Tråd: Fanzineutlåning

Brukar ni låna ut fanzines till folk?
Jag och Saftgay har bytlånat ett knippe fanzines till varandra och det var jävligt kul. Saftgay skickade mig en bunt serie- och trallpunkzines. Riktig zinearkeologi i vissa fall. Jag fick läsa om hur trallpunkscenen såg ut kring 2007-2008.
Att låna ut fanzines till folk är ju egentligen det enda sättet att sprida gamla fanzines man gillar (om man inte går hela vägen och börjar producera bootlegs), för de som gjorde fanzinen kanske inte går att få tag i, eller så har de slut på exemplar och några stora distron med rejäla lager finns det inte längre.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Fanzineutlåning

Jag brukar hellre se till att ha dubletter så jag alltid kan ge bort något. Man glömmer lätt bort att man lånat ut, om man inte för nån form av loggbok över det haha. Men det gör man ju inte.
Lava i Stockholm hade ju fanzinebibliotek förr om åren, väldigt mycket fina fanzines man lånat och läst där:-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Fanzineutlåning

Göteborgs Stadsbibliotek hade också en liten fanzinesektion när jag bodde i stan, 2008-2009, fast den var mest inriktad på seriefanzines. Det var typ två-tre lådor med zines, som låg i en bokhylla på serieavdelningen.
Luleå Stadsbibliotek köpte faktiskt in första numret av mitt förra zine, Garderobliv. De ville starta en zineavdelning, men sen blev det tyst om det. Har inte sett röken av några fanzines när jag varit där.

Finns det några zineavdelningar på något annat bibliotek som ni känner till?

Nu har jag varit duktig och faktiskt skickat tillbaka alla zines jag lånat. Är ju pedant när det gäller min egen fanzinesamling så det var ett litet babysteg att palla låna ut mina zines, dyrgripar som Superklubben och annat. Man måste lita på folk. Men nu har jag inte saknat de där zinen en enda gång och det är en behaglig känsla. De låg ju ändå bara i en kartong och samlade damm. Drömmen är ju att bara göra sig av med all jävla skit man samlat på sig och ge upp samlarmanin. Det är både dröm och mardröm.

maskinpark.bandcamp.com