Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

På jobbet berättade en närstående till min brukare att hen hittat en hel rulle med frimärken. Det var nåt företag som slängt ut massvis med kontorsgrejer. Denna närstående bor på Kungsholmen och jisses, grovsopscenen där verkar ju vara helt sjuk! Inte som här i Vårberg där du kan hitta en ok vas eller nån bootleg-Lego-häst om du har tur. Den närståendes största fynd var när hen hittade två guldmedaljer. Alltså riktigt guld. Helt makalöst. Så ja, tips på att hitta porto är att rota i företagssopor. Funderar lite på att det kanske går att köpa billiga frimärken via typ Tradera. Det har nån varit här inne på redan va?

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

https://news.cision.com/se/postnord-sve … t,c3237751

12 jävlar kronor nästa år! Den årliga höjningen är här. Om tio år kommer det alltså att kosta 21 kronor att skicka ett brev. Tjohej! Nu väcks min inre gubbajävel till liv och nu är det vi som tar våra högafflar och stormar Postmords ledning. Detta måste få ett slut.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Alltså det är ju stört att det är en krona VARJE år!! Posten måste ju ha mer jobb än någonsin när alla beställer på nätet dom borde ju räkna in det i profiten! Dom har ju bara rullar att köpa på nätet också nu så om en inte vill köpa en hel får en gå till affären och köpa på sig kartor.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Ja, givetvis tråkigt. Man kanske ska vara lite ekonomisk och köpa på sig lite frimärken nu i december innan höjningen. Men många paket skickas också med DB Schenker och DHL och sådant där. Det måste väl vara förlorade pengar för Posten? Annars är det nog rätt tungt för posten här i Kiruna. En av mina favoritbrevbärare gick bort i våras, sedan träffade jag min andra favorit här om dagen och han berättade att han slutat pga hälsoskäl. Inte många legender kvar där som håller ställningarna. Blir ett tufft 2021.

Arbete är livets krydda

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Ja sen jag började bruka postgång och postorder där 2013 och sätta mig in i det så är ju läget ett helt annat idag. Perspektivet jag har som storfräsare och säljare av prylar så är det ju det att det finns ett utbrett hat mot PostNord av samma anledning som folk hatar sossarna, televerket, systembolaget, folktandvården, regeringen, stockholm, vägverket, medborgarkontoret, folkbiblioteket, försäkringskassan, socialkontoret, NATO, konsum cooperativa förbundet, svenska spel, EU och EG, Kultur och Fritids-förvaltningen, Volvo, blåvitt matsortiment, AMF Pension, IKEA, A-kassan, facket, Aftonbladet, Rädda Barnen, Hälsocentralen, svensk sjukvård, O Learys, Åre och Idre fjäll, Svenska jägarförbundet, Svea Skog AB, text-TV, Bonniers, BingoLotto, Jysk, Tradera, Bilprovningen, Elgiganten, Sveriges Radio & Television, Skansen, Cancerfonden, Shell, Kronofogden, Rädda Djuren, SF Bio och faktiskt även Sibylla. Det handlar helt enkelt om att dissa "det gamla", det överexponerade, det som anses tråkigt och för normies och vurma om "det nya". Samma folk som väljer bort PostNord i dessa kretsar valde ju IP-only istället för lokala leverantörer av fiber och nu ligger IP Onlys chefer på Caymanöarna med varsinna Moscow mules i nävarna och badar i pengar och blev det nåt fiber på landsbygden, nej inte då. Och folk beställer direkt från Amazon i Sverige. Alltid bara det nyaste duger och då bara i någon månad. Jag får både krav och halvt uttalade hot om att jag måste börja erbjuda frakt med DHL och Schenker och svaret är alltid detsamma - snacka med jeansvästen, jävla globalist.

Så ja eller alltså, ekvationen är obegriplig. Precis om Ane säger, näthandeln måste ju göra att postverket överlag har 100 ggr så mycket jobb nu som hela 60 - 00-talet sammanlagt!?!? Eller ja ok jag kanske överdriver lite men ändå, eller hur. Visst, jag har ett par tusen människor som jag postat grejer till som tycker och förstår att PostNord är det enda rätta alternativet - därmed inte sagt att det är bra, det är lite som med parlamentarism. Får iallafall säga att det gått överlag väldigt bra genom åren, det rullar på. Även om det är pest eller kolera. DHL och Schenker framstår alltså som rebeller och det säger väl allt om hur tragisk tillvaron är för många i grytet Sverige. Men alltså, såklart håller jag med om kommentarerna här ovan om PostNord, absolut.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Jag hatar ju inte Postnord. De är bara offer för ett sjukt skitsystem. Vill bara förtydliga det. Rätt bra liknelse med parlamentarism, B-Pappa. Jag väljer ju 60-tals socialdemokratistat över det NPM-mardröm som sjösattes där i 1980/1990-talet som nästan har gjort i princip allt sämre. Däribland Posten.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

B-pappa skrev:

Precis om Ane säger, näthandeln måste ju göra att postverket överlag har 100 ggr så mycket jobb nu som hela 60 - 00-talet sammanlagt!?!?

Jo, kanske. Men tänk förut hur mycket post som folk måste ha skickat. Plus att alla prenumererade på mycket fler tidningar. Nu är det december och det ska ju vara postens högsäsong med alla julkort. Hur många julkort får jag nu för tiden? kanske två.

Arbete är livets krydda

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Ja det låter rimligt, det ni säger.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Jag har pratat med andra likar i prenumerations-branschen, det kan vara så enkelt att folk skickar ju mindre vanliga brev - men antalet brevlådor, upphämtningar, brevbärare som ska tömma, sortera på stora anläggningar är kvar och de skär ju ner på personal så mycket de kan, men det verkar ju inte räcka. Jag tänker på brevlådorna som står runtom huset jag bor i, det är ju ändå ett par 3-5 stycken och alla de ska kollas av varje dag och tömmas, men hur ofta blir de fyllda? Snart kanske vi kommer få se avveckling av brevlådor å bara ha i anslutning till köpcentrum etc. Vi har ju fortfarande så att det finns brevlådor i bostadsområden (vilket jag förstått det som inte är standard överallt) om man skär ner på dem så måste de ju säga upp folk och det vill man ju inte heller.

Det med e-handeln hade ju varit en annan sak om Posten delade ut avi:er dagarna i ända, då hade de ju haft att göra - med råge - men alla avi:er får man ju som SMS eller mail nuförtiden.

Jag tror att det är svårt att behålla nuvarande organisation och få det att gå runt.

Däremot kan man ju tycka att eftersom folk måste betala porto för allt som säljs varje dag på tradera, blocket, över alla e-handelssajter (man ser ju överfyllda postrum på VARJE utlämnningsställe) att de pengarna faktiskt kan täcka upp de förluster som görs på vanligt brevskrivande.
Men det är väl som med tullarna i Stockholm. Argumentet för dem var att då skulle man få in miljoner extra som kan gå till kollektivtrafiken. Såhär x antal år senare så är tågen om möjligt sämre, dyrare, eftersatta - men bilismen fortgår och för varje enskild gata man symboliskt omvandlar till gågatan i stan så bygger man vidare på förbifart Stockholm rakt genom grönområden i förorterna.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Väl rutet, Tommy! Låter rimligt det med.

Inflik: hade brevinkast i lägenheten i Borås, det var ju eländigt, få saker fick plats ordentligt. Har sen 2016 egen brevlåda och det är ju helt suveränt, rena lyxen. Hade knappt tänkt tanken att stadsbor kan ha brevlådor men så äre.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Obs, menar självklart 3-5 i mitt närområde, inte runt mitt hus! :-) Det hade varit lite väl.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Nu är vi där! Höjningen har trätt i kraft. Även typ öh breven med inkluderat porto, dvs de som heter S-kuvert och M-kuvert osv har höjts. Jag trodde ett tag att de skulle ligga kvar på samma nivå, men nä varför skulle det.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Hallå! Nu ni, äntligen lite goda nyheter! PostNords S-kuvert har bytt utseende & form och blivit större, rymligare, ja bredare! De kostar 43 kr fortfarande (men sannolikt kommer allt höjas vid årsskiftet, cirka?) men nu får det alltså lätt plats A5-zines!!!

Jo, det är sant. Jag fick i 7 st medeltjocka zines och då går det ändå i fler. Det är ju inrikes och upp till max 2 kg, men typ 8 st zines väger cirka ett kilo, så det är bara att mosa i, upp till 10 st kan nog gå med lite precision och våld.

Så den som ska skicka flertalet zines till samma adress, kör S-kuvert! Se opp bara så du inte köper gamla varianten. Öppna och titta inuti - har insidans väggar bubbelplast? Då är det gamla varianten, den vill du inte ha. Du vill ha en med mjuk pappkartonginsida liksom.

43 spänn är ju inte gratis men det är överkomligt, särskilt om avsändare och mottagare splittar på två!

Hoppas nån får glädje av detta.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

....måste tyvärr följa upp ovanstående bra nyheter med sämre - pratade igår med min kontakt inom postväsendet och hen berättade att PostNord skickat ut mail till (alla?) postombud där de berättade att tillverkningen av S-kuvert gått åt pipan och de hade såklart blivit för stora!! Ja, jag kände att det var för bra för att vara sant..... kommer köpa på mig ett gäng iallafall, men sannolikt så kommer detta att åtgärdas, de kommer att återgå till den gamla, mindre storleken.... Men de bör ha tillverkat rätt många kan jag tro, så lär väl finnas över hela Sverige iaf och inte bara där jag bor? Så ja denna limited fanzine S-kuvert edition är hårdvaluta.

Tråkigt, tycker jag, jag fick verkligen hopp där ett tag om ett framsteg inom zinepostandet.

40

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Om ja minns ska jag försöka haffa nåra limiterade kuvert!

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Jag minns 2018 när jag startade tråden å var upprörd över ett frimärke för 6:80.... those were the days. Idag säljer vi frimärken för 15 kronor styck på jobbet..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Ja, skrattar uppgivet och ledset, åt det. Jag minns det enorma hat mot chefen (sossen Ulf Dahlsten) för Posten som var i stora delar av zine- och punkarfandom 1997 då portot höjdes med 1:25 kronor, till 5 kronor jämnt. Vi visste inte hur bra vi hade det... Det kommer alltid bli sämre... Det gäller väl hela samhällsutvecklingen, inte bara portokostnaderna, nu när vi styrs av nazisvin och ryggradslösa liberaler. Så passa på och njut idag, för imorgon är det sämre.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Imorgon finns det inget mer, snarare..
Om tio år får vi väl förlita oss på att dela ut fanzinen själva. Åka land och rike runt på den avreglerade obefintligt underhållna järnvägen och ge fanzines till folk.
Vi kanske ska gå tillbaka till häst igen? Alla får skicka fanzines med häst. Du släpper ditt fanzine i januari, det når första köparen i maj.

Vilket fantastiskt u-land vi bor i

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Ja det är vidrigt. Och igår läste jag på Folkets Informationsorgan, Text-TV, att det blir portohöjning till runt nyår, frimärken höjs från 15 kr till 18 kr styck.... Beklagar, kamrater!

Det enda "positiva" är om S-kuverten stannat i pris men det kommer de såklart inte göra.

Igår i skogen vid mig var det en häst som släpade nedsågade träd i snön.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Två kronors höjning är så jävla mycket ju, fattar inte! Håller med Tommy, hästar och brevduvor. Det här sättet att leva kommer ändå kollapsa och vi kommer gå över till ransonering och spartanskt leverne (det eller totalt mad max-tillstånd) så vi kan ju lika gärna tjuvstarta.

Ska man börja försöka hitta kryphål/bluffa på något sätt? Jag kommer köpa på mig så mkt jag har råd med inför årskiftet iaf.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Jo, nu är S, M och L-kuverten också höjda med 3 kr styck.

Har ingen ny info om S-kuvertens mått, om dessa kommer att behållas eller hur det blir. 46 kr för att skicka cirka 10 st A5-zines är fortfarande relativt billigt eller ja det blir ett konstigt jämförande. Men tillsvidare så är det detta som gäller.

Men det är fan sjukt. Ska det sluta med att man lär jobba 150% för att ha råd med att leva?!!???