Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Jag tryckte 35 ex av Hunden 28 och det kostade 580:- bara för trycket. 52 sidor. Kanske blir billigare per exemplar om vi trycker fler. Kan fråga Kopieringsservice när det börjar närma sig.
Men 16 spänn per ex kanske man kan räkna på. Då är vi uppe i 1600 om vi trycker 100 exemplar. Vi får väl se.

Kanske kan spara lite porto genom att skicka ut flera ex till folk som känner varann i samma stad? Typ Umeå och Stockholm där fanzinerävnivån per kilometer är högre.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Fått lite reaktioner från de jag skickat ut till, så ska dyka upp lite tjossan. Kommer kolla Drive och mailen i veckan och sortera och så. Hinner nån före så vassegod. smile

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Ok Anes omslagsbild, 2 st filer, är frlyttade från Gmail till Drive och lagd i NAT4-mappen.

Även lite andra gamla filer från de tidigare numren är lagda i respektive mappar så det är lite mer ordning och reda.

Otroligt snygg bild Ane! Fantastiskt!

I övrigt inget annat vad jag såg, blir lite osäker på H Zaccos bildmapp som ligger på frontsidan, om dessa använts men tror inte det? Står typ 2021 på dessa och 2020 men det datumet anger väl när de använts senast, dvs öppnats, så blir lite osäker men jaja det där har säkert nån koll på.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Har fortfarande inte varit in och kollat men ska ladda ner alla filer till datan och sortera. Layout borde inte ta så länge men det kan ju ta veckor mellan gångerna jag sitter vid datorn.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Ok! Hojta när du gjort det, Hunden, så kan jag försöka vara dubbelkollare på vad för nytt som eventuellt kommer in. Jag kollade mailen typ i fredags och det var inget nytt inkommet där.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Tror att Zaccos bilder är nya. Borde de vara.
Har iallafall laddat ner allt material som låg uppe typ i onsdags. Får kolla av eftersom om det kommer in mer.
det är ganska mycket konst och bilder, texter av Vincent, Joel, jag, ett par fler. Jättesnyggt omslag Ane!

Vincents pdf är i helt fel format.  Jag brukar göra layout i A4 men den är liksom redan uppdelad i två sidor per A4. Jag vet inte hur man fixar till det. Vet inte om det är nån fara heller men för säkerhets skull vore det bra att få en pdf med fyra A4, istället för 2 A5. Tror inte jag kan förklara det bättre just nu.

Snyggt jobbat med att föra över från mailen till driven B-Pappa!

Använde en av Zaccos teckningar för att illustrera Joels novell. Tror det blir bra. Zacco eller Joel får hojta högt om det inte passar. Har korrat Joels text också.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Ok, lägger en minnesnotering här om att försöka åtgärda formatet på det Vincent skickat in.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Ja, kan skriva till Vincent personligen och fråga om den kan ändra formatet.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Jamen fint det fixa det du gärna Hunden så blire bra så.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Vad grym ni är som fixar med upplägget å allt de!!
Jag ha också bifogat en bild, eller två av samma rättare sagt å skrivit att den som se bäst ut i tryck är den jag vill ska användas.
En är med ljussättning å en utan men jag gilla båda varianterna å tänkte att någon mer tryck-van person kanske kan veta
vad som kom å se bäst ut i slutändan smile

111 Senaste redigerad av Hunden Uppföljaren (2021-09-30 13:21:03)

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Vincent skickade in ny pdf så den ska jag lägga in på Driven. Borde funka nu.

Sandorsebra, såg din notering om att välja bilden som ser bäst ut i tryck. Tror det borde gå bra.
Visst skulle vi trycka i gråskalor? Färg blir ju väldigt dyrt, speciellt eftersom zinet lär bli hyfsat tjockt.

B-pappa meddelade att en Sofie var på gång med text och jag har en vän som också håller på med en text. Sa vi nån ny deadline? Minnet är dåligt. Får söka i tråden lite.

Edit: vi sa visst deadline idag. Jösses!
Jag kan då inte göra layout i helgen. Fyller år för mycket.
Men snart. Ska vi säga ny deadline 15 oktober? Bara för att ha nån.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Den jag tjoade om kommer nog inte kunna pga det var en massa osäkerheter i tid, så kan nog räkna bort det. Men kan bli nåt till framtida nummer eller andra liknande sammanhang eller till Hunden kanske? Skulle säkert passa där. Var nån intervju-idé.

Ja deadline ny 15 OKT om ingen motsätter sig kraftigt? Ja gott folk var inte blyga för att kliva in och peka med hela handen men som Hunden säger så fylls det år och så, så det blir lite senare. Grattis i förskott och grattis mer blir det väl sen!

Jag gör en dubbelkoll i mailen typ imån, bara checkar av och ser vad som hänt och kollar sorteringen på Driven, om någon jag kontaktat lagt in, så jag ser att allt hamnat rätt och föser det till korrekt position.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Snyggt B-pappa!
Du är en finfin organisatör.
Ja, vi säger deadline 15 oktober om ingen skriker högt i förbittring.

Tror inte layouten ska ta jättelång tid, om det nu inte krånglar jättemycket med bilder eller filformat. Pdf:erna är bara att sätta samman. Tänker att jag lägger upp zinet sedan i Driven så får folk titta och bedöma.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

114 Senaste redigerad av Den riktiga Maria (2021-10-01 10:51:52)

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

15 oktober låter kanon, jag insåg idag att jag glömt allt om deadlinen 30 sept. (Men jag skickar ju in så snart som möjligt, om ni menade att layouten skulle vara klar 15:e.)
Grattis Hunden!! Hoppas du får mycket fyrverkerier och tårta, typ.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Nja organisatör vettefasen alltså, jag har inte gjort ett skvatt med detta! Det är det andra som gör. Men jag var in och kollade i fredags och flyttade nån fil hitan ditan men det såg ut som förut, tyckte jag.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Hmm, ska in och kolla igen som sagt. Har en bekant som sagt att hon vill bidra med fanzinerecension, så hoppas det kommer in i tid.

15e oktober är deadline för material.
Förhoppningsvis kan jag göra all layout veckan efter. Men lovar inget, har inte ens hunnit in och kolla på mailen under helgen och veckan.

Tack Maria! Hoppas det går bra med skrivandet!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Tränger lite hjälp. Suttit och försökt få fason på Anes omslag men min dator är för dålig och programmen jag använder undermåliga, då de inte klarar filformat såsom .tiff eller ens en för stor .png. De kraschar gång på gång. Omslaget måste göras om till PDF, gärna en för bak- respektive framsida.
Gissar nämligen att Ane vill att omslaget ska löpa från fram- till baksida på ett enhetligt sätt. Vackert, men det klarar inte jag.
Kan du fixa det Ane?

I övriga nyheter: Vincent har gjort om Karateminnen så en dummerjöns som jag kan få ihop layouten. Zacharias skickade in ett jättefint kollage men vill ha det i färg. Har frågat om han ändå inte kan tänkas sig att publicera det i svartvit ty det ser jättefint ut även i gråskalor. Vi får la se.
Några anonyma personer skriver på texter som förhoppningsvis kommer in innan deadline eller däromkring.
Ska sätta ihop det som finns och se hur mycket det blir i sidantal.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Fixade omslaget så baksidan och framsidan är två separata pdfer. Mejlar det till mejlen nu!!

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Som deadlinefetischist gör jag alltid alles innan för att jag får nåsorts kickar av det, så kommer text o bilder ikväll eller imån. :-)

Fick iaf in minst en grej från mina alla utskick, haha, det var en som svarade direkt typ "jag har en grej, jag skickar in" åsså var det klart och det var en riktigt fin text, tycker jag. Träffade upphovspersonen på festival en gång på 2010-talet, det var trevligt. Ja det var Norbergsfestivalen - alla var där. 8-)

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Tack Ane!
Fortsätter lägga ihop allt efter jobbhelgen.

Snyggt B-pappa, mer text behövs.

Väntar nog in de personer jag väntar på också. Blir intressant att se hur långt zinet är. Ska tjata på dem nästa vecka.

Tienhaara godtog att publicera sitt kollage i svartvitt. Fina fiskar.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Jag är ju dum i huvet när det kommer till deadlines. Jag önskar att jag kunde säga att jag fick kickar av det, som B-pappa, men vånda och hjärtsnörp är en mer korrekt beskrivning.

Hur som helst så kom jag inte in på driven, vilket nog resulterade i att de två som hade kopplat sin mobil till den fick aviseringar nyss och jag hoppas hjärtinnerligt att detta inte väckte någon stackars hederlig arbetare som ska upp i ottan imorgon bitti. Jag mailade min text till mailadressen istället. Den är i word-format nu och jag ska kolla imorgon om jag lyckas göra en layout så jag kan maila in den i pdf istället, är rätt petig med radbrytningarna i det här fallet.

Texten är en skamlös parafras på en Bukowski-dikt, men hundra gånger sämre förstås eftersom det är sjukt svårt att skriva lika komprimerat som Bukowski, med så precisa ordval, och ingen kan som han få in något skimrande mitt i allt det skitiga. Så jag är inte nöjd och får ni ont om utrymme blir jag INTE ledsen om den får stryka på foten.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Låter skitbra Maria!
Jag tror inte min mobil är knuten till Driven längre. Brukar inte ha några problem att logga in via datorn heller. Konstigt att vissa verkar ha det och måste verifiera sig via telefon också.

Lustigt att du säger stt Bukowski är komprimerad. Klassisk grej med dikter men han är väl bland de mer slöa i det fallet. Inte för att det gör nåt. Gillar hans dikter också. Blir kul att läsa din parafras när jag får tillfälle.
Bra med mer text. Börjar få lite substans det här numret nu.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Hunden: Jag fattar dock inte riktigt vad du ville ha för format wink A5 eller A4?? Om jag gör en liggande sida i A4, funkar det?

Åh, men visst har Bukowski komprimerat språk! Han kan säga så mycket med så få ord tycker jag. Allt är förstås inte bra, och mycket är upprepningar på sig själv. Men när han är som bäst, då är det svårslaget.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Alltså, det här med att sitta och försöka göra layout i Word kan ju få den lugnaste filbunke att få ett nervöst sammanbrott. Varför beter sig spalter så konstigt när de sträcker sig över flera sidor?? Det här har jag undrat över i många år. När spalterna byter sida och man ändrar någon rad i spalten så kan den helt plötsligt hoppa över till den andra spalten! Är det inte fullständigt obegripligt??

Men ok, nu derailar jag mig själv. Jag har gjort en pdf i liggande A4, med bakgrundsbilder och lagt min text ovanpå. Så bilderna sträcker sig över 4 A5-sidor. Men min text är bara 3 A5-sidor, så den sista sidan har alltså bara bild och ingen text. Funkar det, kan du kapa den sidan bara? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra annars, utan något vettigt layoutprogram. Jag övervägde att fylla ut texten, men med tanke på att jag redan nu är missnöjd så kanske det inte är en bra idé wink Eller vänta, tipsade inte Ane om något gratis layoutprogram som jag sa att jag skulle prova, men nu har jag glömt vad det var? Hmm. (Obs att jag även har justerat några ord i texten så det blir bäst om du kan använda pdf:en.)

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

jag tipsade om scribus!! annars så ska wordpaketen nu förtiden ha ett layout program som heter pages, det kanske är bättre än word?