Tråd: Bilderna

Ämnet låter som en bok om Ingmar Bergman, men jag har funderat en del om det här med hur folk använder sig av bilder i sina fansin. Hur graden av intresse av att arbeta med bilder verkar variera rätt rejält.

Jag arbetar ju själv en hel del med bilder och gillar speciellt att ta från gamla (fram till runt 1975) veckotidningar. Första numren av Sällsamheter hade ju bara sådana bilder rätt upp och ner, men i femman la jag till egna bildtexter för att skapa någon skojig kontrast eller kanske förtydliga det jag fann intressant med bilden. Nu kommer jag nog gå mer mot att ha med kollage. Gillar också t.ex. Hunden som vägrade dö#6 som har med foton från Hundens närområde. Sådana foton har jag också funderat att ha med i kommande nummer, men har alltid fallit på bristen på kamera.

Hur tänker ni kring det här med bilder? Ska de kommentera texterna eller är det något självständigt? Ett nödvändigt ont? Något skojigt? Eller något som ni inte vill veta av?

Sv: Bilderna

När jag började göra Hunden kunde texterna och bilderna stå bredvid varandra utan att ha något ämnesmässigt samröre. Det känns lite konstigt nu när jag kollar i de gamla numren, det ser ganska splittrat ut. Nu är jag mer inne på att ha bilder som illustrerar texterna.
Jag tycker att bildmaterial kan tillföra texterna någonting, de sätter en stämning eller illustrerar vissa poänger på ett annat sätt än ord kan göra. Men jag tycker ju också om när bilderna får vara självständigt material. Hunden nr 2 bestod ju av enbart kollage och dikter och där hade kollagen inget att göra med dikterna. Jag är dock rätt usel på att göra kollage, går och tänker att jag ska börja göra kollage igen men det har inte blivit av än. Misstänkt prestationsångest.

Layoutmässigt bryter ju bilderna upp textflödet på ett bra sätt, det blir luftigare och lättare att läsa. Trötta ögon kan fokusera på bilderna en stund. Men fanzines helt utan bilder kan såklart också vara bra, men det ser genast mer skönlitterärt ut, som en boksida.

Jag borde gå ut och fota mer till zinet. Det finns ju mycket skoj att se därute på stan.

Nu blir det ju klappa-på-ryggen-party över det här men en grej jag alltid gillat är när fanzineredaktörer har med bilder på sig själv på ledarsidan. Det tyckte jag var väldigt kul i Ni Kan Fan Dra Åt Helvete, där Lars brukade rama in ledarsidan med bilder på sig själv som han tagit i en fotoautomat. Jag tycker fortfarande om fotoautomatsbilder väldigt mycket, trots att det är hemskt klyschigt.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Bilderna

Fotoautomaterna i detta land är fruktansvärt dåliga. Det blir digitala och fula bilder. Kanske finns det någon gammal fotoautomat kvar någonstans i landet. Tips på det mottages gärna. Fotona till NKFDÅH togs på Hemköp i Visby. Jag blev portade därifrån för jag snattade och sen revs butiken och nu blev det något Clas Ohlson eller något sånt. En rafflande sann historia.

Sv: Bilderna

Jag tror mer att jag jobbar som man gör då man gör kollage då jag sätter ihop mina zines. Jag har massa bilder på allt möjligt som jag tycker om eller inte tycker om i flera lådor vid skrivbordet så jag bara kan välja och vraka på saker att klistra in. Jag kopierar ifrån böcker, klipper ifrån tidningar och skriver ut från nätet om jag hittar något som jag gillar. Många har sagt att dom tycker att fanzinen jag gör är spretiga och osammanhängande men tycker att det kan mer vara som att man bara får se det som jag är peppad på just då i stunden.

Eftersom jag ändå gör ett musikfanzine så har jag ju med foton på band som jag plåtat på spelningar jag vart på. Kör enbart på engångskameror nuförtiden. Förut kunde man köpa dom på Clas Ohlsons men nu måste jag beställa dom på nätet. Är inte alls intresserad utav foto och tycker det blivit så överdrivet pretentiöst i alla fall i punkscenen med systemkameror och folk som är "fotografer" då man lika gärna kan fota en ascool bild med en kamera för 29 :- kr. Sedan gillar jag lite att man aldrig vet hur resultatet blir förrän man framkallar fotona. Man kan ha en rulle där det är massa skit och sedan en jätterolig och bra bild mitt i allt.

Arbete är livets krydda

Sv: Bilderna

Kul att du bara använder engångskameror Lappia. Trodde definitivt att bilderna i Kissan Päivät nr 3 var fotade med någon dyrare mackapär. Jag använder ju en billig digitalkamera, mest för att det är väldigt praktiskt. Har faktiskt varit ute i bygd och mark den senaste tiden och fotat skumma byggnader till en artikel.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Bilderna

Jag hittade en oanvänd engångskamera i källaren på jobbet. Den kanske man skulle göra något med. Bildspecial till Paddsatan eller något.

I regel använder jag lite bilder. Tycker det stjäl uppmärksamhet från texten, föredrar illustrationer. Blir mer personligt på något sätt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Bilderna

Ja det tycker jag du ska göra! Det är ju relativt billigt att framkalla också. Bättre att fota upp än att bara ligga och skräpa.

Arbete är livets krydda

Sv: Bilderna

Enkla illustrationer är väldigt fint i ett fanzine. Morsan och Mötley Crües sista nummer minns jag hade enkla, slarvigt gjorda teckningar mellan textavsnitten. Riktigt snyggt.
Jag funderar på att göra ett fanzine där texter och fotografier samspelar på flera sätt. Som en fotografisk essä typ.

maskinpark.bandcamp.com