Vad var det första partiet du röstade på?
Miljöpartiet. Vi var några som lurade i varandra att det skulle vara en bra idé. Vi fick senare bearbeta det idiotiska beslut tillsammans.
Vilket år var det som du fick rösta för första gången?
2002.
Hade ni skolval och var röstade du på där?
Näe.
Har du nån gång glömt att rösta?
Näe.
Hur röstar dina föräldrar?
Vi pratade typ aldrig politik hemma, i nån större utsträckning. Men en av dem är rätt rejält höger och den andra är rätt vänster.
Är du sån som tar alla valsedlarna utanför röstlokalen för att inte avslöja vad du röstar på eller bryr du dig inte?
Näe, bryr mig inte. Jag röstar motvilligt på Vänsterpartiet i varje val. Röstar mest, tappert och lite naivt, försöka hindra samhällets högervridning. Är ingen direkt stor fantast av parlamentarism så där.
Klär du upp dig lite på valdagen?
Näe. Jag drar ner till lokalen och röstar. Senaste gången, det var stort kommun/region/riksdags-val jobbade jag som röstmottagare så röstade på jobbet.
Äter du nåt speciellt på valdagen och isf vad?
Näe.
Skulle du kunna vara vän med någon som hade diametralt olika politiska åsikter som dig själv (t ex om du är liberal och den är kommunist?), varför/varflr inte?
Kanske.
Är det valdagen som gäller för dig, eller är det lika najs att förtidsrösta?'
Jag har förtidsröstat senaste valen, från 2018 till förra årets kyrkoval.
Frågar du valförrättarna något eller snackar du lite väder när du röstar, eller ger du bara kuverten till dem?
Näe, jag håller truten. Jag har ju jobbat som röstmottagare och kan säga så här: Om det är valdag, så är det fullt upp, så håll gärna snattran och rösta bara. Men om det är tomt i lokalen och det är förtidsröstning: Kom gärna förbi och snacka lite, men du får inte prata politik med oss bara.
Röstkortet- nåt som försvinner av en olycka i papperssorteringen eller sätts upp med kylskåpsmagnet på kylskåpet?
Jag lägger röstkortet i min "viktiga-papper"-hög.
Det bästa vallokalen enligt dej är...?
Ingen aning. Gillade röstlokalen när jag bodde i Borås. Var i en rätt nybyggd kyrka, men var ju skönt att bara valsa ner, för jag bodde typ fem minuter därifrån.
Följer du rösträknings-tjohejset på tv?
Nej, jag kollar inte på TV. Brukar följa det på nyheterna och bli mer och mer nedstämd desto längre kvällen fortskrider.