Tråd: Att vika och häfta ett A5-fanzin

Håller på att sätta samman ett fanzin, det första jag gjort. Jag har kommit långt, så pass långt att all text är skriven, alla sidor är klara och jag har kopierat upp en "masterkopia". Det enda som är kvar nu är att kopiera upp fler exemplar och att vika och häfta ihop (och distribuera förstås).

Så med risk för att framstå som en komplett idiot: ni som har lite erfarenhet av det här, hur viker man och häftar ett A5-fanzin på bästa sätt (från dubbelsidiga A4-ark)? Jag efterfrågar lite tips och tricks helt enkelt.

Är det till exempel bra att vika först och häfta sedan för att häftstiften ska bli så centrerade som möjligt? Hur undvikar man sneda och misslyckade vikningar på bästa sätt? Är det bättre att vika ett ark åt gången än alla på en gång (verkar jobbigt...)?

2 Senaste redigerad av larsesq (2014-01-11 16:38:12)

Sv: Att vika och häfta ett A5-fanzin

Schysst med nytt fansin!

Har du en vanlig häftapparat som du lossar så att botten inte kan vara med i häftningsprocessen är det bra att ha en bit papp eller något under papprena. Eller att du gör det mot ett bord som tål lite stryk. Jag ser min proffsiga reglerbara häftapparat som en av min finaste ägodel, men jag svurit mycket över den - När häftklamror fastnat etc. Att hålla på med vikning och, framförallt, häftning av ett fansin kan vara ett bra test på ens karaktär och humör.

Det finns en överhängande risk att papprena blir rätt snea om du viker alla ark på en gång. En åt gången är bäst. Men det handlar ju om hur många ark det är tal om. Är det ett litet fansin på bara 2-4 A4-ark kanske det skulle kunna gå att vika allt på en gång.

Det bästa är att vika först och häfta sedan. När jag låter proffs sköta allt tryckannde så låter jag dem använda deras proffsmaskiner som viker och häftar. Kanske går det att bara knata ner till något tryckeri och fråga ifall de kan vika och häfta för en mindre slant.

Sv: Att vika och häfta ett A5-fanzin

larsesq skrev:

Schysst med nytt fansin!

Sv: Att vika och häfta ett A5-fanzin

Tack för bra tips! Då blir det till att vika arken ett åt gången och häfta efteråt. Måste bara skaffa en häftapparat...

Funderade på det där med att använda bara överdelen av en häftapparat. Bottendelen brukar ju ha små ingröpningar som jag antar är till för att häftklamrarna ska vika sig inåt på rätt sätt. Om man häftar utan bottendelen mot till exempel papp, då blir det till att vika klamrarna manuellt antar jag?

Såg att det finns en hel del förhållandevis billiga häftapparater med "långa armar" på Amazon, så att man kan häfta A5-häften (och större). De har minst sagt fått blandade omdömen. Någon som vet om det är något att ha?

Sv: Att vika och häfta ett A5-fanzin

De "längre häftapparaterna" jag använt har alltid varit de bästa. Då slipper man sitta och vika in halva fanzinet och sen behöva pressa det under en tung bok. Bara latheten har hållt mig från att införskaffa en sån.
http://www.tonerlagret.se/20598000
Just den här är schysst också:-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Att vika och häfta ett A5-fanzin

häftapparatstips! jag köpte min långa på panduro för 145 spänn. gulligaste är att man kan köpa häftstift i olika färger till den, typ gröna och rosa.

här är den: http://www.pandurohobby.se/Katalog/30-P … Maxi-30-cm

Sv: Att vika och häfta ett A5-fanzin

La idag en beställning på en sådan där lång från Panduro! Hoppas man hinner få den i veckan så ska här häfftas.

Arbete är livets krydda

Sv: Att vika och häfta ett A5-fanzin

Jag är jättenöjd med min Häftapparat Maxi vill jag bara skriva! Kan verkligen rekomendera en sådan ifall det är någon som planerar ett inköp. Det har underlättat otroligt mycket att ha en bra häfftapparat som är så pass bra då jag hållt på och häffta Kissan Päivät tre. Man behöver inte alls ta i hårt utan den går lätt igenom många sidor till skillnad från det jag hade tidigare då jag nästan var tvungen att slå på apparaten för att ta mig igenom pappret. så det går fort att häfta med den!

Arbete är livets krydda

Sv: Att vika och häfta ett A5-fanzin

ja visst är den bra! är också asnöjd med min maxi.