Tråd: Skrivmaskinstråden

OK! Den här tråden är till för oss som använder fysiska skrivmaskiner när vi gör fanzines.

Vilka är ni? Vilka maskiner kör ni? Varför har ni valt att göra det på skrivmaskin och inte dator, det är mindre krångligt och courier new ser ut som skrivmaskinstext.

Jag använder skrivmaskin för att jag har jättesvårt - av okänd anledning - att skriva på dator, längre saker osv. En novell på skrivmaskin kan jag smälla ihop på en dag medan en på dator kan jag hålla på med i veckor, och sällan bli nöjd med det. Eftersom det finns begränsade efterhands-redigeringsmöjligheter så känns det mer eggande att skriva "med kniven mot strupen" och tvingas vara mer spontan och trixa sig fram. Oftast då det blir riktigt bra också.
Nackdelen är ju att det låter mer än tangentbordsknatter.. En annan fördel är också att man kan bli mer fokuserad i skrivandet, medan skrivande på dator störs av Facebook, aftonbladet, och så vidare. Sitter man i soffan med ett skrivredskap äldre än farmor så vet man att man måste koncentrera sig.

Jag använder dessa:
Sense c-105, som jag fick i mellanstadiet av mor och far. En elektrisk skrivmaskin. Riktigt trevlig att skriva på och banden till den är inte särskilt dyra och lätta att byta ut.
Nackdelen är att den låter som ett maskingevär.
http://returbutiken.com/wp-content/uplo … maskin.jpg

Sen använder jag en Remington vid ytterst få tillfällen:
http://4.bp.blogspot.com/_h6iFCNrBUlU/S … writer.JPG
Den är rätt skön att skriva med, men banden är svåra att hitta, så när jag nött ut bandet jag har i så tänkte jag typ pensionera den.. kort förälskelse kan man säga.

Sen sist men inte minst använder jag en italiensk Olivetti:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … y_LjL.jpeg
Banden till den är lätta att hitta i affärer (men kostar lite: 70 spänn styck typ) och lätt att byta ut. Den är välbevarad från sin tidigare ägare så den är lätt och smidig att använda och jag använder den mer och mer. Fördelen är också att den är ganska liten så den ryms i en medföljande väska utifall att jag vill gå ut i skogen och skriva. Vilket jag inte kan göra med Remingtonen och framförallt inte med Sensen.

Jag hatar att hipsterjävlarna förstört det här med skrivmaskiner, så man vågar ju inte visa sig ute med en. Mer än en gång har jag fått frågan om jag "skriver poesi" på den. Brukar svara att jag översätter självhjälps-manualer och att svenska staten betalar mig bättre än departementsanställda för att göra detta. En person trodde på det och har lovat att försöka få bort mig eftersom jag är ett "slöseri med skattepengar". Jag älskar idioter.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Skrivmaskinstråden

Jag har börjat skriva på skrivmaskin nu! Tänkte överge datorn ett tag och göra ett zinenummer med enbart papper, penna och skrivmaskin. (Fast nästa nummer kommer vara dataskrivet.)
Det är riktigt roligt att skriva på maskin, som du säger Tommy så är det spännande när det är skarpt läge och man inte har möjlighet att gå tillbaka och radera lika enkelt. Jag märker också att jag tänker på ett annorlunda sätt, formuleringsarbetet i huvudet blir intensivare eller djupare än när jag skriver på dator.

Min skrivmaskin är en Silver-Reed SR 280 De Luxe. En svart en. Riktigt fin. Jag har inte köpt några färgband till den utan märkte att det fortfarande fanns kvar lite färg i banden (om man slår jävligt hårt på tangenterna).
Jag hade en elektrisk skrivmaskin när jag var yngre, den lät också högt, särskilt vid start.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Skrivmaskinstråden

Jag använder skrivmaskin för att det blir snyggt och för att försöka skriva andra typer av texter än när jag skriver på dator. Verktygen man använder i sitt skapande / skrivande påverkar ju i allra högsta grad slutresultatet. Än så länge är jag inte så bra på att skriva på maskin. Jag får ont i mina stackars mesfingrar och det blir ofta att jag renskriver saker som jag skrivit på dator först. Ibland blir det väldigt konstigt när man ställer skrivmaskinen framför skärmen och efter ett tag försöker alt-tabba till ett annat fönster.

På skrivmaskin blir skrivprocessen och texten mer fysisk på ett sätt jag gillar. Man kommer liksom närmare bokstäverna. En sak jag har lärt mig är att trycka tungt på tangenterna och sedan hålla kvar en stund för att minska snärten i typarmen. Då blir det ett dubbeltillslag och bokstäverna på pappret blir "dubbelexponerade", får som en skugga. Jag gillar det.

Jag vill gå mer mot att, som Tommy, skriva "med kniven mot strupen", tänka igenom vad man ska skriva innan man skriver. Det är nog det jag egentligen eftersträvar i mitt maskinskrivande. På dator är det så lätt att flytta omkring ord och meningar och peta på texten in absurdum. Ibland blir texten lidande av det.

Jag har en röd Silver Reed av kompakt resemodell. Den är snygg, men ibland krånglar mekaniken på olika sätt. Då är det ingen idé att brusa upp och bli förbannad, utan bara vänta ut den. Som all värdig teknologi självläker den efter en stund.

Sv: Skrivmaskinstråden

Fast jag tänker ju inte igenom det jag skriver, mycket går ju på känsla. Jag har en idé jag tänkt ut någon gång och sen lite saker jag vill ska vara med ("den ska handla om.... en våldtäksman!... som snart ska ut från kåken.... nånstans ska han onanera och tänka på sin flickvän som han våldtagit....") och så skrev jag bara för fri hand och så blev det den novell jag är som mest nöjd med ever typ.

Men man är ju olika. För samtidigt som man helt är utlämnad åt att spontaniteten ska rädda en, så kan det vara det som gör att man totalförstör en bra historia, genom att den inte får putsas på, gå ett varv etc.
Det är lite tveeggat det där.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Skrivmaskinstråden

Ah grym tråd. Har alltid använt mig utav mycket skrivmaskiner och köpt in alla jag kommit över. Nu har jag dock gjort en fet rensning i min senaste flytt och gjorde mig utav med merparten utav dom alla bara på grund utav att man fått slut på band och lite platsbrist också kanske.

Köpte faktiskt i torsdag en ny skrivmaskin en rese Olivetti. Min relation med Olivetti är väl sådär tycker att dom är rätt opålitliga och att man måste ta i för kung och fosterland då man skriver. Men det som var fett var att det följde med tre stycken bläckband så nu är det bara att skriva.

Den andra skrivmaskinen som jag använder väldigt mycket är en Indus och den är helt underbar. Utan tvekan en utav dom bästa maskinerna jag använt fast nu har en utav knapparna börjat tjorva och "åker inte tillbaka" efter att man tryckt ner den. Men det är något jag kan leva med då den är så bra på andra sätt.


Jag gillar att skriva på maskin bara för att det är så praktiskt och enkelt. Man skriver upp något och sedan är det bara att klistra in det i fanzinet liksom. Lätt att direkt strukturera layouten hur man vill att texten ska ligga osv. Att jag inte har någon skrivare till datorn har väl bidragit stort till detta. Sedan blir det ju mycket snyggare och bättre feeling överlag.

Arbete är livets krydda

Sv: Skrivmaskinstråden

Mycket med skrivmaskiner handlar ju om att få in rutiner i skrivandet, alltså inte i skrivandet som sådant utan i allt runtomkring. När du skrivit x antal tecken måste du pausa och dra tillbaka pappershållarstången och sen justera radavståndet inför nästa rad. Men ganska snabbt jobbar man ju upp en rutin kring det och så vipps sker det på automatik. Samma sak kanske gäller din knapp som inte åker tillbaka omedelbart, att du får som rutin att så fort du tryckt på L eller vad det nu kan vara för knapp, att du drar handen i en rörelse för att få tillbaka den. Det är ju ett konstverk att skriva.

Här är ett ganska bra tips också för hur man kan hålla sina band vid liv: http://vemsara.blogspot.se/2013/01/att- … ll-en.html har inte provat, men verkar ju klart spännande om man inte hittar nya band till just sin maskin.
Alla skrivmaskiner som är tillverkade på 60-70talet verkar ju dessutom köra nån standard, så det är samma rullar och samma storlekar till dem alla.

Jag funderar lite på att bunkra ett lager från kontorsaffären mittemot mitt jobb och sen kränga billigt på fanzineträffen, så kan folk bunkra upp utan att det kostar skjortan. Pengarna skulle isf gå till kostnaderna för forumet:-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Skrivmaskinstråden

Här är också en guide om man vill lära sig vad alla delarna heter (innan jag såg länken har jag bara pratat om saker utifrån hur de ser ut "rullen", "tangenterna", "spaken" osv)
http://web.telia.com/~u13101111/delarna.html

Resten av sidan är rätt bra också, för den intresserade: http://web.telia.com/~u13101111/typewriters.html

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Skrivmaskinstråden

När jag skriver kortare saker, och sådant jag vill ska vara...eh, bara flöda ur mig liksom, så brukar jag använda skrivmaskinen. Det KÄNNS ju bättre att skriva på en gedigen maskin, och värdesätter man sånt så...
Gillar inte elektriska skrivmaskiner.

Har gått igenom ett par stycken. Men den här använder jag nu:
http://distilleryimage7.s3.amazonaws.com/86e7dce2917911e3b46a126f252e0d6b_8.jpg

Fick den för en femtiolapp för en herrans massa år sedan på någon liten andrahandsbutik. Det bästa är nästan att ursprungskvittot, på 400kr, från 17 mars 1949 följde med och 2 års garanti. "Levererad till Fröken G. Larsson, I/F R. Boman AB. Skeppsbron 44, Sthlm.". Borde scanna in det också inser jag nu.

Distraktion är inte en av anledningarna för mig, då jag inte har Internet hemma mer än på mobilen.

Oftast skriver jag på a5 som jag sedan klipper och sedan tejpar (föredrar tejp framför klister) in på sidan det ska vara på.

Sv: Skrivmaskinstråden

Continental! Alltid velat ha en sån. Din ser jättetjusig ut.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Skrivmaskinstråden

Har en orange Silver-Reed som jag skriver på lite då och då. Gillar hur skrivmaskinstexten ser ut, men tycker om att gå tillbaka och ändra och pilla i text. Märkt utav år av datorskrivning månne?

11 Senaste redigerad av Onda Märket (2014-06-18 15:46:17)

Sv: Skrivmaskinstråden

-

Sv: Skrivmaskinstråden

Vad är det mesta ni kan tänka er att betala för en skrivmaskin? Alla maskiner jag köpt har varit på loppmarknader eller återvinningsbutiker så har kanske som mest lagt ut 70 kr eller kanske någon hunka i värsta fall.

Men nu senast då jag var på en ny secondhand butik i Kiruna så hittade jag en skrivmaskin för 400(!!) kr! Är inte det väldigt saftigt? Tyvärr går jag fortfarande i tankarna på att köpa då den då den var oanvänd! alla papper från inköpet fanns kvar samt flera extra bläckband. Vad tycker ni? Kan ni tala ner mig på jorden?

Arbete är livets krydda

Sv: Skrivmaskinstråden

Bara kolla snittpriserna på blocket, min Olivetti tror jag att jag köpte för runt 400 spänn, men då var den ju i perfekt skick. Om än lite dammig.
Oanvända och i bra skick är ju såklart dyrare, som allt annat. 400 spänn låter som ett bra bud, vad för märke var det på den?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Skrivmaskinstråden

Ja, när den var oanvänd och hade extra färgband och grejer skulle jag nog hosta upp 400 spänn för den. Fast kolla först om det finns extra färgband att köpa på internet. Tommy visste ju någon sida där man sålde en sorts färgband som passar till många olika skrivmaskiner (men inte alla?). Vad var adressen Tommy?

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Skrivmaskinstråden

http://www.swedoffice.se/show_subcategory.php?gid=21102
:-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Skrivmaskinstråden

400!? Njae. Nä. Hundring är nog min gräns, kanske lite till. Beror på om jag är full eller inte.

Sv: Skrivmaskinstråden

Jag har - under den tiden jag hållt på med mitt fanzine, skrivit på skrivmaskin. Det blir mer äkta på något sätt och jag kan inte heller, som föregående skrev, att skriva något bra på dator. Sen använder jag små anteckningsböcker att skriva på, river alltså ut bladen och skriver på skrivmaskinen med dom. Sen är det bara att klistra på skiten. Tycker att det blir lite finare än att alltid skriva på ett tråkigt A4-papper.

Jag har två stycken maskiner, men den jag använder heter Antares p59. Ganska ful, men jävligt liten och lätt att ha med sig tack vare tillhörande låda med handtag. Tyvärr så fungerar inte tangenten "3" och vet inte riktigt hur jag ska fixa det. Den hakar sig och fastnar precis innan den ska slå in i bläckbandet.

En till dålig sak - som gäller alla slags skrivmaskiner är att de låter så in i helvete. Det kan vara charmigt och ge en härlig känsla för folk som hör det, men oftast känns det bara som att en är en person vill synas och höras, alltså någon slags äcklig hipsterkänsla över det och det känns iallafall jobbigt för mig. Sitter alltså bara hemma med den numer för att slippa tänka på det. Katten kan iofs tycka att det ser roligt ut och att den låter konstigt.

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

Sv: Skrivmaskinstråden

Olympia Splendid 66

Brother Deluxe 800

Optima (står kanske något mer om vilken modell nånstans?).

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀