Tråd: Tryckeri

Jag pallar inte att kopiera/vika/häfta/skära hundratals sidor en gång till... Funderar på att slänga DIY-idealen åt fanders och använda ett tryckeri. Antar att det som heter digitaltryck är passande för små upplagor? Sedan om man ändå lägger ut jobbet på tryckeri kanske man kan slå på stort med limmad rygg. Gör inget om det blir lite dyrt så länge det inte blir knasigt dyrt.

Är det nån som har erfarenhet av detta? Rekommenderade tryckerier? Jag bor i Stockholm, men jag antar att det kanske är billigare (och till och med bättre) på mindre tryckerier ute i landet.

Originalet är en hög med maskinskrivna/limmade/på alla sätt skändade A5-sidor. Funderar på att kopiera sidorna med fotostatkopiator eftersom jag gillar looken och använda kopiorna som original. Kan man skicka in dessa eller måste man scanna in och göra PDF av det hela?

Sv: Tryckeri

Kolla om du får nån inspiration här: http://svenskafanzin.se/viewtopic.php?id=14

Sv: Tryckeri

Humm har ingen erfarenhet av att trycka upp som du verkar mena. Men senaste fanzinet jag gjordes kopierade jag upp på ett tryckeri här i stan som hade en ruskig kopieringsapparat. Det var väldigt bekvämt att slippa kopiera allting själv. Så att jag bara behövde vika och häfta. Det kan jag rekommendera!

Arbete är livets krydda

4 Senaste redigerad av Hunden (2015-04-02 22:51:49)

Sv: Tryckeri

Det enda jag har att tipsa om är tryckeriet jag använder, Kopieringsservice i Luleå. Jag brukar skicka in mina fanzines till dem i PDF-format, men det är ju inte omöjligt att de kan scanna in ditt material också. Enligt min erfarenhet har de ganska humana priser också. Jag tryckte 40 ex av Hunden #11 (92 sidor) och det kostade 840:-, plus att de har 30 dagars betalningstid. Småföretagare, dessa arma, pensionslösa, sjukpenningslösa, men ändock generösa eldsjälar!

Jag brukar alltid åka upp till Luleå och hämta ut mina fanzine, så du får väl fråga om de är villiga att skicka grejer med post också.
Här är deras mailadress: order@kopieringsservice.se

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Tryckeri

Det blev så att jag använda mig av Tommys risograf (se ovanstående inlägg). Jag är mycket nöjd med resultatet. Rekommenderas varmt!

Sv: Tryckeri

Ja, Dödsplaneten #3 hade ju skitfint tryck. Det är liksom fint när trycket skiljer sig lite åt på olika exemplar. Personligt kanske. Skickade du zinet som pappersoriginal för Tommy C att trycka?

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Tryckeri

Jag var hemma hos honom och tryckte fanzin i flera timmar (från pappersoriginal). Det är ju rätt mycket jobb, man behöver nästan vara två. Och det underlättar om man är förberedd, till exempel om man gjort en kopiatorversion så att man direkt kan se hur A5-sidorna ska vara placerade.

Har man väl fått till originalet för en sida (svärta, centrering, etc) går det sjukt snabbt att trycka. Sedan behöver sidorna luftas en stund innan man trycker på baksidan.

Har man sidor med både bild och text kan man behöva kompromissa lite för att båda ska bli bra. Det syns på några ställen i Dödsplaneten där texten är lite svag eller bilden lite mörk. Fast det är ok, särskilt för Dödsplaneten eftersom den är ett med smutset. Vill man undvika sådant får man helt enkelt sidplanera så att mörka bilder inte hamnar på samma sida som text (eller inte använda antika skrivmaskiner där svärtan varierar rätt mycket...).