1 Senaste redigerad av Tommy (2014-02-17 10:13:24)

Tråd: Gemensamt fanzine?

En tanke slog mig igår. Vore det inte kul om vi alla gjorde ett fanzine ihop?
Alla skickar in varsin serie/text/dikt/vad-man-nu-vill-göra, någon sätter ihop det och lämnar in till kopiering, sen betalar vi systerligt och broderligt på tryckkostnad och frakt?

Eller är det bara jag som tycker såna här projekt är hur roliga som helst!? :-D

edit:
Nu händer det grejer! Här är ansvarsfördelningen:

layout: larseq

indrivning+skicka bidrag till: saftgay

Deadline för material: 1/4

Tryckansvarig: Hunden

...och så namnförslag:
Vi måste prata om Kent.
Skallad örn.
Knattelaget.
Odören.
Hansan.
Moderna människor.
Nya Arbetartidningen - organ för Sveriges unga, arbetare och studenter
Slaktad

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Gemensamt fanzine?

Låter som en kul idé!

Sv: Gemensamt fanzine?

Jag tycker det är en jättebra idé Tommy! Borde ju inte vara så svårt eller ta särskilt länge att få ihop heller om det blir många medverkande.
Eller så blir det skitsvårt just därför. Men om en person står för ihopsättning och tryck (och alla betalar lika såklart) förenklar det såklart saker och ting. Nu känns det som jag skriver ett referat av det du redan sagt, ursäkta...

Frågan är: vem ska stå för layoutande och tryckande?
Jag skulle kunna göra det om jag inte var så jävla sämst på layout. Om någon kan göra layouten så kan jag trycka skiten i Luleå.

Ska vi ha något tema eller får alla skriva om vad de vill?
Jag tycker vad de vill låter roligare. Grylligt och myllrigt.
Ska vi ha några färgsidor?
Vad tycker ni? Va va?

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

Jag tycker man delar upp allting! Det har alltid fungerat i jobbsammanhang för mig iallafall. Dvs: Någon är "indrivare" och samlar in texter, någon sätter ihop det och någon lämnar till tryck. Krävs alltså två-tre personer som kan göra allt administrationsjobb bakom och bidra med material.

Jag skulle föreslå att du Hunden står för tryckningen, eftersom ditt tryckeri du använder dig av verkar sjukt sympatiska och det är väldigt fin kvalité på alla Hunden-fanzines! :-) Klart man vill stödja dom. Layout skulle jag gärna se autotrof på, som har layoutat snygga interntidningar tidigare och indrivare kan någon vara.. jag kan tänka mig det om ingen annan vill det.

saftgay föreslog igår på facebook att det vore ju coolt att ha lite "släppfest" till den fysiska fanzineträffen 2014, det kanske är det man ska sikta på isåfall? :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

5 Senaste redigerad av larsesq (2013-10-23 18:42:12)

Sv: Gemensamt fanzine?

Redan varit på ett liknande möte om en annan grej jag ska vara med på (fast det blir nog bok, tror jag. Om det blir det något alls), så jag fortsätter medan jag ändå är inne i tänket:
Vi behöver ett namn också. Någon som har ett förslag?
Om vi har till hösten finns det ju många chanser att få in mycket material. Får bli en fiskare av människor, för att tala Bibelspråk. Tryckeriet i Luleå verkar vara det bästa alternativet. Hur många ex kan vi tänkas trycka upp det i och hur ska det distribueras? Sånt tråk.

Jag tycker alltså detta är en bra idé.

Sv: Gemensamt fanzine?

hurraaa, ett gemensamt fanzine! jättebra idé. tror också att vi kan fixa det utan större problem om vi bara delar upp jobbet, samt har ett tydligt mål (som tex släppfest på träffen nästa år, då).

jag kan tänka mig att vara indrivare av allt material. antar att mina uppgifter då kommer att bestå i att typ ta emot och förvara allt på ett säkert ställe, tjata på folk att skicka sitt när det börjar brännas samt att skeppa vidare härligheten till personen som gör layouten? typ så?

namn! vi kanske kan skapa en tråd här längre fram där alla lägger ett förslag, och sen röstar vi? eller är det för ambitiöst? angående antal så har jag ingen jäkla aning. hur brukar man räkna ut vad som är lagom? jag bara gissar jämt.

Sv: Gemensamt fanzine?

jag tycker det låter skitbra med allt!

larseq: berätta mer om boken om du vill (det är lite offtopic kanske, men ändå intressant)
såhär kan ju en arbetsuppdelning se ut:

någon fiskar in folk (larseq?)
någon driver in det som ska in (saftgay)
någon layoutar ihop det (vem?)
någon skickar det till tryckeriet (hunden)... och hunden får specialuppdraget att ta med sig fanzinen till den fysiska träffen! då kan vi ju alla ta varsitt gäng där och sälja/ge bort till våra kamrater och vänner.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

8 Senaste redigerad av B-pappa (2013-11-27 00:31:18)

Sv: Gemensamt fanzine?

Ja hel-festlig idé, jag är på. Jag ägnar mig helst åt byråkrati och administrativa sysslor. Problemlösning och praktiska åtgärder till dessa eventuella problem. Kommunikation och synkning av kreativ energi. Dirigering av resurser. Är intresserad av att fösa in ett par folk i detta, men avvaktar ett tag med det till runt juletid, då jag tror jag kommer ha mer tid över till sånt här. Allt tråkigt formellt, typ informationsspridning, kan jag ta hand om. I den mån detta initiativ innehåller sådant. Det jag menar är att om nån har något som den tycker är tråkigt att utföra kan denna lägga det på mig, så finns det en chans att jag kan hantera det, under förutsättningen att jag har det rätta knycket. En spontan tanke är att det är väldigt kul att involvera folk som inte gjort något sånt här, nån som kanske sitter hemma och pular med grejjer men inte riktigt vet  vart denna ska vända sig eller så. Vattna gräsrötterna. Sådant kräver metodiskt sökande eller viss snubbla-över-något-tur. Inbjuda till GEMENSKAP och kollektiv styrka. Tjo!

Sv: Gemensamt fanzine?

Jag layoutar gärna, om inte någon har emot det och tycker jag för fula grejer. Det blir ju klipp-och-klistra då.
Tänkte på det här med uppdelningen, men om vi splittar på kostnaderna så delar vi väl på upplagan också.
Vi kan väl alla fiska in folk. Ha tentaklerna utåt. Blir nog snävt om bara en som har det som syssla. Låter bra att vattna gräsrötterna. Kanske borde något upprop skrivas som ska göra folk medvetna om att något fränt är i görningen?

Angående boken så finns inte så mycket att berätta. Någon Erik Beckman-fantast vill att jag ska göra kollage till hans bok. Han pratade en massa, men vis av tidigare magplask på den här fronten väljer jag att ligga rätt lågt och inte få upp mina (och andras, för den delen) förhoppningar.

Sv: Gemensamt fanzine?

Ska jag va med ska jag skicka skit i ett fysiskt kuvert till nån som sedan spiller kaffe över hälften, och klipperklistrartejpar in det i ett vikt a4. Palla hålla på och scanna skiten, konvertera till TIFF och vara säker på att man håller CMYK-standard i 320 DPI.

B-pappa skrev:

En spontan tanke är att det är väldigt kul att involvera folk som inte gjort något sånt här, nån som kanske sitter hemma och pular med grejjer men inte riktigt vet  vart denna ska vända sig eller så.

Word up. Även om det inte nödvändigtvis behöver ske nu på en gång, men den bakomliggande tanken kan ju vara samma som med den där fanzineträffen i stockholmon; att vråla eyyy kolla så här ful kan man va det är ok, kom och bygg pyramider med oss

Sv: Gemensamt fanzine?

Jag hade tyckt det varit skitkul att suga in folk som gör saker men inte vet eller vågar publicera dem, som du B-pappa var inne på. Det är så många där ute som är så jävla duktiga på att skriva, teckna, berätta och har en kul/schysst/intressant stil och som helt tyngs ner för att man inte är Galago-vacker. Fuck det - alla ska med:-) !

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Gemensamt fanzine?

Jag håller med helt fullt och absolut: det skulle vara ärevördigt och gudomligt rätt att involvera människor i fanzinedom genom denna vår gemensamma blaska.
Lars har rätt, jag tycker vi alla har tentaklerna utåt och försöker få med folk som vill vara med.

Arbetsdelningen som Tommy föreslog låter väl bra. Vi får bestämma oss. Ska Lars och Autotrof kanske dela på layoutarbetet, göra hälften var?

Ett problem med tryckeriet i Luleå är att de bara tar emot PDF-filer, inte fysiska original. Enda lösningen då är väl att scanna in skiten, även om Autotrof tydligen inte var så peppad på den idén. Annars måste vi välja ett annat tryckeri. Saftgays nya zine "Samlade Neuroser" hade ju jäkligt snyggt och proffsigt tryck, fast det var tydligen dyrt. Men det kanske är ett alternativ?

Hur som, om vi väljer Luleå-tryckeriet sköter jag gärna förhandlingarna med dem, hämtar ut upplagan o.s.v.

Har förresten redan pratat med min vän Åsa om det här och hon var försiktigt positiv. Hon har haft med några texter i Hunden och är jäkligt peppad på fanzines i allmänhet, men lider tyvärr av svårartad skrivkramp.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

Senaste numret (och även #2, som extraknäckte som DGS#14) skannades in och det blev helt okej. Så det kan jag göra. Blir nog bara bättre och bättre på det här med att skanna in fansins. Lär mig något varje gång. Jag gör det gärna. Omvandlar allt till PDF. Allt under glatt gnolande och sneglande på klockan.

Sv: Gemensamt fanzine?

Förtydligande: så länge JAG (och alla andra medverkande) slipper scanna in och skicka till någon som editar ihop allt i InDesigN, sålänge JAG (och alla andra medverkande) kan skicka skit i ett fysiskt kuvert till Lars som hostar slem och spiller kaffe över det innan han klipper ihop skiten för att scanna och skicka till Luleå, sålänge JAG slipper det är jag ok.

Sv: Gemensamt fanzine?

Texter och sånt behövs nog inte skickas i ett fysiskt brev. Det kan jag skriva ut och dona med. Dricker inte kaffe heller. Ett större problem är nog chipsfingrar, ketchupfläckar och kanske slem, ja.

Namnförslag: Gropen. Vi måste prata om Kent. Skallad örn. Knattelaget. Odören. Hansan. Moderna människor.

Eller så kan vi sno Det Grymma Svärdets arbetsnamn: Ny tidning.

Sv: Gemensamt fanzine?

Ny tidning eller Skallad örn, haha! Började fnissa bakom min jobbdator..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

17 Senaste redigerad av B-pappa (2013-10-30 13:10:37)

Sv: Gemensamt fanzine?

...eller sno namnet Det grymma svärdet, göra en re-boot och skapa förvirring! Men nä nja det kanske skulle va träigt.

Sv: Gemensamt fanzine?

Den tuffa dolken...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Gemensamt fanzine?

Mina namnförslag är som följer

Nya Arbetartidningen - organ för Sveriges unga, arbetare och studenter

alternativt

Slaktad

Sv: Gemensamt fanzine?

heja, det här blir ju skitbra! extremt bra om alla fiskar folk tycker jag med. alla känner vi väl nån som sitter på sin kammare och inte vågar komma ut som awesome pysslare. jag ska dra in bells, minst. kanske sippinkollektivet kan bidra med nåt, och så kan de distribuera en bunt. tryckeriet som jag använde var ju riktigt bra, blev snyggt och allt, men som sagt lite väl saftiga priser. fast det är klart, det var ju mycket för att jag körde färg.

ska vi börja eller? WOO!

Sv: Gemensamt fanzine?

Vi kan tjafsa om namnet sen! Vem vill vara gruppledare och ta emot en massa material? Så kan vi andra helt enkelt säga att: Yo du som kan rita/skriva/både och skicka nåt sköj till <personen>. Ville du göra det saftgay?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Gemensamt fanzine?

absolut!

Sv: Gemensamt fanzine?

man kan skicka allt till gamla klassiska miramarfetischist@hotmail.com. eller till dahl.karolina@gmail.com om man hellre vill det.

Sv: Gemensamt fanzine?

Kul! Jag är på.

Sv: Gemensamt fanzine?

sippinkollektivet borde ju absolut kunna bidra med något, ska informera dem