Sådärja nu är man här igen. Vi börjar i rätt ända, det vill säga när jag, Saftgay och Larsesq tog en kik på Emmaus på Hisingen. Jajamen! Detta måste ha varit i början av oktober. Seg start här men jag tycker att det tog sig när jag fick syn på Eddie Meduza Dåren é lös-LPn i deras glasskåp. Inget loppispris men ändå. Givet köp, måste vara den bästa live-skivan som någonsin gjorts. >>> vänligen observera att detta är min personliga åsikt och har inget att göra med de andra närvarandes tycken, smak eller kulturella intressen <<<<<< Knep även en till Meduza, så jag blev nöjd och fridfull. Sen tog vi oss an filmrummet och jag har nog aldrig sett så mycket dvder i hela mitt liv. Fanns ju en del kula grejjer (Ninja mission, Dead and buried, Jens Jonssons kortfilmer) men vi kunde konstatera att det SVENSKA filmarvet är skamligt underrepresenterat, det finns mest bara amerikanskt. Det var väl ungefär det jag minns från denna dag, man blev trött av allt gloende.
10e oktober, Röda Korset, Någonstans i Norrland
Arbetslinjens piska viner och plötsligt befinner jag mig mången mil från Hisingen och allt vad det är. Loppisar finns det dock, så det är bara att sätta igång med grävandet. Dags för en fullständig svepning, från golv till tak, på stans Röda Korset. VHSer finns det i mängder, runt 500 styckena eller fler. Dock måste jag dela upp mina besök, beroende på tidsbrist och loppisens storlek.
THE CROSS AND THE SWITCHBLADE. Vad får vi om vi mixar The Warriors med något program från Livets Ords tevesändningar i Uppsala-trakten? Jo, denna stundtals fräsiga film om en duktig präst som ska frälsa knarkare och andra besvärliga element i gettot. Har en del sköna scener men är mest en massa snack om Gud och lite musik.
THUNDER RUN. Yes! En äkta trucker-film från 80-talet. Handlingen är såklart så dum att den antar samma skepnad som luft, men vem bryr sig om det när det kommer missil-bestyckade sandjeepar som skjuter dessa mot lastbilen och en tunnel är fylld med dödliga laserstrålar och det är familjeäventyrskänsla ihopkokat med dödlig action? Urdum och tjusig, charmig och helt rätt. Känns riktig bra att hålla detta fodral i handen och ta ett par varv runt lägenheten med den, "här går jag runt med THUNDER RUN i näven och har det allmänt hyvens". Och på den vägen är det.
DET BRINNER, MIN SKÖNA! Milos Formans helknasiga och festliga komedi. Köpte mest för att det var en gammal utgåva som hade hårdpapp-insert. Tror dock jag aldrig mer kommer orka se denna igen. Tror denna har åldrats ovärdigt, precis som en själv.
BIKINI SUMMER. Nej, jag är inte porrfixerad eller runkberoende, men det är mitt livsuppdrag att utforska detta slibbiga helveteslandskap som är förnedringsfilmens soptipp, allt i syfte att koppla ett strypgrepp på fascismens hjärntvättar-urverk och skapa en intellektuell immunitet mot ett propaganda-maskineri som aldrig sover samt använda de erhållna kunskaperna som ett vapen och slå tillbaka. Är då detta ens en "spelfilm"? Tja, svårt att säga, det är mest bara en oändlig radda av tuttar och rumpor som skumpar runt. Detta är alltså inte en hårdporris utan nånsorts komedi som utspelar sig på en strand. Tveklöst den "porrigaste" filmen jag sett, kamerans öga är mycket närgånget och helt ogenerat. Stort slitage på denna kopia, tycks vara många neandertalare innan mej som kollat igenom detta band. Ingen nödvändig filmupplevelse.
SOMMARMORD. Kriminalfilm. Nu postad till larsesq. Med Peter Haber och Rolf Lassgård.
DET SVÅRA VALET. Åh nej vilken usel och menlös film. Varför. Köpte denna pga att det var en gammal utgåva, från Mastervideo, har jag för mig de heter.
DEN TATUERADE ÄNKAN. Helt ok Molin-film.
KARATE 4. Oj, nu börjar det hetta till. Innehåller filmen Return of the Kung Fu Dragon och den är jävligt bra kan jag lova.
MIDNIGHT HEAT. Hmm har glömt vad detta var, var nog inge bra alltså.
FALSK ILLUSION. Glömt denna också. :-/
DET TREDJE ÖGAT. Tar ungefär en halvtimma för mig att gräva fram denna hyfsat sällsynta rulle. Flyttar runt ett par hundra band, tömmer en hylla och hittar denna under en bakomliggande hylla, på golvet. Wow, utgiven av Videoklubben, månadens film. Härligt gammeldags mjukplast skumfodral, liksom. Själva filmen är så flummig att jag inte vet vad jag ska säga. Men den innehåller en ung Jeff Bridges och en James Mason som har samma kubiska huvudform som alltid.
ROVDJURET 2. Jamen fint fodral och skön insert, köper denna och kastar sen fodral och kassett. Ska göra kollage av diverse inserts sen nån gång.
Sen hittar jag en manual till något som heter PC PAL, som är nånsorts maskin där man kan lära sig räkna och så. Från 80-talet. Vet du att det finns någon PC PAL-entusiast där ute, be gärna denna kontakta mig.
16e oktober, samma loppis
Fortsätter VHS-grävandet. Luften är tjock av smuts och damm. Nagelbanden spricker och huden svider, ögon kleggas igen. Djupare och djupare gräver jag mig ner bland banden och fodralen. Jag befinner mig i den labyrintiska underjorden, mellan LP-backarna och böckerna. Där, något glimtar till i mörkret! Tackar min lyckliga stjärna att jag lagt så mycket tid på att utveckla min loppis-perception. Mot ljuset i taket håller jag upp....
AMIN, VHS, TRANSWORLD VIDEO AB. "Massmord. Masstortyr. Massvåldtäkt. Mordbrand på en hel nation! .... Terrorn som leddes av en naiv, dumdryg, fet, storhetsvansinnig best." Sevärd trash å sleaze-orgie om en riktig gälning. Mycket fint skick, 5 kr.
22a oktober, samma loppis
Mer VHSer har ramlat in, jag kastar mig över allt bums. Hittar: CITIZEN X (om ryske seriemördaren, skaplig film), NATTVAKTEN (danska originalet, bra), ANDERSONVILLE.
Hittar lite Sherlock Holmes-historier på musikkassett, engelsk inläsning. Verkar kul.
BILDER 1 + BILDER 2, dvder. Har dragit en snabb kik och jodå, det är ett par tusen bilder och videos från en familj, från "Personalfest" till "Sommarland", allt det där viktiga i tillvaron finns väl dokumenterat.
GIANT 2-DISC. I mitt tycke James Deans bästa film. Hurra!
+ hemlig kärleksskiva med egengjort omslag. Ska lyssna på denna blandskiva så snart tillfälle ges.
12e november, samma loppis
Lite mer nya VHSer, ja tack.
- CASABLANCA EXPRESS. Krigsfilm, regi Sergio Martino (Torso, Mountain of the cannibal god). Underhållande!
En bok som heter Världens största spöken (haha, lyckad översättning....). Billig och dålig, men klippte ur en del bra texter ur den innan jag kasserade den.
30e november, samma loppis
- Den fantastiska romanen 2, Sam J Lundwall, från Horace Walpole till H P Lovecraft. Jodå, det är bland annat Lovecrafts Råttorna i väggen, utgiven 1973! Hade ju redan denna så lägger den på lagret. Lätt fuktskadad.
POLISSKOLAN, dvd. Inte sett denna sen 90-talet så ville se om. Hmm inte jättekul men inte heller tråkig. Inget att behålla dock.
Erikshjälpen, 2a december
SNUTEN I HOLLYWOOD 2, ESSELTE VIDEO, VHS. Sista SiH som jag inte sett. Tyckte nog denna var bäst i serien, i all sin grisiga dekadens och misogyni. Vad som i folkmun säkert kallas för "typisk 80-talsfilm". Ett tidsdokument, ett dokument över vad för värderingar som finns inbakat, tydligt och mindre tydligt, i mainstreamkulturen, då som nu. Bra actionscener. Han kunde mer än bara fixa fram grymma frisyrer åt sina skådespelare, Tony Scott. (se extramaterialet på dvdn till The taking of Pelham 1-2-3 för att invigas i detta slitstarka internskämt, Tony Scott-skämten).
Sagan om ringen-kortspelet. Baserat på filmen. Vad ska jag med detta till?
Kristet fanzine, skapat av Maria Johansson, aka orgeltanten på Sergels Torg. Tidningen heter Nardus och Spikar och handlar om hennes vardag som gatumusikant och om hennes kristna övertygelse. Rå och ruffig Stockholmskskildring, vidriga snutar och en kvinnas kamp för att nå ut med sitt budskap. Bra, fin självbiografi! Knappt 100 sidor tjock. Tryckt i Hägersten. Maria dog 2002.
Jag skulle gärna skriva lite mer ingående om flera av grejjorna jag hittat men ville nu mest bara lista allt jag hittat och sedan återkomma i "realtid", så fort jag kommit hem med en loppiskasse, så jag då lättare direkt kan skriva när jag har allt framför mig. Har sett ungefär 100 filmer sen jag skrev här sist, har avverkat alla mina högar, puh. Känns jävligt bra. Nu är det dags att börja producera andra texter. Ska försöka göra en rejäl loppistur i gästrikland runt jul, pepp. Tror de har fått in en del nytt. Hörs, ha det fint allihopa!