Tråd: Pite Zine Fest

Träffade Isa som gör zinet Skissabel på en konstverkstad här i Piteå häromdagen och hon sa att hon var sugen på att anordna en Zinefest i Piteå. Jag är fett på. Vi har en bra lokal med stor ateljé där man både kan ha zineverkstad och bokbord i ett och samma rum. Sen kan man ha uppläsning, presentationer och paneler i ett rum med scen en bit bort. Plus att konsthallen ligger i samma lokal där man kan chilla. Fan, har tyckt Kaleido är sämst sen det byggdes men skulle verkligen vara mysigt att ha Zine Fest i.
Vi ska snacka med killen som sköter lokalen och planera datum med mera. Kör vi via Lule Hardcore eller annan förening är lokalen gratis att hyra dessutom.

För er som reste till Umeå Zine Fest kan jag säga att Piteå ligger bara 20 mil norrut från Umeå. Är ju nära i sammanhanget. Vi har två pappersbruk och ett vegankafé, och alldeles för många restauranger (indiskt, thai, ramenställe mm) för en sån liten stad.

Skulle ni vilja komma på en Zine Fest häruppe? Vad skulle ni vilja göra/se på en Zine Fest?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Pite Zine Fest

wow jaaa va kul!!

Sv: Pite Zine Fest

JAAAAA!!!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Pite Zine Fest

Kul att ni är på!
Det kan bli en fin tillställning. Kaleido är fan helt perfekt för nåt sånt plus att det kommer in folk från gatan för det ligger pang mitt i rödbetan längs gågatan i Centrum. Centralt!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Pite Zine Fest

Absolut! Skulle vara riktigt roligt. Aldrig varit i Pite heller:)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Pite Zine Fest

Kul att det finns intresse!
Kanske kan ha det till hösten eller innan snön kommer.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Pite Zine Fest

Det skulle äga.

Sv: Pite Zine Fest

Lajbans!

Sv: Pite Zine Fest

Vad skulle ni vilja ha för paneler/presentationer på en zinefest?

Jag skulle gilla individuella presentationer, att en fansinist berättar kort om sitt zine och olika nummer på scen så man får inblick i vad de skriver om.

Sen var det kul på Umeå Zine Fest med diskussionen kring post, porto och dylikt. En lite nördigare panel som diskuterar typsnitt, papper med mera.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Pite Zine Fest

Det skulle vara kul med en panel som diskuterar kopiering & tryck-teknik, där man tar upp misstag man gjort / tips och tricks / hur tekniken förändrats och påverkat en genom åren.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Pite Zine Fest

Eller hur! Ska man ha en panel för typografi och en för bild?
Ordbehandlare, handskrift, skrivmaskin, kopiatorer, allt sånt.

Men jag känner mer och mer att presentationer av individuella zinemakare kanske med projektion där man får se sidor ur deras fanzine är en toppenidé.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Pite Zine Fest

Hunden Uppföljaren skrev:

Eller hur! Ska man ha en panel för typografi och en för bild?
Ordbehandlare, handskrift, skrivmaskin, kopiatorer, allt sånt.

Men jag känner mer och mer att presentationer av individuella zinemakare kanske med projektion där man får se sidor ur deras fanzine är en toppenidé.

Ja, det låter kul! Då blandar man torrt nördigt innehåll med lite mer "här är mitt liv" underhållning liksom.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Pite Zine Fest

Var på Öppen Ateljé igår och pratade lite med Isabell om PZF, som vi nu kan kalla det för ger man saker förkortningar finns de så jäkla mycket i verkligheten.
Isabell gjorde en fin mind-map.

Vore najs att ha en liten utställning typ i hallen där det finns lite förklaringar vad zines är.

Mycket kids på Öppen Ateljé som säkert skulle vara intresserade att göra nåt i zineväg.

Vi skulle kunna ha en Workshop där man visar upp olika sorters zine med olika bindningar och olika stuk på innehållet och layout med mera. Sen kan man göra ett sånt där A4-zine som man viker till 6-8 sidor eller vad det blir.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Pite Zine Fest

Utställning för de oinvigda, några bokbord och ett par föredrag/samtal är väl en väldigt lagom start! Man ska aldrig sikta för högt det första man gör utan första året är ju att testa vingarna, se vad som funkar, vad folk är intresserade av och vad som är gångbart osv smile
Roligt att det poppar upp lite fanzinemässor här och där, förhoppningen är ju att det ska ge ringar på vattnet och få fler att börja göra sina egna fanzines.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Pite Zine Fest

Hade möte med Mattias som har hand om Kaleido förra fredagen.

Lägger in några av mina anteckningar här nedan så ni kan se hur planerna går;

Kaleido är bokat fredag och lördag 24-25 november.

Blir förmodligen bara arrangemang lördag 25e men då kör vi hela dagen.

Att göra:

Sök pengar till hyra och konstnärsmaterial via ABF (eller SV Nord eller Region Norrbotten)

Fixa kopiator eller skrivare?

Spika datum

Göra affischer

Sprida reklam, kolla vilka som vill ha bokbord

Bestämma tider. Hela dagen lördag, kanske kl 11-21? 10-20?

Kaffe och fika???

Utsmyckning och skyltar till lokalen. För bokbord eller workshops?

Trycka programblad?


På scen:

Fasta tider för uppträdanden.
Högläsning av fanzineskapare plus Öppen Scen (innan högläsningen)

Presentationer av individuella fanzineskapare och deras alster

Panelsamtal? Om?

Musik?


I entrén:

Utställning med info om vad zines är och fanzinens historia


I Ateljén:

Zinebord längs väggarna

Workshops vid ett stort bord i mitten?

Workshops: gör ett ensides-fanzine! Gör ditt eget fanzine. Gör en sida till ett kollektivt fanzine.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Pite Zine Fest

Fan va grymt, kommer bli så kul!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Pite Zine Fest

Är det nån som skulle vara sugen på att högläsa ur sitt zine? Eller presentera sitt zine inför publik?

Jag tänker att antingen kan man stå själv på scen och babbla om sitt zine eller bli intervjuad av moderator?

Ett tredje alternativ är att man kan vara med på en workshop och presentera sitt zine med teman, teknik, utmaningar man haft och framsteg man kommit fram till.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Pite Zine Fest

Jag kan ställa upp på något sånt, sätt mig där du tror det passar!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Pite Zine Fest

Dina zine skulle vara jäkligt najs att ha på presentation, kanske med stor skärm där man kan se exempel ur zinet. Skriver upp dig iallafall så får vi se sen vilken form vi använder?!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Pite Zine Fest

Absolut!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Pite Zine Fest

Nu rullar tåget på. Zinefesten blir 25 november en lördag på Kaleido i Piteå. Välkomna allihop! Det är gratis att boka bord. Kom och sälj zines! Hotell finns på 3 minuters gångavstånd för den som vill resa hit och har man inte råd med hotell kan vi säkert rafsa ihop nån sängplats. Maila oss på pitezinefest@gmail.com

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Pite Zine Fest

Jag tänkte unna mig stadshotellet, trots priset. Ser skitfint ut med jugend-inredning å allt. Ser det som en liten helgsemester med bastu, jugend och husmanskost tillsammans med trevligt häng (Hunden å partner liksom! Hur nice blir inte det?!) och Kattis och andra från fanzinesvängen. Och så får man besöka Piteå, det ska bli så trevligt så.

Jag är taggad, jag tror det blir en fin gemytlig liten mässa.

(och behöver ni hjälp på plats så är jag +1 behjälpliga såklart!)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Pite Zine Fest

Ville åka på det i Umeå men kunde inte det datumet. Ser snårigt ut detta också men tycker det är fett att det anordnas!!! Hoppas på god uppslutning och att det fortsätts med!

24 Senaste redigerad av catinzebag (2023-09-26 20:03:19)

Sv: Pite Zine Fest

Jag och Cristian (skåning som aldrig varit mer norrut än Gävle!?) kommer upp med nattåget på förmiddagen, sen åker vi hem med buss till umeå och nattåg därifrån senare på kvällen. Så blir ett snabbt besök tyvärr, har inga semesterdagar kvar & lite pengar så på det här sättet får man sova+åka för samma pris. Får ta längre besök en annan gång!

Men vi hinner hänga under dagen iaf, tror vi åker runt halv åtta på kvällen sen.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Pite Zine Fest

Jäklar Kattis! Det blir en snabb visit! Men så glad att både du och Tommy kommer. Väldigt bra sällskap överlag, hon som jag ordnar festivalen med är grym! Och VA här på forumet kommer också!

Har sex bokade bokbord än så länge. Inte så pjåkigt.

Stadshotellet är fint, Tommy. Klassiskt stadshotell från 1800-talet. Resten av centrum domineras av 1970-80-tal men några fina gamla hus finns kvar.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth