151 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-05 19:17:34)

Sv: Loppistråden

Sitt ner i skutan! B-pappa är tillbaka med loppisrapporten! Har haft så fullt upp med ovannämnda lådor att det har känts överflödigt att gå på loppis, mer eller mindre. Jag har haft ett par superspännande dygn med dessa goa lådor, faktiskt bland det mest spännande jag varit med om på loppisfronten. Fantastiskt roligt och kul. Fyllig rapport om denna "happening" kommer att dyka upp i någon obskyr papperstidning nära dig inom en viss framtid. Nu till vad den här tråden handlar om - gå på loppis och hitta sjukt sjysta grejjer att släpa med sig hem!

Går till Röda korset efter jobbet, mest för att dumpa av lite skit, lite musikkassetter. Regnet har avtagit så humöret är gott. Inga problem. Magen full med tofu (Kung Markatta x3 / halva priset... åt dock bara en idag, ska äta nästa imån) och allmänt nöjd. Slirar ner i de underbara källarvalven, nu har jag ju fattat att det finns ingen hejd på strömmen av inkommande VHS-band. Därför blir jag inte ens förvånad när det står två nya lådor inne i "hemliga rummet", som ligger en bit bort från videohyllorna.

Första lådan tycks vara en "vanlig" actionlåda. Får tidigt syn på BOONDOCK SAINTS och tänker att jaha, den här har jag ju inte sett än och jag har alltid avskytt den, av samma anledning jag alltid avskytt Fightclub eller Into the wild eller ja såna där filmer. Köper denna, ska bli spännande att se vad jag kommer tycka. Ingen actionrulle, men LORETTA ( COALMINERS DAUGHTER) utgiven av Esselte ser fint ut. Det är en bra och fin film, absolut sevärd, om countrysångerskan Loretta Lynn. En film för alla som gillar Sissy Spacek (och det är väl många?).

ISKALLT SPIONAGE, Filmkompaniet.

RAINBOW DRIVE, Filmkompaniet, Peter Weller, "Han är känd för att vara tuff, men ärlig". Tänk att få sitta i det knäet.

och....

HI-FI MORDEN! Haha va? Ja, jag läser rätt. "Se den om du törs..."

Sen är det mycket vanliga grejjer i resten av lådan, så hugger in på nästa. Ser till min besvikelse att det är en barnfilmslåda, även om flera av dessa ser ut att vara lite äldre. Börjar håglöst att bläddra igenom i hopp om att få syn på nån film som jag kanske glömt sen jag var liten och få en sån där skön flashback och ba "wow, justja, den filmen ja!" och plötsligt minns man en massa grejjer som legat gömt i ens hjärna. Men icke, är ganska anonyma och tragiska grejjer överlag. Men plötsligt... händerna snuddar mot något mjukare, något flufsigt... det är en fetbox, gul och rejäl och fin! Det är....

Hur Marie träffade Fredrik, åsnan Rebus, kängurun Ploj och..., utgiven av Mariann (Barn) Video. Regi: Bo Arne Vibenius (Thriller: En grym film). Jo, det är sant. Jag hittade den. Kände ju till denna sen tidigare men har inte tänkt på den så mycket. Men har förstått att den är sällsynt, minst sagt. Jag anar att detta är mitt livs svettigaste och hetaste fynd? Helt jävla otroligt!

EDIT: Oj, blev så upphetsad av att skriva det där sista att jag glömde skriva om resten.

Boken EN DOTTER ÅT DJÄVULEN av Dennis Wheatley, Ockulta serien Awe / Gebers. Läckert! Godkänt! Gissar på att det är denna som filmen är baserad på, "To the devil - a daughter". Jovisst.

THE SUICIDE CULT - THE INSIDE STORY OF THE PEOPLES TEMPLE SECT AND THE MASSACRE IN GUYANA (Extra: Special picture section). Vi fortsätter på JVVF-spåret. Har du hört om denna händelse förr? ;-) Om, mot förmodan, inte så kan jag rekka dokumentären The life and death of the peoples temple (hette den väl).

2004 var det tydligen inga problem att döpa en ny svensk biofilm till STRANDVASKAREN. Hittade denna på DVD idag, inte varje dag den ses i hyllan, men kanske inte heller som så att den bor på månens baksida, så att säga. Minns när jag såg trailern på denna på bio, folk fattade knappt vad som kom emot dom. Ingen trodde det var på allvar, kändes som nån skojtrailer eller dylikt, men sen när det gick upp för alla att det var på riktigt började alla flabba, riktigt bra stämning, kul. Lite som trailern till nån Beck där Persbrandt hade lösmusch och snacka engelska, publiken "älskade" det och skratten rungade!

Men vid närmare eftertanke hade nog ett sånt här titeldop lika gärna kunnat uppstått idag...

Sv: Loppistråden

HUR MARIE TRÄFFADE FREDRIK... är ett finfint fynd. Även om det är tredje släppet så är den bra svår. Rolig film också, särskilt när Sune Mangs slänger det halvätna äpplet är minnesvärt ("Man ska sluta när det är som godast").

Sv: Loppistråden

puffy skrev:

HUR MARIE TRÄFFADE FREDRIK... är ett finfint fynd. Även om det är tredje släppet så är den bra svår. Rolig film också, särskilt när Sune Mangs slänger det halvätna äpplet är minnesvärt ("Man ska sluta när det är som godast").

Härligt! Larsesq, vi kan ha premiär på denna tillsammans nån gång i vår eller sommar!

Jo, jag blev så upphetsad där att jag glömde skriva klart rapporten, så nu har jag gjort det, hittade två böcker och en dvd-film också.

Sv: Loppistråden

Sune Mangs är alltid bra. Han är söt när han dyker upp som swingpjatt i "Jazzgossen" eller som bartender i "I döds mans spår". Att han medverkar är ju en form av kvalitetsstämpel i sig. Klippet där Micke Dubois gör hembesök hos Sune Mangs känns alltid lika bitterljuvt. Sune Mangs hem känns på något sätt så sorgligt.
Har ju bara sett Bo Arne Vibenius smuts - "Thriller" och "Breaking Point" - så det ska bli intressant att se detta.
Har tröttnat på Borås loppisar. Det går stadigt nedåt. Varit och rotat lite, men det enda jag köpt är ett par byxor. Men ska till Småland nu i och med min store tjocke fars födelsedag. Kanske hittar något då. Men troligtvis inget som trumfar "Hur Marie träffade Fredrik, åsnan Rebus,  kängurun Ploj och..." Sprallig över att äntligen få se denna!

155 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-07 20:20:24)

Sv: Loppistråden

Yes! Unnade mig lite näthandel på en sorts digital loppis härom veckan, vilket resulterade att idag anlände en mystisk låda från Geografigränd 2 D i Umeå..! Detta är vad den innehöll. Musik till läsningen:

https://www.youtube.com/watch?v=1q-xgfxR24w

Börjar lite mellow med en lagom skön från Juno Media, DEMPSEY, en boxarfilm. Blir bra det, jajamen, helt klart!

RÄTTVISANS MÄN, Arena. "Nick vet vägen till helvetet. Han har redan varit där. Och han är redo att bege sig dit igen. - För att rädda sina bäste vän". "Ny, helamerikansk actionfilm". Fin gul stor box, ljuvligt.

KVINNOFÄNGELSET (THE CONCRETE JUNGLE), Viking Video, "En mycket stark och otroligt spännande film om livet på ett amerikanskt tukthus för kvinnor!" WIP för hela slanten. Ännu en härlig gul box. Snygg.

THE DARK RIDE, Juno Media. "För honom var mord en lek". Jag är otroligt svag för Junos läckra boxar.

ASFALT WARRIORS, MDC Video. "En hård och brutal film om den hänsynslösa maktkamp som startar när en heroinsändning försvinner".  Hela baksidetexten är guld så detta verkar vara en pärla. Framsidebilden är 5 / 5.

KING OF THE STREETS, Viking Video. "En "streetfighter" - film, där två sidor kämpar om makten på gatorna". Framsidebilden är så snygg att jag baxnar, önskar jag kunde visa.

THE GATE, Jaguar film. Rysare av klassiskt snitt a la 80-tal. Ska bli ganska kul å se.

MADMAN, Transworld Video. Baksidetexten:  "Detta är filmen om Madman Marz, den galne yxmördaren som vandrade runt i sin skog utanför New York. Filmen är suverän genom att bild, musik och specialeffekter bildar en kompakt mördande skräck-lustfylld enhet. (Utan att därför ge intrycket av blodbad. Skräckupplevelserna byggs istället upp på klassiskt vis!) Hela filmen gjordes under nätterna på platsen och inleds med alla skräckfans älsklingsscen - det varma lägerbålet en kall natt, där någon berättar en skräckhistoria... om ingen tror på... men som visar sig bli verklighet... och som inte går att hejda när den ene efter den andre av filmens ungdomar lockas ut i skogen... för att möta Madman Marz, den galne bonden som med en yxa mördade hela sin familj i ett raserianfall och som sedan dess gäckat polisen genom att gömma sig i skogen. - Och om du säger hans namn högre än en viskning i skogen, så hör han dig. Och om han hör dig, så kommer han...."

Ja, vad mer finns att säga. Jo, jag redan Anchor Bays region 2a / 0a. Det är en mysig och kul film. Shoutout till Hunden: Detta exemplar har tillhört Videotime (eventuellt Video Time) i Piteå, som låg på Hamngatan 55A. Tel: 0911-10880. Kanske finns kvar? :-)

MAD MAX BORTOM THUNDERDOME, Warner. Fetbox ex-rental, oerhört läskande, vacker! Bra skick, älskar denna redan. Yes!

CHOCKBEHANDLING (Shock treatment), VCL Video. "Hon behövde vila, men det hon fick var..." ja, CHOCKBEHANDLING! Tro det eller ej, men jag har en THRILLER OCH RYSARE i handen. Fetbox, check!

Det var det. Tänk ungefär loppispriser på dessa så är ni iland. Tror det kommer 14 st till imöra, yihoo!

156 Senaste redigerad av Hunden (2016-04-08 13:12:58)

Sv: Loppistråden

B-pappa skrev:

Ingen actionrulle, men LORETTA ( COALMINERS DAUGHTER) utgiven av Esselte ser fint ut. Det är en bra och fin film, absolut sevärd, om countrysångerskan Loretta Lynn. En film för alla som gillar Sissy Spacek (och det är väl många?).

Coal Miner´s Daughter är en finfin biopic. Fastnar ofta för såna. American Splendor har jag sett hur många gånger som helst och Coal Miner's Daughter har rullat några gånger här hemma också. Det är häftigt att Sissy Spacek sjunger alla låtar själv i den filmen, alltså med sin egen röst och att hon har en klockrent klingande countryröst, sådär att hon hade kunnat bli countrystjärna själv. Men vad har hon varit med i för andra bra filmer?

Noisecorebandet Sissy Spacek är inte så dumma heller förresten.

maskinpark.bandcamp.com

157 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-08 14:32:52)

Sv: Loppistråden

Hunden skrev:
B-pappa skrev:

Ingen actionrulle, men LORETTA ( COALMINERS DAUGHTER) utgiven av Esselte ser fint ut. Det är en bra och fin film, absolut sevärd, om countrysångerskan Loretta Lynn. En film för alla som gillar Sissy Spacek (och det är väl många?).

Coal Miner´s Daughter är en finfin biopic. Fastnar ofta för såna. American Splendor har jag sett hur många gånger som helst och Coal Miner's Daughter har rullat några gånger här hemma också. Det är häftigt att Sissy Spacek sjunger alla låtar själv i den filmen, alltså med sin egen röst och att hon har en klockrent klingande countryröst, sådär att hon hade kunnat bli countrystjärna själv. Men vad har hon varit med i för andra bra filmer?

Noisecorebandet Sissy Spacek är inte så dumma heller förresten.

Yes! B-pappas favoriter med Sissy Spacek:

1. Det grymma landet (Badlands)
2. The straight story
3. Carrie
4. Loretta
5. Ont blod (Affliction)
6. JFK

158 Senaste redigerad av larsesq (2016-04-09 17:32:09)

Sv: Loppistråden

Vill minnas att Robert Altmans grovt Bergman-rippande "3 Women" med Sissy Spacek är finfin. Jag gillar ju när jänkarna snor från Bergman. Min favoritfilm med Woody Allen är "Interiors." När amerikanska regissörer ska sno från Bergman blir det alltid Bergman goes bananas för jänkarna kan det där med stora melodramatiska känslor.

Haft föräldrarna på besök. Rivit ner en våningssäng och slängt den i en container. Fick känna mig som en redig arbetare medan jag pratade om Thor Modéen och Sickan Carlsson med föräldrarna. Mor var av den bestämda åsikten att Sickan Carlsson såg bra ut. En sund själ i en sund kropp. Slängt iväg grejer till loppis. Fått en Avarus-LP, nya Hunden och brev från skatteverke' på posten. Vi gick på loppis också, Emmaus. Hittade lite film:

Freud flyttar hemifrån (inte för att jag direkt tror att den kommer vara bra, men Ghuita Nørby är ju med. Dansk utgåva).

5 "Classic award winners" (Gamla amerikanska filmer: All About Eve, Gentlemen's Agreement, How green was my valley, The grapes of wrath och Zorba. Aldrig sett All About Eve och det har jag alltid känt en viss skam över. En person som jag ska ha sett All About Eve. Nu fick jag även fyra andra filmer på köpet. Alltid nåt).

Class of 1984 ("Du fick tag på en Troma-film" sa skäggig grabben bredvid mig avundsjukt. Jag sa yrt "jaaa.-.." för det jag inte vet om Troma kan fylla ett helt varuhus. Men Class of 1984 har jag ju hört talas om och aldrig sett förut. Så det kan ju vara intressant, för som det står på baksidan av omslaget det är "Utan tvekan en av 1980-talets viktigaste filmer.")

EDIT: Slängde iväg grejer till Biståndscentret i Borås. Så det borde väl komma ut i butik snart. Det var berg med film, böcker och skivor. Ifall ni har vägarna förbi Borås kan ni alltså gå in och se lite grejer som jag har ratat. Ett tips.

159 Senaste redigerad av puffy (2016-04-08 21:10:37)

Sv: Loppistråden

B-pappa skrev:

CHOCKBEHANDLING (Shock treatment), VCL Video. "Hon behövde vila, men det hon fick var..." ja, CHOCKBEHANDLING! Tro det eller ej, men jag har en THRILLER OCH RYSARE i handen. Fetbox, check!

Gillade CHOCKBEHANDLING (som för övrigt hette "Doctor in the Nude" när den gick på engelsk bio) så pass att jag på typiskt maniskt vis skaffade rubbet av regissören Alain Jessua. En relativt obesjungen karl, en artikel i Eyeball är väl allt, om man inte råkar vara fransman kanske, men som jag minns det var det mesta riktigt bra och han har en genomgående halvskum stil. Tror inte det fanns fler utgiva på svensk video än den här och DE GALNA HUNDARNA på svart VTC. Det var annars en del danskt, amerikanska pappboxar o sånt. Allt det här var för ett antal år sen, så tror inte jag har nån kvar längre.
-Hursomhelst, du lär nog ha det mysigt med CHOCKBEHANDLING.

Sv: Loppistråden

Okidoki. Varit runt i de småländska skogarna och ätit bulle och åkt rutschkana (verkligen barnsligt kul) och gått på loppis. Köpt en kassettspelare av märket Select och tre VHS:er:

En heminspelad som det på omslaget står att den ska innehålla "Min vän Mac", men som på självaste kassetten påstods innehålla "Django" och "Staden som fruktade solnedgången" (känd från forumet och NAT sedan tidigare). Får väl se vad den egentligen innehåller sen.

En lika heminspelad kassett som ska innehålla "En snuts heder" och "Licensed to Terminate." Vad det egentligen är för något? Vet inte. Spännande fortsättning kanske följer.

Sen slog jag till på Kurt Olsson-filmen också, mest bara för att jag hade möjlighet och en femma som brände hål i min ficka.

161 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-10 19:32:23)

Sv: Loppistråden

Låter bra, låter bra. Fick som sagt en till loppis-låda med VHS som jag ska lista i vecka. Denna mindre upphetsande för mig än den förra men ändå helt klart kul och fylld med underhållning och stimulans. Lägger ett stort utropstecken kring Cobra med Stallone, milda makter vilken skräpfest, "mainstream" när det VAR som bäst. Bra soundtrack och en kyla som få actionfilmer kan matcha. Visst, inte mycket i jämförelse med Vice squad, men är ju inte rättvist att jämföra med den. Bästa kommentaren om Cobra kommer från "The Other T", idag sa han: "Cobra såg jag för första gången hos min mormor".

Stallones jeans-röv = 5 / 5.

https://www.youtube.com/watch?v=d4CCg4d … dYe0A#t=39

Tycker det låter som om du kommer att dra en vinstlott vad som än händer, larsesq. Har inte sett Min vän Mac än, men längtar efter dagen jag hittar den på loppis, minns att den fanns på Videohallen i Sandviken.

https://www.youtube.com/watch?v=K5le9sYdYkM

Sv: Loppistråden

Ja, det var "Min vän Mac" och inte "Staden som fruktade solnedgången." Har sett den långa trailern till "Min vän Mac", så det känns ju som jag redan sett den, men... ja, ska bli kul att få se hela.

"En snuts heder" är första filmen i "Snut"-serien som tidigare nämnda "Väck aldrig den snut som sover" är en del av. Alain Delon är i farten igen.

Sv: Loppistråden

larsesq skrev:

Class of 1984 ("Du fick tag på en Troma-film" sa skäggig grabben bredvid mig avundsjukt. Jag sa yrt "jaaa.-.." för det jag inte vet om Troma kan fylla ett helt varuhus. Men Class of 1984 har jag ju hört talas om och aldrig sett förut. Så det kan ju vara intressant, för som det står på baksidan av omslaget det är "Utan tvekan en av 1980-talets viktigaste filmer.")

Class of 1984 hittade jag faktiskt på en loppis i Skellefteå. Den är en travesti till våldsfilm. På ett sätt totalt överdriven i sin paranoida rädsla för urban innerstadsungdom men samtidigt ganska klen i våldet. Finns några lustiga scener och lite smaskigt övervåld på slutet men en ganska slät rulle allt som allt. Som en collegefilm körd genom ett taffligt Clockwork Orange-filter kanske (men hej vad den jämförelsen haltar). Skolmiljöerna är häftiga dock, och jag gillar biologiläraren som får frispel på det våldsamma gänget. Det var en film som hade lite ytliga idéer om att komma med ett socialt budskap men som att man snabbt övergav de planerna för en farsartad historia och lite gött ultravåld.

maskinpark.bandcamp.com

164 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-15 11:18:36)

Sv: Loppistråden

Ja Class of 1984 är ju en renodlad skräpfilm med fokus på underhållning. Lika "politiskt medveten" som en kannibalfilm, dvs absolut politiskt driven (såklart) men inte på det sätt som den utger sig för att vara. Jag gillar 80-talsfilmer som utspelar sig i skolmiljö så jag gillar även denna, men jag föredrar nog komedier och skräck framför action i skolmiljö.

Jomen jag tar väl och listar innehållet i låda nr 2 från Umeå.

IN LOVE AND WAR, 1987, Box collection. Hmmm nånsorts Vietnam-film med James Woods. Inuti fodralet sitter en klisterlapp med en liten bild på en ugglefamilj och texten "Var rädd om ditt barn - lägg undan filmen". Ja, vart tog medmänskligheten vägen egentligen, undrar jag stillsamt en grå dag i april.

SHALLOW GRAVE, 1987, Box Collection. "Shallow Grave är en ohyggligt spännande thriller, där Du som åskådare hålls i ett järngrepp och aldrig får chans att förbereda Dig på vad som händer härnäst." Hade nån sagt till mig när jag var liten att jag skulle behöva se filmer med sådant innehåll hade jag nog börjat storgrina bums.

VOICES WITHIN, ????, Arena Filmtrade AB. Hmmm verkar inte speciellt kul, har inget att säga om denna, kan inte motivera nu varför jag köpte den, var nog på lite kaxigt humör och tänkte "what the hell!" eller liknande pubertala tankegångar.

MANIAC COP 2, 1990, Filmkompaniet / Sandbergs Video. Har inte sett denna så passade på att knipa den billigt. Kan vara så att någon trovärdig person har sagt att denna är bättre än 1an (och 1an är ju inte svinbra direkt), så får väl se.

THE PERFECT CRIME, 1988, Gul Esselte. "Hårdkokt thriller om det perfekta brottet". Say no more....

HALLÅ JORDEN!, 1981, Esselte. Originaltitel är Conquest of the earth. Rymd, lasrar och tjohej, inte mej emot.

DEADLINE, 1984, Worldvision Enterprises. Verkar handla om ett atombombshot, kan vara nåt, speciellt med tanke på att den är filmad i Australien, vilket typ alltid är ett plus!

IM GOING TO BE FAMOUS, 1983, VTC. Verkar vara nå sorts snaskig thriller om kändisbranschen. Hmmm ja, lär väl dröja innan jag ser denna, men omslaget var rätt skönt iallafall.

D.A.R.Y.L, 1985, Videotrade. "Han är smart, snäll och omtyckt. Varför vill de döda honom?" "Han är ett geni i skolan, ett underbarn i idrott och en mästare på Computer Games - han brukar till och med städa sitt eget rum!" Tycker att det här låter som en film jag och larsesq får ta och avverka i sommar. :-)

THE TREASURE SEEKERS - SKATTJÄGARNA, ????, Transworld Video AB. Är väl nånsorts Indiana Jones-kopia, kan jag tro? Lite som den dära öhh Den vilda jakten på stenen eller vad den heter, den med Michael Douglas. Minns sistnämnda som otäck, när jag såg den som liten. Nåt med skära kniv i handen och drälla blod i vatten så krokodilerna blev sugna på mat. Fy. Får se hur kul denna är.

VIETNAM WAR STORY, 1987, Arena Film & Videodistribution. "Skådespelarna i "Vietnam war story" är till största delen nya, unga begåvade stjärnor på väg upp. Tom Fridley har t ex varit med i "Fredagen den 13:e del VI" och Meritt Butrik gjorden (sic!) en bra roll i "Star Trek III". Hade dagens bloggar å "R S feed" och "commentator space"  innehållit ord-magi i denna klass hade jag accepterat samtiden. Nu gör jag inte det.

LEGENDEN I TOMBSTONE, 1983, Arena Filmtrade. Ja det är en vilda västern, varken mer eller mindre.

HJORTDÖDAREN, ????, International Promotions. Wow, vilken heroisk titel!! Enda fetboxen i lådan.

GERILLA-KRIGARNA (Magnificent warriors), 1987, Prisma Film. Tokaction och kamp-sport. Verkar gjuten, blir kul att äntligen se. Detta fodral brukar man se lite här och var, tror den spridits väl.

Nästa vecka planerar jag hinna med en och annan IRL-loppis så hoppas kunna ha något att rapportera då. Hej så länge!

Sv: Loppistråden

B-pappa skrev:

D.A.R.Y.L, 1985, Videotrade. "Han är smart, snäll och omtyckt. Varför vill de döda honom?" "Han är ett geni i skolan, ett underbarn i idrott och en mästare på Computer Games - han brukar till och med städa sitt eget rum!" Tycker att det här låter som en film jag och larsesq får ta och avverka i sommar. :-)

Jo, vi har sammanstråla för filmkväll(ar) i sommar. Blir finfint. Den där Hallå Jorden! lät rätt lajbans också.

166 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-23 10:21:41)

Sv: Loppistråden

Inser tyvärr nu att jag inte kommer orka / ha möjlighet att släpa med några VHSer söderut, så det får bli filmtittande av ovanstående framöver. Allt är nedpackat i ett enda virrvarr, har inte fysisk möjlighet att komma åt vissa lådor nu (kommer knappt fram till min säng). Men tanken var god.

Var på mer loppis igår och på antikvariatet var inte mycket nytt tyvärr, men hittade iallafall boken Röda Draken, ska bli kul att läsa (Manhunter är en av mina favoritfilmer).

Vidare på loppisen hittade jag Harmonica - En hämnare (Once upon a time in the west) på VHS, från Esselte. Baksidan innehåller en spoiler + att den påstår att den var denna film som gjorde Sergio Leone känd... Hursom, jäkligt fint, nöjd.

167 Senaste redigerad av larsesq (2016-04-23 11:36:20)

Sv: Loppistråden

B-pappa skrev:

Inser tyvärr nu att jag inte kommer orka / ha möjlighet att släpa med några VHSer söderut, så det får bli filmtittande av ovanstående framöver. Allt är nedpackat i ett enda virrvarr, har inte fysisk möjlighet att komma åt vissa lådor nu (kommer knappt fram till min säng). Men tanken var god..

Trist puckar, men jo... tanken var god. Är dock fortfarande helt svettig om händer bara jag tänker på möjligheten att få se "Hur Marie träffade..." En vacker dag, kanske?

Var på Biståndscentret idag. De hade "So Makaroni"-LP:n och första volymen av SR:s LP-serie "Mammal Voices of Europe". Två toppskivor. "So Makaroni" är inspelningar av barnramsor (tror Bengt af Klintberg är med på något hörn) och "Mammal Vocies of Europe" är väl en tillräckligt beskrivande titel. Jag har ju redan de skivorna, men funderade ändå på att köpa dem ändå. Så blev det inte, utan jag köpte detta:

En kassett med titeln "Frans G. Bengtsson i radio". På självaste kassetten står det "Res med Västgöta-Bengtsson".

The B-52's andra skiva "Wild planet" på kassett.

En kassett till som inte var det jag hade hoppats på.

Två LP-skivor; en med Little Richard och en med "Locklåtar och musik på horn och pipa." Sistnämnda har jag sett då och då och har då inte kostat de 180 kronor någon tokig fransman tar för den på Discogs, utan snarare har väl priset varit runt 40-60 kronor.

Topptidningen En Ding Ding Värld, nummer 11/1995. På omslaget: "En äkta vampyrfamilj i England".

Tuss Hylands bok om att "Leva med Lennart Hyland". Eftersom jag hört så mycket illa om Lennart Hyland, som privatperson, väntar jag mig ett kärleksfullt karaktärsmord.

En DVD-film blev det också, i vanlig ordning: svensk utgåva av japanska "Godzilla vs. King Ghidorah" från 1991. Verkar vara mycket lovande utflippad med tidsresor, UFO:n och kärnvapenkatastrofer.

Allt detta gick på 25 kronor. Det kändes mycket överkomligt. Nu ska jag dock ta en glass och fortsätta se på "Unbreakable Kimmy Schmidt." Lev gott.

168 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-25 18:13:49)

Sv: Loppistråden

Ja här rullar det på. Var på en rejäl runda idag och började dåligt, kammade noll men sen lossnade det lite när jag rotade fram en tysk Morricone-7a: För några få dollar mer. Upptäcker sedan att det finns runt 30 - 40 nummer av Filmjournalen anno 1944, därikring. Mycket bra skick på alla och oemotståndligt innehåll. Läckert! Stort format. Köpte ett nummer åt dig, larsesq, det tjockaste, ett dubbelnummer. Tidningarna kostade 20 kr st, annars hade jag köpt mer. Men verkligen en total guldgruva om en gillar "gammal" svensk film, även om den också bevakar annan film. Så rubbet hade kostat en 500 - 700 kr (vet inte exakt hur många nummer det var).

Finns mycket mer att säga om resten av rundan, men vet inte vart jag ska börja, haha... Nöjer mig med att berätta att jag nu har ett inplastat exemplar av The wicker man (1973) på dvd (denna utgåva är från 2006, 10 år sedan den gavs ut, alltså!). Innehåller alltså enbart theatrical cut, men är väl inte fy skam det. Svensk text och lite extras. Troligtvis det näst sista inplastade exemplaret i Sverige (tills annat är bevisat) och med lite tur kommer jag kunna lägga labb på det sista. Så, vem har första tjing på den, larsesq eller Hunden? Ska ni vänta med att bestämma om detta och kolla om jag kan få tag på den sista? Kommer veta detta om ungefär två veckor, tror jag. Eller var det fler på bollen, minns inte? Hjälp!

Men ja, att hitta såna där Godzilla-filmer lär ju kännas skitbra. Har höga tankar om 70 - 90-talsGodzillas, även om jag inte sett en enda.

Kymigt väder men en del kul bland hyllorna, absolut. Drog en falafelrulle, jättegod.

Kan tillägga, att om någon letar efter någon speciell film som getts ut på dvd eller bluray i Sverige som du inte lyckats hitta, kolla med mig så ska jag se vad jag kan göra. ;-) Billigt, non profit disc-hunter extraordinarie!

EDIT: har backtrackat i Filmtråden, Hunden tycks vara enda intresserade av Wicker man, så vitt jag ser? Larsesq har Anchor Bays vanliga utgåva. Grattis, den är din! Har noterat din nya adress, så håll koll i brevlådan.

Undrar: Någon annan som är intresserad av en Wicker man på skiva? Säg till isåfall.

169 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-27 11:58:01)

Sv: Loppistråden

Drog en till runda efter mötet på Arbetsförnedringen. Slog en lov runtom i Sandviken, ryktas för övrigt om ny loppis i stan, men får be att återkomma i den frågan. Är ute ganska tidigt, så är grått och ganska folktomt. Hela stadskärnan håller på att byggas om så är mycket svårt att navigera runt sig. På Ånyo staplas absurditeterna, i vanlig ordning. Skitdåliga spel ingen vill ha för 60 kr eller mer, vitgråa spruckna skinnsoffor från 1989 för 2000 jävla spänn och en hörnsoffa för 4000 kr... fullständigt sjukt, helt vansinnigt. Men bortanför de uppenbara bristerna så finns det skatter för de som pallar att se bortom allt skräp, nämligen en fartfylld VHS-hylla samt ett klent dvd-utbud som ibland glimrar till. Såg direkt att det varit rotation bland VHSerna.

DEN SJÄTTE DÖDSSYNDEN, 1987, Jaguar Film. Nåsorts seriemördarfilm av regissören till gamla When a stranger calls (Rösten inifrån, hmm 1979, tror jag). Med Donald Sutherland (insett att jag helhjärtat avskyr denna skådespelare, spelar alltid ut sina roller som rena rama Full frys eller Iggesundsgänget osv).

CODE OF SILENCE, 1985, Atlantic. Jadå, detta är dagens Chuck Norris! "Hans enda chans är att beväpna sig till tänderna och förvandla sig till en enmansarmé som skjuter först och frågar sedan." Fanzinister, take note!

NAILS, 1992, N.M. International ("Favoritfilm"-serien). Action med Dennis Hopper. Har fått en osund fascination för Hoppers "comeback-filmer" under 80 - och 90-talet. "En bra snut... med ett par dåliga vanor!" Mördarjakt, godkänt för en filmkväll. Såg Waterworld (Hopper spelar skurken i den) i helgen, inte sett sedan den fanns som hyr-vhs på landets folkbibliotek. Nu var det blu-ray som gällde och tja, kan väl inte säga att den stått sig särskilt bra, även om vissa inslag i framtidsvisionen känns lite kittlande. Kevin Costner är en skum snubbe. Egentligen innehåller filmen lite action i början, sen ett olidligt mittparti där typ inget händer (de bråkar och kivas i runt 70 minuter, kvinnorna ska "sättas på plats" osv) och en oerhört pinsam slutfajt. Egentligen en ganska eländig film. Framstår som helt meningslös i jämförelse med Fury Road (trist med folk som inte har kunnat ta till sig den av diverse anledningar. Slappna av, det är bara en PA-rulle som utklassar The road warrior på nästan samtliga punkter!).

RINGU 2, 1999, Asian Vision (Universal). Kul, hade tydligen inte sett denna, ser jag nu! Var osäker när jag köpte den. Klart jag vill se denna, var ganska kul att se amerikanska remaken av 1an på bio (nej, ingen "bra" film, men ändå då talande som tidstypisk skräckfilmskompass). Jag är lite svag för J-horror, faktiskt, även om jag tröttnade förut. Finns ju ett par pirriga stunder i dessa. Har för mig jag gav upp när jag blev totalbesviken på A tale of two sisters. Men ni som söker något speciellt, kolla upp A living hell (Iki-Jogoku, 2000), hehe! Gillar den, klart det är kul med filmer där tanter mosar fat med slemmiga maskar i ansiktet på ungdomar.

BLODRÖDA SPÅR, 1992, Filmkompaniet. 1992, detta gudsförgätna filmår.... Hmm vad är detta.... Traces of red heter den på original... "En genial thriller." Ok. Jaha mördarjakt, ok jaja.

SUKIYAKI WESTERN DJANGO, 2007, Nordisk film, dvd. Denna har fått stå alltför länge i dvd-hyllan, så nu är det dags för mig att se den. Har aldrig sett en tråkig film av Miike, lär inte få göra det nu heller. Brist på idéer har han aldrig lidit av, den godmodige vettvillingen, Takashi Miike. Lägger här en snabb rekk på 13 assassins, det är en skön film. Eller ja, hitta Miike på loppis = insta-buy, svårare än så är det inte, enligt mig.

Det var allt för denna gång, kör nog mer imån, hoppas kunna langa fram nån riktigt skön VHS, har på känn att något är på G, har haft sånt flyt hittils i år. Justja, kan tyvärr meddela att Second handen på Söder i Gävle har kastat alla sina VHS. :-( Tur att jag var där i vintras och knep allt kul. Ha en skön dag, hejsan!

Sv: Loppistråden

B-pappa, hoppas du inte skickade till min nya adress än, jag flyttar nämligen inte förrän nästa vecka. Men det löser sig väl. Kvinnan som bor i lägenheten verkar vara hyvens och smart. Tack och bock för presenten! Måste visa Å den fantastiska filmen, tror inte hon sett den.

Larsesq, Mammal Voices of Europe låter som en helfrän skiva. Jag har SR:s Bird Songs of Europe och den går inte heller av för hackor. Vissa fåglar har fantastiskt skränande läten. Som gjort för att sampla till någon noiselåt.
Hur var skivan med lockrop och musik till horn och pipa?

Har inte varit på nån loppis på ett tag, försöker göra mig av med grejer i högre mån än jag köper in skräp. Börjar bli lite vikingabegravningskänsla här i lägenheten. Begravd med sitt guld.

Men var hos mor och far och såg att de har en VHS-spelare och en tjockteve som bara står och oxiderar i mitt gamla rum. Jag fick ta den om jag ville. Köpte förresten en Playstation 1 (originalmodellen) på PMU och om jag bara skaffar en tevekabel blir det att lira spel som om det var 1999 (vila i frid prinsen) igen.

maskinpark.bandcamp.com

171 Senaste redigerad av larsesq (2016-04-27 16:15:48)

Sv: Loppistråden

Mammal Voices of Europe-skivorna bör köpas ifall ni gillar att höra däggdjur låta. Kul (?) fakta: Första spelningen med Manlig kärlek (gjorde en spelning innan, men då under annat namn som jag inte valde) på mytomspunna Klubb Straffet i Visby hade inspelningar från Mammal Voices som grundmaterial. Vill minnas att Pontus var glad i ljudet av distad skrikande katt.

Skivan med lockrop och musik till horn och pipa var finfin. A-sidan var fylld med lockrop, kulning som det även är känt som. 20 minuter med damer från Dalarna och Härjedalen som hojtar och kallar på kor. Härligt. Horn och pipa-sidan, B-sidan, var lugnare och nästan ambientstämning rådde stundtals. Lite svensk folkmusikmelodier och sen kommer en gubbe som blåser i en träpipa och talsjunger något. Gillar de där folkmusikskivorna. Har en massvis med dem och glömmer oftast bort att de är riktigt bra och kul.

I helgen ska jag på backluckeloppis. Det kan gå hur som helst.

172 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-27 19:16:33)

Sv: Loppistråden

Bababamaaah! Jag postade tyvärr till din nya adress, Hunden! Tänkte att det var grönt iochmed ditt adressutskick häromdagen. Men klart det är lugnt, den kommer vara trygg där! Blir bra det!

Ja, såna där skivor är ju underbara. Kan avslöja att en av upphovspersonerna bakom NBBBBladet har en sån där skön fågelskiva. Har faktiskt inte hittat några sådana på loppis, men känns ju som saker som skulle kunna dyka upp, alltså djur-skivor.

Vad är det för kabel du behöver, Hunden? Har ett gäng SCPH-1002-maskiner (första versionens serienummer) ((har även Dr Supernauts gamle maskin som blev galen och började skicka ut elchocker via kontrollportarna)) och en eller annan 5002:a (har jag för mig de heter) och bör också ha en  uppsättning med sladdar, men blir alltid matt när jag stirrar på ormboet jag har i ett skåp. Tror mina maskiner är trasiga på ett eller annat sätt, men bra att ha reservdelar, resonerar jag. Min originalmaskin med tillhörande modchip funkar nog dock bra. De som lödde och tog mig till importspelshimlen på slutet av 90-talet är idag avlidna, bägge två. RIP.

Möjligtvis användbar kuriosa: Var nånting som inte klickade mellan Final Fantasy-spelen (och andra spel, men såvitt jag minns stötte jag på detta problem första gången hmmm 1997 kanske, när FF7 kom) och laserns läsförmåga när maskinen stod i vanligt, upprätt läge. När spelsupporten ringdes ombads alla ungar att ställa maskinen på högkant och vips funkade spelen perfekt. Ett välanvänt och klassiskt knep, värt att prova om du skulle få problem.

Sv: Loppistråden

Haha, jag har hört talas om knepet att vända maskinen på högkant. Möjligen därför Sony gjorde PS2 och 3 möjliga att ställa på högkant??? Jag har också hört att tidiga PS1-modeller hade problem med lufttillförseln och därför lätt överhettades, för att lösa problemet vände man maskinen upp och ner. Se vad man kan lära sig när man kollar på idioter som spelar tv-spel på Youtube. Fast idioten kanske är den som kollar på skiten...

Jag behöver kabeln som går mellan basenheten och TV:n, vet inte vad den kallas, vet inte ens vilken modell jag har, bara att det är den stora originalmodellen. Det var väl bara två kablar till den, en elkabel och en "TV-kabel"? Tror du de gjorde olika kablar till olika modeller? Brorsan hade en PS2-kabel som ser snarlik ut, samma form på kontakten, men den kanske inte passar ändå, eller så passar den och så kortsluter jag hela huset och får elektricitets-afro!

Har ingen aning om maskinen funkar. Men jag tar gärna emot en originalkabel om du har några liggande. Jag kan pröjsa en slant för den plus portot.

maskinpark.bandcamp.com

174 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-28 15:35:12)

Sv: Loppistråden

Ja, kanske därför ja, som möjligheterna med 2an och 3an ändrades. Ok, ja en sån sladd ja. Följde väl med nå originalkablar för den som köpte nya maskiner, men det är ju typ universallösningar som gäller, så finns ju lite att välja på. Går väl med RCA (3-delade, rödvitgul) och nånsorts SCART-variant. Beror ju lite på vad TVn har att erbjuda. Men SCART ger ju finast bild. Ska kolla lite vad jag kan komma med och återkomma. Men jag tror du har nån sladd nånstans, kanske? Playstations är ju lättare och "öppnare" än tillexempel en Gamecube, som kräver mer specifika sladdar.

Drog en loppisrunda idag igen, jajamensan! Det var dags att utforska okänd mark, nämligen Biståndsgruppen second hand i Valbo. En bit ut i industriområdet ligger en stor, stor lokal som lovar mycket gott. Kutar direkt bort till filmrummet och börjar kolla genom allt. Stark känsla av att allt det riktigt bra sedan länge är plockat, bland VHSerna.

DELTAGÄNGET, VHS, 1976, Universal. Dryg komedi eller helfestlig eskapism? Har inte sett denna men tänkte ta tag i det nu.

MISSING IN ACTION, VHS, 1984, MGM. Dagens Chuck Norris heter alltså Missing in action.

INFÖDD SOLDAT, DVD, 2006, FOLKETS BIO. Krigsfilm. Inte något jag direkt vill se, men föll för alla goda omdömen på fodralet. Väck mig när den är slut.

MANIAC, DVD, 2012, STUDIO S ENTERTAINMENT. Remaken med Elijah Wood. Brutal och snaskig? Dr Video ska ta sig en närmare titt. Medverkade Wood i denna för att tvätta bort gulliga Frodo-stämpeln? Skulle tro det.

ATTACK MOT POLISSTATION 13, 2005, NORDISK FILM. Jajamensan, remaken på Carpenters fenomenala film. Priset per film ligger på en rimlig nivå här också: 10 kr st. Nästan i överkant, men ändå acceptabelt.

Vad mer fanns där.... Jo, fanns hela den där stora Mighty Max-borgen + 2 st rymdskepp / huvuden. Kollade alla böcker och serietidningar, CDs och vinyler, men kammade noll... Typ samma utbud som på alla andra göbb-loppisar. Fanns en fin Disney-väggklocka med typ Belle, Askungen och öh Jasmine som jag funderade på att köpa till saftgay men visste inte om den skulle ha uppskattats. Du kanske får åka dit själv och kolla.

Vidare mot Sandviken. Först en snabb sväng in på Ånyo för att komplettera. Köper filmen HUSK på dvd, ny skräckfilm helt utan något som stycks särskilja den från andra filmer blabribla bla, men som skräckfilmsobservator & historiker ingår såna här rutintittar i verksamheten, inget att snacka om, bara på med kaffet och i med skivan i playern. Men självklart tycker jag innerst inne att alla skräckfilmer är roliga att, bedöma vad de berättar och inte berättar, tonfall, referenser, vad de kritiserar eller inte kritiserar, värderingar osv. Ja vad duktig jag är.

Sen hamnar jag på rälsen igen och dyker in på dagens huvudattraktion: Pingst! Och jäklar vilket drag det är! Aldrig sett så mycket folk här, nej, aldrig sett så mycket folk nånstans! Får Nordstan eller Stockholm City en fredageftermiddag att verka öde och rymligt. Otroligt! Extremt! Fullt ös! Nu är Sandvikarna på G och köerna ringlar sig långa, ett par hundra kilo fikabröd konsumeras och kaffet flödar. Blir svårt att lyckas stå still och kolla i någon hylla, känns som att vara på Brucan på Ullevi. Insane! Är väl såhär det är att vara på någon av de riktigt stora marknaderna, kan jag tro (största jag varit på är typ hmm, Gävle Cityfest). Men jag hittar verkligen inget roligt och inte ens den tidigare så frodiga VHS-lådan har något värt att ta med hem. Bottennapp! Nitlott!

Skam den som ger sig, så tar en liten sväng in till lill-loppisen mittemot. Kollar skivor, lite kurisoa i hyllorna men ögonen fastnar för COBRA på dvd, yes, lyckan är total! Har bara 4 kr på fickan så prutar ner den från 5 kr. Adderar denna pärla till samlingen, stolt och nöjd.

Det var väl allt det. Undrar vad larsesq hittat på bakluckeloppisen, något himlastormande?

175 Senaste redigerad av Hunden (2016-05-01 14:24:25)

Sv: Loppistråden

Haha, Pingst i Piteå är en lika hysterisk folkstorm, varje gång de har öppet är det smockfullt med upprättgående köttsäckar, framförallt av den pensionerade, daglediga varianten. Var där igår med brorsan. Hittade en bok med gamla karikatyrer från tidigt 1900-tal av någon tecknare jag inte minns namnet på nu. Hade något att göra med Grönköpings Dagblad och allt vad de där satirblaskorna från förra sekelskiftet hette. Ursäkta okunnigheten. Propert vulgära karikatyrer av hiskeliga ursäkter till människor i en förkvävande, småborgerlig miljö var det i alla fall. Köpte den inte.

Lustig grej, Pingst i Piteå brukar ha stängt på högtider, men jag antar att eftersom Valborg är hedniskt så hade de öppet ändå.
Sen åkte vi till kommunala second hand-affären Reprisen. En plats som osar av SOC, arbetslöshetsåtgärd och grå livstristess. De har hylla efter hylla med gammal avlagd teknik från stadshuset. Finns även en sektion med broderade kuddar och andra tygsaker gjorda av återvunna tygprodukter som de icke-önskvärda arbetslösa pysslat ihop. Kompetenta arbeten, men hiskeligt fula och färgglada.
Hittade några amris-filmer som lät hyfsat intressanta, Last Exit To Brooklyn och Panic In Needle Park på DVD (är väl klassiker dessa, inte sett dem) samt en DVD-samling med Fritz The Cat, Robert Crumbs perversa tecknade serier. På TV:n vid ingången såg jag en hundra kvinnor stark kör besjunga vår konung på hanses födelsedag. Märkligt.

maskinpark.bandcamp.com