Tråd: Nybörjarhjälp sökes

En idé dök upp i mitt huvud, och jag bestämde mig för att försöka göra något av den (det har visat sig vara ett effektivt sätt att hantera idéer). Just den här idén tänkte jag skulle passa att komma ut i fanzine-format, av olika skäl. Och även om jag har "hållt på" med grejer i hela livet, och så klart snubblat över fanzine i samband med det, så har jag aldrig gjort något själv. Ganska snart så dök upp en del praktiska frågor upp, som jag gissar att ni har bra erfarenhet kring, och jag hoppades att kunna få lite hjälp här.

Min idé var att välja ett skitenkelt motiv, och bara köra på det varje dag tills jag hade hundra versioner av samma sak - för att därefter välja ut och sammanställa "det bästa". Nu har jag kommit en bra bit på väg, och har ungefär trettio teckningar (eller egentligen kalligrafier, eller "grafik") och lika många foton. Tänkte köra så att jag gör varannan sida foto och varannan teckning, kanske lite text.

Nu till frågorna, som jag hoppas kunna få lite hjälp med.

1. Jag tror att det här har ett intresse för "några" (det kommer att bli ganska fint, tror jag), men vad är en rimlig upplaga?
2. I viss mån en fortsättning på förra frågan, men hur hittar ni distribution? Förr fanns det ju på Lava i Stockholm t.ex. men hur ser det ut nu? Jag känner personligen ganska få som skulle vara intresserade.
3. Vad är ett bra sidantal? Misstänker att det är rimligt att göra fyra A5-sidor av ett A4, så multiplar av fyra? Typ fyrtio sidor? Hur många sidor kan man skicka med Postnord, till vettig portokostnad?
4. Jag tänkte försöka låna en skrivare någonstans, men finns det annars något rimligt tryckalternativ?
5. Något annat jag bör tänka på?

Jag hittade det här forumet via en text i Det grymma svärdet (tror jag, eller så läste jag det någon annanstans). Har läst här i några veckor, men det här är min första post. Några av er har jag träffat i verkligheten, vet jag. Kul att vara här!

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Välkommen! Vad spännande det låter! Tror att det kommer bli toppenbra. Trots att jag har hängt med i fanzinesvängen ett bra tag så sitter jag just nu med ungefär samma frågor som du. Rävarna på forumet har garanterat svar på allt detta smile

Vad gäller nummer 4 så använder flera här Kopieringsservice i Luleå. Något som jag själv är nyfiken på är om någon kunde komma med ett konkret exempel på vad det har kostat att använda dem, om man dessutom måste betala frakt? Och har de något krav på minsta upplaga? Själv har jag använt Ehof grafiska i Uppsala och jag minns tyvärr inte exakt kostnad just nu, men jag fick offert från flera andra tryckerier och de var betydligt billigare. Det var dessutom möjligt att trycka riktigt små upplagor. Om man skriver ut själv behöver man införskaffa en lång häftapparat, det ska jag nog själv göra inom kort.

Vill också flika in på nummer 5 att jag rekommenderar dig att bara tuta och köra! Släpp all prestationsångest och perfektionism, annars kommer du att sitta här om tre år och fortfarande inte ha fått ut ditt zine, som jag. Bli inte en zineöverliggare! big_smile

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Hört om det här projektet förut. Låter väldigt spännande och bra. Så jag är en köpare direkt i alla fall.

Generellt när det gäller upplaga handlar det om ens bekantskrets och så. Hur många tror du att du känner som kommer vilja ha? Fått känslan av att det är svårt att bli av med fler än 100 ex. Åtminstone som en första upplaga kanske då kan vara på mellan 50-100 ex.

Distro är svårt. Ibland har några här på forumet distrat mina grejer. Det här är lite åt konsthållet va? Konst-ig i Stockholm tar emot sånt.

Snackats en del om sidantalsbegränsningar och hur det påverkar portot. Förstår det så klart, men kan ibland tycka att det är trist. Jag gillar tjocka matiga zines. Men i en annan tråd snackades det om att 44-48 sidor var nån slags gräns, när det gäller hur mycket det går att skicka för två frimärken.

Många här på forumet använder sig av Koperingsservice i Luleå. Finns dock en risk att det kan bli dyrt om det är i färg. Med portot från Luleå kan det bli rätt dyrt. Jag vet att när jag och min vän Peter Larsson gjorde vår senaste grej så gjorde vi våra färgtryck som A3-posters. Sen fick vi beskära allt själva. Men kan inte just nu komma på namnet på tryckeriet. Kan fråga Peter. Det var väldigt billigt. Nästan lika billigt som de svartvita utskrifterna från Luleå (inkl. porto). Vi hade halva vårt zine i svartvitt och halva i färg.

Det är väl mest allt det där runt omkring som är knövligt. Trycka upp och få sålt. Men följer med stort intresse detta projekt. Hoppas mitt yrande är till nån hjälp.

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Kopieringsservice har ingen nedre gräns för hur liten upplaga de kopierar upp. Den stora kostnaden när det gäller Kopieringsservice är portot. Annars kostar det nog typ under 50 öre/dubbelsidig svartvit A4. Minns inte exakta siffran. Går att be om offert från dem.

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Den riktiga Maria skrev:

Välkommen! Vad spännande det låter! Tror att det kommer bli toppenbra. Trots att jag har hängt med i fanzinesvängen ett bra tag så sitter jag just nu med ungefär samma frågor som du. Rävarna på forumet har garanterat svar på allt detta smile

Vad gäller nummer 4 så använder flera här Kopieringsservice i Luleå. Något som jag själv är nyfiken på är om någon kunde komma med ett konkret exempel på vad det har kostat att använda dem, om man dessutom måste betala frakt? Och har de något krav på minsta upplaga? Själv har jag använt Ehof grafiska i Uppsala och jag minns tyvärr inte exakt kostnad just nu, men jag fick offert från flera andra tryckerier och de var betydligt billigare. Det var dessutom möjligt att trycka riktigt små upplagor. Om man skriver ut själv behöver man införskaffa en lång häftapparat, det ska jag nog själv göra inom kort.

Vill också flika in på nummer 5 att jag rekommenderar dig att bara tuta och köra! Släpp all prestationsångest och perfektionism, annars kommer du att sitta här om tre år och fortfarande inte ha fått ut ditt zine, som jag. Bli inte en zineöverliggare! big_smile

Tack för bra tips! Det skulle vara skönt med ett ställe som kunde trycka, vika och häfta, men kanske inte är "äkta" då. Eller ens ekonomiskt försvarbart. Det skulle vara kul att höra lite tankar kring det.

Sv: Nybörjarhjälp sökes

larsesq skrev:

Hört om det här projektet förut. Låter väldigt spännande och bra. Så jag är en köpare direkt i alla fall.

Generellt när det gäller upplaga handlar det om ens bekantskrets och så. Hur många tror du att du känner som kommer vilja ha? Fått känslan av att det är svårt att bli av med fler än 100 ex. Åtminstone som en första upplaga kanske då kan vara på mellan 50-100 ex.

Distro är svårt. Ibland har några här på forumet distrat mina grejer. Det här är lite åt konsthållet va? Konst-ig i Stockholm tar emot sånt.

Snackats en del om sidantalsbegränsningar och hur det påverkar portot. Förstår det så klart, men kan ibland tycka att det är trist. Jag gillar tjocka matiga zines. Men i en annan tråd snackades det om att 44-48 sidor var nån slags gräns, när det gäller hur mycket det går att skicka för två frimärken.

Många här på forumet använder sig av Koperingsservice i Luleå. Finns dock en risk att det kan bli dyrt om det är i färg. Med portot från Luleå kan det bli rätt dyrt. Jag vet att när jag och min vän Peter Larsson gjorde vår senaste grej så gjorde vi våra färgtryck som A3-posters. Sen fick vi beskära allt själva. Men kan inte just nu komma på namnet på tryckeriet. Kan fråga Peter. Det var väldigt billigt. Nästan lika billigt som de svartvita utskrifterna från Luleå (inkl. porto). Vi hade halva vårt zine i svartvitt och halva i färg.

Det är väl mest allt det där runt omkring som är knövligt. Trycka upp och få sålt. Men följer med stort intresse detta projekt. Hoppas mitt yrande är till nån hjälp.

Grymt! Då har jag en läsare i alla fall. 50 ex låter helt sjukt mycket. Jag hade nog siktat in mig på typ ...fem, haha. Hundra låter omöjligt. Men vi får se.

Konsthållet - ja, kanske det. Jag har svårt att se det jag gör som konst. Jag har också svårt att föreställa mig att det skulle ligga i en affär någonstans. Men det var en bra idé! Jag skall fundera på om det finns några liknande ställen. Larrys corner kommer jag
på på rak arm.

Först hade jag tänkt att göra allt i svartvitt, men sedan jag kom på att foto nog kommer att bli en stor del av det, så blir jag mer och mer sugen på att kunna använda färg. Jag gillar också tjocka fanzine - och gärna med fint papper och färgtryck då. Eller, det beror ju på vad det är för grejer också. Hmhmhm, får tänka lite mer.

Sedan jag kom på idén, så vill jag bara få allt klart. Gör kanske tre bilder om dan nu, bara för att snabba upp det hela haha. Men vill att det skall bli bra också, så klart.

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Det är väl bra att försöka tänka på hur många ex du tror att du kan bli av med. Ibland har jag bara gjort 20 ex av mitt fansin, för jag ids verkligen inte distra och hålla på (plus har väl ett rätt litet kontaktnät).

Larry's corner tar ju definitivt emot det du gör. Rundgång i Malmö skulle säkert också göra det, men känns som om de inte säljer nåt alls. När jag bläddrade runt där senast i februari i år, så var det samma samling zines som förra gången (och det måste vara typ ett år sen jag bläddrade då. Till och med ett ex av Kattis Serier fanns kvar. Va fan... Skärp er, Malmöiter.)

Om du ska göra vissa sidor i färg och vissa i svartvitt är det så klart bra att tänka som i uppslag. Alltså att samla allt i färg på ett uppslag. Jag använder ju Kopieringsservice i Luleå, som viker och häftar mina grejer också. Den får en fin liten rygg till och med, lille trycksaken. Hade jag haft möjligheten till att snyltkopiera helt gratis, och göra vikande och häftandet själv, hade jag gjort det. Tyvärr har jag inte de möjligheterna, så använder mig av Kopieringsservice. Känner mig inte som nån som sålt ut eller inte är trve.

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Väldigt bra saker som sagts i denna tråd! Jag brukar säga att det inte finns rätt eller fel, och du kan ju börja att kopiera upp ett litet antal ex om du är osäker på hur mycket som ska gå åt, när det är slut så trycker du upp fler smile

Andra ställen som tar emot fanzines: bokcafet i jönköping, amalthea bokcafe i malmö. Annars är det bara att hålla tummarna för att pandemin är över till nästa års upplaga av Stockholms internationella seriefestival, där fanzines börjar bli en raritet... så dit kan du alltid mingla runt och byta åt dig/sälja till folk. Jag har gjort många fina fynd genom åren där.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Tack så mycket Lars och Tommy, för bra tips! Smart med att trycka liten utgåva, och sedan fylla på efter hand. Lätt att tänka att allt måste göras på samma gång. Haha, Fanzine print on demand!

SPX är kul. Där har jag nog hittat de flesta fanzine jag har, tror jag.

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Tack för info om Kopieringsservice, Lars!

Alltså, jag tycker verkligen inte att du behöver bekymra dig om att vara "äkta"! Ett fanzine kan se ut (och vara tryckt) precis hur som helst tycker jag. Själv har jag bara gjort zines med datorlayout och tryckt på tryckeri fram tills nu och jag känner mig inte mindre som en "äkta" fanzinemakare för det. Däremot jobbar jag just nu på ett klipp och klistra-zine som jag förmodligen kommer kopiera upp själv, men det är för att jag tycker att det är så himla ROLIGT, inte av någon annan anledning. Tryckbiten hade jag gärna lämnat bort för enkelhetens skull men jag inser att jag kommer behöva ändra layouten hela tiden och ändra storlek på bilder osv så mycket att det helt enkelt är ganska praktiskt att kopiera upp det själv.

Och som Lars sa så är hans zine så proffsigt tryckt att det till och med har en liten rygg, och jag räknar Lars till en landets mest framstående fanzinister!

Vad gäller det ekonomiska så kan du ju alltid få in en offert och se om du tycker att priset blir rimligt.

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Bra svar från allihop. Vet inte om jag kan tillägga nåt. Jag använder också Kopieringsservice haha. Det har blivit zinedoms huvudtryckeri känns det som.
Flyktsoda trycks också där tror jag. Var har du tryckt Tommy?
Kopiator är coolt men det har jag aldrig använt. Finns ju sidor på internet som kopierar upp sidor och skickar hem så det kan man ju använda om man vill vika och häfta själv.
Tänkt använda det själv till flygblad.

1. Bra idé att börja med liten upplaga och sen trycka igen om intresse finns. Har också märkt att det kan vara kul att ha kvar zines ett tag om det dyker upp intresse senare. Trycker själv 40 ex och det är lite småsvårt att bli av med faktiskt.
2.

Distro är ju skitsvårt. Byta zines med folk är ju alltid en bra idé. Jag har i flera år skickat ut zines gratis till folk jag tycker är intressanta. Har inte råd att göra det i samma utsträckning längre. Att marknadsföra på sociala medier är ju tyvärr ett sätt att distra zinet. Har också funderat på att sälja zinet på Tradera.

Kul att du gör zines och är med på forumet! Jag byter gärna zine med dig när det är färdigt. Medverka gärna i Nya Arbetstidningen också!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Jag kopierar på mitt gamla jobb :-)) en lyx få förunnat. Skriva ut å häfta i lugn och ro.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Den riktiga Maria skrev:

Tack för info om Kopieringsservice, Lars!

Alltså, jag tycker verkligen inte att du behöver bekymra dig om att vara "äkta"! Ett fanzine kan se ut (och vara tryckt) precis hur som helst tycker jag. Själv har jag bara gjort zines med datorlayout och tryckt på tryckeri fram tills nu och jag känner mig inte mindre som en "äkta" fanzinemakare för det. Däremot jobbar jag just nu på ett klipp och klistra-zine som jag förmodligen kommer kopiera upp själv, men det är för att jag tycker att det är så himla ROLIGT, inte av någon annan anledning. Tryckbiten hade jag gärna lämnat bort för enkelhetens skull men jag inser att jag kommer behöva ändra layouten hela tiden och ändra storlek på bilder osv så mycket att det helt enkelt är ganska praktiskt att kopiera upp det själv.

Och som Lars sa så är hans zine så proffsigt tryckt att det till och med har en liten rygg, och jag räknar Lars till en landets mest framstående fanzinister!

Vad gäller det ekonomiska så kan du ju alltid få in en offert och se om du tycker att priset blir rimligt.

Äh, jag vet faktiskt inte varför jag skrev det där med "äkta". Kanske mest en slapp kommentar till hur det kan vara ibland i vissa scener. Jag bryr mig inte jättemycket egentligen, men tänkte nog att det kunde vara bra att få lite koll på läget eller något. smile

Ja, Lars vet jag gör mycket bra grejer!

Hunden Uppföljaren skrev:

Bra svar från allihop. Vet inte om jag kan tillägga nåt. Jag använder också Kopieringsservice haha. Det har blivit zinedoms huvudtryckeri känns det som.
Flyktsoda trycks också där tror jag. Var har du tryckt Tommy?
Kopiator är coolt men det har jag aldrig använt. Finns ju sidor på internet som kopierar upp sidor och skickar hem så det kan man ju använda om man vill vika och häfta själv.
Tänkt använda det själv till flygblad.

1. Bra idé att börja med liten upplaga och sen trycka igen om intresse finns. Har också märkt att det kan vara kul att ha kvar zines ett tag om det dyker upp intresse senare. Trycker själv 40 ex och det är lite småsvårt att bli av med faktiskt.
2.

Distro är ju skitsvårt. Byta zines med folk är ju alltid en bra idé. Jag har i flera år skickat ut zines gratis till folk jag tycker är intressanta. Har inte råd att göra det i samma utsträckning längre. Att marknadsföra på sociala medier är ju tyvärr ett sätt att distra zinet. Har också funderat på att sälja zinet på Tradera.

Kul att du gör zines och är med på forumet! Jag byter gärna zine med dig när det är färdigt. Medverka gärna i Nya Arbetstidningen också!

Ja, spännande att det så snabbt kan bli "standard" med något. Jag utfår från att Kopieringsservice är jättebra, men det måste väl finnas fler ställen? Eller? Försökte hitta någon här i krokarna, men lyckades faktiskt inte. Kanske inte är någon jättemarknad nu när jag tänker efter.

Bra tankar för övrigt.

Jag tror inte att jag har koll på vad du har gjort för fanzine (eller det kanske jag har, men inte kopplat till ditt användarnamn i alal fall), men byter också hemskt gärna när det blir aktuellt!

Vad är Nya Arbetstidningen? Såg någon rubrik här, men fattade inte konceptet riktigt. Är gärna med om jag kan bidra. Gör mest bilder.

Tommy skrev:

Jag kopierar på mitt gamla jobb :-)) en lyx få förunnat. Skriva ut å häfta i lugn och ro.

Ja, det låter skönt.

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Röde skrev:

Ja, spännande att det så snabbt kan bli "standard" med något. Jag utfår från att Kopieringsservice är jättebra, men det måste väl finnas fler ställen? Eller? Försökte hitta någon här i krokarna, men lyckades faktiskt inte. Kanske inte är någon jättemarknad nu när jag tänker efter.

Vad är Nya Arbetstidningen? Såg någon rubrik här, men fattade inte konceptet riktigt. Är gärna med om jag kan bidra. Gör mest bilder.

Jag kopierade upp grejer på Arkitektkopia i Växjö ett tag. De var rätt billiga i mitten av 2010-talet och är en kedja. Tror de kan finnas i Stockholm också. Sen finns också Nordins Papper, som jag vet att Kattis Mörk använder. När jag och min vän Peter gjorde våra färgtryck (ett A6-zine), så beställde vi A3-ark och sen beskärde vi dem själva. Det var billigt: http://www.pixartprinting.se


NAT är ett kollektivzine där alla som är med i forumet + andra sympatisörer/hang-arounds bidrar med nåt. Som en antologi typ. Finns en Drive där du kan lägga upp det du vill ha med. Tror vi ska försöka hålla varje bidrag rätt kort, mellan 1-5 sidor. Vi har gjort tre nummer tidigare. Så detta blir fjärde numret.

Sv: Nybörjarhjälp sökes

Tack för fler bra tips Lars!

Jag skrev i arbetstidningstråden nu! smile