Tråd: Universitetsbiblioteket i Lund saknar vår tidskrift

Ville bara säga att vi fick den här mailen, vad är det här är det på någons initiativ eller, vadå pliktexemplar? Kul att arkivera zinen iaf.


Hej!

En kopia på nedanstående ärende går till Kungliga biblioteket i Stockholm för kännedom.

Universitetsbiblioteket i Lund ansvarar som reserv till Kungliga biblioteket för att allt svenskt tryck sparas för framtiden. Ert tryckeri har tyvärr missat att skicka in ett större antal pliktexemplar av er tidskrift. Enligt pliktlagen ska landets tryckerier skicka in pliktexemplar. När pliktexemplar ej har anlänt vänder vi oss med en gåvoförfrågan till utgivaren.

Av tidskriften Nya arbetstidningen : organ för Sveriges arbetare och arbetsfria (ID:21642769) saknar vi:

2014-2023 samtliga nummer

Vi vore tacksamma om ni vill sända oss ovanstående som gåva till följande portofria adress:

FRISVAR
Universitetsbiblioteket, Lunds universitet
Att: Nermin Watban
Pliktexemplar
20139559
228 20 Lund

Var god och sätt inte upp oss på en sändlista, pliktexemplaren ska komma från det svenska tryckeriet. Tänk på att när en skrift trycks utomlands går leveransskyldigheten över till utgivaren eller distributören om denne har svensk verksamhetsadress. Vid framtida kontakt med tryckeriet får ni gärna påpeka att vissa pliktexemplar av er tidskrift inte har skickats in. Vi försöker informera tryckerierna om vikten av att pliktleveranserna är kompletta, men ett ord från er som kund kan väga tyngre.

Allmän information om pliktexemplar finns på https://www.kb.se/insamling-och-pliktle … erera.html
Nermin Watban
nermin.watban@ub.lu.se
046-2221467
www.ub.lu.se

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Universitetsbiblioteket i Lund saknar vår tidskrift

Det måste ha nån sorts drive nu, biblioteken, när det gäller fansins. Osar de katt nu, när kulturfientliga konservativa borgarjävlar börjar öppet hetsa mot kulturskapare? Att snart är vi som lallar med fansins historia? Eller kanske den sista bastionen av kultur, då de som gör det för pengarna tvingas göra nåt "viktigare"? Jag vet inte. Men jag fick detta brev i alla fall:

"Hej!

Som nationalbibliotek ansvarar Kungliga biblioteket (KB) för att samla in och bevara allt allmänt spritt svenskt tryck för framtiden, samt göra det tillgängligt för forskning. Enligt lag ska landets tryckerier och kopieringsföretag skicka in pliktexemplar av sina trycksaker till KB. I de fall utgivaren låter trycka utomlands blir utgivaren själv leveransskyldig.

Vi har vid en genomgång upptäckt att vi saknar material från er och ber er därför att portofritt skicka ett exemplar av följande:

Av Sällsamheter i Munchkinland saknar vi:
År: , nummer: 1-13, 15, 17, 20-22, 27-


Adressera försändelsen med "attention Pia Heidrich" till följande adress om försändelsen väger under 2 kg:

FRISVAR
Kungliga biblioteket
Pliktexemplar
20082051
110 05 STOCKHOLM

Om försändelsen väger över 2 kg kan ni dela upp den i flera mindre paket eller beställa adressetiketter från PostNord: Beställa adressetiketter

Allmän information om pliktexemplar finns på Kungliga bibliotekets webbplats: Pliktguide

Vänligen sätt upp Kungliga biblioteket på er sändlista om det är ni som har leveransansvaret.

Med vänliga hälsningar
Pia Heidrich

Kungliga biblioteket
Telefon: 010-709 34 56
E-post: pia.heidrich@kb.se"

Funderar på att kanske göra enskilda nytryck enkom för detta, men kommer jag orka det? Fortsättning följer. (Det är givetvis en viktig grej. KB har ju som uppdrag att arkivera varenda jädra trycksak i detta avlånga land).

Sv: Universitetsbiblioteket i Lund saknar vår tidskrift

Jag har också fått mail från KB om Bakteriekultur, vilket är lustigt då det är ännu mer obskyrt än Hunden och bara trycks i 25-30 ex per nummer. Hunden har ju ett ISSN-nummer sen dag ett men jag har varit jävligt dålig på att skicka pliktexemplar. Har nog inte skickat sen kanske nummer 7 och nu är nummer 32 klart. Så att de'...

Borde ju skicka. Kul att det sparas.
Lustigt initiativ om det skulle vara ett svar på borgarnas initiativ att utradera all kultur som inte är Wahlgrens värld. Urk. Alliansen var hemsk men nu tar de i ännu hårdare. En brunare, girigare sammanslutning av krämare och etno-nationalister.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

4 Senaste redigerad av doghead (2023-10-03 18:00:57)

Sv: Universitetsbiblioteket i Lund saknar vår tidskrift

Kan vi inte göra ett gemensamt anti-Kulturkanon-zine?

Jag gör en ny tråd om detta

Sv: Universitetsbiblioteket i Lund saknar vår tidskrift

Kul idé! Det hade ju varit fett.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth