Sv: Mårundan
Gott med nya Paddsatan Tommy!
Och Larsesq, jag har funderat länge på att försöka ordna någon sorts fanzineutställning. Har ju ändå en liten samling. Skulle kunna anordna en på mitt lokala bibliotek ganska lätt. Man kanske kunde ha en utställning med samtida fanzines. Kruxet är väl att man vill att fanzinen ska vara läsbara för folk, inte bakom glas. Det är väl bara att ställa ut och så får folk göra vad fan de vill med dem. Använda dem till dasspapper. Man skulle också kunna kopiera och förstora utdrag ur olika fanzines och hänga upp på väggen tillsammans med lite förklaringar, denna del skulle kunna vara mer historiskt inriktad.
Kan tänka mig att det lätt blir spretigt och osammanhängande när man ska göra om man gör en utställning om fanzines utan att avgränsa området till en viss epok eller en viss sorts fanzines. Fast visst är bredd bra. Sen kan jag känna mig lite tveksam till det här med att "nå ut". Visst är det bra att kunna nå fler människor, men man får väl acceptera att många människor helt enkelt inte är intresserade. Det är som i skrivargruppen jag är med i nu, där folk har fått någon sorts messiansk hybris, där de pratar om "hur vi ska nå alla åldersgrupper" och hur vi ska "sprida poesi i stan". Det stora flertalet är väl bara intresserade av poesi när mormor dött och det ska hittas en vers till dödsrunan.
Ett annat problem med att ordna en utställning är att jag egentligen inte vill använda min egen samling pga egoism. Är väldigt egennyttig och tycker till och med det är jobbigt att låna ut fanzines, för jag litar inte på att jag får tillbaka dem. Men det kan å andra sidan kanske vara en bra exponeringsträning för att riva lite hål i min materialism, att ställa ut fanzinen. Är alldeles för fäst vid ägodelar. Den som har mest skit när hen dör vinner o.s.v.. När de skjuter iväg mig ut på sjön i den där vikingabåten och skjuter brinnande pilar ska jag brinna upp med hundratals fanzines, böcker och skivor o.s.v.. Den äckliga materialismen.