1 Senaste redigerad av Hunden Uppföljaren (2021-05-23 15:56:00)

Tråd: Klippt och Saxat

Vad har ni i era mappar med urklipp? Tänkte på det när jag läste i RE:Search/V Vales intervjubok med amerikanska zinemakare (vol 1), där det finns en jättefin intervju med killen bakom clip-art-zinet Craphound. Han har ju fantastiska samlingar med illustrationer och utklippta texter, varje nummer har ett tema. Det kan handla om clowner/djävulen (i samma nummer), kropp, kön och sex, olyckliga människor med mera.
Blev skitsugen att springa på loppis och saxa bilder ur gamla böcker.
Har inte så mycket urklipp själv. Tjockaste mappen jag har innehåller massa skoj från Starlet, Mitt Livs Novell och Seriemagasinet men är inte min utan Larsesq lämnade den här för över ett år sedan.

Var letar ni urklipp?
Sorterar ni dem?
Hur använder ni dem?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Klippt och Saxat

Har uppåt kanske 3 - 5000 st urklipp eller nä ingen aning exakt hur många, men har sorterat lite i år, sorterat texturklipp på ett ställe och bild på ett ställe. Att sortera mer ingående än så har ju både för o nackdelar. Jag letar främst på loppis och på andra ställen där pappersmaterial finns, soprum osv. Allt som är av papp är bra. Håller koll. Använder till bildkollage.

Men har upptäckt att när man går på loppis så iaf för mig måste jag antingen gå dit enbart för att leta urklipp, annars går jag och letar annat och blir trött av det. Kan behöva gå två ggr per dag eller kolla allt först och sen gå ett varv till i godan ro och enbart tänka "vilka böcker har bra bilder till urklipp, hur tråkiga böckerna än är i övrigt?". Så att man bara ser bilderna och tänker dessas funktioner i kollagesammanhang.

Sv: Klippt och Saxat

Vilken bra fråga. Själv har jag mest hela tidningar och böcker för att jag inte törs klippa i dem, haha. Men det är väldigt otympligt och jag kanske skulle våga börja sätta saxen i dem... Jag har några gamla serietidningar och gamla veckotidningar, plus en liten samling av såna här otroligt roliga gamla böcker av typen "Hur man uppträder korrekt" osv.

Har äntligen(!) kommit igång med layouten till mitt zine, så just nu används de friskt för att pigga upp texterna i zinet.

Mycket imponerande med 3-5000 urklipp, B-pappa! Förstår att det är tidskrävande att leta urklipp, låter smart att gå separat för att leta efter det.

Sv: Klippt och Saxat

Ingen aning hur många urklipp jag har. Orkar inte räkna. Har tre-fyra kartonger fyllda med bråte. När jag ska göra nåt så tar jag sax, lim och en av kartongerna och rotar runt, så får det bli som det blir. Är inte alls ordningsam. Ibland hamnar bra urklipp på golvet och blir trampad på och går sönder. Men det är sånt som händer. Och allt ligger huller om buller, så klart. Har en kartong med bara Starlet och Mitt livs novell. De borde jag gå igenom och bara spara det bästa från. Har alltid tentaklerna utåt för intressanta klipp. Rotade runt hos en kompis på hennes vind igår. Hittade en stor resväska fylld med tidningar. Jag behöver ju inte mer, så är lite ambivalent kring det där med samlandet av urklipp: Älskar kul grejer, men trött på alla papper som finns på mitt rum. Hon sa att jag fick bara två grejer, för att hålla hoardernerven i schack. Så tog en Expressen från 1970 och en lokaltidning från Bollnäs. Lär nog dyka upp i nåt snart.

Började samla på urklipp 2004, mest för att göra kollage. Köpte då mycket loppisböcker, men kom in på tidningar senare. Och började med att tänka att det kanske hade varit kul att köpa de där Lektyr och FIB Aktuellt från 1960 och 1970-talet innan det blev hårdporr av allting, så gjorde det, men insåg att det bästa, roligaste, finaste och snaskigaste är från tidningar som skrevs för tonårstjejer. Speciellt Mitt livs novell. Vilken guldgruva! Vanligt det där - att underskatta det som görs åt tjejer.

Jättekul att du kommit igång med layouten, Maria! Spänd på att få läsa zinet.

Sv: Klippt och Saxat

Ja kul Maria, med zinet. Jag själv tog köpstopp av sånt material på loppis, klippmaterial, för att jag kände att det blev för mycket. Men nu känns det mer hanterbart, fått till några kollage som fick den potential jag tänkte att de hade, så kan slappna av lite. Men jo alltså när själva klipparprocessen är igång så är det ju slumpmässigt, beroende på vad som ska göras, men jag har mappar för varje koncept-ide eller vad det heter, typ "här är Lovecraft + monster från rymden-mappen och här är sten-tuffa vhs-kollaget och här har vi tema Rutger Hauer" osv, så att dessa tillslut blir till heltäckande A4or eller A5or. I övrigt är det viktigt att det blir slumpartat, ja själva poängen är slumpen och på något magiskt sätt så löser det sig jämt då och blir BÄTTRE än det uttänkta, iaf på ett vad heter det.... ja det blir inte visuellt genomtänkt, men det blir lattjo och pang på, roligt.

Plockar gärna ockulta böcker på loppis, jag gillar ju esoteriska bildkollage. Och väldigt skön känsla att sätta ett kollage, klippmaterialet minskar och lättnaden när man efter ett halvårs tid får saker nästan på millimetern på plats är fantastisk, att det blev precis som i ens fantasi. Så får man se sen hur andra upplever det. Det är ju spännande, att visa saker man gjort för andra!

Sv: Klippt och Saxat

Vad roligt att ni ser fram emot mitt zine! smile Om det inte vore för det här forumet hade jag nog aldrig blivit klar (för ärligt talat är det väl knappast någon utanför det här forumet som kommer att läsa det)...

Lars, sant det där med Mitt livs novell! Jag har nog tyvärr bara en sådan i samlingen, jag läste tråkigare tidningar som tonåring, haha. Jag har dock ett par Vecko-revyn från sent 50-tal som också är fantastiska på sitt sätt. Spoiler: har kopierat en artikel om "hur du fångar HONOM" rakt av till mitt zine, bara för att den var så rolig.

B-pappa, så underbart seriöst att bara kunna plocka fram sin "esoteriska-mapp" när man söker urklipp! Life goals! Just nu ser jag dock fram emot att göra klart de sista sidorna och plocka in urklippen och materialet i sin låda igen, för jag tror faktiskt inte att jag inbillar mig när jag säger att damm-mängden på golvet ökat med ca 300% när de gamla tidningarna och böckerna legat utspridda på golvet.

Sv: Klippt och Saxat

Hade nån idé att göra flygblad med kollage av alla reklamlappar man fått när man köpt skivor från undergroundbolag, blandat med teckningar och diverse annat man samlat på sig. Har överlag en oreda av små pappersbitar. Har samlat massa i ett tjockt kuvert. Vet inte hur kul den där idén är egentligen men lär väl återkomma till den.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth