Tråd: Anti-kulturkanon-zine?

Ska vi höra ett gemensamt om detta förskräckliga samtids-hitler-grepp?

Sv: Anti-kulturkanon-zine?

Jag vet inte hur det kommer bli med det där, det gick ju inte så bra för Danmark när de försökte genomföra en sådan. Den efterlevdes inte. Jag jobbar i skolbibliotek och borde väl ingripas i att presentera en sådan kulturkanon, men precis som angiverilagen så är det väl ingen som är seriös som bryr sig ett jävla dugg om sån här skit som överheten hittar på medan de trycker i sig bakelser på nåt jävla slott.

Hur tänker du att zinet skulle vara? Skulle den ha kulturkanon som tema, skulle det till och med kunna presenteras som Svergies nya kulturkanon? Det greppet vore rätt kul.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Anti-kulturkanon-zine?

Ja, det vore ju kul om det kunde heta något torrt som kulturkanon - instruktioner för fri kultur haha.
Jag har inte nån större erfarenhet av att samproducera fanzines men kanske kan idén locka nån mer erfaren att ta styrskapet?
Medverkan kan vara att intresserade ”får” två sidor att skapa what-ever med kulturkanon-tema.
Sen delar att medverkande på tryckkostnad och upplagan i lika stora högar. Att sälja/ge bort till behövande.

Sv: Anti-kulturkanon-zine?

Jag kom direkt att tänka på flera böcker och sånt som jag älskat som är långt från Kanon.
Vi kan ju använda riksdag/regeringens förslag om kulturkanon som en utgångspunkt för det man vill skriva om?

Känner mig inte så peppad på en egen kulturkanon egentligen, även om det är på skoj. Hur skulle den kulturkanon se ut? Ska man välja verk man själv tycker är framstående?

Två sidor var låter ganska lite men man kanske kan ha det som en utgångspunkt och sen vara tillåtande om nån gör mer eller mindre?

Jag tycker det är en jättekul idé men känner inte att jag skulle vilja vara redaktör. Kanske längre fram i vinter när det lugnat sig med annat.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Anti-kulturkanon-zine?

Från regeringskansliets hemsida:

"Idag anordnade Tidöpartierna ett kunskapsseminarium i riksdagen för att inhämta perspektiv och erfarenheter inför arbetet med att utarbeta en svensk kulturkanon.

Syftet med dagens kunskapsseminarium i riksdagen var att hämta in erfarenheter och perspektiv inför arbetet med att ta fram en svensk kulturkanon. Regeringens ambition är att fokusera på tre begrepp i den processen: bildning, gemenskap och inkludering.

– Vi har en svensk kultur och ett svenskt kulturarv som vi kan vara enormt stolta över. Därför ska vi också vara generösa med det. Genom att göra det tillgängligt för fler så kan vi också bygga en starkare gemenskap. En svensk kulturkanon ska inte bara bli ett antal listor utan ett levande och användbart verktyg, för bildning, gemenskap och inkludering, säger kulturminister Parisa Liljestrand.

I Tidöavtalet anges att ett förslag på en svensk kulturkanon inom olika konst- och kulturformer ska tas fram. Tanken är att förslagen ska arbetas fram av fristående expertkommittéer. Experterna i de olika kommittéerna tillsätts på basis av konstnärlig kompetens inom respektive område."

Grumligt så det förslår. Ska andra verk tystas ner eller begravas? Det finns ju alltid en inofficiell kanon som kommer till genom outtalad konsensus och konvention. Vad läste man till exempel själv i skolan? Lagerlöf, Strindberg, Fogelström med flera. Agatha Christie, William Golding, John Steinbeck osv. När det var poesi var det Boye, Lagerkvist och Ekelöf typ. Även om läraren kanske pushade nån egen favorit ibland så fanns det ju storverk som alltid lyftes fram.
Det där med gemensam kultur kanske är ett fikonlöv för att dölja kommande nationalism och försök att censurera störande röster. SD gillar ju att härma republikanska moralpaniker i USAs kulturkrig så det här med en kanon kanske kan bli ett vapen för dem att göra det mer?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Anti-kulturkanon-zine?

Tycker zinet ska likna något torrt statligt utskick, i stil med "när krisen kommer" eller något och heta typ "Sveriges nya kulturkanon" men sen inuti zinet kan det väl se ut hur som helst? Jag tar inte i något ansvar med tång just nu, men bidrar gärna med bidrag.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Anti-kulturkanon-zine?

Samma här, bidrar gärna med bidrag.

En torr statlig utredning till utseendet vore ju väldigt kul! Med typ fotnötter och bilder i nån stel ram.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Anti-kulturkanon-zine?

Jo det låter ju lite kul faktiskt. Kan ev bidra med nåt kufiskt.