Tråd: Den stora jultråden

Ja! Nu är ännu en stor kommersiell och amerikaniserad högtid bara runt hörnet. Men tänkte att vi kunde göra en tråd där vi tipsar om roliga saker med jultema i populärkulturen!

Vilken julfilm är den bästa?

Två filmer jag absolut vill tipsa om är Stilla natt, blodiga natt (Black Christmas) som är hur bra som helst. En av de allra första "slasher" filmerna. Den borde ni se! Men även Gremlins om det nu är någon som missat den.

Hur är det med jul-album då? vilka plattor eller låtar med temat jul är de roligaste?

Eazy-E's jullåt hör väl till de roligare. Väldigt skruvat.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Kollade förra veckan remaken på Silent Night, Deadly Night (Inte att förväxla med Black Christmas svenska titel) som också är en en slasher med jultema. Orginalet från 1984 gillar jag och remaken var inte heller så pjåkig. En enormt överspelande Malcolm Mcdowell spelar snutchef i en småstad som terroriseras av en tomteklädd mördare!

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Black Adders christmas Carol håller varje år. :-)
Sen tycker jag faktiskt om Mupparnas jul, väldigt mörk och det är något som tilltalar mig med den. Gillar inte Mupparna övht i övrigt.
EAK - Amfetaminjul tar ner all form av jullycka ner på den absoluta botten: http://grooveshark.com/s/EAK+Amfetaminjul/2EnYBR?src=5 Texten är helt otrolig.
"Jag öppnar en explorer, det är det sista som är kvar,
tänker på barnen jag inte längre har"

Sen Klappjakten, för att Arnold är kul och den är så amerikansk på det där sättet bara amerikaner själva kan vara. Går inte att parodisera.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Ja!!! Black Christmas är grym!

Gillar Die Hard och så har jag någon faiblesse för Bernard and the Genie!

Sv: Den stora jultråden

Kan inte gå i god f den men den franska filmen Joyeux Noël handlar om julfreden (tyskfranska soldatupproret på västfronten) 1914, som ju var för prick 100 år sedan.

Gillar även Tolkiens 'breven från jultomten', utspelar sig på nordpolen i tomtens slott under några vintrar på typ 30-talet, en klantig isbjörn som snubblar, ett hemligt vättealfabet, norrsken m.m.

Sv: Den stora jultråden

Ja Black christmas och Die hard är det som gäller.

Sv: Den stora jultråden

Snoop Dogg presents Christmas in tha dogg house, Snoop Doggs julskiva!
http://www.youtube.com/playlist?list=PL5867973CDD4F1C22

Bootsy Collins - Christmas is 4 Ever, en funkigare jul än såhär är svår att hitta! haha
http://www.youtube.com/playlist?list=PL … qXP024rBxE

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Haha Klappjakten! Sjukt bra ju. Måste också peppa den bästa julfilmerna av de alla.

https://www.youtube.com/watch?v=QG1la4e51B0

Det är inget annat än genialiskt!

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Hur skruvat är inte det här? Leif Loket Olsson och Harald Treutiger som gör en julrap.  Vad tänkte de?
http://youtu.be/ospGFXpSkOg

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Julkrabban!
https://www.youtube.com/watch?v=F8uvBorKqDY

Sv: Den stora jultråden

Var det nån som såg den där julkalendern från Norge? Den som var gjord som en dokusåpa, den var jättekul!

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Nissene på låven!?!?!? big_smile big_smile big_smile Den är jättebra!

Sv: Den stora jultråden

haha just ja! Nissarna på loftet, det var så den hette. Den rekommenderas varmt. Roligt, konstigt och norskt.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Såg Klappjakten igår. Hade helt missat den tidigare. Den var verkligen precis som ni beskriver, så äckligt präktigt amerikansk som bara amerikaner kan. Fast samtidigt ganska rejält skruvad utan att tappa den där präktiga "familjen är det viktigaste av allt - julen är barnens högtid"-sensmoralen. Inte ett kryddmått av ironi i hela filmen!
Gillar också såna där barnfilmer där folk kan sprängas i luften och brinna upp och ändå inte dö, som i Ensam Hemma, som då är mitt julfilmstips.
Jag och rumskompisen har sett mycket dålig julfilm i år, och enbart amerikansk. Vämjeliga guilty pleasures. Men ska vi snacka bra julfilmer säger jag: Bad Santa och Måndag Hela Veckan. Den senare har inte ett skit med julen att göra men den är mysig på helt rätt sätt och samtidigt mörk.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Den stora jultråden

Hmm kanske dags att se om Home alone ja! Läste nyligen att det är Robert Blossom som spelar otäcka grannen som skottar snö i HA. Shit! Det var han som spelade huvudrollen i den suveräna Deranged: Confessions of a necrophile från -74! En sjuttiotalsklassiker som NÄSTAN är lika bra som Black christmas.

Sv: Den stora jultråden

God jul i efterskott alla kamrater!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

ja! God fortsättning på er alla. Vi laddar för ett toppen år 2015!

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Jaha, då var det jul igen!! Finns det nå mer mysiga/roliga/skruvade/läskiga julfilmer eller låtar man inte får missa i år?
http://juligen.blogspot.se/ den här bloggen var jättekul! är gammal som gatan men jag har inte läst den förut. Sitter här på jobbet och lyssnar. Blir att knega hela julen, fiini huoma! Det enda juliga jag gjort i år var att jag prövade hjortronglögg för första gången, det var väldigt surt. Speciellt. Och sedan fick jag lussebullar i födelsedagspresent som jag fikade med vänner igår.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Jag tycker ju att tradition och jul hör ihop så jag slår ett slag för Klappjakten och Mupparna. Har förstått att man ska se Die Hard också så det ska jag göra i år.
Just nu sitter jag å ska ta farväl av Michelinmannen som ska fara till de sälla jaktmarkerna i norra Stockholm och sen ska jag dricka glögg å äta bonnkakor tills jag spyr. Sen ska jag till min morsa å åka runt med min Ciao och äta julmat tills jag spyr.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

haha, Klappjakten. Den gick på tv idag tydligen. Synd att man missar. Jag jobbar hela julen. Får kanske slå upp nån streaming tjänst och sitta och glo här på jobbet. Igår kollade vi Ett päron till farsa firar jul, jag vet att jag sagt det förut. Men ändå, asså Chevy Chase. GUD VÄLSIGNE!

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Chevy Chase är fantastisk..Nån som sett den nya päron till farsa från typ 2015? Då han e farfar o de ska till wally World igen? Nåt att se?

Min personliga popkulturjulgrej är Lars Vegas julskiva. Alla pratar bra Östersundsdialet (+- några socknar) o mycket fniss, bra covers och utdaterad 90talshumor utan att vara allt för sunkigt.

Sv: Den stora jultråden

Lars Vegas trio minns jag från nåt Café-program. De var spralliga. En gammal vän till mig kallade mig Lars Vegas. Ville väl att jag skulle utveckla det till en egen persona: Den slimmade spelartypen, Lars Vegas. Härligt att de river av "Sjömansjul på Hawaii." Bra låt. Farsan såg Yngve Stoor på nåt danshak på östra Gotland, i slutet av 60-talet eller början av 70-talet. Yngve var på dekis. Utförde hela spelningen i rejält bakfullt tillstånd och fick ibland avbryta spelningen för att spy eller bara gå av scen en stund. Men det är ju en fin jullåt. Och min absoluta favoritjullåt är ju denna;
http://wfmu.org/365/2003/063.shtml

"Christmas on the Moon" med unge Troy Hess. B-sidan på singeln handlar om att hans mor tar av sig kläderna för pengar och innehåller några rätt smaklösa ordvitsar. Bästa julfilmen är så klart "Gremlins" - både ettan och tvåan.

Sv: Den stora jultråden

Håller med om Gremlins 1 och 2 + Die hard. Tack för ordet.

Sv: Den stora jultråden

Sen som vanligt. Alla har väl glömt julen, precis när de uppsvällda matmagarna sjunkit ihop till normal storlek och alla julklappar förlorat sin lyster och stuvats in i överfulla garderober.

Tänkte se mer julfilm i år än vad som blev av. Det är ju typ det enda mysiga med julen, att se julfilm. Die Hard såg vi som vanligt och Elf såklart. Amerika hit och Amerika dit. Amerikansk 80-talsfilm är ju så sjukt mysig, till och med när det är ultravåld.
En kollega på jobbet (var annars?) tipsade om Rare Exports och Död Snö, finsk respektive norsk vinter/jul-skräckis. Har inte sett dem än. Kanske sparar till nästa jul.
Silent Night Deadly Night är ju rätt tafflig alltså, men en seg dag på jobbet såg vi faktiskt tvåan som är ännu värre. Första halvan av filmen består av flashbacks från första filmen och sen går brorsan till tomten i första filmen bärsärkargång i ett sånt där lummigt amrikanskt förortsområde. Elektrifierar en stöddig hingst medelst bilbatteri och skjuter en snubbe genom en soptunna medan han med besatta ögon säger "Garbage Day!". Obetalbara scener! Finns även en sjukt tafflig och rolig scen på en biograf där mördaren verkar ta livet av en kille utan att någon märker något, trots att det är tänt hela tiden i den lilla, lilla biografen (som snarare ser ut som konferensrum). Man kan spola igenom nästan hela filmen och bara se slutet. Känns som regissören tror att man framstår som mer psyko ju mer man stirrar och ju mer entonigt man uttalar sina repliker (som mördartomten i första filmen med sin fyndiga one-liner "PUNISH!").

Black Christmas är riktigt vass. Måste se om den nån gång.

maskinpark.bandcamp.com

25 Senaste redigerad av B-pappa (2017-01-04 19:03:52)

Sv: Den stora jultråden

Död snö minns jag som rätt lagom, ordinärt bra. Ah, Silent night deadly night.... Dvdns guldår i Sandviken på 00-talet... man kunde gå till Dollarstore och Rusta och komma hem med precis vad som helst i film och tevespelsväg. Köpt spel där för en spottstyver då som idag är tokrariteter, från såna där outlet-lådor, japanska rymdshooters och rpgs osv. Haffa en Sonny Chiba Streetfighter-dvdbox för 40 kr? Inga problem. Kanske köpa ett helt berg såna för ett par tjugor? Inga problem det heller. Superobskyra soundtracks till italienska skräckfilmer från Fin de siecle media? Visst, gå till Ö o B bara. Sanslöst. Gick hem med väska efter väska när det duggaste som tätast där. Och såg just SNDN2, haha, Garbage day-scenen osv. Skulle beskriva den filmen exakt likadant, spola fram. Märklig film.

Där har vi ju också drömmen, att hitta dessa vattenhål i utkanten av människornas värld, där VHS-fetboxarna och filmerna ligger och väntar på en. Ska nog ta en tur i helgen på lite skogs-loppisar, blev så sugen nu.