Tråd: fan fiction / fankonst osv

Ett ämne jag diskuterar med min medförfattare ibland är saker gjorda av fans, typ fanfic, bilder på favoritkaraktärer osv, och dess sjukt låga status. Fanfic särskilt har ju en stämpel av kvinnohobby ( = mindre 'äkta'), fantasilöst, kopierande osv.

Fanfic = fult nu, fint förut

När blev det fult egentligen att återanvända fiktiva karaktärer och världar? Jfr t.ex teaterformen commedia dell'arte, som spelades i europa på 1500-1700 -talen. Där finns det ett antal karaktärer med specifika namn (ursprungligen parodier på olika italienska personlighetstyper) att använda, som sen sattes in i olika situationer. Skillnaden är väl inte så jävla stor egentligen mellan det och att skriva typ egna BSG-avsnitt, annat än historisk kontext. Så varförär det fult idag?

Vad har ni för några relationer till fan-verk?

Jag o min bror gjorde när vi var små mycket serier och interaktiva böcker (i brist på programmerarkunskaper och dator) med en slags möss samt pac man. Det var ofta saker som hände i små städer och byar. Pac man var inte en karaktär utan en slags varelser som levde sida vid sida med mössen. Sen gjorde jag en massa teckningar m pac man o mössen. O turtlesteckningar.
Efter det hände inte så mkt alls förns jag upptäckte elfwoodcommunityt o tittade på en massa skitful 'manga' m tvspelskaraktärer. Typ 12 år senare började jag skriva själv o insett hur kul det är att ta karaktärer från en berättelse o mixa dem med nåt annat. Alltså crossover, som av nån anledning känns ännu mer orent.

Fanfic = makt

Detta har ju skrivits en del om redan av folk som vil höja fanficens status, o det är att läsarna/tittarna tar ned originalskaparen från sin piedestal o ba 'det här är vår värld också', o byter kön o sexualitet osv på karaktärer, skriver egna avsnitt m.m. Alltså ett uttryck för deltagarkultur.

Ok lite improviserat inlägg kanske men så e d

2 Senaste redigerad av Hunden (2015-01-24 06:47:37)

Sv: fan fiction / fankonst osv

Jag gjorde lite serier när jag var liten där jag återanvände skämt och historier jag sett på Cartoon Network. Fast det är väl mer plagiat än fan fiction...

Har ingen personlig relation till fan fiction, har varit in och läst på en del sci-fi-forum men har bara hittat dynga och dravel än så länge. Tycker dock själva idén är intressant och relevant, verkligen i linje med idén om författarens död. Pratade med en kompis som läst en hel del Harry Potter-fanfic. Det finns tydligen en uppsjö med berättelser där karaktärerna ingår homosexuella relationer, med Harry och Professor Snape som det mest spektakulära exemplet. Vad jag förstod var vissa alster mer sexfixerade, andra mer romantiska.

Hur ansågs Fan Fiction fint förut? Finns det några exempel på hyllad Fanfic? Känns som att det borde slå igenom bättre idag, när vi uppmuntras interagera med all media vi tar del av, kommentera, delta, göra våra egna memes o.s.v..

maskinpark.bandcamp.com