Sv: inget spx i år

Textival.
Det var kul.
Vi satt på ömma skinkor i åtta timmar och glodde på den uppklädda kultureliten. De strosade, släpade barn och sprätte snorkusar på varandra.
Vi sålde totalt 1 (ETT!) fanzine. Det var Larsesq som lyckades kränga sitt sällsamma nya nummer till en bekant. Några gamla fanzinerävar strök förbi vårt bord. De bläddrade bland fanzinen med höjda ögonbryn som om de var koprofager som rörde runt med fingrarna bland begagnat, torkat toapapper. Svikare! Strebers! Får jag lust att säga.

Bokbål och Lystring! fick in lite stålar, men jag tvivlar på att de kommer vara särskilt nöjda.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: inget spx i år

Jo, det var lattjo. Sålde som sagt nästan ingenting, blev bötfälld av Västtrafik, men fick god mat, sovrum, gott sällskap och överlag en riktigt fin helg. Pengarna har idag postats och på väg till dess rättmätiga ägare. Täckte nästan precis kostnaden för bordet.

Sv: inget spx i år

en vän har börjat pyssla med en fanzinemässa på cyklopen i sensommar. Typ Augusti. Ska vi göra det till en träff? :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

29 Senaste redigerad av B-pappa (2015-04-08 20:58:45)

Sv: inget spx i år

Återkommer med rapport imån! Precis kommit hem från "fuck the gikt"-tour. 2015 God natt

Sv: inget spx i år

Tommy skrev:

en vän har börjat pyssla med en fanzinemässa på cyklopen i sensommar. Typ Augusti. Ska vi göra det till en träff? :-)

Det tycker jag verkligen!

Sv: inget spx i år

Tillägg: Eller ja jo alltså vi kan väl komplettera våra rapporter, vi som var där. Man vill ju inte säga för mycket och inte för lite.

Oj det var bra nyheter, fanzinemässan. Låter ju perfekt. Nu rapportera till Arbetsförnedringen.

Sv: inget spx i år

Hunden skrev:

Textival.
Det var kul.
Vi satt på ömma skinkor i åtta timmar och glodde på den uppklädda kultureliten. De strosade, släpade barn och sprätte snorkusar på varandra.

LOLOL
Trodde det skulle va mer för folk som tyckte bokmässan var för elitistisk. Sicken otur att jag och tommy inte var där då. Vi hade kunnat slakta.

33 Senaste redigerad av larsesq (2015-04-11 10:51:56)

Sv: inget spx i år

Kan ju inte lova dyrt och heligt på att jag har möjlighet att vara i Stockholm under sensommaren, men det låter ju kul och något som jag ställer mig positiv till och kommer försöka att ta mig till. Tummen upp, alltså.

Sv: inget spx i år

Tommy skrev:

en vän har börjat pyssla med en fanzinemässa på cyklopen i sensommar. Typ Augusti. Ska vi göra det till en träff? :-)

Det skulle vara toppen. Jag och Å planerar en tripp till Gotland i augusti så vi kanske kan stuva om lite i reseplanerna för att hinna komma till träffen också, om den skulle bli i mitten av augusti alltså. Annars blir det nog svårt för mig att komma dit.

Förresten Autotrof, apropå Textivalpublikens socioekonomiska sammansättning så skulle jag säga att Textival kanske är för folk som tycker Bokmässan är för mainstream. Skäms lite att jag använder begrepp som kulturelit, det låter lite reaktionärt, det är bara jag som stryker mina fördomar medhårs. Tycker definitivt att Sverige vore ett fattigare land kulturellt utan publikationer som Glänta, OEI och Ord & Bild, även om jag sällan orkar läsa dem. OEI gjorde ju dock (t.ex.) ett nummer om postkonst (mail art) som var mumma och definitivt intressant för folk som håller på med fanzines.

maskinpark.bandcamp.com

35 Senaste redigerad av B-pappa (2015-04-13 16:20:01)

Sv: inget spx i år

Jamen tjossan hejsan. Drar här en rapport kring vad som hände. Tog buss till Sthlm och möts upp av J-G på centralen. Åker tunnelbana, sjukt häftigt! Som en teleportör. Knatar hem till honom och sen blir det väl matlag och tidsfördriv. Sover otroligt gott på en soffa. Nästa dag, mer matlagning, timmarna går fort. Träffar filmkompis Kaustiksoda för första gången (efter runt 4-5 års mailande eller nåt), jättekul. Vi åker till annan del av stan och träffar på Apoteket, får en rundvandring i stadsdelen och sen blir det öl, först på ett ställe och sen på Diset. Som J-G noterar känns det precis som att vara i Sandviken, samma utsikt och samma stämning. Helskoj kväll, det pratas och skojas. På hemvägen ser vi en råtta som äter på en hamburgerkartong.

Nästa dag, hälsa på kusin me nyfött barn. Allt verkar lugnt så vi åker vidare och träffar Tommy, 5 nr av senaste Paddsatan överlämnas till mig. (här kan kreatören maila mig sin adress så postar jag dessa 5 osålda nummer tillbaka till dig bums!). Roligt att se dig, om än bara som hastigast! Äter sedan tzay-spett i hemmets lugna vrå. Sen blir det Hollywoodaction med Willem Dafoe, Keanu Reeves och Michael Nyqvist: John Wick, fuckin A, hell yeah! Den är ganska fnissig, perfekt kvällsfilm. Sover gott igen. Upp tidigare å erhåller distrolåda till Textival, å helvete vad tung den var för en som knappt inte tagit ett hederligt handtag i hela sitt liv! Skuffar den i bussens bagageutrymme och susar mot Gbg. Eller ja susar och susar, det blir rejäl träsmak i räwa, de första 3 timmarna går jättefort men sen börjar det bli drygt.

Möts av saftgay i gbg och som hjälper mig bära lådrackarn med sina bastanta armar, grisar tacos i hemmets lugna vrå. Vaknar hyfsat pigg och gör de besvärliga toabestyren, det gurglar och bubblar när kaffet sätter igång den kemiska reaktionen. Tar vagn bort till området. Får höra om larsesques böter, inte kul, inte kul. Men där kommer de, Hunden och larsesq, som i en saga. Vi hittar vårt bord och bullar upp materialet. Otroligt mäktigt att se alla grymma fanzines lajned up på rad. Men det tycker knappast besökarna på stället. Pratar lite UFO-fenomen med vänligt sinnad larsesq-kompis. Vi turas om att gå och köpa mackor. Tiden går jättefort. Några enstaka bekanta nunor kan skymtas i vimlet. Min uppfattning är att köpstarkheten överlag är låg, det är mer som att alla sitter i skyltfönster och visar upp demo-exemplar, men kanske all ruljans skedde bortanför våra synfält. Dom enda jag känner igen är Vertigo, ETC och Folket i Bild och Seriekollektivet Ritualen och Kolik. Köper Efter läget i Limhamn för 10 kr. Så mycket mer händer inte, det jag minns är att vi tre har roligt bakom vårt bord, pratar och så. Känns ganska lugnt och trevligt, man känner sig ganska osynlig, inge direkta obehagskänslor. Verkar varit bra organiserat, festivalen. Sen är det slut och vi gnetar hemåt, möter upp saftgay och lagar mat, nåt med ris har jag för mig. Dricker lite pilsner och åker sen ner på stan igen på Koloni-festen. Regnigt väder. Otroligt trång lokal och hög volym, gubben känner direkt att han vill hem till soffan. Själv fick jag inte ut så mycket av denna tillställning, är roligare att umgås med bra folk, men det får vi mer tid till den kommande dagen. Åker hem och somnar gott mellan Hunden och saftgay.

Ja då har man testat det, Textival. Skulle kunna säga att jag blev besviken på att folk inte köpte alla dessa geniala fanzines, men det skulle väl vara att tillskriva dessa flanerande kulturflummare (identitär markering, man själv har givetivs inget gemensamt med nån annan som är där!) för mycket. Kändes som att Bokbåls grejjer (vi sålde för Lystring och Bokbål) var mest poppis och lite DGS-nummer. Pratade lite med nån äldre dam som undrade vad det var för tidningar som såldes. Roligast var nog ungdomsparet som undrade vem som gjorde alla dom här tidningarna. Jag pekade på ett särskilt nummer och pekade sedan på larsesq, varpå de frågade "Är han kändis!?". Det givna svaret på det var såklart "Ja, det är han!". En tystnad följde och sen skratt. Hallå alla ungdomar vart är ni!

Så tja, rolig helg men ganska händelselös, eller vad man ska säga. Utan det utmärka sällskapet hade det varit riktigt trist, misstänker jag. Men man kände sig trygg iochmed att man var ett par filurer, bra det. Vet inte om jag har så mycket mer å tillägga. SPX nästa anhalt!? Men ja som sagt, inget visat intresse för Nya arbetstidningen. :-( Hallå alla härliga kreativa ungdomar vad gör ni!

Nu är man hemma på soffan igen och spelar ett spel med barbarer och magiker som springer runt i en grotta. Som vanligt, alltså.