Tråd: Tv-Serier

Bra avkoppling då man inte orkar att läsa eller inte har någon lust att göra fanzines. Vilka serier gillar ni?

Arkiv-X och Twin peaks har förstört serietittande för mig eftersom det är för bra så alltid då jag ser en serie så tänker jag "aja det här är ju bra men jag kan ju lika gärna se Arkiv-X istället!" Någon som har samma problem? The Office både brittiska och amerikanska är hur bra som helst på olika sätt! Tittar just nu sista säsongen på den amerikanska.

Finns det nå bra serier som håller på just nu som man borde kika upp?

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Jag tittar mest på svenska serier (döm mig inte) när jag inte ser om Twin Peaks, vilket jag gör varje höst. Förrförra året med morsan, förra året med en kompis. I höst med en ny kompis. Det är en ganska trevlig tradition.

Brittiska komediserier är iofs skitroligt. Jag gillar Svarte Orm, Bottom, Young Ones och Black Books. Trist med Rik Mayalls bortgång nu nyligen.

Men det var svenska serier.. "Tusenbröder" är skitbra, många bra citat därifrån som jag vill använda i fanzinet nångång. "Poliser" har sina toppar men absolut sina baksidor också, stundtals väldigt dålig serie men stundtals helt briljant. Gillar avsnittet när de ska sitta och ventilera om hur det var att jobba under Göteborgskravallerna.
"Lasermannen" var jättebra också, bra filmatisering av Tamas bok med samma namn.

Sen tittar jag på Its always sunny in Philadelphia och South park. Streckkollar Futurama en gång var tredje år ungefär.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tv-Serier

Försöker komma bort från TV-serie-tittande. Tar en massa tid och jag vet inte riktigt vad jag får ut av det i slutändan. Vissa undantag finns, men oftast känns det mest som tidsfördriv. Och det mesta är amerikanskt och jag tar till mig tillräckligt med amerikansk kultur, känner jag. Ser hellre på en film, då. Eller en svensk TV-serie.

Jag tjatar alltid, när detta ämne kommer upp, om "Ärliga blå ögon" från 1977. Den kombinerar mycket av det jag tycker är intressant med svenskt sjuttiotal: Feminismen, klassperspektiv, sexliberalismen.

"God morgon alla barn" såg jag nyligen och den var rätt bra. Jag hänger inte tillräckligt mycket på Öppet Arkiv, känner jag ibland. Funderat på att återse de TV-serier jag såg när jag var liten knodd: "Rederiet", "Rapport till himlen", "Silvermannen" etc. Jag är ju mest intresserad av svenska TV-serier ur ett historiskt perspektiv. De säger oftast mycket om den tidsperioden. "Rasken" är också en favorit.

Sv: Tv-Serier

Den tecknade stillbildsserieversionen av Loranga, Mazarin och Dartanjang såg vi när jag var hos Lars senast. Den var riktigt fin. Men det säger jag delvis för att vara originell. Annars är jag helt såld på smörjan som kallas amerikanska kvalitetsserier. Jag och min kära rumskamrat ser på typ alla storserier.

The Wire är min absoluta favoritserie, har sett varje säsong åtminstone tre gånger.
Annars är det alla de vanliga misstänkta: Sopranos, Breaking Bad, Six Feet Under, Orange is the new black.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Tv-Serier

men buffy??! jag säger bara buffy.

Sv: Tv-Serier

Jag tittar rätt mycket på tv-serier, men inte nödvändigtvis bra eller roliga tv-serier. Men det som är bra är Buffy (man kan även diskutera denna serie med saftis, vilket definitivt är en bonus), Angel, Community, Friends, The X-Files, Married... With Children, Daria och Beavis & Butthead.

Det som fortfarande går - och är värt att glutta på, om man delar smak med mig till hundra procent - är Supernatural, It's always sunny in Philadelphia, Last week tonight with John Oliver, American Dad, Brooklyn Nine-Nine samt Robot Chicken. Conan O'Brian lägger upp allt roligt från sin show på Youtube, också, vilket oftast är ganska kul. Kanske förutsätter en smärre fetisch för amerikanskt kändisskap och kultur, dock. Vill man plåga sig själv - vilket jag av någon anledning gör - kan man även slänga in Family Guy, The Simpsons och South Park i smeten.

Jag är en stridsvagn, brumm brumm brumm

Sv: Tv-Serier

saftgay skrev:

men buffy??! jag säger bara buffy.

Är i slutet av femte säsongen av min omtitt nu snart Once more with feeling ihhhhhhhhhhhhhhhhh smile))))

Jag är en stridsvagn, brumm brumm brumm

8 Senaste redigerad av larsesq (2014-06-27 07:27:36)

Sv: Tv-Serier

Nu får jag hoppa upp och göra en rättelse här: Loranga, Masarin och Dartanjang-serien från 1975 är inte stillbild, utan stopmotion. Det där dockarna rör sig och det är fantastiskt snyggt. Loranga-böckerna är också en av min topp fem favoritböcker, om någon skulle vara intresserad av det. Men ja, det är också ett tips. Finns billigt på DVD. Bra musik och världens häftigaste Toivo Pawlo som läser. Hurra!

När jag var arbetslös i början av 00-talet var jag ofta uppe sent på natten och ugglade och såg då på bland annat på UR-program. Det var skoj. UR överlag är ett tips. Framförallt minns jag "Trum"  som gick under denna tid. Fantastiskt trumslagslärar-program. Den som lärde sig spela trummor genom det programmet förtjänar någon slags medalj. Morgan Ågren brukade också tipsa om progg och fusion-skivor och det var väl under samma tid jag var inne på den mest fläskiga proggperioden i mitt musiklyssnande. Så, ja - "Trum" är ett hett tips.

Sv: Tv-Serier

Såg här om dagen en rätt rolig ungdomsserie på Öppet arkiv som hette "Tjejligan" det är ett 70-tals program som handlar om ett gäng brudar som startar ett feministisk gäng för att sätta skolan, föräldrar och alla snubbar på plats. Har ett avsnitt kvar att se. Det obehagligaste är väl dock hur mycket utav det som serien tar upp är aktuellt än idag.

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Antar redan att alla här har sett dom hemska nyheterna men Uno från Rederiet är död. Enligt flashback ska han ha varit hyfsat kron en lång period. Nåväl Rederiet var skitbra och Uno och Jokern var perfekta helan och halvan karaktärer. Blir att glida in på öppet arkiv och ha sig ett maraton.

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Har ni tittat Nollor och Nördar? Har börjat kika den nu och den är så mysig och fin. Väldigt oskyldig humor och det gillar jag.

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Nollor & Nördar är en fantastiskt fin serie! Fast den kan vara ganska jobbig att titta på eftersom så mycket av det som händer resulterar i skam, besvikelse, sorg och förvirring för karaktärerna. Bästa tonårsserien någonsin, vilket inte säger så mycket, men hästlängder före alla andra.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Tv-Serier

Jag har börjat titta igenom Arkiv X :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tv-Serier

Asså jag såg lite ur ett avsnitt av Father Ted häromkvällen, d e ju bitvis skitkul men håller det att följa?

Sv: Tv-Serier

Någon som gillar Spaced?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tv-Serier

Jag!

Sv: Tv-Serier

Tommy skrev:

Jag har börjat titta igenom Arkiv X :-)

Arkiv-X är ju världens bästa serie, utan tvekan. Det enda negativa är att allt annat blir dåligt. Hur långt har du kommit nu då?

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

falafelmongo: Pegg och Frost är ju världens bästa duo, nästan :-)

Lappia: Kollat klart första säsongen, hur bra som helst. Favoritavsnitten är Ice och The Jersey Devil:-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tv-Serier

Första avsnittet på säsong två av X-Files är så jääävla nice.

Jag är en stridsvagn, brumm brumm brumm

Sv: Tv-Serier

Såg på "Ice"-avsnittet idag till lunchen. Överraskande bra. Nästan som om jag skulle göra det till en vana att äta lunch och se på "Arkiv X". Det är nog enda sättet för mig att se på en TV-serie, att äta mat till den. "Ice" var givetvis inte lika bra som John Carpenters "The Thing" (som har likartad handling), men det hade jag visserligen inte förväntat mig. Såg på "Arkiv X" när det gick på TV under 90-talet. Det gick på Tv4 på torsdagar, minns jag. Gav nog upp runt säsong fem, men kom ihåg att premiären av "Millennium" med Lance Henriksen var en stor grej. Sen blev "Arkiv X" rätt trist och "Millennium" var väl aldrig riktigt bra - eller?

För att få en fansinkoppling på det hela: Serien om UFO- och Arkiv X-entusiasterna som är med i fjärde (?) numret av Bromander är nog bättre än alla avsnitt av "Arkiv X".

Sv: Tv-Serier

Den givna fansinkopplingen är ju annars Dinosaurus X =]

Sv: Tv-Serier

Känner nog mest att dom är bra ibland, typ. Finns så mycket annat brittiskt som är så mycket  bättre. Office, Garth Marengi, Mighty Boosh, Peep Show, QI, osv osv osv.

X-Files är f.ö. AWESOME!

Tommy skrev:

falafelmongo: Pegg och Frost är ju världens bästa duo, nästan :-)

Lappia: Kollat klart första säsongen, hur bra som helst. Favoritavsnitten är Ice och The Jersey Devil:-)

Sv: Tv-Serier

haha ja garth marengi gav en del skratt.

Sv: Tv-Serier

Peep show, hur kunde jag inte nämna. Det är verkligen den bästa brittiska serien just nu... ibland känns det så iallafall. Många skratt och pinsam igenkänning i vissa saker.

"Jag borde träna... läsa ut boken... lära mig spela klarinett... istället sitter jag här och vinner kriget åt nazisterna.."

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tv-Serier

Ligger här med förmodat ryggskott och kollar på "Skäggen" på Öppet Arkiv. Makalös absurdism, en städad, uppknäppt variant av Monty Python, fast mycket smartare och roligare.
Störs dock av hur svårt jag har att tolerera det långsamma tempot. Inga snabba klipp, inga montage fyllda med dunkande housemusik. Fördummad konsument är vad man är.

maskinpark.bandcamp.com