lyssna.

Arbete är livets krydda

Sv: podcasttråden

Jo Fredrik är jag både bekant med, varit hemma hos och skrivit för (DGS) han har bisarra mängder fanzines (och serier i allmänhet) är en väldigt stor samlare och kan namndroppa bra och har bra koll, har ju gjort fanzines själv back in the days också. Jag tycker att han borde ha en podd själv där han pratar om serier, för prata kan han göra å är oftast väldigt intressant att lyssna på. Han har visat mig massa skum musik och introducerade mig för "Canicola" som är helt underbart vackra serieantologier på italienska.
Så honom kan jag verkligen inte kalla för okunnig:-)

Jag tycker det är bra, för det kanske gör att några som tänkt på fanzines får upp ögonen, får tummen ur arslet osv och gör sina egna första fanzines. Att vi sitter här och håller liv i allting, stöttar varandra etc. tycker jag är skitviktigt och då är det ju kul att flera av oss namndroppas i en podd.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: podcasttråden

btw jag har dragit mig för att göra reklam för mig själv.. meeeen jag har faktiskt podd:
https://poddsatan.wordpress.com/
bara två avsnitt så jag är väl inte så mycket att komma med..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

25 Senaste redigerad av larsesq (2016-02-05 13:57:58)

Sv: podcasttråden

Skulle aldrig kalla Fredrik för okunnig. Fredrik är en alla tajders hedersknyffel. (Och ang. Simon G tänker jag säga varken bu eller bä). Det var absolut inte det jag gav medhåll till, utan B-Pappas negativa känslor gentemot poddcasts.