126 Senaste redigerad av B-pappa (2015-09-24 14:26:36)

Sv: Loppistråden

Ja ska bli kul att spana in "snutfilmen". Fenomenet Hauer är rikstäckande. Låter som en kul film.

Var nyss in en sväng och gjorde loppisrundan, the holy trinity i Sandviken: Ånyo, Röda Korset och Pingst. Nu hade VHSerna stannat av, inget direkt kul där så jag sa stopp och belägg! Sen hade de fått in mängder med Husmodern och Se och hör, från 40 (?) och 50 och 60-talet för 5 kr styck. Köpte dock inget, var så mycket så jag blev lite paff! Är ganska fränt att de har ett brädspel från klassiska Äventyrsspel (de som gav ut Drakar & Demoner), kallat Rymdimperiet. Denna saknar dock Tabellsamlingen, så är nog svårt att spela.

Köpte iallafall en sån där bildsladd till NES och SNES, sån man kör via antennuttaget. Samt en AC-adapter till NES. Sånt här grejs kan man aldrig ha för mycket av!

Sen vidare. Steel dawn med Patrick Swayze på dvd, Atlantic, ja den är given! Har inte sett denna Mad Max-kopia. Omslaget är ju fint, med män i läderkläder som slåss med spjut. Äntligen en Åsa-Nisse double feature! Åsa-Nisse ordnar allt + Åsa-Nisse i kronans kläder. Ragnar Frisk i högform. Lagom längd på såna här, runt 80 minuter. Min favoritspeltid på film är 78-84 minuter, helst 82, vilket Åsa-Nisse ordnar allt uppfyller. Så nu har man lite mer att glo på. Är inte så muntert på VHS-fronten just nu, har plågat mig igenom Kalifornia och Dreamcatcher. Visst, bägge filmer med förtjänster, men överlag ja helt enkelt bedrövliga. Inte bottenskräp men läckande som en regntunna osv.

Imån är det helg. Önskar alla sinnesro och ett själens lugn. Hej!

127 Senaste redigerad av larsesq (2015-09-30 07:13:53)

Sv: Loppistråden

Börjar ta slut på mitt lutande torn av VHS-filmer och behövde köpa mig lite gladare, så jag tog en tur och gjorde lite triangelhandel. Gick till Erikshjälpen, Kupan och Emmaus.

Först sistnämnda. Där roffade jag åt mig "Sjösalavår" på DVD. Det är alltså den mycket bisarra och märkliga filmen om Evert Taube där både han och Elof Ahrle spelar Evert Taube. Visst, Taube har bara gjort en riktigt bra låt (och det är "Oxdragarsången"), men denna film sätter så många myror i ens huvud att det bara är härligt och inte gör något alls att han knäpper på lutan tills hans prinskorvsfingrar är helt blå. Sen var ju Evert Taube är större personlighet än visdiktare. Han hade en förvirrande utstrålning karln. Och Maj-Britt Nilsson är visst också med. Det hade jag helt glömt. Ska nog se om den och kanske, kanske sälja av den om jag känner att jag behöver pengar på kontot. De där Sandrews Filmpärlor är slutsålda nu och folk bryter ben och armar för att få tag på dem. Samlarobjekt kort och gott.

Tänkte köpa lite böcker från Emmaus också. De hade Found Magazines bok med polaroidbilder, en diktsamling med Ted Hughes och en fransk/polsk bok om Jean Dubuffet. Men jag la band på mig.

Kupan hade jag nästan på känn att de skulle leverera på VHS-fronten och nog gjorde de det också. Fyra stycken blev det:
Kyrkoherden (som dock verkar vara redigt klippt. Filmen är knappt en timme enligt baksidestexten. Men originalet ska ju vara nittio minuter. Men visst, har de klippt bort lite stånk-och-flås-scener med Jarl Borsén gör det nog inte mig något. Aldrig sett denna film och det känns ju som att det måste jag ju göra).

Pojkarna från Brasilien (Nazistjakt med Laurence Olivier och James Mason. Det låter för bra för att vara sant.)

The Lady Vanishes/En dam försvinner (Hitchcocks film från 1938 som verkar vara mycket, mycket bra.)

Tuppen (Jädra vad jag tänkt på denna film sedan den kom upp i en av intervjuerna jag gjorde till kandidatuppsatsen - var det med professorn?. Jag såg nog den här filmen minst tre gånger när jag var liten. Men minns bara brottstycken och ska bli intressant och se hur Lasse Hallström handskas med klass- och genus-problematiken. En form av "9 to 5"-feminism kanske. Eller ja, Ivar-Los novell "Kvinnofabriken", som "Tuppen" är baserad på, kom ju förre "9 to 5". Alltid måste det hänvisas till något amerikanskt. Åt helvete med den amerikanska hegemonin. Hata Amerika! Jag kallar detta för "Kvinnofabriken"-feminism; arbetarkvinnor som gör uppror mot en slemmig chefsman. Och sen ska det också bli intressant att se hur mycket pilsnerfilm det är över denna film. Ivar-Lo Johansson, som ju skrev förlagan, skulle nog rotera flera varv i sin jordiga grav om någon kallade något han kan kopplas till för "pilsnerfilm."
EDIT: Läser på svensk filmdatabas att den visades på TV fyra gånger mellan 1991-1995, så jag har alltså högst sett den fyra gånger. Om nu intresseklubben antecknar. Och historien om namnbytet från "Kvinnofabriken" till "Tuppen" är ju rätt intressant. Jag citerar svensk filmdatabas, min favoritdatabas:
"Tuppen gjordes på underlag av Ivar Lo-Johanssons novell "Kvinnofabriken" (1974). Mot författarens uttalade vilja bytte SF originalnovellens titel till Tuppen. För detta erbjöds han och mottog ett "ideellt skadestånd" på 100.000 kronor.
- Det var inte jag som ville ha något skadestånd utan filmbolaget som erbjöd det. Jag accepterade, berättade Ivar Lo-Johansson i Aftonbladet 2.6.1981. Han förklarade också varför han ville ha den ursprungliga titeln kvar:
- Novellen handlar om kvinnor, flera hundra kvinnor, så det verkar ju lite dumt att uppkalla filmen efter den enda man som förekommer i berättelsen.
Från SFs sida erkände VD Rolf Österberg att frågan om ett titelbyte uppkommit i ett sent skede.
- Det stod mycket klart i det ursprungliga kontraktet att filmen skulle ha samma namn som novellen "Kvinnofabriken". Ivar Lo deklarerade att han ville ha det så, han tyckte det var ett bra namn. Men vartefter tiden led tyckte vi inte namnet var så bra längre. Det fanns kommersiella risker med det. Vi ville inte att filmen skulle blandas ihop med Fellinis film Kvinnostaden eller Riksteaterns föreställning "Fabrikskvinnorna".
Förutom sedvanlig biograflansering visades Tuppen inom ramen för Bio 16-distributionen under 1984.")

Sen köpte jag en skjorta på Erikshjälpen. Gick hem i den rätt varma höstdagen. Såg ett par kalsonger. När jag gick i skogen i söndags såg jag ett annat par kalsonger, vilket så klart föranleder frågan: "Vem fan är det som kastar kalsonger runt om i Borås?" Vid Nettoparkeringen satt en gubbe i sin bil och åt en flottig hamburgare och lyssnade på jättedålig technomusik på jättehög volym. Kändes som om han gjorde sitt bästa att symbolisera allt som är fel med västerländsk kultur. Själv ska jag äta nudelsallad och tzay ikväll. Go' dag, go' kväll, go' natt!

Sv: Loppistråden

larsesq skrev:

Tänkte köpa lite böcker från Emmaus också. De hade Found Magazines bok med polaroidbilder, en diktsamling med Ted Hughes och en fransk/polsk bok om Jean Dubuffet. Men jag la band på mig.

Found Magazine, alltså. Har ni läst den nånting? Jag minns att den sorgligt nedlagda skivhandeln på centralstationen i Göteborg hade den nån gång när jag var penninglös och lässugen. Hipster-folk jag kände brukade klaga på den skivhandeln men jag fyndade ändå Kebnekajses första där och Charalambides "Joy Shapes" som nog måste räknas som en av de bästa skivorna jag hört. 
Upphittade polaroidbilder låter mycket intressant. Brorsan och jag var på Kupan häromveckan och jag tog som vanligt en titt i deras urusla elektronikavdelning där det brukar vara idel brödrostar, klockradios och guitar hero-gitarrer. Se på fanken om jag inte hittade en Polaroid 600-kamera i gott skick, för 50 pinkande kungligheter (kronor). Konsumtionsglädjen slog i taket. Har kikat efter film nu och den är såklart tre gånger så dyr för några ynka ark, men det är väl kul att det fortfarande produceras.

"Tuppen" har jag såklart inte sett, blev väldigt nyfiken. Kom och tänka på att jag såg trailern till Mai Zetterlings "Scrubbers" häromdagen. Har någon sett den? Den verkar tuff. Översminkat åttiotal med gothvibbar, kvinnor i säckiga fängelsekläder som hamrar på köksredskap mellan dunkla, fuktdrypande betongväggar.   
Det var ett annat loppifynd från i våras, Zetterlings "Nattlek". Har inte sett den än men blev peppad på Zetterling efter att ha sett den fina dokumentären "Regissören" på SVT Play. Såg kortiflmen "The War Game" på DuTub kort efter det och blev tagen. Ner med Bergman! Upp med Zetterling! Tänkte att The War Game skulle vara lite samma moraliska budskap som i Norman McClarens Neighbours men den var betydligt hårdare såklart, och mer mångtydig. Älskar de brittiska betonghusen i den filmen. Inte bara betonghus, utan betongparker, innegårdar i betong. Britterna på 70-talet levde i ett industriellt månlandskap. Ack, att arkitekturen är så tråkig och trevlig nuförtiden.

Var på Pingstkyrkans loppis igår med bror och Å. Hittade en fin bok om Torsten Renqvist. Ganska sakral och "känslig" konstnär vad det verkar, och smått konservativ. Hade inte mycket till övers för den mediala konsten (Pop och koncept). Hade visst sina duster med Moderna Muséet. Gillar hans fula, grovhuggna, oproportionerliga och lidande trägubbar.
Köpte också en diktsamling med Erik Lindegren, "Sviter", tänkte att jag skulle fördjupa mig i Lulesonen men det är lite för högstämt för mig egentligen, högmodernistiskt, väldigt svenskt, naturmetaforer tills korna kommer hem.
Renqvist och Lindegren alltså. Påminner mig om dokumentären om Siri Derkert på SVT Play som sannerligen gav intrycket att Sverige kulturellt sett är ett land för bonnläppar och naturvurmare. Vet inte hur jag känner inför det, men Derkerts hastiga teckningar och fula porträtt är bra mycket mer spännande än Liljefors eller Bror Hjorth (blä).

Gjorde lite loopar idag med kassetter jag köpt på loppis. Folke Stens karismatiska predikningar blir väldigt fina när man hugger sönder dem och förvandlar hans meningar till något mer suspekt. Han har så många stön och ynkliga ljud för sig emellan de eldiga utgjutelserna om synd och själens räddning.
Grävde också fram ett gammalt kassettband från UR, med låtar och ramsor från Tornedalen. Hasse Alatalo från Norrlåtar spelar och sjunger, likaså min gamla teaterlärare Björn Sjöö (en hedersknyffel av inga små mått). Några ungar sjunger i kör på meänkieli och jojkar. Mycket av innehållet är rätt fånigt men jag tror det finns några riktigt bra låtar där, särskilt jojken. Skulle det kunna vara bra material för en Hemmabryggt vol 3, Larsesq? Eller snarare, någon sorts samlingskassett med diverse fyndad musik från loppis.

Vad mer? Var på loppis i Skellefteå för ett tag sen och hittade "Thriller - en grym film" i Synapses amerikanska utgåva på Kupan där. B-pappa informerade mig att det var rariter och dyrgrip. Hoj hoj, mäkta kul att en sån obildad filmtittare (noob) kan göra ett sånt fynd (20:-) som filmnördarna betalar hundralappar för.

Till sist vill jag berätta om en lustig tilldragelse igår på Pingstkyrkans loppis. En gammal bekant, en kristen tjej och hennes syster kom fram och hälsade. Hon var höggravid igen vilket direkt fyrade av mina fördomar om kristna och deras mission att pumpa ur sig barn på löpande band. Skit samma, hon har alltid varit trevlig och lättsam och lätt att prata med så jag blev glad att se henne. Det första hon frågar mig är om jag har ont någonstans. Jag känner efter lite smått och säger att jag har en lätt huvudvärk. "Hur så", frågar jag, "ska du göra handpåläggning på mig eller?" Genast skäms jag över den sarkastiska tonen i min röst och att jag låtit mina fördomar exponera sig men hon säger glatt att hon kan hjälpa mig få bort värken. Sen tar hon tag i mitt huvud, lägger ena handen på min panna och säger "Gode Gud, vi ber dig ta bort denna värk". Sen släppte hon greppet och frågade om värken var borta. Jag var helt förbluffad men sa nej. Då tog hon tag i mitt huvud igen. "Gode Gud, befria denna man från sin värk". Är den borta? Nej. Huvudgrepp igen. Ja, nu känns det lite bättre, sa jag. Är det säkert det?, frågade hon och sa sen till min bror "tror du på Jesus?". Till sist fick jag ur mig någon ursäkt om att jag skulle gå och prova kläder och slank därifrån. De stod bara kvar och log och vinkade.
Jag har hört många kristna säga att de ska be för en och så vidare, men när det kommer till utövande av kristen magi på det där sättet blir jag riktigt illa till mods!

maskinpark.bandcamp.com

129 Senaste redigerad av larsesq (2015-10-22 18:24:39)

Sv: Loppistråden

Found Magazine har jag läst lite i. En vän i Gotland hade någon bok vill jag minnas och jag köpte första numret av Dirty Found när det begav sig (Det var upphittade bilder på främst nakna människor). Jag gillade nog idéen mer än självaste slutprodukten vill jag minnas. Polaroidboken kändes rätt mycket som en axelryckning.
Och jag gillade skivbutiken i centralstationen i Göteborg. De sålde skivor till ett billigt pris. Köpte "Islands" av King Crimson där. Omslaget var ganska illa tilltygat och skivan repig, men kostade runt 10 kronor. Helt okej. Men nu får jag mest myror i brallan när jag ser skivbackar. Alla dessa skräpiga skivor - Vad ska jag med dem till? Har bläddrat sönder mitt intresse, tror jag. Nu är den enda ställe jag besöker på centralstationen Sushistället som säljer god vegansk sushi.

Scrubbers - fy fanken. Den skulle jag gärna vilja se. Har inte ens sett Mai Zetterlings Doktor Glas, bara den lite halvt risiga Svensk Talfilm-versionen - med sedvanligt lyckligt slut. Den är bisarr, som någon på 1940-talet gjort en Doktor Glas för barn. Men Zetterlings version tror jag mer är kraft och kräm i. "Nattlek" är nog den bästa av Zetterlings filmer jag sett. Och det är även en av John Waters favoritfilmer om min ringa åsikt inte räknas.

Var i Vetlanda idag. Blev det gamla vanliga: film och musik.
91:an Karlssons permis på VHS. Jag har gått igenom många av filmerna från Beredskapsboxen och även sett på 47:an Löken som jag fick av B-Pappa. Kan väl inte säga att det här med buskis/komedier som utspelar sig i militär miljö är något som fyller mig med stor entusiasm. Men vad tusan - Hur ofta dyker sådana här svenska filmer upp på loppisar? Och Julia Ceasar (den riktiga Julia Ceasar, hon spelade tanta i nästan vareviga pilsner/buskis/komedifilm i Sverige under 1930-1950-talet och ligger begravd med en massa andra damer, inte den rasistiska virrpannan) och det komiska vidundret Thor Modéen är ju med. Jag skulle inte kunna påstå mig vara intresserad av svensk film och inte köpa denna videofilm utgiven av Kanal 10. På omslaget står det "Svenska buskisklassiker." En kvalitétsstämpel så gott som något. De gavs ut åtta filmer i "91:an Karlsson"-serien.

"Saltstänk och krutgubbar" - på Sandrews köpkassett. Redan sett den på TV, men alla svenska filmer måste samlas in. Som Pokemon eller som det står på en massa suspekt barnleksaker - Samla dem alla! Åtminstone vill jag ha alla VHS:er från Sandrews.

"Rend mig i traditionerne" på DVD. Fortfarande inplastad. Jo, den är på danska och det är en dansk utgåva - alltså ingen textning. Får se hur det går att se denna film. Har ju läst Leif Panduros bok (översatt till svenska). Får se hur mycket jag förstår. Är ju delvis halvdansk (min mor och min farfar kommer från Skåne). Men som den stolta svenska raskrigare jag ändå är så hatar jag ju danskar. Men boken är rätt kul och filmen kommer från 1979. Bättre än Lars von Trier kommer det ändå vara. Svårt att bli sämre visserligen, men, men...

Dä Sa Va Rock-kassett. Något band har tryckt upp kassett och på sant lo-fi-manér skryter de att inspelning och mastringen bara tagit 15 timmar. Rock N' Roll Hoochie Koo och Beast of Burden och fyra andra låtar rivs av. Tror det kan vara - bra? Folklivsforskaren i mig tyckte det lät som en bra idé att lägga fem kronor på det. Köpte också en singel med Ungarna. "Det är virus och bakterier" och på omslaget spelar Ungarna för skivbolaget Round-Ups "testhäst" Grim. Gillar inte Grim musiken, kommer det inte att ges ut av Round-Up. Bra urvalsprocess.

Sedan gick vi allt för lång tid runt på ICA och jag såg hur glada vetlandabor pratade med varandra och gick runt som hålögda zombies och handlade medan radion pratade om att någon man stuckit ner folk på en skola. Märklig känsla att gå runt där.

130 Senaste redigerad av B-pappa (2015-12-05 12:01:15)

Sv: Loppistråden

Sådärja nu är man här igen. Vi börjar i rätt ända, det vill säga när jag, Saftgay och Larsesq tog en kik på Emmaus på Hisingen. Jajamen! Detta måste ha varit i början av oktober. Seg start här men jag tycker att det tog sig när jag fick syn på Eddie Meduza Dåren é lös-LPn i deras glasskåp. Inget loppispris men ändå. Givet köp, måste vara den bästa live-skivan som någonsin gjorts. >>> vänligen observera att detta är min personliga åsikt och har inget att göra med de andra närvarandes tycken, smak eller kulturella intressen <<<<<< Knep även en till Meduza, så jag blev nöjd och fridfull. Sen tog vi oss an filmrummet och jag har nog aldrig sett så mycket dvder i hela mitt liv. Fanns ju en del kula grejjer (Ninja mission, Dead and buried, Jens Jonssons kortfilmer) men vi kunde konstatera att det SVENSKA filmarvet är skamligt underrepresenterat, det finns mest bara amerikanskt. Det var väl ungefär det jag minns från denna dag, man blev trött av allt gloende.

10e oktober, Röda Korset, Någonstans i Norrland

Arbetslinjens piska viner och plötsligt befinner jag mig mången mil från Hisingen och allt vad det är. Loppisar finns det dock, så det är bara att sätta igång med grävandet. Dags för en fullständig svepning, från golv till tak, på stans Röda Korset. VHSer finns det i mängder, runt 500 styckena eller fler. Dock måste jag dela upp mina besök, beroende på tidsbrist och loppisens storlek.

THE CROSS AND THE SWITCHBLADE. Vad får vi om vi mixar The Warriors med något program från Livets Ords tevesändningar i Uppsala-trakten? Jo, denna stundtals fräsiga film om en duktig präst som ska frälsa knarkare och andra besvärliga element i gettot. Har en del sköna scener men är mest en massa snack om Gud och lite musik.

THUNDER RUN. Yes! En äkta trucker-film från 80-talet. Handlingen är såklart så dum att den antar samma skepnad som luft, men vem bryr sig om det när det kommer missil-bestyckade sandjeepar som skjuter dessa mot lastbilen och en tunnel är fylld med dödliga laserstrålar och det är familjeäventyrskänsla ihopkokat med dödlig action? Urdum och tjusig, charmig och helt rätt. Känns riktig bra att hålla detta fodral i handen och ta ett par varv runt lägenheten med den, "här går jag runt med THUNDER RUN i näven och har det allmänt hyvens". Och på den vägen är det.

DET BRINNER, MIN SKÖNA! Milos Formans helknasiga och festliga komedi. Köpte mest för att det var en gammal utgåva som hade hårdpapp-insert. Tror dock jag aldrig mer kommer orka se denna igen. Tror denna har åldrats ovärdigt, precis som en själv.

BIKINI SUMMER. Nej, jag är inte porrfixerad eller runkberoende, men det är mitt livsuppdrag att utforska detta slibbiga helveteslandskap som är förnedringsfilmens soptipp, allt i syfte att koppla ett strypgrepp på fascismens hjärntvättar-urverk och skapa en intellektuell immunitet mot ett propaganda-maskineri som aldrig sover samt använda de erhållna kunskaperna som ett vapen och slå tillbaka. Är då detta ens en "spelfilm"? Tja, svårt att säga, det är mest bara en oändlig radda av tuttar och rumpor som skumpar runt. Detta är alltså inte en hårdporris utan nånsorts komedi som utspelar sig på en strand. Tveklöst den "porrigaste" filmen jag sett, kamerans öga är mycket närgånget och helt ogenerat. Stort slitage på denna kopia, tycks vara många neandertalare innan mej som kollat igenom detta band. Ingen nödvändig filmupplevelse.

SOMMARMORD. Kriminalfilm. Nu postad till larsesq. Med Peter Haber och Rolf Lassgård.

DET SVÅRA VALET. Åh nej vilken usel och menlös film. Varför.  Köpte denna pga att det var en gammal utgåva, från Mastervideo, har jag för mig de heter.

DEN TATUERADE ÄNKAN. Helt ok Molin-film.

KARATE 4. Oj, nu börjar det hetta till. Innehåller filmen Return of the Kung Fu Dragon och den är jävligt bra kan jag lova.

MIDNIGHT HEAT. Hmm har glömt vad detta var, var nog inge bra alltså.

FALSK ILLUSION. Glömt denna också. :-/

DET TREDJE ÖGAT. Tar ungefär en halvtimma för mig att gräva fram denna hyfsat sällsynta rulle. Flyttar runt ett par hundra band, tömmer en hylla och hittar denna under en bakomliggande hylla, på golvet. Wow, utgiven av Videoklubben, månadens film. Härligt gammeldags mjukplast skumfodral, liksom. Själva filmen är så flummig att jag inte vet vad jag ska säga. Men den innehåller en ung Jeff Bridges och en James Mason som har samma kubiska huvudform som alltid.

ROVDJURET 2. Jamen fint fodral och skön insert, köper denna och kastar sen fodral och kassett. Ska göra kollage av diverse inserts sen nån gång.

Sen hittar jag en manual till något som heter PC PAL, som är nånsorts maskin där man kan lära sig räkna och så. Från 80-talet. Vet du att det finns någon PC PAL-entusiast där ute, be gärna denna kontakta mig.

16e oktober, samma loppis

Fortsätter VHS-grävandet. Luften är tjock av smuts och damm. Nagelbanden spricker och huden svider, ögon kleggas igen. Djupare och djupare gräver jag mig ner bland banden och fodralen. Jag befinner mig i den labyrintiska underjorden, mellan LP-backarna och böckerna. Där, något glimtar till i mörkret! Tackar min lyckliga stjärna att jag lagt så mycket tid på att utveckla min loppis-perception. Mot ljuset i taket håller jag upp....

AMIN, VHS, TRANSWORLD VIDEO AB. "Massmord. Masstortyr. Massvåldtäkt. Mordbrand på en hel nation! .... Terrorn som leddes av en naiv, dumdryg, fet, storhetsvansinnig best." Sevärd trash å sleaze-orgie om en riktig gälning. Mycket fint skick, 5 kr.

22a oktober, samma loppis

Mer VHSer har ramlat in, jag kastar mig över allt bums. Hittar: CITIZEN X (om ryske seriemördaren, skaplig film), NATTVAKTEN (danska originalet, bra), ANDERSONVILLE.

Hittar lite Sherlock Holmes-historier på musikkassett, engelsk inläsning. Verkar kul.

BILDER 1 + BILDER 2, dvder. Har dragit en snabb kik och jodå, det är ett par tusen bilder och videos från en familj, från "Personalfest" till "Sommarland", allt det där viktiga i tillvaron finns väl dokumenterat.

GIANT 2-DISC. I mitt tycke James Deans bästa film. Hurra!

+ hemlig kärleksskiva med egengjort omslag. Ska lyssna på denna blandskiva så snart tillfälle ges.

12e november, samma loppis

Lite mer nya VHSer, ja tack.

- CASABLANCA EXPRESS. Krigsfilm, regi Sergio Martino (Torso, Mountain of the cannibal god). Underhållande!

En bok som heter Världens största spöken (haha, lyckad översättning....). Billig och dålig, men klippte ur en del bra texter ur den innan jag kasserade den.

30e november, samma loppis

- Den fantastiska romanen 2, Sam J Lundwall, från Horace Walpole till H P Lovecraft. Jodå, det är bland annat Lovecrafts Råttorna i väggen, utgiven 1973! Hade ju redan denna så lägger den på lagret. Lätt fuktskadad.

POLISSKOLAN, dvd. Inte sett denna sen 90-talet så ville se om. Hmm inte jättekul men inte heller tråkig. Inget att behålla dock.

Erikshjälpen, 2a december

SNUTEN I HOLLYWOOD 2, ESSELTE VIDEO, VHS. Sista SiH som jag inte sett. Tyckte nog denna var bäst i serien, i all sin grisiga dekadens och misogyni. Vad som i folkmun säkert kallas för "typisk 80-talsfilm". Ett tidsdokument, ett dokument över vad för värderingar som finns inbakat, tydligt och mindre tydligt, i mainstreamkulturen, då som nu. Bra actionscener. Han kunde mer än bara fixa fram grymma frisyrer åt sina skådespelare, Tony Scott. (se extramaterialet på dvdn till The taking of Pelham 1-2-3 för att invigas i detta slitstarka internskämt, Tony Scott-skämten).

Sagan om ringen-kortspelet. Baserat på filmen. Vad ska jag med detta till?

Kristet fanzine, skapat av Maria Johansson, aka orgeltanten på Sergels Torg. Tidningen heter Nardus och Spikar och handlar om hennes vardag som gatumusikant och om hennes kristna övertygelse. Rå och ruffig Stockholmskskildring, vidriga snutar och en kvinnas kamp för att nå ut med sitt budskap. Bra, fin självbiografi! Knappt 100 sidor tjock. Tryckt i Hägersten. Maria dog 2002.

Jag skulle gärna skriva lite mer ingående om flera av grejjorna jag hittat men ville nu mest bara lista allt jag hittat och sedan återkomma i "realtid", så fort jag kommit hem med en loppiskasse, så jag då lättare direkt kan skriva när jag har allt framför mig. Har sett ungefär 100 filmer sen jag skrev här sist, har avverkat alla mina högar, puh. Känns jävligt bra. Nu är det dags att börja producera andra texter. Ska försöka göra en rejäl loppistur i gästrikland runt jul, pepp. Tror de har fått in en del nytt. Hörs, ha det fint allihopa!

131 Senaste redigerad av B-pappa (2015-12-17 17:06:33)

Sv: Loppistråden

Ibland känns det i hela kroppen att det är dags för loppis. Idag var en sån dag, där jag kände att det fanns chans att "få till det". På vägen mot Röda korset hittade jag en ny loppis som låg i en cykelkällare. Krafsade runt lite där, var inte mycket skoj. Enda som fick mig att reagera var en sån där bok man fick på lågstadiet, typ "päppel" eller "pirom" eller vad de hette, ganska tunna och de hade olika färger. Gick ut därifrån och snorade in på Korset. Började med att lämna in lite grejjer, kunde inte låta bli att ge dom min halvfulla, kladdiga matlåda på skoj. "hehe nej nu skojjar jag hehe" och så skratta lite. Gick rakt på VHS-hyllan och som om någon listig, magisk gnom går runt där och placerar ut gula Esseltes så ja, där stod det en.

SHOOT TO KILL (Posse, 1975), gul esselte, fetbox. På själva kassetten heter den "Shot to kill". "Rättvisans pris... en kula - kaliber 45." Producerad och regisserad av Kirk Douglas. Kände inte till denna sedan tidigare. Det är en vilda västern. Inte undra på att alla 50-60-70-talister och andra vuxna är dumma i huvudet.

Som av en slump råkade jag fiska upp den där Ebba Grön-7an med Scheisse och Tyna bort. Blev lite häpen, men det lade sig snabbt.

I bokhyllan finner jag Inte pappas flicka, Anna Bergmans självbiografi. Borta i tidingshörnet har det kommit in hur mycket gamla tidningar som helst, alltså upp mot 100 st, kanske fler, 50 och 60-talstidningar och de kostar 2 kr styck! Köpte iallafall fem styckena som jag tänkte skicka till larsesq. Många bra tidningar fanns det, alltså de såg jäkligt späckade ut inuti, med bra reklambilder och så. Aldrig sett så mycket gamla tidningar.

Sista plocken är en fin, inramad tavla på dansbandet Jan Raymonds Orkester. Någon har för hand skrivit på baksidan vad medlemmarna heter och när bilden är tagen. 1979. Guld. Åker direkt upp på väggen. Lite snö är det ute. Traskar hemåt medans bilarna börjar strömma till över broarna, mörkret faller.

Godkänd runda, kändes läckert att gå utanför min "safe zone", dvs att jag köpte en tavla. Nästa vecka kommer loppisbesöken hagla och jag ämnar att rapportera detta så snart tid finnes, tror det svävar runt några riktigt saftiga videoband därute fortfarande. Väl mött bland verklighetens folk, bland Sant eller falskt?-spel, bord med glasskivor och Kamratposten från tidigt 90-tal. Tjena!

Sv: Loppistråden

Var i Nybro och gick på loppis. De sålde 10 VHS-filmer för en krona. Tyvärr ganska trist utbud. Blev bara tre filmer:

SKURT I JESU FOTSPÅR, SKURT I MOSE FOTSPÅR och SKURT PÅ KYRKOREPORTAGE I VÄXJÖ STIFT. Alltså; den kristna Skurt. Säkert agerar han på uppdrag av drottning Silvia. Hade inte TV3 när jag var liten, så gjorde min första bekantskap med Skurt nu i år. Kände ju till 'na, men aldrig sett något av hans program. Det första som slår mig är hur pundig han verkar vara. Får se hur det är på de här kassetterna.

CODE UNKNOWN (Inte Hanekes bästa, men ej heller hans minst bästa - Han är ju aldrig direkt dålig. DVD på Artifical Eye. Lite av ett fynd ändå.)

STIG JÄRREL "I rampljuset" (ljudbok på 3 kassetter där Stig Järrel pratar om gamla kompisar från förr, svensk teater-och filmhistoria under de första femtio åren av 1900-talet. Blir säkert kul. Järrrel är ju en duktig berättare och en riktigt spellevink. Har letat efter hans LP-skivor, men kammat noll.)

Sen åkte vi till Kosta Outlet och vandrade runt i detta Mammons tempel. Så mycket skräp det finns här i världen. Vi köpte deras julmust och kommer väl smaka den senare i dag, skulle jag tro. Det var nog sista loppisturen för i år. Inte någon bensprattelkul historia, men helt okej. I bilen ner lyssnade vi på någon dansbandsskiva där Eddie Meduza skrivit några av låtarna. "Eleganten från vidderna" (eller heter den bara "Eleganten"?) var rätt klämmig och hade ett sorts budskap jag halvt kan skriva under på. Kanske borde det bli Centerns nästa vallåt? Tyvärr hade Lennart Palm (känd från Melodikrysset) producerats och det hördes. Stela syntkomp och helt livlös produktion. Syntband på 80-talet som ville få fram kyla och västerländsk alienation ligger i lä när det kommer till Lennart Palm. Det är skenbart flåshurtigt, men bakom flåset döljer sig en helt känslokall robot. Brr.

God fortsättning, kamrater! Kämpa på!

133 Senaste redigerad av B-pappa (2015-12-22 21:30:28)

Sv: Loppistråden

Yes, Haneke! Fint. Jag får hålla koll efter Järrel bland skivbackarna jag också. Ja, hur många gånger har man inte lyssnat på Eleganten från Vidderna och nickat både i takt och i medhåll?

Klev upp runt 06.30 och tänkte "nu jävlar ska det bli en loppisdag att minnas!" Siktet var ställt på Gävle och gosse vad vi, jag och Dr T, skulle länsa och rensa. Börjar med en snabb lov på Myrorna och där är det lika stendött som vanligt. Visst, tar en sig tid och kikar bland böckerna så kan det absolut finnas något här (vi bläddrade iallafall i en MAD-pocket och fnissade lite). Njä, har var det trist, men jag skulle vilja se nån dra fram en riktig jävel ur hyllorna och än en gång få mig att komma ihåg loppisletandets grundanda: aldrig slappna av, alltid hålla span och aldrig tro att man vet vad som finns på hyllorna. Vara envis och noggrann. Fint väder ute, så vi kilade vidare mot söder och tog oss en extremt god pizza. Mycket trevligt. Sen vidare mot typ Biståndscentret. T letar efter en termos men hittar ingen bra, finns faktiskt bara en inne. Roligt att kika på brädspel, kolla vilka vi minns från barndomen. Dags för bokrummet i källaren. Kastar mig över VHS-väggen och ser snabbt The Mangler men skicket på den ser direkt skadligt ut för min video, så får ställa tillbaka den. Dock, Gremlins 1 och Orca - Djupets hämnare känns givna. Har inte sett första Gremlins än, faktiskt. Precis när jag tänker fokusera på böckerna säger T typ "den här då?" och sträcker fram DEN DESPERATA FLYKTEN (Women in fury). fetbox från Juno Media. Helt plötsligt inser jag att mitt högmod har fått min precision att dala och känner oändlig tacksamhet mot den ludna banditen med buskögonbrynen. Dagen är gjord, lyckan vet inga gränser. Min 4e film från Juno Media är haffad. 5 kr.

http://www.boavideo.com/catalog/product … 8cb858826a

Efter ett kort överläggande bestämmer vi oss för att ta den lite längre promenaden ner till hamnen, Erikshjälpen. Mycket skönt väder och bra sollljus. Full rulle på Erikshjälpen, vi känner oss trötta. Orkar halvt gå runt och kika, finns några 8 mm eller super8-filmer i ett skåp, men verkar vara rätt trista saker. När vi kikar på barnavdelningen efter olika brädspel (ser en halv kartong till roliga Spökslottet... kommer ni ihåg det, med den självlysande dödskallen som släpptes ned från tornet?) får jag plötsligt lön för min möda - där ligger Magic-kort av äldre sort, instoppade i små plastfickor som Erikshjälpen satt dit. 25 kort för 20 kr, två påsar. Korten är från 1999 - 2000, så jag tänker att fan, kanske det kan ligga några äldre där i. Hittar också en förstaupplaga på Kalle Ankas Bästisar nr 6 i fenomenalt skick, trevligt.

Vi sätter oss i fiket med varsin trocca och öppnar varsitt kortpaket. En del glada utrop blir det, men korten är inte äldre än 1999 och inga av dom är särskilt ovanliga eller ens spelbara. Men spänningen var på topp och det kändes ett tag som om vadsomhelst kunde ligga däri, jäkligt kul att verkligen kunna hitta Magic. Första gången detta hände för mig, efter säkert ett par hundra loppisbesök.

Som toppning på detta så köper jag soundtracket till The Shining (1980) på skivaffärn. Jajamensan, den med gult konvolut, halvt inplastad, från 1980 för en blygsam hundring. Helvete vilket kap!? Att lägga denna på stereon kommer såklart bli en enorm upplevelse. Finns det någon människa som sett introt till The shining och inte funnit att huden knottrat sig och iskyla krypit längds ryggraden? Nej, just det! Mycket nöjd, blev en bra dag med lite av varje. Gävle som loppisstad är bra, med sina stora och välfyllda pryl-tråg. Påminner lite om rundan i Borås, oftast så hittas det något av intresse, förutsatt att en har varit borta från "scenen" i någon månad eller så. I 9 fall av 10 skulle jag vilja påstå att det finns något kul då, om en ger kretsloppet lite tid. Allting blir värt det, tålamodet, i samma sekund som handen greppar fetboxen och känner lukten där inuti när fodralet öppnas och kassetten undersöks. Den där sekunden där det svarta fåret skiljs ut från mängden, tillexempel en tokfestlig 80-talsvhs i ett hav av trista 90-talsvhser.

Fick precis höra från Hunden att denna har grävt loppisguld på nordligare breddgrader och lämnar här över ordet till hen. Imponerande, otroligt, vilka fynd!

Sv: Loppistråden

...men först vill jag berätta om dagens snabba "klipp". In till Ånyo och dumpade åtskilliga kilo gamla tidningar, Kalle Ankor och sånt. Kastade mig bums över VHS-väggen och jösses vad väl-fylld den såg ut. Förstod direkt att något nytt var hitställt. Dröjde inte länge förräns jag hittade två styckena till filmer utgivna av Juno Media.

DEN SVÅRA HEMKOMSTEN, fetbox (vit, ej original), ej inlagd på Filmtipset, så det fixade jag. Något sorts trist drama.

POLISREKRYTERNA, blå fetbox (dvs originalbox). Har redan denna på N M Internationals utgåva, men måste såklart has i denna version också. Kul komedi, slå av hjärnan, hjärtat och medmänskligheten och så vips får du dig en härlig stund. Jadå, det stämmer, Thor är skådespelare i denna!

Krafsade lite i deras eminenta "kuriosa-låda" också, hittade lite sköj grejs som jag hoppas kommer dyka upp någonstans framöver. Röda korset var julestängt och Pingst likaså. Hursom, riktigt kul att fylla på i videoteket.

135 Senaste redigerad av B-pappa (2016-01-08 17:31:21)

Sv: Loppistråden

...och varför inte redogöra för dagens vända också. Fanns viss förväntan i min mage, en dröm om något roligt att pyssla med i helgen. Tänkte att det kanske kommit in drösvis med vhser eller skivor eller nåt, men nja, ganska lugnt och sorteringsrummet såg tomt ut, åh nej, har det börjat bli torka. Kändes iallafall rätt att köpa två svenska filmer på vhs, Kalle Blomkvist-remaken från 1996(?) och Så som i himmelen, haha. Får se vad sistnämnda kan tänkas leverera. Men tro nu inte att jag är någon ingrottad "gore-scenerna i The prowler hör till 80-talets bästa!"-orangutang, nej, sedan Masjävlar gav mig en positiv överraskning är jag väl ganska mottaglig (på gott och ont) för filmer jag inte orkar hoppas på. Det blir en köpp te och mästerdetektiven som lever farligt ikväll alltså. För den som missat grejjen med Barnens ö kan jag länka det här (Det är alltså hyfsat vanligt att pedofiler ((aka "Svenssons")) har denna i sin samling och nej, jag har inte denna längst in i garderoben):

http://www.arbetarbladet.se/noje/film/k … vensk-film

Sen hittade jag Kalle ankas bästisar nr 32, helt ok. Samt ett nummer av Starlet från 1986. Grävde rejält i vykortslådorna och gosse, gav det resultat! Turnékort för Stefan Borschs orkester 1992, check! + ett kort med Hobsons, det välkända (?) dansbandet. "Tag med dig danskvällen hem! Ny livekassett, endast 50:-" Såklart heter den "GLATT & LIVAT 1991", bra titel ju. Traskade sen hem. Nu in i duschen och ta helg. Ha det fint!

Sv: Loppistråden

Loppisåret har börjat trevande. Varit en sväng på Erikshjälpen och Biståndscentret i Borås. Börjar ana att det går utför med alla mer eller mindre etablerade loppisar/second hand-butiker. Priserna börjar skjuta i höjden och fruktar nästan att Biståndscentret börjar gallra ut VHS-filmerna. Det är nog längre ut i provinserna som de riktigt svettiga fynden finns. Hade jag haft körkort hade jag nog tagit massvis med turer runt om i alla små avkrokar i detta land, men det lär ju inte hända. Inte bara för att körkort känns som en första etapp till att bli moderat, utan mest för att jag helt enkelt inte litar på mig själv bakom ratten på en stor best till maskin. 

På Erikshjälpen blev det Carl-Gustaf Lindstedts memoarer och Anna Bergman-boken som B-Pappa redan skrivit om. Carl-Gustaf-boken var lite kul. Han babblar en del om Ragnar Frisk och hur han snäser när någon recensent skriver angående någon av alla dessa Åsa-Nisse-filmer att "botten är nådd" Ragnar Frisks svar blir "Då känner de inte Ragnar Frisk." Det finns ingen botten.

Biståndscentret levererade "Hundarna i Riga" (Wallander-filmen som jag minns som ganska händelsefattig och deppig och bra) på DVD samt de tre VHS-filmerna: Rånarna (svensk säkert lite fånig thriller), Den som frykter ulven (norsk säkert lite fånig thriller) och, för att den tredje filmen är gratis, Nisse och Klara i "Överraskningen och andra berättelser" (barn-TV från när jag var liten knodd. Riktigt snygga hemmagjorda dockor bubblar om ditten och datten. Inte sett på över tjugo år).

"Barnen Ö" torde nog vara Kay Pollaks bästa film. De scener som kan klassas som barnporr i dessa dagar tycker jag ändå är ganska relevanta för historien. I boken filosoferar huvudpersonen Reine mycket om sin könsmognad och att få pubeshår (vilket då i hans värld innebär barndomens slut och är något relativt ångestfyllt). Då är de korta scenen när barnet Elvis är naket i Kay Pollaks första riktiga film "Elvis! Elvis!" mer opåkallat. Han gillade nakna barn, Pollak. Överlag känns Kay Pollak som en vidrig människa och hela hans karriär verkar mest ha gått ut på att sjunga individens lov och kämpa mot jantelag. Hans första filmer är helt okej (nåja, den enda som jag sett som är värd att rekommendera är "Barnens Ö"), mycket för att det märks att han sett Kjell Gredes tidiga filmer. Såsom i himlen  har jag försökt se, och mina föräldrar betittade uppföljaren - Så ock på jorden - när jag var hemma hos dem senast. Jag såg den första kvarten men tröttnade snabbt. Så övertydligt och stolpigt. Kom igen senare när det var tio minuter kvar och det var fortfarande övertydligt och stolpigt.

Sv: Loppistråden

Ja, mitt loppisår har också haft en trevande start. Brorsan har gjort en del fynd. Hittade Zelda Link's Awakening och Gargoyle's Quest för typ 5 spänn styck på Reprisen här i Piteå. Och så fick jag dem av honom. Bussigt. Jag spelar nästan aldrig TV-spel men det är kul att ha när lusten faller på (dvs när man är asdeppig och tom och bara vill ha någon repetitiv eskapism att gömma sig i).

Brorsan och jag hade en toppendag i Skellefteå idag. Åt falafel från en smutsig vagn på torget. Skitgod falafel, säkert den godaste i Norra Norrland, med tre sorters sås och fräscha grönsaker i Pitabröd. Grabbarna i vagnen var jättetrevliga och jag stod mig länge på den lilla måltiden. Klart värt, som ungdomarna skulle säga.
Passade äntligen in ett besök på Nordbok, Skellets prima antikvariat. Har alltid vart stängt när vi varit där tidigare. Fint ställe, riktigt krämtjockt med böcker och bra utbud. Gubben bakom disken började prata med mig om Bukowski. Han undrade om jag nyss upptäckt honom, då jag höll hans samlade dikter i handen. Fnys. Han sa att han alltid hade en Bukowski-bok på nattduksbordet och pratade om vilken fantastisk proletärförfattare han är. Det kändes som ett sånt där skrytsamt homosocialt samtal där man ska tävla i hur beläst man är och kväka ur sig plattityder och referenser om olika manliga genier. Men det var trevligt ändå! Inpyrda antikvariatgubbar, precis som skivhandlargubbar, är de sorgliga eller intressanta, jag vet inte. Sen pratade han med en sliten gubbe i trasig mössa, de pratade om kärlek tror jag. Den slitna gubben sa "ungdomarna idag tror att kärlek är detsamma som erotik". I bakgrunden hördes cool jazz.
Ja det fanns massa skivor där men jag orkade inte kolla. Verkade vara mycket 70-talsrock. Såg Contacts "Hon kom över Mon" i en skivback. Det är väl en bra proggskiva.

Efter ett tag frågade gubben om vi ville kolla i källaren, där han hade det mesta av sitt lager. Klart vi ville. Gubben blev lite ställd när brorsan frågade om han hade några böcker om bilar, men visst tusan hade han det. Vi gick ner genom tre olika dörrar i ett slitet trapphus och därnere öppnade sig himmelriket, ett lågt rum proppfullt med bokhyllor. Alldeles för mycket att kolla igenom under ett besök. Hittade en tidig Stig Larsson-diktsamling som jag nöp direkt. Kollade efter Hodell och Åkesson men det var inte att tänka på såklart.

Vad fanns det mer? Fingrade på några Gunnar Blå-böcker men kände mig inte på humör för surrealist-porr. Köpte Hugo Balls dagböcker "Flykten ur Tiden", en Yoko Ono-monografi "Imagine Yoko".  Har jävligt svårt för Yokos utopiska tankelekar. Det är liksom mer hippie än något annat någonsin, men jag återkommer alltid till henne ändå. Det finns något där. Läste Lisa Carvers bok om henne men blev inte direkt klokare på vad som gör henne så bra.
Köpte också den där samlingen med Bukowskis poesi "Otvättade Hundar och" nånting.... Sen när jag kom hem såg jag att jag redan hade den. Typiskt. Vill någon ha boken är det bara att skicka ett PM så postar jag den graaatis. 

Jo, det strosade runt en stor svart hund på antikvariatet också. Den var så mild och vänlig. När brorsan hukade sig för att kika in i en hylla fick han sig några slick i nyllet.

Loppisar sen, vi kilade in på Röda Korset där jag senast hörde några tanter diskutera klassamhället och utsugningen av de sjuka och fattiga. Hittade inget där. Brorsan köpte Total Recall på DVD men gav den till mig när han såg att det inte fanns några svenska undertexter. Han är lustig, brorsan. Tidigare var vi på Myrorna och jag köpte en Sam J. Lundwall-bok på Delta Pocket med fantastiskt målat omslag, en borgport med en massa fula goblinliknande varelser som trängdes i porten. Har aldrig läst Lundwall men han har ju nämnts på forumet och det kan vara kul att få en liten inblick i svensk sci-fi.
Hittade också en Göran Palm-bok från det röda sjuttiotalet, "Indoktrineringen i Sverige".  Verkar vara socialistisk kritik av den borgerliga ideologin i olika populärkulturella fenomen.

Sen åkte vi på tv-spelskaféet Café På Bit och lirade lite. Brorsan vill aldrig spela nåt annat än sport- och bilspel så det blev några matcher NHL '08. Jag förlorade gruvligt och blev sur, jävla skitspel.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Loppistråden

Tycker det låter som fullt ös på loppisarna. Men Hunden, vad var det för filmer du hittade där typ innan nyår, var ju några ganska fräna titlar..?

Sv: Loppistråden

Filmerna jag hittade då var väl Milano Rovente, Truck Turner och så en till Blaxploitation-rulle. Vid ett annat tillfälle på Röda Korset i Skellefteå hittade jag ju Thriller och New York Ripper. Är alltså någon pervers cineast som lämpat av grejer där. Nu senast såg jag en yxmördarfilm med kvinnlig mördare från typ 60-talet som jag var lite sugen, men jag tror huvudrollen spelades av Joan Crawford och jag fick dåliga vibbar av nån anledning. Fast nu ser jag ju att det inte var den Crawford jag tänkte på utan denna Joan Crawford dog redan 1977 och slapp därför skämma ut sig i kändisporrens och det dåliga omdömets mest intensivt debila epok (d.v.s. åttitalet fram till nu). Fan, kanske borde köpt den filmen.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Loppistråden

<3

Hunden skrev:

Filmerna jag hittade då var väl Milano Rovente, Truck Turner och så en till Blaxploitation-rulle. Vid ett annat tillfälle på Röda Korset i Skellefteå hittade jag ju Thriller och New York Ripper. Är alltså någon pervers cineast som lämpat av grejer där. Nu senast såg jag en yxmördarfilm med kvinnlig mördare från typ 60-talet som jag var lite sugen, men jag tror huvudrollen spelades av Joan Crawford och jag fick dåliga vibbar av nån anledning. Fast nu ser jag ju att det inte var den Crawford jag tänkte på utan denna Joan Crawford dog redan 1977 och slapp därför skämma ut sig i kändisporrens och det dåliga omdömets mest intensivt debila epok (d.v.s. åttitalet fram till nu). Fan, kanske borde köpt den filmen.

Sv: Loppistråden

Hittade du "Strait-Jacket" på loppis?! William Castle, regissören, är en favorit och jag hade en sommar (2014) då jag såg en del av hans filmer, men kom tyvärr av mig. Bäst är väl "The Tingler", men "Homoicial" går inte av för hackor den heller med sina queera inslag. Har varit på jakt efter William Castles biografi ett tag nu. Crawfords sista filmer är alla höjdare, åtminstone de jag sett. Skulle gärna vilja se "Trog" om en grottmänniska i 1970-talets England.

Jaja. Jag sadlade upp min häst och gick på loppis. Har haft ledigt i dagarna tre och det jag inte spenderat på skolarbete (som jag borde) utan på fanzine och loppis. Prioriteringar.

Torsdag var en flopp. Det enda jag fick var kylslagna händer.

Igår hittade jag dock Paul Soares "Det finns inga hajar i Tisaren" och Niklas Darkes "Willes kök". Soares hade jag lite kontakt med mot slutet av NKFDÅH-epoken (2003-2005). Vi träffades en gång på en uteservering i Malmö och pratade fanzines och litteratur. Jag var bara en liten spoling och han var en fullfjädrad kulturpersonlighet. Jag som brukade svälja tungan när jag pratade med vanliga sketna punkare. Det gick åt skogen med allting. Men han gillade mina texter och brukade berömma min stilistisk, att jag tog tid på mig och hade vissa Slas-kvaliteter. Darke medverkade i NKFDÅH#5 med kanske den bästa texten som publicerades i det fanzinet. En text där han kronologiskt gick igenom sina sexuella och politiska erfarenheter. De alltså fräna, 30+ författare som vissa av oss snoriga fanzinister som helst av allt ville bli författare (jag, Rehle, Helge) såg upp till. När jag bläddrade igenom den kändes de som "generationsromaner" - fast med en liten tvist. Generationsromaner var stort på 90- och början av 00-talet. "Willes kök" har jag alltid tänkt som en av mina favoritböcker. Även fast jag bara läst den en enda gång, för över tio år sedan. Lånade den av Björn (känd från Word Wood Salad och Ett Liv Kvar) eller från Pål (känd från Tar...Feathers och Close Your Eyes and Think of England). Hur som helst, spänd på att få reda på vad de går för nuförtiden. "Willes kök" som jag köpte var också det första betalda och sålda exemplaret och har en personlig dedikation till "Peter, min andlige vägledare och olycksbroder."

Idag köpte jag på mig lite vykort. Av någon anledning har Biståndscentret fått in en hög med vykort adresserade Bingo-Berra och Lilla Sportspegeln. Köpte mest med hundmotiv (ett där någon skrivit "Tunga" och sedan ritat ett streck mot hundens tunga), men även lite barnteckningar, fula dinosauriestatyer, Thor Modéen och Carl Hagman-motiv slank ner. Ett hade två små gulliga kattungar som gullade och texten "Puss å kram." Det ska jag skicka till Malmö och bror som fyller år nu i dagarna. Köpte även på mig tre filmer:
"Festen" (den danska dogmafilmen som jag aldrig sett).
"New Jack City" (Mario van Pebbles berättelse om en gangsters uppgång och fall. Tuffa snutar, hård stämning och Wesley Snipes)
"Biktfadern" ("KGB tränade honom för ett enda uppdrag. I tjugo år har han väntat. Idag är tiden inne..." En präst som egentligen är "dödens utsände" och kalla kriget och nästan tre timmar. Det kan ju inte vara dåligt det här).

På bussen hem hamnade jag bredvid en gubbe som pratade om han och hans frus resor runt i Sverige. De hade vandrat tio mil fyra år i streck uppe i Abisko, cyklat på Ven, Öland och Gotland och hej, hej, hej, någon var pratsjuk.

142 Senaste redigerad av B-pappa (2016-02-07 22:53:58)

Sv: Loppistråden

Roliga filmfynd! Fick nyss hem ett vykort jag vann på auktion och den var postad till Bingo-Berra, mycket riktigt. Kanske hade kommit ut ett parti sådana, runtom? Har sett några flera på auktion på senaste, nämligen.

Hör att jag behöver se mer av William Castle.

Jo vad hittade jag på loppis i torsdags.... Jo, Doften av grön papaya i nyskick för en tia. Jösses vad underbart att bara kunna glida in sådär på en loppis och fiska fram en osedd film som jag velat se länge. Hittade även Top dog med Chucken, vridet fett men orkade inte släpa på den på jag skulle ut på liten gubb-resa. Men ska såklart återkomma till den.

Tro mig, bobba bulle, den här trailern VILL du se:

https://www.youtube.com/watch?v=25xDKzytus4

143 Senaste redigerad av B-pappa (2016-02-12 09:16:26)

Sv: Loppistråden

Sådärrrrja, tog en sväng bort till loppisen och visst stod den kvar, TOP DOG med Chucken. När jag går förbi ett par gubbar vill de absolut kolla vad jag hittat så labbar över den och de ba "CHUCKEN, WOOOOOW! Han var stor på vår tid!" "Och nu är han KING!", svarar jag. Det är ju sant ju. "En är tuff.... En är smart, men vem är vad?" "Nynasisterna vill ta över". Ska bli skoj att se, synd bara att jag har skeppat min VHS-spelare söderut då jag trodde jag inte skulle få tag på fler video-filmer här i krokarna.

Sen hittar jag The big one med Michael Moore på dvd. Har inte sett denna, tror jag? Typisk film som kan roa för stunden. Minns ni Michael Moore-febern, när man trodde att kapitalismen snart skulle gå under tack vare en "skön dude"? Låt oss läsa på fodralet för att fånga tidsandans optimism. "Arbetarnas ursinnige hämnare slår till mot USAs bolagsjättar!" "Journalisten Michael Moore är en av världens bästa komiker!" (!!!). "Michael Moore är tillbaka. Och han är inte glad!"

Sen hittade jag en Super Power från 1996. Har ju såklart redan denna men ska ta en omläsning. Kul tevespelstidning för oss nostalgiker. Nej, det är inte sant - jag är faktiskt "down" med 2D-spel ( Ms. Pac-Man <3 ) såväl som tillexempel Dark Souls 2 eller senaste Dead Space och Borderlands.

Fifflade runt bland de enorma högarna med tidningar och fann Monstret som valp, Hans Arnolds tecknade självbiografi. Oj, förstaupplagan från Bokad, 70-talet. Nåt sorts biblioteksband i superbra skick. Klart godkänt.

Sv: Loppistråden

larsesq skrev:

Hittade du "Strait-Jacket" på loppis?! William Castle, regissören, är en favorit och jag hade en sommar (2014) då jag såg en del av hans filmer, men kom tyvärr av mig. Bäst är väl "The Tingler", men "Homoicial" går inte av för hackor den heller med sina queera inslag. Har varit på jakt efter William Castles biografi ett tag nu. Crawfords sista filmer är alla höjdare, åtminstone de jag sett. Skulle gärna vilja se "Trog" om en grottmänniska i 1970-talets England.

Ajaj, vilken miss av mig! William Castle lät som en spännande regissör. Finns ändå en smal chans att filmen finns kvar när jag åker till Skellet nästa gång.
Trog låter som en störtskön film

B-pappa, Hans Arnolds självbiografi, vilket fynd!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Loppistråden

Okidoki, varit på Emmaus nu två tisdagar i rad och traskat iväg med en-två filmer. Först inhandlade jag "Highway Society" av Mika Kaurismäki. Finsk utgåva, men med svenska texter så allt är frid och fröjd. Har länge funderat över varför det är så dåligt med finska filmer på loppisarna i Borås, som ju är en stad med en ganska hög del av befolkningen har rötter i Finland. Aldrig sett en film av Mika Kaurismäki (men sett desto mer av hans bror), så det ska ju bli intressant att se vad han går för.

Idag plockade jag på en hel del, men skalade ner det hela till två. Fingrade ganska rejält på både "Besökarna" och Mike Leighs finfina "Livet leker", men detta är nog filmer jag inte kommer se om i den närmaste framtiden. Istället blev det "Tarnation" på svensk DVD (Var ju mycket liv i luckan när den kom, men jag har ju helt missat den och minns jag rätt har väl B-Pappa skrivit om den tidigare här på forumet?) och "Döden på Nilen" på lika svenska DVD (massvis med gamla kändisar som nu är döda eller har åtminstone en fot i graven: Peter Ustinov, David Niven, Mia Farrow, Angela Lansbury, Magge Smith och favoriterna Bette Davis och George Kennedy, en man som för evigt fann sin plats i mitt hjärta genom denna scen: https://www.youtube.com/watch?v=UjIDrWn0DQ4). 

så, ja... Bra grejer och kul med film. Härnäst - nästa vecka - kommer jag att göra Småland och Gotland. Ses på de roliga sidorna!

Sv: Loppistråden

Minns att vi såg Helsinki Napoli all night long på Filmvetenskapen och den var kul. Visste ni att.... det är Anthony Shaffer som skrivit manus till ovannämnda filmatisering av Döden på Nilen, alltså samma Shaffer som skrivit manus till, just det, The wicker man (1973)?

Gått långsamt för mig på senaste på loppisarna, men ska ta en sväng på torsdag och runt påsk kan jag lova att det blir utflykter, i mån av öppettider... Har iallafall köpt Het linje med Kurt Russell på VHS.

Sv: Loppistråden

Rumlat runt på småländska och gotländska loppisar. Gotland var en enda stor öken. Köpte en hårtork som ser ungefär ut som den som den tydligen ärtiga Fröken Pralin skriver om på sin blogg: http://frokenpralin.blogspot.se/2010/10 … -love.html

Annars då? Köpte "Krabban med guldklorna" i fin gammal biblioteksutgåva. Var sprallig (Det är en av mina favoriter bland Tintin-album tillsammans med "Blå lotus" och "Det svarta guldet") ända tills jag kom hem och inser att sex sidor saknas. Köpt också skitfilmen "Pillertrillaren". En film jag letat efter och såg när den var ny. Men näe, hutlöst dålig blandning mellan flåsig fars, korruptionsthriller och romcom av amerikanskt snitt. Jag skiter väl i och Jakob Eklund får Kayo i slutet av filmen. Och i söndags inhandlades "Den tredje makten", en dansk politiskt thriller med han-den-där-lite-degiga-ansiktet och några andra danskar skallar jag typ känner igen. Lämnade kvar den, så jag har något att se på när jag ska dit igen när min store tjocke far fyller år i april.

Annars har jag köpt på lite musik: Dada 36s fösta sjua - 80-tals new age-punk med gotisk hojtande manssång. Trist fall. Sandie Shaws Smiths-låtar. Helt okej. Freedom Singers 68-tian. Och en LP med "Inspiring gospel music in a country and western style". Hittade också en kassett med Blomman. Musiken är ganska tråkig gubbrock, men gillar hans lite gubbiga rättshaveristiska stil. Sådan här musik bör också finnas och det är nog bra att den gör det. Väldigt mycket 80-tal och vänstersossar som tröttnar och oroas över vad som händer med partiet och samhället.

148 Senaste redigerad av B-pappa (2016-03-11 12:34:45)

Sv: Loppistråden

Vänner! Kan med glädje berätta att loppisgudarna än en gång stått vid min sida. Igår var jag först på bollen och säkrade cirka 10 stora kartonger proppade med VHSer, någon samlare som lämnat in hela sin sanslösa samling. Verkade vara mycket action, mycket gamla bolag. Utan tvekan mitt livs loppiskap. Upphetsningen vet inga gränser. Kommer att följa upp det med fotoreportage och text. Har kikat på ungefär 10 - 15% av samlingen pga tidsbrist, men ska få rubbet hemkört till nästa helg. Men vet iallafall att bara en av kartongerna innehåller mer götta än vad jag trodde jag skulle få se under en hel livstid. Vi snackar riktiga värstingrullar. Lyckan är total! Hade extrem tur också, men mer om det senare. Alltså, cirka 500 - 700 band (eller mer). Visst kostade det skjortan (i loppispris mätt), men 150 kr för rubbet får anses vara rimligt?

149 Senaste redigerad av B-pappa (2016-03-15 16:51:50)

Sv: Loppistråden

...det står 8 kartonger med VHSer i min hall... smyger runt dessa som en räv runt hönsgården.... märker med märkpenna för att systematiskt angripa dom, en efter en, börjar med låda 1 och arbetar mig framåt, men ska först flytta allt till köksgolvet, har en del utrymme att jobba på där. Ska ta med mig hem mina handskar från jobbet imorgon.

Sv: Loppistråden

Ska jag skicka lista på de rentals jag söker....? Grattis, låter ju som en guldgruva!