Sv: Aktuella fanzines

B-Pappa!
Har faktiskt träffat författaren till "Slayer of the grey big box", Tomas Sunhede. En energisk man med pipskägg. Han och en arbetskollega, som båda bor i till varandra gränsande byar i Västerbottens inland, ordnade en tevespelskväll för allmänheten i Ålunds gamla skola. Det var ett jäkla fint evenemang, massa gamla retrospel, MSX, Mega Drive, NES, SNES, obskyrare konsoler och hemdatorer (till och med en ABC 80 tror jag). Vi spelade Super Bomberman på bioduk och drack whisky. Det var najs.
Men jaja, Sunhede har skrivit en tegelsten om alla NES-titlar släppta i Sverige också. Den var snygg med bilder på spelkartongerna och massa info. Snyggt layoutad. En katalogbitares våta dröm.
Enligt min kollega sålde han sen av alla sina NES-spel och började samla på sig svenska Mega Drive-släpp istället, därav den där Sega-boken antar jag. Min kollega berättade att han gjort sig såna stålar på att köpa och sälja retrospel att han kunde införskaffa sin gistna gamla kåk i obygden för kontanta medel och genom att leva snålt har undkommit löneslaveriet i några år. Styvt jobbat.

maskinpark.bandcamp.com

152 Senaste redigerad av B-pappa (2016-07-14 09:03:18)

Sv: Aktuella fanzines

Haha fantastiskt! Hört talas om den där spelkvällen. Härligt! Har läst Mega Drive-katalogen nu och den var go, ingen mastodont i klass med NES-boken men fyllde sin funktion mer än väl. Nu ser vi fram emot SNES-boken (i mitt tycke den gammelspelmaskin med flest bäst spel).

Detta hör till loppistråden egentligen men kan snabbt inflika här att jag ALDRIG hands on har hittat NES eller SNES-grejjer på loppis. Dock hittat Master System och Mega Drive-spel på Erikshjälpen i Borås, ett riktigt kap. Det närmaste jag kommit är att via online-loppis (tack larsesq) varit först på kvarn till en SCN-manual till Zelda II: The adventure of Link, totalt perfekt skick, 90 kr, relativt billigt. Har tagit 20 år att lyckas skaffa kassett och manual till denna titel, så längtar efter en box nu.

Sv: Aktuella fanzines

Jag fick det här fanzinet HC:15 En Årskrönika som bland annat Hilda från Svin har gjort. Det var snyggt tryckt på fint papper och i A4 format. Men är bara intervjuer med hardcoreband som bildats 2015. Rätt tråkiga band och intervjuer. Det roligaste var nog intervjun med ett nytt Stockholmsband som heter Twin Pigs som jag blev lite nyfiken på men verkar inte gå att lyssna på internet någonstans.

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Lät tråkigt, HC:15. TP går mycket riktigt inte att lyssna på på Internet. Erik från Inkvisitionen och Klara från Grizzly Twister och Besserbitch, m fl, som säkert intervjun avslöjade.

Sv: Aktuella fanzines

Turist i Tillvaron fanzine #2 finns visst ute nu. Var väl inte upp över öronen förtjust i första numret, förutom Crush and Create och Lappias text om Kiruna HC, uppskattade mest bara grejen med ett halvproffsigt punkmagasin.  80% av banden som avhandlades var ointressanta för mig och hela upplägget var lite väl standard, småtråkiga texter av fanboys som förbehållslöst hyllar sina favoritband. Nya numret kanske är bättre. Ska visst finnas en artikel med kids som lyssnar på punk. Sånt kan ju vara kul, även om fenomenet "ungar som reagerar på daterad kultur/teknik gjorts till döds. Men ja, (min fördom om) den typiske punkaren kommer gilla TiT #2.

Här är all info en hugad konsument kan behöva om detta:

84 A4-sidor punkrock.
1 ex 40:- + 39:- i porto: 79:-
2 ex 80:- + 52:- i porto: 132:-
3 ex 120:- + 52:- i porto: 172:-
Swisha till 0734264716, glöm inte att ange din adress.
Om du inte har Swish mejla för kontouppgifter:
turistbloggen@gmail.com

maskinpark.bandcamp.com

156 Senaste redigerad av larsesq (2016-09-07 09:47:44)

Sv: Aktuella fanzines

Detta blir ett sorts fanzinetips. Till Lacephase : continuation-festivalen på Rökridån i Stockholm ska visst ett fanzine tryckas upp. Jag kanske är med. Och så även de medverkande artisterna. Det delas under själva festivalen som är nu på lördag, 10 september. Tyvärr missar jag det, för jag är en förlorare som lyssnar på janglig mesig pop medan jag bäddar min säng.

Dessutom: när jag var i Malmö häromsistens haffade jag ett ex av Kattis Serier. Det var #7. Ett fantastiskt seriefanzine. Roligt, avslappnat, direkt. Snyggt som sjuttsingen också. Har tagit kontakt med kreatör Kattis för att kanske få fler nummer. Får se hur det går. Fortsättning följer.

Sv: Aktuella fanzines

få gärna hit kattis!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Aktuella fanzines

Och nu blir det allt annat än aktuella fanzines-tips, men jag vet inte var jag ska göra av detta. Visst, jag kan bara glömma det hela och gå vidare med mitt liv. Men jag tänker att kanske nån på forumet kanske kan arbeta upp litet av ett intresse kring att nåt kallat Tidens Tempo säljer gamla mögliga 90-talsfanzine. Jättemycket Skrutt och dylikt: http://shop.tidenstempo.com/index.php?r … path=18_89

Sv: Aktuella fanzines

Ah, de var ju inte direkt dyra - tyvärr har väl aldrig Skrutt vart favoriten... Däremot minns jag att man tyckte SMACK ATTACK var väldigt ball och fräck när den kom, Roky Erickson och grejer var klart udda då (tiderna ändras). Killen i Uppsala som gjorde den (hette han "Vårtan"?), var också en rätt kul typ har jag för mig. Så passa på och köp den ni som inte läst! (Säkert hur dammig och alldaglig som helst nu...)

Sv: Aktuella fanzines

Aha, Tidens Tempo... Vet att delar ur NBBBB-klanen spelat med band på ett ställe i Örebro som heter just Klubb Tidens Tempo. Såg att detta låg i Köping, men måste finnas en koppling.

Sv: Aktuella fanzines

puffy skrev:

Ah, de var ju inte direkt dyra - tyvärr har väl aldrig Skrutt vart favoriten... Däremot minns jag att man tyckte SMACK ATTACK var väldigt ball och fräck när den kom, Roky Erickson och grejer var klart udda då (tiderna ändras). Killen i Uppsala som gjorde den (hette han "Vårtan"?), var också en rätt kul typ har jag för mig. Så passa på och köp den ni som inte läst! (Säkert hur dammig och alldaglig som helst nu...)

Smack Attack var kanon men har inte läst den sedan det väl begav sig. Hade lite samma vibb som tex Human Garbage Disposal och Salong Finess om vi ska snacka svenska zines från samma era. Snubbarna bakom blaskan kallas för Drinkarn och Mille, två rekorderliga karlar som uppskattar livets goda stunder.

Sv: Aktuella fanzines

Finns nytt Fördämning ute nu, nummer 10.

Sv: Aktuella fanzines

In Defiance (Oi! the Fanzine) - nytt fanzine

Nr 1 finns det några kvar av, maila mig om du är intresserad.
Nr 2 får jag antagligen i helgen av tryckeriet, maila mig om du är intresserad.

25:- + eventuell frakt (13:-)

Swish eller banköverföring eller cash

Sv: Aktuella fanzines

Jag byter gärna fanzines med någon! Alltid kul att läsa andras och bra att få lite inspiration och idéer.

Sv: Aktuella fanzines

Hej Tova! Kul! PM eller har du någon mail? Jag kan höra av mig efter helgen isåfall och se om du fått nye numret. Välkommen till forumet, här finns det alltid "folk" att prata med.

Sv: Aktuella fanzines

Ja, jättekul. Välkommen till forumet!

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Det går bra att skicka PM här.

Sv: Aktuella fanzines

När jag var i Malmö gick jag på Rundgång och mediterade över vad jag tycker om bandet Can egentligen. Och var i samma lokal som Henrik Bromander igen och kände lite kring detta, men det som var aktuellt för denna tråd var detta:
Jag köpte Mats Rehles nyaste fanzine (eller "häfte" eller "bok" eller vad han vill kalla det för): Hunger. Han kallar sig av nån anledning Seth Merla numera. Han skriver dikter, korta dagsboksinlägg om hans liv som bohemisk man i Europa och gör några rätt snygga teckningarna. Sistnämnda var nog det jag personligen gillade bäst. Går att få tag på via: svartsynnystravs snabel-a gmail.com

Sv: Aktuella fanzines

larsesq skrev:

Jag köpte Mats Rehles nyaste fanzine (eller "häfte" eller "bok" eller vad han vill kalla det för): Hunger. Han kallar sig av nån anledning Seth Merla numera. Han skriver dikter, korta dagsboksinlägg om hans liv som bohemisk man i Europa och gör några rätt snygga teckningarna. Sistnämnda var nog det jag personligen gillade bäst. Går att få tag på via: svartsynnystravs snabel-a gmail.com

Är det detta numret?
https://www.etsy.com/se-en/listing/495881551/hunger

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Aktuella fanzines

Japp. Det är det numret. Det där med Etsy förstår jag inte grejen med. Vad är fördelar och vad är nackdelarna?

Sv: Aktuella fanzines

larsesq skrev:

Japp. Det är det numret. Det där med Etsy förstår jag inte grejen med. Vad är fördelar och vad är nackdelarna?


Ingen aning, det är väl att de hjälper en att göra en webbshop så att man kanske kan betala på andra sätt men det känns som att allt på etsy är 10% dyrare. Om prisskillnaden beror på att de tar pengar vet jag inte.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Aktuella fanzines

Kul att ni uppmärksammat mitt häfte HUNGER. Det påstods av hippa människor att Etsy var bra och eftersom jag inte gjort något zine på nästan tio år utan bara haft med spridda texter här och var och därmed inte har koll på boklådor och distron. Några tips på bra återförsäljare? I Malmö finns Hunger på Little Finger, Rundgång, Malmö Konsthall och Östervärns Antikvariat. I Stockholm på Push My Bottoms. Tacksam för tips!

Sv: Aktuella fanzines

Min enda erfarenhet av Etsy är när jag köpte ett australiensiskt konstfansin som jag verkligen tyckte var superdyrt. Över 70 kronor för runt 16 A5-sidor. Men det kan ju bero på annat: såsom att det var en konstnär i farten. De brukar ju ha salta överpriser. Återförsäljare är det överlag rätt tunnsått med, men jag är å andra sidan notoriskt usel på sådant. Kul att Svartsyn lever. Inte läst nåt från Rehle sedan han dök upp och sedan försvann från DGS.

Sv: Aktuella fanzines

(på tal om pengar så förde jag nyss över 68 kr till dig Tommy, så att du fick igen lite som tack för gratisblaskorna till förra helgen. Vet att du sagt att att du bjöd påt men nu blev det såhär. Bra det.)

Sv: Aktuella fanzines

Diskussionen blev i sann klipp å klister-anda delad till denna tråd:
http://svenskafanzin.se/viewtopic.php?id=220

//Moderatorn

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig