Tråd: Vilka köper era fanzines?

Eller mer: var tar dom vägen när ni tryckt upp dom?

Jag skickar alltid iväg några gratis-nummer till folk som mailar tillbaka meterlånga recensioner och verkligen följer det man gör. Sen säljer jag resten till kompisar och ett gäng på nätet och några åker ibland iväg till bokcaféer men det har jag varit väldigt dålig på att sätta i system - vilket är väldigt dumt.

Jag brukar alltid lägga upp en bild eller något på facebook och skriva att folk får beställa genom att maila.. men de flesta skriver till en på chatten att de vill köpa ändå :-)

Jag vet att autotrof alltid har sitt fanzine med sig, var han än reser och vad han än gör. Det kanske är något man borde ta efter.

Men hur gör ni? Var säljer ni?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Vilka köper era fanzines?

Femman, som nu är slutsåld hos mig, tog vägen till lite vänner och bekanta. Kissan Päivat-Alex distrar. Finns att köpa på Rundgång i Malmö och Larry's Corner i Stockholm.

Dålig på att sälja. Jag tycker det mest känns jobbigt. Skoj när folk hör av sig och vill köpa och/eller är intresserad av att diskutera innehållet i fansinet, men det händer ganska sällan tyvärr.

Lägger upp info på bloggen och på Facebook och skunk och det är liksom allt. Nästa nummer har starkare film-anknytning så jag kommer nog göra reklam för den på ett eller fler filmforum. Känner att jag borde bli bättre på att nå ut med mina fansins och kanske lämna in dem på olika ställen.

Sv: Vilka köper era fanzines?

Jag är så jävla oambitiös när det gäller att sälja mina zines. De flesta skickar jag till kompisar och till det fåtal trogna läsare jag har. Brukar ändå ha fyra-fem nya läsare för varje nummer. Annonserar om mina zines här på forumet och i skunkgruppen "Utmärkta Fanzines".

Kissan Päivät-Alex köpte en bunt av mina zines till zinedistrot som han har med sig när han kuskar Europa runt med olika punkband, vilket var jävligt kul, men jag har inte hört något om hur det går att sälja dem. Hur som helst är det kulturgärning par excellence att kånka runt med en låda zines vart man än far.

Jag ska börja ha med mig ett par ex vart jag än går, precis som Autotrof. Bra tips!

Bokhandlar och kaféer är ju bra ställen att distra sina zines på, men jag har inte gjort något sånt än. Lars lämnade dock in ett par ex av Hunden på Larry's Corner minns jag. Tackar för det. Skulle gärna ha tips på bra bokhandlar/kaféer som distrar zines. Här i Piteå finns Krokodil, som är ett fint kulturkafé, men jag har inte vågat fråga dem om något än.

Nostalgitripp: förr i världen (cirka mellan 2004-2009) fanns en fin bokhandel på Andra Långgatan i Göteborg, Vänder Sig Om hette den, som hade en låda med fanzines vid kassan. Där upptäckte jag bland annat Ni Kan Fan Dra Åt Helvete, Superklubben och Normal Man. Legendariska blaskor!

maskinpark.bandcamp.com

4 Senaste redigerad av B-pappa (2013-11-14 15:48:53)

Sv: Vilka köper era fanzines?

Angående bokcafén och dylikt torde det fungera med Bokcafé Projektil i Uppsala. Sen finns ju Bokcafé Vulgo i Göteborg, hörde från bekant att de hade fanzines våren 2012. Borde gå dit och kika nån gång. Bokcafét i Jönköping verkar bra. Bokcafé Kurage i Borås = okänt i nuvarande, om de ens håller igång. Amalthea i Malmö. Sen säljer ju Rundgång i Malmö också. Kanske Pilgatan i Umeå? Västerås Bokcafé? Finns nåt i Karlstad också.

Jönköping: http://www.bokcafet.se/

Uppsala, Projektil: http://bokcafeprojektil.se/

Göteborg, Vulgo: http://bokkafevulgo.se/

Borås, Kurage: http://kurage.nu/

Malmö, Amalthea: http://amaltheabokkafe.blogspot.se/

Malmö, Rundgång: http://rundgong.jetshopfree.se/rundgang-i-44.aspx

Umeå, Pilgatan: http://www.pilgatan.se/index.php

Västerås. http://bokcafe.wordpress.com/presentation/

Karlstad: http://www.karlstadbokcafe.se/

Sv: Vilka köper era fanzines?

Sen också Bokhandeln Info! Där har jag köpt fanzines i mina dar, vill jag lova.
http://www.bokhandeln.info/

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Vilka köper era fanzines?

Oj, hittade denna sida när jag googlade fram detta forum. Kolla in detta:

http://grrrlcollection.com/2013/04/27/f … erlysning/

Sv: Vilka köper era fanzines?

Jag har bytt lite med Masken som har distro as fuck. Han verkar inte ta in sådär supermycket fanzines men han har några iaf. Enbart punkzines dock. http://bloggasfuck.blogspot.com/search/label/Distron

Arbete är livets krydda

Sv: Vilka köper era fanzines?

Vill ta upp den här tråden igen. Får ni några nya läsare? Sker det någon tillväxt (vilket som vi vet, är det viktigaste här i världen)?
Fanzinister har i alla tider gnällt över hur få läsare de har och hur lite uppskattning de får, men det samlade läsarantalet inom fanzinescenen måste väl vara tidernas lägsta just nu? Jag menar, förr kunde folk trycka upp sina alster i åtminstone ett hundra ex och lyckas sälja bort dem. Hundra exemplar känns som en astronomisk upplaga idag tycker jag. Kanske går det bättre om man gör ett fanzine som tilltalar en viss demografi, typ ett renodlat punkzine.

Jag måste vara lite dum i huvudet, för jag stör mig sällan på att jag har så få läsare. Tänker inte så ofta på att jag i princip skriker ut i en folktom avgrund när jag ger mitt fanzine. Fast gör jag det? Jag får ändå mycket uppskattning och kritik från de läsare jag har, vilket oftast är andra fanzineskapare (enligt klassisk modell).

Har ni några tankar om hur, på vilket sätt, ni vill nå ut och till vem?

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Vilka köper era fanzines?

Jag tycker det är deprimerande. Det verkar verkligen som intresset är så sjukt lågt. I alla fall i punksvängen där jag säljer mina fanzines. Börjat hamna i en fanzindepression. Punkarna här är inte intresserade av att läsa och de politiskt aktiva och punkare söderöver är av förståeliga stjäl rätt ointresserade. Kanske fanzines inte är det bästa mediet för att få utökad autoimmunitet till Norrbotten.

Arbete är livets krydda

Sv: Vilka köper era fanzines?

Förstår vad du menar Lappia. Men fanzines har väl aldrig nått ut till någon större publik. Då och då har massmediamupparna kikar ner i underjorden och tittat "oj, vad folk håller på", och då har väl scenen varit större än nu, men ändå inte mer folk än på en genomsnittlig släktträff. Det finns inte så många ställen att saluföra fanzines heller, något bokkafé här och där, men inte mer än så. Trist att punkarna inte är mer intresserade, du kuskar väl runt med ditt lilla distro ganska duktigt?

Egentligen gör det mig inte något att det är så obskyrt. Tvärtom kan man låtsas att man är lite cool och vet något som ingen annan vet, en extra töntig hållning. Nä, fanzines borde kunna nå ut till fler än de tre-fyra dussin som är involverade i scenen idag, om det ens är så många. Jag tycker det finns fanzines idag som helt klart förtjänar lite mer uppmärksamhet.
Jag kan tänka mig att många tycker fanzines är ett anakronistiskt medium, varför hålla på och trycka pappersblaskor 2015? Det är bara entusiaster och pappersfetischister kvar.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Vilka köper era fanzines?

Det går väl ok för musikfanzines som kör konsekvent på ett tema och har tydlig subkulturell förankring. Serie- och konstfanzine är ju också levande för då blir själva zinet en konstprodukt, inte en anakronism. Jag tycker många svenska fanzines jag läst fastnat i självbio-/"perzine"-träsket. Även om de låtsas vara något annat... typ "Spelningsrecension: jag gick på den här spelningen, bla bla, band X spelade men jag orkade inte lyssna så mycket för jag var deprimerad, sen gick jag hem och då tänkte jag på det här"... det är för långrandigt.

12 Senaste redigerad av larsesq (2015-01-30 13:46:41)

Sv: Vilka köper era fanzines?

Konstfansins går inte jättebra heller kan jag säga. Det säljer knackigt och många ex ges bort. Och nu pratar jag inte enbart om mina "konstfansins" (fansins med enbart mina teckningar/kollage), utan även vänners konstfansins. Många av dem med större socialt nätverk och social begåvning än vad jag har.

Jag tycker att jag gör ett fansin som är stundtals väldigt bra och täcker ganska allmänmänskliga ämnen som de flesta - åtminstone folk som rör sig i någon sorts punk- eller DIY-kulturell sfär - kan ta till sig. Men kanske påverkar det att fansinet klassas som "självbio" och då tänker folk automatiskt att det är gnäll och självömkan. Det är väl inte 100 % befriat från gnäll och självömkan, men det är verkligen inte den viktigaste delen av mitt skrivande. Sen är ju procentdelen personen som köper pappersprodukter väldigt låg och det gör det ju ännu svårare. Har egentligen inget problem med tanken att de som bryr sig om fansins är främst de som gör egna fansins. Mitt största problem är känslan att det inte kommer några nya in på banan.

Sv: Vilka köper era fanzines?

Seriefansin jag gjort har köpts av framför allt av besökare på Small Press Expo (eller SIS eller va d heter numera). Dinosaurus X sålde mest till folk som läste den som följetong på skunk +serietecknare jag känner och andra kompisar.

Har skitkass koll på vad för fansin som finns på typ infobokhandeln osv. Min fördom är att det mest är punkfansin, eller?

Just spridning som sådant tycker jag inte heller är så viktigt, men trist att ha tryckt upp för många ex som ba ligger o skräpar. Som källa till smal information är väl fansinformen rätt utklassad av webben. Ser det mer som ett slags brevväxling mellan entusiaster, och så kanske det kan va utan att det gör så mkt tkr jag? Beror väl på syftet förstås, men vill en ut m ett budskap finns det ju effektivare kanaler.

Sv: Vilka köper era fanzines?

Jag tycker inte egentligen det är något problem att fanzines inte får stor spridning. Det är ju lite förtjusningen med det hela, att det är som en egen liten rörelse (och ju större något blir destå närmare mainstream-stämpeln kommer man..) Nackdelen dock är ju att få nya kommer in i svängen och svårtillgängligt = elitistiskt på något sätt också, det är viktigt att bryta ner. Göra fanzines är ju raka motsatsen till elitism och ska förbli så också.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Vilka köper era fanzines?

Ingen köper mina fanzines.
Jag ger bort dem till mina kompisar samt folk som hänger på detta forumet.
Ni ger mig random stuff tillbaka, det är nice.

Tommy har 100+ prenumeranter, han är fan kändare än jesus.

16 Senaste redigerad av GP sås (2015-02-12 22:54:34)

Sv: Vilka köper era fanzines?

Hunden skrev:

Fanzinister har i alla tider gnällt över hur få läsare de har och hur lite uppskattning de får, men det samlade läsarantalet inom fanzinescenen måste väl vara tidernas lägsta just nu? Jag menar, förr kunde folk trycka upp sina alster i åtminstone ett hundra ex och lyckas sälja bort dem. Hundra exemplar känns som en astronomisk upplaga idag tycker jag. Kanske går det bättre om man gör ett fanzine som tilltalar en viss demografi, typ ett renodlat punkzine.

Är det så jäkla illa numera? Shit vad trist!
På 90-talet var det ju inga problem alls att kränga av 100 ex av halvdant punkzine.
Tråkig utveckling och otacksamt för er som sliter hårt med viktiga publikationer. Visst, antalet sålda x är ju inte alls poängen med fanzines, men många förtjänar att läsas av betydligt fler än vad de gör!

Sv: Vilka köper era fanzines?

Precis det jag menar GP sås! Det är en minimal scen.
Tänker också på det Hinken skrev om att många zines fastnar i självbio/perzine-träsket. Det kanske är ett mer aptitligt format för såna som inte är insatta i fanzinevärlden, att läsa ett mer journalistiskt, mindre personligt fanzine. Fast jag tycker mycket av poängen med fanzines finns i subjektiviteten. Har läst många väldigt dåliga perzines från början av 00-talet där folk gnällde över sina futtiga problem, men när det gäller mer allmänkulturellt inriktade zines tycker jag det bara är kul att folk skriver personligt och kan lägga in subjektiva åsikter och även berätta om detaljer av sitt liv.

Mitt zine platsar nog förresten väldigt bra in i kategorin "perzines som låtsas vara något annat".Tänker fortsätta låtsas...

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Vilka köper era fanzines?

Jag vill ju inte strö salt i såren men jag kollade upp lite siffror som jag hade för mig att jag hade läst. Enligt egna uppgifter sålde t.ex Träsket Glöder upp mot 400 ex av ett nummer och Benzine upp mot 500.
Det var ju i och för sig två exceptionellt bra fanzines, men ändå.

Sv: Vilka köper era fanzines?

Utan att börja låta som en mediaarbetande Stockholmare (vilket jag inte är: Jag är kontorist och från Haninge!!) så har det ju alltid sålt bättre om man promotar sitt fanzine. Om man bara drar fram det på spelningar eller säljer till kompisar så är det klart att man aldrig kommer sälja stort. Undantag exempelvis punkfanzines på punkspelningar säljer ju bra, men då är det ju en väldigt "riktad" publikation till rätt mottagare.
Men den sortens fanzines som görs i stor utsträckning av oss på det här forumet är ju sånt som har en ganska bred och odefinerad skara läsare - mycket tror jag beror på att vi skriver ofta för oss själva, vilket är viktigt och det ska vi ju inte rucka på. Vi gör ju våra fanzines för att vi gillar att skriva och teckna och sammanställer det vi själva kan stå för och säljer eller ger bort.

Det är väl bara att man syns i asociala medier, tjatar om sitt fanzine etc. Jag har ju fått de flesta av mina prenumeranter genom att jag lägger upp bilder, utkast etc. på facebook och då blir folk sugna på att läsa. Sen visar dom det för sina vänner som mailar mig och säger att de vill börja prenumerera och vipps så gick det fortare än jag trodde! De flesta av mina prenumeranter känner jag inte ens, är egentligen en handfull som jag skickar till som jag är god och nära vän med och som jag inte vågar ta betalt av :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Vilka köper era fanzines?

Klart du har rätt Tommy. Promotion är ju inget konstigt. Det är inte som att man försöker propsa på folk något de inte vill ha. Liten väckarklocka för min tillskruvade pk-vänsterhjärna.

Kan ju säga att min marknadsföring sträcker sig till att berätta för vänner att nu är numret klart och sen göra ett inlägg på köp & sälj här på forumet. Eftersom jag lever något sorts dubbelliv på Fekalie Book där jag har olyckan att vara vän med chefer och annat patrask har jag ingen lust att annonsera eller offentliggöra någonting där. Vill ju förbli anställningsbar med anuset gapande.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Vilka köper era fanzines?

Men Tommy klarar ju det där med marknadsföring för han skäms ju inte för någonting!!!!! Jag däremot klarar ju inte ens av att tala om för folk jag känner att jag gör ett fanzin om de inte drar de ur mig. Äsch, den där gamla trasan som lilla lilla jag gör? Nejmen verkligen inget att tala om tihi fnizz.

Man måste tvinga sig att bara: SKÅDA MITT VERK! DET ÄR KRONJUVELEN I KULTURHISTORIEN! BADA I DESS GLANS! BUGA ER FÖR MITT FANZIN, TILLFREDSSTÄLL DET PÅ ALLEHANDA SÄTT OCH DET KANSKE KANSKE TILLÅTER ER ATT LÄSA DET!!!!

Sv: Vilka köper era fanzines?

Lustigt Autotrof, för när man läser ditt zine känns det verkligen som att du skulle vara den typen som bara "JAG GÖR ETT FANZINE, LÄS DET NU ERA POTTSORKAR!". Vi har alla vår zine-persona.
Jag känner likadant för övrigt, är lätt skamsen och skygg när det gäller mitt fanzine. Värst av allt är när jag försökt berätta om fanzines för någon som inte har någon förkunskap. Vad ska man säga? "Jag gör min egen tidning". Hur töntigt låter inte det? Raka motsatsen till vad man går och tänker i sitt huvud, d.v.s. att fanzines är helt sjukt coolt, kulturradikalt och skarpa eggen utåt.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Vilka köper era fanzines?

Exakt för när jag väl tagit mig igenom nämen inte ska väl jag göra ett fanzin, det blir ändå inget bra och lyckats sätta mig och pula ihop nån skit så är det ju för att jag hamnat i fyffaaaaan vad bra det här blir jävla runda bollar som knullar lik är tamejfan det roligaste sen farfars hängslebyxor tappade greppet!!!!-mode.

Tips till alla att arbeta fram ett sådant mode, varesig det är för att komma igång med fanzinmarknadsföring eller för att orka ta sig ur sängen på morgonen.

Sv: Vilka köper era fanzines?

Det är nästan ingen som köper.
Mest vänner/bekanta som man råkar springa på. Alex till sitt distro förstås och några på forumet här.
Det bästa är ju när det ramlar in ett email från någon helt okänd, men det är sällan!

Sv: Vilka köper era fanzines?

Jag tror hemligheten är att göra seriefanzines. Det verkar folk gilla. Är väl rätt inne nu med serier tack vare att Galago är så stort. Fast då måste man kunna rita. Och vem kan det?

Arbete är livets krydda