Ja, på gott och ont finns dessa fantaster av svensk film. :-) Rödskägg är ett fantastiskt drama, tyckler jag. Jag får erkänna att av de "stora" regissörerna så är det nog Kurosawa mitt hjärta dunkar hårdast för. God damn larsesq, du hittade alltså en porr-loppis. Det är inte varje dag. Gissar på att det går ungefär 50 vanliga loppisar på en porr-loppis. Vet att Kvarnens loppis i Uppsala var ena hejare på att lagra porr på olika format, digitala såväl som analoga. Mest ökänt i min värld är väl "Antikvariatet" som fanns i Sandviken under en tja, 20 år eller sådär. När vi ville ha ganska specifik porr till en filminspelning så var det inga problem alls, tvärtom, vi fick mycket professionell vägledning och fick utforska arkivet "bakom kassan". När vi bedömde tidningarnas filmiska kvaliteter så stod han där, hökaren, och demon-skrattade på ett synnerligen rått och människofientligt sätt. Vilka tider. Känns inte alls stötande för min del, det vill säga för min "filmvetar-prestige", att inte sedan tidigare känna till titlar som just "Motorvägshororna". Inte för att jag förnekar det där universumets existens, men jag kan iallafall känna att jag studerar ett relativt avgränsat område, ändå.
Finns en loppis här i kroken som också heter "25an"! Låter som en bra loppisrunda här ovan. Nu ska jag berätta om när jag & saftgay slog påsarna ihop och gick på plundringståg. Eller ja, ska väl snarare redogöra för vad jag hittade. Men vi var på flera loppisar, både hemma hos folk och i mer företagsmässiga format. Lantligt, billigt, trevligt. Känns alltid extra bra när vi "meckar" ihop och ännu bättre blir det när larsesq bjuder in till en trio. Jag ska försöka redogöra för allt jag hittat, så håll i hatten, Videodrome-bröder & systrar.
VHS
RUNNING WILD (Vildhästarna), Golden Video (Marknadsföres av ALBE Radio Prod. AB, Box 47, 570 90 Påskallavik, tel: 049191310). Vad är detta för underbar dynga. Ord som "blodig", "bisarr", "grymma", "död", "panik" och "hänsynslös" förekommer på baksidan. Säkert är iallafall att en tidigare ägare hetat "NISSE", då detta står skrivet med svart tusch över fodralets framsida.
MÖRKA VATTEN (Voyage), Scanbox. Ingen VHS-runda är komplett utan Rutger "kom och klappa mig på huvudet" Hauer. Om jag hade jobbat som VHS-omslagsförfattare på 80 och 90-talet hade denna text varit ett drömgig, den som gjort min karriär: "Slappna av. Det är bara en resa till helvetet." När thriller-genren ansågs vara mer finkultur än opera (1990?) var recensenter inte blyga för att skriva: "Isande... nervkittlande. Inget för folk med svaga nerver." Mäktigt. Får gåshud här framför datorn nu, trots den oväntade sommarvärmen.
CAT´S EYE, Universal. Många namn här: Dino de Laurentiis som producent, baserad på Stepen King-verk, med James Woods och Drew Barrymore. Jodå, jag kände till denna sen tidigare men tog nu chansen att haffa den. Lär väl kunna vara lite skoj? Och oj, foto av Jack Cardiff (regisserade den nu av mig och T F så ofantligt hypade The mutations / The freakmaker!).
IDENTITET OKÄND, Warner, vit fetbox, ex-rental. Aha, detta är original-"Bourne"-filmen!
THE RELIC, Egmont film. Försökte se denna när den kom (1996, cirka) men blev för skraj. Nu gör jag ett nytt försök. Lär väl vara en ganska trist och fånig film, men utan någon engagerande energi, kan jag gissa. Åren 1996-1998 eller därikring var ju ganska trökiga vill jag minnas, mest bara en massa Bruckheimer-filmer på video och bio (typ Coyote Ugly och Armageddon och sånt. Independence day? Twister? Samma skit).
EN OFFICERS ÄRA (The highest honor), Hemvideo, vit märklig fet-fetbox i halvmjuk plast. Baksidetexten på denna är så flanig att det är bäst att inte återge den. Men de lyckas iallafall yra både om "Mad Max" och "Karlskrona 1984". Känns närmast uråldrig, utgåvan. En australiensisk krigsfilm är det, sanna mina ord.
PENGAJAKTEN, Westcon Home Video. Pappfodral. Vad är detta... Bakisidans slutmening känns betryggande: "Vad mer önskar man sig i en helmysig och dessutom heltokig komedi." Samtidigt kan detta bli för mycket av det goda och jag vet inte om jag är redo för det. Har jag här idag upptäckt en ny filmgenre?
FLATFOOT + FULL MOON HIGH, N.M. International, svart fetbox av mjuk och fin plast. Ja, jag har ju redan Flatfoot men nu hittade jag denna double feature. Plasten är sådär härligt mjuk, så som fodralen kunde vara från videoklubbar under tidigt 80-tal (hej fetbox Shogun Assassin!). Riktigt läcker, omslag på bägge sidor, så att säga!
LONG JOHN SILVER, Rosenbergs Filmbyrå AB / Scandinavian Brokers AB. Äventyrsfilm! Kul kul! Verkar ganska gammal utgåva.
FRI SOM FÅGELN, Svenska Walthers Försäljnings AB, vit fetbox. Hehe barn / familjefilm om en knatte som måste lära sig överleva i vildmarken med en "trapper"! "Berättad med kärlek, tårar och spänning. Upplev den!" Verkar episkt bra.
JACK MURPHYS LAG / BREAKOUT, Transfer, gul fetbox. Hur coolt är det inte att dels få The Cannon Groups logga på ryggen på fodralet OCH att detta är en dubbelfilm med Charles Bronson, dvs med framsideaffischbilder på både fram - och baksida!?!?! Så. Jävla. Snygg. Gult fodral. Ni ska buga för mig!!
TERRORMÅL USA (Under siege), VCM, vit fetbox. Ja ni hör ju på titeln. Kan inte vara dålig. "Terroristerna slår till igen och åter igen!" Snygg box, tecknad framsida med exploderande flygplan, k-pistar, vita huset, raketgevär och ett urspårande tåg = helt rätt.
PRESIDIO BROTTSPLATSEN (The Presidio - Scene of the crime), Esselte video, gul fetbox. hmm Sean Connery. Ja vafan klart jag vill se den här. Dock chockerande att detta anges vara en actionfilm och inte en thriller!? Vet inget om filmens innehåll men måste vara ett feltryck.
ROSENS BRODERSKAP (Brotherhood of the rose), Transfer, röd fetbox. Ordningen är återställd, detta är en thriller. Med Robert Mitchum.
Sådärja, det var VHSerna det. Jag har precis mailat Flumskolan och frågat om inte jag kan vara med där eftersom jag är så duktig på att skriva roliga texter kring vad jag hittar för video-filmer på loppis. Håll tummarna åt mig!
DVD
ATTACK MOT POLISSTATION 13. Alltid bra att ha ett extra exemplar i backfickan som utbildnings-video. Kommer att komma till användning när fotsoldaterna (folket) behöver utbildas i att kunna slåss mot polismakten i urbana miljöer, belägringssituationer osv.
CREATURE. Nån Hajen-kopia av Hajen-författaren Peter Benchley.
SOLENS RIKE. Inplastad 2-disc. Spielberg. Har ej sett.
Vi spanade in ett sånt dära "stationsloppis", dvs en jättefin gammal tågstation som de fyllt med böcker om gjort till antikvariat! Toppen. Hittade lite blandade Sam J Lundwall-grejjer, men köpte inget av det. Hittar dock Conan krigaren, 8onde boken, i Äventyrsspels (Drakar & Demoner m m) Conan-serie. Helskoj. Tror mig ha kollat det mesta men slänger ett getöga på ett bar böcker vid entrén in till bokrummet. Det är.... ..... ..... ..... ..... . ... . . . .. . . Äldreomsorgen i Övre Kågedalen, 1aupplagan, 2a tryckningen, Norstedts förlag. Ja vad ska man säga. Hehe. Ett jävla fynd. Tycker inte boken i sig är så kul, men som historiskt dokument är den bra. Vissa kapitel är ju dock extra fyndiga. Fint skick är det på den också.
Ja, nu har man länsat och plundrat. Shit vad mycket det finns. Och det kommer in nya grejjer på samma loppisar. Blir mer rövartåg under de kommande dagarna, lita på det. Snart får jag väl ta och starta ett film-fanzine, kanske. Eller har ni tänkt på att en "blogg" också kan vara ett "fanzine"?