Sv: Mårundan

Sitter på jobbet och pimplar kaffe ifrån min kopp jag fått utav Tommy. Med semestern bara tre veckor bort så känns det inte helt förjävligt att vara här. Var tänkt att Benmjöl skulle gå in i studion om två veckor med Alkberg från Bear Quartet fame bakom rattarna men verkar som att det blir uppskjutet till hösten vilket är fet misspepp.
Fick ett ganska fett zinepaket ifrån Not Enough Records som jag bytte mot några K.P#3 mest gamla grejjer men varit en trevlig helg vilket som.

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

jag har köpt en bialetti, så nu dricker jag italienskt kaffe, har italienska kläder & skriver på en italiensk skrivmaskin.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Sedan tittar man ju uteslutande Italienska 70-tals filmer.

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

Ska ta mig igenom 1900 nån dag snart...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

155 Senaste redigerad av Lappia (2014-06-03 08:07:51)

Sv: Mårundan

Justja finns ju tänkarfilmer också hade bara massa splatter i åtanke. Tittade 1900 förra månaden faktiskt, Atilla är ju lätt inne på topp tio ondaste filmskurkar listan. Har ni sett eller läst Här under Polstjärnan triologin utav Vainö Linna? Det är nog dom bästa böckerna jag läst men är lite som 1900 fast i Finland.

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

Jag har bara läst högt bland saarijärvis moar, men jag har köpt "Upp trälar" och ska väl läsa den nån dag med. Sen sista boken måste jag hitta... men jag gillade högt bland... väldigt mycket.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Ja det är italienskt 70-tal som gäller, hurra! Rätt tänk! Lägger en oerhört stark rekkomendation på A lizard in a womans skin. + The strange vice of Mrs Wardh. Såg Demons för 4e gången häromveckan och kunde uppskatta den nu till fullo. Den har ju full rulle och skön heavy metal. Såg 1900 förra våren och den var ju mäktig, mastig.

Sv: Mårundan

Jag håller nog här under polstjärnan-trilogin som bland det absolut bästa jag läst. Jag har dessutom alla böckerna, så Tommy kan - om han fortsätter vara lika söt som han brukar - få låna sista när han vill. Har någon, typ Lappia, sett de nya filmerna baserad på böckerna? Är de bra, i så fall? Har de nerladdade med vad jag hoppas är svensk eller engelsk text, men får aldrig riktigt tummen ur röven ur näsan...

Jag är en stridsvagn, brumm brumm brumm

Sv: Mårundan

Jo nog är dom rättbra såg både på filmfestivalen för några år sedan. Fast dom känns väldigt stressade men det förstår man ju då dom försöker klämma in alla tre böcker på enbart två filmer. Men har man lite tid över så kan det vara värt att titta. Vill minnas att skådisarna var jädra övertygande. Fast filmatiseringen utav Okänd soldat är ju klassiskt.

Ja Demons är väl på ens topp tio listan utav filmer.

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

Bakhåll har skickat ut en katalog med alla sina böcker. Man får massa rabatter och det är fraktfritt tom 30/6.


L i v s f a r l i g t ! ! ! ! !

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

1900 såg jag faktiskt på bio! OBS jag är inte 70 år gammal utan såg den på Ronneby filmstudio när jag bodde där ett år och gick på folkhögskola. De visade del 1 på hösten och del 2 på våren.

Nån som har bra koll på Moa Martinsson förresten apropå arbetarskildringar? Vilka är bäst? Jag har bara läst Kvinnor och äppelträd och håller på med uppföljaren, Sallys söner.

Ska f.ö skola in barnet på förskola nästa vecka. Är typ illamående av oro. Barnet självt var supercool när vi var o hälsade på igår, stekte ut på gården o lekte med de andra barnen osv, men jag kunde inte låta bli att stå o smygtitta hela tiden.

Längtar också tills nya arbetstidningen kommer!

Sv: Mårundan

Nya arbetstidningen poppade in igår! Den ser jättetjusig ut.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Angående Moa Martinsson så minns jag att "Mor Gifter Sig" och "Kyrkbröllop" var väldigt bra, fast det var länge sen jag läste dem. En annan bok jag starkt kan rekommendera från ungefär samma genre är ju Stina Aronsons "Hitom Himlen". Utspelar sig i "Lappmarkerna", d.v.s. Tornedalen/Lappland i slutet av 1800-talet. Handlar om folk i de karga utmarkerna. Fantastiskt vackra skildringar av folks känsloliv.

För övrigt försöker jag rycka upp mig från min slackertillvaro. Men så satt jag uppe till klockan sju i morse och laddade ner obskyra noisealbum, så det går väl sådär. Ska skicka ut resten av Arbetartidningar-paketen imorgon!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Mårundan

Hunden: tack för boktipsen!

Idag har vart en bra dag, barnets mormor har kommit o överraskningsfixat balkongen m nya stolar bord blommor o nån slags lyktor. Barnet stjälpte ned en hink med skurvatten på grannarna unders balkong. Hatar dem så det var ju bara bonus!
Bakat kakor har vi också gjort, m nötter o bär i.

Sv: Mårundan

De har satt upp konst på macken som går längs Fristadsvägen och mot Trollhättan. Tråkig, tråkig konst överlag och jag känner bara igen en person/konstnär. Jag råkade tappa ett lysrör i skallen på honom en gång, men han verkar ha det bra ändå. Läste någon intervju med honom där han gjort konst som skildrar en mörk period i hans liv där han inte fick pussa flickvännen och hänga med sin(a) unge/ungar så mycket som han ville. Känner mig bitter och sur. Ingen behaglig känsla, men tänker att konstnären verkar må bättre och kanske har glömt den där grejen med lysröret. Fint.
Idag var det Woody Allen-film på TV och den var väl som Woody Allen präglar vara. Ikväll vet jag inte vad jag ska hitta på. Köpte "Pelle Svanslös i Amerikatt" på DVD, men peppen jag kände när jag köpte den har försvunnit. Så kan det gå.

Sv: Mårundan

jag hade en trekvart att slå ihjäl på jobbet igår innan jag gick hem och då började jag pilla i Word och fram växte ett nytt fanzine "ad hoc" är arbetsnamnet. Det var så kul att pilla med så jag funderar på att ta med jobbdatorn hem i sommar och fortsätta pilla. Bra idé eller inte?
Det såg verkligen inte ut som Paddsatan iallafall..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Det låter som en kul idé Tommy, att göra något helt annorlunda mot Paddsatan. Skönt som omväxling. Jag har länge tänkt göra ett sidoprojektsfanzine men det har inte blivit mer än några strösidor. Vissa fanzinemakare gör ju bara engångers-fanzines, ett nummer, sen vidare till något helt annat.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Mårundan

Skoj med nya idéer och nya uppslag. Nyfiken på vad det kan innebära. Är det ett ad hoc - improviserat - fansin? En annan försöker ju baxa in det mesta material under samma namn om och om igen. Det är ju också en konst att veta när en ska lägga ner och börja om på ny kula.

Sv: Mårundan

Bra saker med det jobb jag haft gångna veckan:

Jag får vara den trevliga brevbäraren som håller upp dörren åt tanter och förklarar hur elcyklar funkar för kids (fast jag inte har en aning).

Rågsvedssnubben som kom fram till mig när jag satte vatten i vrångstrupen och stod och hostade vatten över hela trottoaren och sa: ”Hur är läget, bror, ta hand om dig”.

Pengar

Dåliga saker:

Trapphus.

Att skicka tillbaka kronofogdenbrev för att jag inte hittar adressaten.

Gubbjävlarna på kontoret (gamla som unga).

Sv: Mårundan

snart kommer jag få en faktura på svenskafanzin.se... då är det dax att solidariskt betala för sajten! Alla bidrag kommer behövas. Vill minnas att det är runt tusen spänn fakturan kommer gå på. Så lägger tio användare en hundring var osv.
Det innefattar domänet (svenskafanzin.se) samt utrymmet vi använder för forumet.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Jag kan donera när lönen kommer. När ska d va betalt?

Sv: Mårundan

Jag kan också vara med och betala. Det är bara maila vart pengarna ska skickas.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Mårundan

jag pröjsar såklart.

Sv: Mårundan

Jag betalar så foert SOC ger mig pengar, ligger efter med hyran, folk som vill ha fanzine har jag inte kunnat skicka till pga inga pengar till frimärken osv

Sv: Mårundan

Jag såg att pengarna ska vara inne den 31/7 senast! Men jag har inte fått hit fakturan ännu, skriver så fort det är dags.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig