Tråd: Årlig hälsokontroll (2024)

Det känns som att fanzinandet gått ner sig en del ett tag nu. Tänkte bara höra hur era tankar om det är, görs det färre fanzines nu? Vad gör folk istället? Varför är det så trög nyetablering?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Årlig hälsokontroll (2024)

Bra fråga. Har tänkt en del på det också, men har nog inget enkelt svar på det. Det är ju lite (o)lustigt att första Fanzinerad-boken var som en gravsten över en scen som snart skulle döden dö (på grund av att folk blev äldre, började göra annat, skaffade jobb/familj etc. etc. och på grund av bloggarnas intåg) och andra Fanzinerad-boken var samma sak. Vilka av oss som var med i den boken håller fortfarande på zines? Ytterst få. De flesta har väl gått vidare med annat: jobb, familj, ge ut böcker och så vidare. Fanzinerade tar tid, så fattar om det inte finns tid till det.

Samtidigt som det verkar som den scenen jag känner störst tillhörighet med har försvunnit till största delen, så verkar detta med zinemässor få ett uppsving. Men de zines som är på dessa mässor är oftast inte de text-fokuserade zines jag gillar, utan mer kopplade till en konst/hantverks-kontext. Så det görs väl fortfarande zines, antar jag, men kanske inte sånt som jag är så intresserad av. Så därför har jag dålig koll.

Det har ju skett en stor förändring när det gäller massa subkulturer när det gäller nyetableringen. När jag var liten knatte på 90-talet var det inte udda om man var 12-15 år och gjorde ett zine. Det känns som det sällan sker nu för tiden, inte enbart när det gäller zines utan även när det gäller musik och andra kulturella uttryck. Kan ju tänka att det säkert har att göra med teknisk utveckling av sociala medier och dylikt, och även med att zines är en sån otroligt marginell företeelse. När jag var liten knodd fanns det lätta vägar in i zines och sådana kulturer. Till och med Fredagsbilagorna skrev om zine-kultur. Det fanns en livskraftig kultur. I nästan varje liten håla gjorde nån ett punk/text-zine.

Överlag har väl den flesta kulturella uttryck inte så fett i dagens Sverige. Det är ju resultatet av en aktiv politik, en kapitalism som inte ser nån större vinning med att hålla på med en massa flum. Så att då marginella saker som zines minskar är kanske en naturlig effekt av detta?

Det är väl en massa saker som spelar in, givetvis. Jag funderar ju själv ofta på att lägga av med textzines och det gör jag för att: 1. sammanhanget jag befann mig i inte existerar längre, 2. portot är för dyrt, 3. jag blir äldre och känner att jag kanske borde göra nåt annat med mitt liv.

Sv: Årlig hälsokontroll (2024)

Jag tänkte göra ett zine nu under hösten/vintern för att ha till sommarens zinemässor! Men ligger fortfarande i någon slags startsträcka mentalt, hostat igång lite men det händer mycket inuti huvudet och det är ju bra. Sedan ska det ut också.
Jag tror ändå på papperszinet, även fastän det känns endera dött och/eller välstrykt allting så marscherar vi i kopplet av en jävla apparat som vi MÅSTE tröttna på, det är livets gång, då måste ju alla medier som går under radarn på tekniken bli stora igen! Det är revolutionerande som bäst, fast ska ta det lite lugnt och inte hetsa upp mig för mycket kanske. Tills dess småputtrar vi på, fan sluta inte! Vi kanske kan göra något samarbete om du vill, får höras kring det?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Årlig hälsokontroll (2024)

Spännande med nytt zine till sommarens zinemässor. Blir kul att få läsa det sen. Jag har under veckan fått lite idéer till nya papperszine, så kommer säkert tillbaka till det. Kanske inte kan sluta? Hade varit skoj med ett samarbete. Absolut, vi hörs om det!

Sv: Årlig hälsokontroll (2024)

har för mkt m arbete o familjeliv för o göra fansin. den lilla fritid jag har går åt t dialektforskning, skriver n bok, samt hålla mig över vattenytan psykiskt. Har kass koll på vad som produceras numera också.

Har dock 3 tänkta varav två påbörjade uppföljare till mitt och fruns fansin "Dinosaurus X" (det där Mulder och Scully åker till Jurassic park). Vill gärna skriva klart dem, men har bara 0 tid,

6 Senaste redigerad av mikumaria (2024-09-27 22:15:21)

Sv: Årlig hälsokontroll (2024)

Jag tycker det känns tvärtom, dvs att fler gör fanzines, kanske dock mest konst/serier/bilder och färre med text men ska kolla imorgon på VXO Zine Fest. Ofta är det såklart seriezines som skickas in till Bild & Bubbla för att recenseras.

Jag är också sugen på att skriva. Hänger gärna med på samarbete.

Tänkte göra ett ryck i år på VXO Zine Fest och byta fanzines med så många det går. Återkommer!