1 Senaste redigerad av Tommy (2024-03-15 12:51:28)

Tråd: Stipendier, IR och annat

Hej alla!
Jag och Kattis pratade lite och vi skulle kunna ha en tråd där vi hjälps åt angående stipendieansökningar, kommer med tips, erfarenheter etc som kan vara bra o lärorikt smile Jag delar gärna med mig av det jag vet som kan vara relevant

Av halvparanoia-skäl så publicera INTE era ansökningar i detta mail, ifall någon nämnd skulle se att ni får hjälp utifrån med att skriva. Vi ska alltså inte skriva ansökningar åt varandra utan komma med tips, förslag på vad man ska lyfta fram och allmän feedback. Vill man bolla formuleringar etc kan det göras via PM eller liknande.

Här kommer lite allmänna tips från mig!

Först och främst: IR, bildupphovsrätt
Har du under året varit med i en tidning med en serie eller illustration (ej text) eller har du gett ut en bok på ett förlag? Då har du rätt att söka så kallat IR-stöd. Det är inte superstora summor men är du med i en publikation som har ISSN-nummer och ansvarig utgivare så kan du vara berättigad till IR-ersättning.
Ersättning söks på https://bildupphovsratt.se/ och du behöver skapa ett konto. Här räknas inte fanzines och annat in utan det är om du illustrerat i en tidning som uppfyller kraven för IR-ersättning. Är du osäker kan du fråga din uppdragsgivare.
Pengarna betalas ut vid årsslutet och är oskattade. Detta är mycket viktigt! Det ser ut som att du får femton tusen men i själva verket ska du betala in skatt själv. Bildupphovsrätt skapar en blankett åt dig du ska skicka med din deklaration och du behöver själv räkna ut hur mycket skatt du ska betala.
Det smidigaste sättet är att ta beloppet du fått utbetalat * 0,3 (30% skatt alltså)
Om du får 15.000 kronor från IR räknar du ut skatt såhär:

15.000 * 0,3 = 4500kr. Då sätter du in 4500 kronor direkt på skattekontot på Skatteverket så är det ur världen, så har du 10.500 kronor kvar som är dina!

Uppfyller du kraven så är IR en ganska bra inkomstkälla.

När du fyller i hur mycket du fått utbetalt (innan skatt) på din deklaration så ska du fylla i det under 1.6, Inkomster från hobby.

Vilka stipendier kan jag söka?
Som serietecknare har du ett gäng att välja mellan. Seriefrämjandet har en lista här: https://serieframjandet.se/serieformedl … tipendier/
I dagsläget tar dessa emot stipendieansökningar från serietecknare:

* Malmö stad Stipendier för konstnärlig utveckling (för konstnärer)
* Konstnärsnämnden Internationellt kulturutbyte/resebidrag  (bild och form)
* Västra Götalandsregionen Resestipendier
* Bildkonst Upphovsrätt i Sverige (BUS) IR-ersättning (för upphovspersoner)
* Konstnärsnämnden Assistentstipendier (bild och form)
* Konstnärsnämnden Internationellt kulturutbyte/resebidrag (bild och form)
* Göteborgs stad Ateljéstöd, första året (för konstnärer)
* Malmö stad Ateljéstipendier (för konstnärer)
* Kopieringsfonden Stipendier
* Konstnärsnämnden Projektbidrag (bild och form)
* Bildkonst Upphovsrätt i Sverige (BUS) IV-ersättning (för bildkonstnärer)
* Konstnärsnämnden Internationellt kulturutbyte/resebidrag (bild och form)
* Västra Götalandsregionen Resestipendier
* Göteborgs stad Stipendier (för författare och serietecknare)
* Stockholms stad Ateljéstöd (för konstnärer)
* Konstnärsnämnden Arbetsstipendier (bild och form)
* Västra Götalandsregionen Arbetsstipendier
* Västra Götalandsregionen Gästateljéer
* Västra Götalandsregionen Kulturstipendium
* Konstnärsnämnden Internationellt kulturutbyte/resebidrag (bild och form)

Sen rekommenderar jag att söka på vad för stipendier er region betalar ut! Det brukar finnas kulturstipendium för såväl tecknare som författare men oftast är man reducerad till det lät man bor i. Och konkurrensen blir därefter, t.ex Stockholms regionstipendier har väldigt många fler sökande än t.ex Västerbottens regions motsvarighet. Men det är värt att iallafall försöka!

Vissa kommuner, långt ifrån alla, har även egna stipendier. Men precis som med regioner brukar det vara krav på att man har bakgrund från trakten eller bor där o.s.v.

Men om jag skriver och inte tecknar då!
Då är det lite snårigare. Då behöver du slåss med en helt annan kategori kulturarbetare. Nämligen författare. Och det går ju tjugo tusen textböcker på en seriebok i det här landet. Mitt starkaste tips är att söka hos Författarfonden:
https://svff.se/
Där finns lite olika, och det som både serietecknare och författare kan söka är s.k. "arbetsstipendium" Har du aldrig sökt innan ska du söka ettårigt, det är svårt att få och konkurrensen är stor, men som sagt innan är det värt ett försök iallafall. Är du väl inne i värmen så blir det lättare när du ska söka två-årigt stipendium och så vidare.

Hur ser en bra ansökan ut?
Tänk att du ska söka jobb ungefär. Du ska skriva vad du gjort, med hänvisningar där det går. Inte "boken finns på nätet" "serien är med i fanzine xxx" utan hänvisa till hemsidor, utgivningsdatum, ISSN, ISBN och allt vad det kan vara. Ju tydligare desto mer intressant blir man som sökande. Därför är det klokt att göra som Hunden och skaffa ISSN-nummer på sitt fanzine, av flera skäl. Information om det finns här:
https://www.kb.se/om-oss/identifikatore … issn-.html
kom ihåg att:
ISSN är för tidskrifter.
ISBN är för böcker.

Sen hur en ansökan ser ut är ju olika från fall till fall. Men en bra ansökan är tydlig, bra balanserande mellan att sälja in sig och vara anspråkslös. Redogör för vad du gjort och ha en bra plan för vad du ska använda pengarna till. Vissa stipendier kräver att de är kopplade mot ett tydligt projekt "min nästa boK" och liknande. Så ta vara på den chansen att verkligen frigöra ekonomiska resurser till att köpa material, en ny scanner, dator eller vad du nu kan behöva.
Få stipendier kräver en budget, men var redo på att behöva göra en sådan. Var realistisk! Det behövs inte fem miljoner kronor till sudd men sök inte heller 2kronor till den posten, 20 kronor till det osv.

En del stipendier kräver även uppföljning, även om det är långt ifrån vanligheten, men det finns. Då får du vara redo att kunna redogöra för hur det går i processen med det du gör osv.

Kan man söka från Konstnärsnämnden? De har ju massa stipendier
Kan kan man. Men då ska du konkurrera med en annan ännu större grupp: konstnärer. Konstnärsnämnden vill väl gärna hävda att serier och fanzines är en form av konstutövning men ger hellre pengar till någon som håller på med keramik, textil, gjutning osv. Men det är alltid värt att försöka.

Kan man ge ut böcker på egenpubliceringsförlag och sen söka stipendier, IR osv?
Förr var det så. Då kunde du ge ut tjugo böcker om året som var IR-berättigade, idag är man desto mer restriktiv med det efter att en del satt i system för att kunna maxa taket för IR-ersättningen. Det är värt att kasta in boken du ändå tänkt ge ut på egenpubluceringsförlag i din ansökan, men min bild är att det ses lite ner på utan man ska vara utgiven på ett "riktigt" förlag när det handlar om IR. Detsamma verkar gälla för stipendier rent allmänt. Jag har en bekant som ger ut böcker via egenutgivning och har gjort fem-sex böcker nu, men hen har svårt att få stipendier fast hon utan problem borde kvala in för det tycker man. Det beror nog lika mycket på vad för sorts böcker det är och vad för sorts utgivningstakt hen har.

Min bok ska ges ut på galago, lystring, epix eller nåt annat förlag! Vad mer kan jag känna till?
Du kommer få royalty en gång om året när din bok sålt tillräckligt många exemplar! Det får alla. Det är också din uppgift att betala in skatt på de beloppen du får utbetalt, då kan du använda formeln jag skrev här ovan. Belopp * 0,3 = resultatet är vad du ska betala in i skatt.
Vill du gardera dig mot att det ändå blir något knas så skicka in mer pengar, det betalas ut till dig som skatteåterbäring om du betalt för mycket.

En del förlag har inte royalty på det här sättet så kolla tidigt vad för villkor som gäller för dig! Även om du är sugen på att ge ut på ett creddigt förlag så kan de ha dåliga villkor.

Sen får du ofta ersättning (arvode) i samband med att boken ska ges ut. Håll koll på vilka villkor som gäller på det förlag du är i färd med att ges ut av. Betalar de arvode i pengar? Betalar de inga pengar men du får en massa fri-ex? Och så vidare. Alla förlag har olika rutiner.

Du får även använda boken som underlag när du söker IR året efter att boken getts ut.
Detta gäller även om du tecknat i en tidning, du söker alltid för föregående år. Så har du tecknat i Galago i år så söker du IR nästa år!

Skriver du nischat? Om ett visst ämne?
Då kan du snoka efter branschorganisationer och intresseorganisationer som ger ut stipendier. I mitt fall så skildrar jag arbete mycket i mina serier. Då är det alltid värt att kolla ifall de olika fackföreningarna har kulturstipendier. T.ex Byggnads har ett ganska fint stipendie för kulturarbetare som skildrar arbete på olika sätt.

Jag bara söker och söker men får aldrig något
Deppa inte! Det är svårt. Även etablerade tecknare och författare får avslag, ibland för att ansökan inte håller måttet, inte är tillräckligt intressant, man vill hellre lyfta fram en ny förmåga osv. Det är bara att slicka såren och fortsätta. Det är ju trots allt en styrelse/jury som ska bedöma din ansökan. En del tycker om att man söker år för år och utvecklar sina ansökningar, det visar på ihärdighet. Stipendier är ingen garanti, men ett viktigt tillskott till kassan så man kan frigöra tid att skapa på. Det är bara att söka! Jag har som princip att börja med att "peppa upp" mig och tänka att jag ska skriva en skitbra ansökan som jag av naturliga och uppenbara skäl får stipendium för. Ha mycket självförtroende. Det här forumet kryllar av duktiga, bra, vassa, vettiga och hårt arbetande författare och tecknare. Skit i allt annat skicka in!
När du skickat in ska du tänka helt tvärtom, du kommer inte få nåt, lika bra att släppa det och gå vidare.
Det tar oftast sån lång tid från inskickan till beslut så du kommer av naturliga skäl glömma bort stipendiet du sökt.
Om du inte får det så kan du alltid tänka "ja det där som jag sökte ja, justja. jaja. tråkigt men så är det" och inte bli helt knäckt, eller så får du det och då har du all anledning att fira i dagarna tre.
Den strategin har räddat mig i flera år, först är man bäst, sen allra sämst, sen är man bäst igen eller fortsätter vara sämst "men nästa gång ska jag visa dem".

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Stipendier, IR och annat

Helvete vilket gediget arbete du la ner Tommy! Tack!!
Skitmånga bra tips, jag hade inte koll på hälften. Kan säga att Tommy berättade för mig att IR-ersättningen inte är skattad på Piteå Zinefest (fick in 13.800 på Kattis Serier pga ISBN-numret) så om jag inte fått veta något hade jag fått värsta skattechocken nästa år! Och det där med att ge ut böcker, har varken hört om royalty eller arvode, Lystring tog tryckkostnaden och jag fick två lådor med böcker som jag sålt av själv så är jättenöjd med det. Egentligen skulle jag tagit halva tryckkostnaden enligt vår deal från början men sen gick det väl så bra för Lystring öht så det nämndes inte mer, antar jag. Om inte Fredrik ringer imorgon och frågar var hälften av pengarna är (så om ni undrar varför jag går under jorden så är det därför).

Ska kavla upp ärmarna och söka 2024!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Stipendier, IR och annat

Mindre förlag har väl kanske inte råd med bättre arvode än sådär, förstås. Galago är väl kanske ensamma om att betala arvode till sina tecknare.
Jag ska snoka lite mer med royalty hur det fungerar. I galagos fall hanteras det av Förlagsekonomi: https://www.forlagsekonomi.se/

Här står lite mer om hur royalty fungerar: https://www.prv.se/sv/kunskap-och-stod/ … p/royalty/

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Stipendier, IR och annat

Lagt till lite/förtydligat i huvudinlägget.
Det kan ju faktiskt vara olika villkor för olika förlag - dum jag är som inte tänkte på det - men nu har jag förtydligat detta. Ibland får man pengar, ibland får man en massa fri-ex. Håll koll på vad för villkor du omfattas av smile

Det finns ju en massa "såhär mkt ska de betala" men i praktiken kan ett förlag göra allt möjligt, från att ge dig så mkt arvode att du inte behöver bry dig om någonting under en lång tid, till att du får betala en del av trycket själv. Det är det absolut sämsta, så håll utkik!

Jag tänker av förklarliga skäl inte skriva vad de olika förlagen har för regler, det får man skvallras om informellt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Stipendier, IR och annat

Jag skickade precis in ansökan till författarfondens arbetsstipendium, ansökte till allt som gick. Ett-årigt, tre-årigt och biblioteksersättning. Borde frågat om råd innan jag krafsade ihop min "litterära verksamhet" såväl som "verkförteckningar", men va fan. Det var svårt för de ville inte höra om några framtida projekt eller något sånt, man skulle bara berätta om allt man gjort. Så håll tummarna!! Fy fan vad sjukt om jag får det, räknar inte med det men känns ändå bra att ha försökt kasta in någon fyverkeripjäs i brasan även fast den inte har krut i sig kanske.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Stipendier, IR och annat

Heja dig! Klart du ska försöka big_smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Stipendier, IR och annat

Jag uppdaterade lite om hur man skattar på IR.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig