101 Senaste redigerad av larsesq (2015-07-19 16:44:35)

Sv: Loppistråden

Jo, de där Destroy All Monsters-människorna (främst Jim Shaw och Mike Kelley) var ju intresserad av folkkonst, naivistisk konst och tygdjur och andra loppisprylar. Jag hade en tid då jag också köpte på min tygdjur och nallar. Det finns kul grejer. Det är dock sällan du hittar bra konst eller tygdjur. Men det börjar ju kännas mer lockande med detta än att rota runt bland skivbackarna och se femtusen Orup, Pelle Karlsson, James Last och Flamingokvintetten-LP:s. Är en periodare i det mesta jag gör. Har tydliga perioder då jag blir intresserad av något. Fast så är det väl för alla människor. Så speciell är jag inte.

Okända mästare låter som en kul bok. Och lånar gärna 47:an Löken. Militärfarser kan väl inte sägas vara någon favoritgenre, men har Loffe Carlsson har ju en speciell plats i mitt hjärta, då jag är uppvuxen på en stadig diet på hans filmer. Fatta chocken när jag i tonåren förstod att han var den fräcka trummisen som spelade ihop med Bo Hansson och att han varit med i riktigt bra filmer såsom "Lyckliga skitar" och - en av mina stora favoriter - "Vem älskar Yngve Frej." Fast ja, tonåring var jag väl inte då. Var mer tjugo+. Rätt ska vara rätt. Nu måste jag äta frukost. Har skrivit i två timmar på tom mage. Go helg på er!

Sv: Loppistråden

Jag gillar den här tråden! Lurkar här då och då. Får enstaka tips och skrattar både med och åt er. (Det är väl ändå ok?)

103 Senaste redigerad av larsesq (2015-07-20 06:04:31)

Sv: Loppistråden

Skratta på. Det är helt okej. Kul att det uppskattas.

Ikväll ser jag nog på första delen av "Mördaren utan ansikte" med en fortfarande levande Ernst Gunther (kommer nog le sorgset då jag tänker på att han inte längre finns med oss. Gör alltid när jag ser Ernst Günther, till och med i skitfilmer som andra "Änglagården"-filmen), och en yngre Rolf Lassgård och Sven Wollter. Sen blir det nog en av de två DVD:s jag köpte på loppis i fredags: "Sabotör" av Hitchcock eller "The Double Life of Veronique" av Kieslowski (dubbeldiskutgåva på Artificial Eye.) Före mig stod en kvinna med en oerhört kitschig ryggtavla. Det var smala änglar som flög, blommor och säkert enhörningar och allt möjligt. Jag tänkte "Hur har hon haft råd med allt det här?" Hon hade en liten knatte med sig också. Han hade på sig en pretentiös hatt och tittade på mig med sina djupa blå. De var fyllda av avsmak.

Sv: Loppistråden

Komma ut ur fel håll, det är ju en härlig gammal rasistisk förolämpning, Lars, fast jag förstår att det inte var så du tänkte! Finns ett original här i stan, en lurig rackare som samlar pantburkar och pratar med alla han stöter på, han gillar att provocera och racka ner på folks svagheter, vilka de än må vara. Jag kan tänka mig att han faktiskt inte förstår begreppet rasism och varför det är dåligt. När han träffar en person med mörkare hudfärg har jag hört från säkra källor att han gärna ställer frågan: "blev du född ur fel hål?!".
Ajaj.

maskinpark.bandcamp.com

105 Senaste redigerad av larsesq (2015-07-21 07:25:00)

Sv: Loppistråden

Jag tänkte inte nödvändigtvis på stjärten, utan kanske näsan, munnen, ögonen. Men nu känns det dumt att jag drog upp det. Jag tror jag tar bort det här, så får denna lilla diskussion stå kvar och förbrylla alla. Idag siktar jag på att åka till Varberg. Får se om de har nåt spännande i loppisväg.

EDIT: Det hade de inte denna måndag.

106 Senaste redigerad av B-pappa (2015-08-07 15:23:22)

Sv: Loppistråden

Varit dåligt med loppisar för mig på senaste men antingen i helgen eller tidigt nästa vecka så blir det mer, ska utforska två stycken som jag upptäckt i krokarna och bilderna därifrån lovade mycket, mer än den genomsnittliga loppisen. Är såklart spänd av förväntan.

Kan också rapportera att 6 st kassetter av typen VHS-C är inhandlade och säkrade av J-G. Köpta på loppis. Det är alltså med stor sannolikhet privatfilmat material, men i skrivande stund är inte videotejpernas "ojämnhet" kollade, dvs om de har spelats eller spolats. Detta, ojämnheten, kan ju vara ett tecken på användning. Nu ska en converter skaffas fram och innehållet föras upp i ljuset. Det är lätt och ganska billigt, så det blir inga problem. VHS-C var alltså ett format som användes hos kameror på 80 och 90-talet. Man stoppade i kassetten och sen var det bara å filma. J-Gs första film är filmad på detta, måste vart en 1997 eller 1998. Denna konverterades sen till vanlig VHS via sladd från kamera direkt in i en VHS-spelare. Vi får helt enkelt se om det blir någon uppföljning på detta, om det är något värt att orda om.

Hur gick det på BBC, larsesq?

Och vad hittade saftgay på sin senaste runda?

Sv: Loppistråden

Någon sådan konverterare har jag inte. Men hoppas det är fräna grejer som hittats.

BBC var okej. Det hade en ny gubbe som ska prompt prata med en när du rotar runt bland skivor/filmer. Den andra är visst på semester. Men de är av samma skrot. Ska ställa uppenbara/dumma frågor till en, såsom "Är det DVD:er det där?" när du kollar igenom DVD-filmerna.
Vid VHS-hyllan stod en kille som plockade ut och kollade på DVD-skivorna och VHS-kassetterna och var speciellt intresserad av allt som verkade snaskigt, antingen åt våld eller sex-hållet. Blev lite orolig ett tag. Tänk om han nyper allt bra? Jag kanske inte per se är ute efter snask, men om någon dammsuger loppisen efter snaskigheterna kommer nog lite av de grejerna jag vill ha med, i bara farten.
Köpte fyra VHS:er: "Banketten" av Hasse Ekman (som jag givetvis sett minst två gånger, men det är ju en höjdarfilm och kul att se Sven Lindberg spela råkommunist från Östermalm), "Lithivm" av David Flamholc (såg många av dessa mer eller mindre fåniga tidiga 90-talsfilmer av unga regissörer som ville göra "moderna", "amerikansk", "angelägen" film om rasism och grejer, men denna såg jag aldrig. Hans debut "Vackert väder" vill jag minnas vara så usel och ansträngt MTV-fräck att den nästan blev lite charmig. Och "Nattbuss 807" är ju en film som kan ses en gång, sen kan vi alla gå vidare i livet), "Hawk the Slayer" (någon sorts svärdviftarehistoria nog gjord innan Conan-filmerna. Det stora namnet är Jack Palance som på sin ålders höst verkar spela någon onding. Riktigt snyggt glittrande omslag.), "The Vikings" (med Kirk Douglas, Tony Curtis och Janet Leigh och Ernst Borgnine som jag gillar mest för att han varit med i "Marty", som jag nog ska se om snart. Och han var ju med i den amerikanska filmatiseringen av Pär Lagerkvist mörka religiöst grubblande och lite vilsna bok "Barabbas." Här är det dock vikingar och mod och morske män och Orson Welles är berättaren.) Sen köpte jag även Yngve Stoors biografi, "Den stora vinden." Kollade igenom böckerna ihop med en kutryggig kvinna, som dock snart gav upp och gav plats åt en annan kvinna som klädde sig som min mamma. Men ja, bortsett från Yngve Stoors biografi fann jag inget. Tänkte köpa Billy Butts biografi också, men vad fanken - behöver jag verkligen läsa det sexistiska asets biografi? Vad hoppas jag få ut av det? Har läst en Bert Karlsson-bok. Det räcker. Var inne en sväng på Erikshjälpen idag efter jag slutat jobbet. Köpte en finfin western-skjorta och hade en fin stund med kassören där hon gav mig en kasse gratis. Tänkte, inte för första gången under dagen: "Kanske jag är en ganska bra person ändå?"
På lördag blir det Uddevalla. Åh boy, åh boy.

108 Senaste redigerad av B-pappa (2015-08-08 11:58:12)

Sv: Loppistråden

Ok. Ja de där gubbarna som kommer och ska prata och hålla på vid BBC är ju sådär. "Jag har hört att vinyl är populärt nu igen!" osv osv. Samma kommentar som för tio eller tjugo år sedan och sånt kommer det sägas om tjugo år. Ja det är en hemskt känsla det där när man känner sig "hotad" när nån annan är där. Jag brukar bli kallsvettig och tänka "fan, jag kommer 5 jävla minuter försent!". Mötte en gång en annan dvd-nisse och han började flasha ett par NTSCs & reg0or från Blue Underground (bland annat Maniac) för mig för att vissa hur "down" han var med "skiten". Då drog jag upp Evil dead i Anchor Bays "crystal case" att köra upp i trynet på han, samt även Battle in heaven från Tartan (k-v-a-l-i-t-e-t)! Med mera. Då försvann han vidare, med svansen mellan benen, inbillar jag mig. Slutrappat, grabben, här har du inget mer att hämta! En anekdot, bara. Kan dock tillägga att en annan som ju har en hyllmeter med BU inte blir så lätt imponerad av just Maniac, den är ju väldigt vanlig i den utgåvan. Skulle det vara något märkvärdigt det.

Kul med filmerna. Ja hu, Flamholc är ju verkligen ja ögggh. Vackert väder såg jag i vintras, fick snabbspola, blev illamående.

Nu är alltså larsesq i Uddevalla. Själv tog jag mig ut på hojjen och kollade in inte mindre än 7 st loppisar inom ett mycket litet område. Orkar väl inte beskriva så mycket men jag köpte iaf: Fanny Hill - En glädjeflickas memoarer (första svenska utgåvan, 60-tal), en liten faktabok om digerdöden, Sagan om ringen-serietidningen del 2 och den helknasiga boken Dialog med kosmisk kultur av Sten Lindgren. Det står på baksidan att han har 30 (!) års erfarenhet av telepatiska samtal med aliens. Så nu har man lite mer å läsa. Men det är ju mest skit ute på byn. Nu har jag länsat allt. Tjo!

Sv: Loppistråden

B-pappa: är sagan om ringenserien bra? Har sett några album hemma men aldrig läst dem. gjordes hela berättelsen?

110 Senaste redigerad av B-pappa (2015-08-09 18:09:19)

Sv: Loppistråden

elias242 skrev:

B-pappa: är sagan om ringenserien bra? Har sett några album hemma men aldrig läst dem. gjordes hela berättelsen?

Jadu... Dom gjordes ju efter den tecknade filmen och den slutar ju typ mitt i, så det finns bara tre album, vad jag vet. Men tja, gillar man tanken på Drakar & Demoner, 80-tal, Orcher och sånt så är dessa fina fisken, enligt mig. Rätt sköna färger och så. Klart trivsamma!

Här har vi dom, allihopa.

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=SAGAN+OM+RINGEN

111 Senaste redigerad av larsesq (2015-08-11 13:52:49)

Sv: Loppistråden

Hade en närbesläktad upplevelse idag på Erikshjälpen. Alltså, någon som tar godsakerna innan du själv fått lägga labbarna på dem. Rundmagad kepsgubbe norpade Brian Enos "Discreet Music" och Bo Hanssons "Sagan om ringen" och "Magician's Hat." Visserligen har jag alla dessa tre skivor sedan tidigare och skulle väl inte köpte dem, men det var tråkigt att se dem köpta av en gubbe som också inhandlade Eldkvarn och en massa beige rotrock. Snobbism?

Blev inget på Erikshjälpen idag. Men på Emmaus hade de fått in nya filmer. En tjej i blonderat hår och rosa keps suckade och stönade över att de hade för många filmer. Och det var hennes uppgift att sätta upp dem. "Det här är mitt värsta," sa hon och sa "Beck-filmer" som en djup suck. De hade även en komplett samling med inplastade Wallander-filmer. Mycket bra grejer som jag var intresserad av. "Mitt liv som hund" i lyxig brittisk utgåva, Artificial Eye-utgåvan av "Sånger från andra våningen", "Turkisk konfekt" på Studio S. Men jag köpte "enbart" "The Leopard" (Luchino Viscontis storslagna berättelsen om en aristokratisk siciliansk familjs sönderfall med Alain Delon, Claudia Cardinale och Burt Lancaster). "Mälarpirater" av Allan Edwall och - här hoppade det till lite varstans i kroppen - "Mannekäng i rött". Det är Sandrews filmpärlor-utgåvan (finns väl ingen annan DVD-utgåva) och de bjussar även på lite extramaterial. Dessa DVD:er söks nu av samlare och att få den för 20 kronor är i det närmaste omöjligt. Fantastisk, fantastisk film. Snygg som attans. Troligtvis min favorit i kriminalfilmgenren. Och den var fortfarande inplastad. Underbart!

Sen gick jag på systembolaget och köpte mangoöl som jag och min store tjocke far ska dricka nästa vecka. Därefter bar det av till livsmedelsbutik för att köpa ingredienser till den kikärtscurrygryta jag ska stuva ihop ikväll. Bussen var försenad och jag och Tony J väntade på bussen. Tony jobbade inom Borås kommun och vi pratade lite om det här med att bussen är försenad nu på sommaren och om att lifta. Han påstod att liftarkulturen är i princip utdöd i Sverige. Han skyllde på Amerika: Folk ser på amerikanska filmer om massmördare som liftar och dödar bilister och vågar sålunda inte ta upp folk. Sen finns det någon sorts göra-rätt-för-sig-attityd i Sverige. Att ingen ska få en snålskjuts, utan du måste göra rätt för dig. En helt annan attityd övriga Europa. Jag tänker att det kanske har lite mer att göra med hur kollektivtrafiken, infrastrukturen och välfärdssamhället i största allmänhet fungerar. Vi hann aldrig diskutera mera för bussen kom och som vanligt var det fullt med slödder som ska till Knalleland och knäböja inför Mammon.

Imorgon blir det Mölnlycke och sedan på torsdag Vänersborg. Uddevalla var ett dunderfiasko som jag inte vill prata om.

112 Senaste redigerad av B-pappa (2015-08-12 14:27:34)

Sv: Loppistråden

Helvete, dom där Bo Hansson hade jag velat ha. Och Eno. Jag har i princip gett upp LP-letandet, börjar kännas som en mjuk-porrig feberdröm att se alla de dära slibbiga omslagen fladdra förbi. Ju djupare man gräver sig ner i den svenska folksjälen, ju mindre hittar man. Nej nu överdrev jag pga bitterhet men ibland känns det hopplöst. Å andra sidan låter det ju kul att det iaf kan finnas tex Hanssons och Enos i omlopp.

Otroligt hur mycket plats alla dessa massproducerade slibberslabber-filmer tar. Det går en europeisk konstfilm på 300 Wallander. Samma sak med dessa deckar-böcker. Kul utbud där på Emmaus! Mälarpirater var det en kompis som frågade om nyligen, han mindes inte titeln så jag drog en chansning och träffade rätt. Sett på teve under 90-talet, har jag för mig. Fantastiskt med Mannekäng i rött, applåder! Vilken perfekt matchning!

Min dag började med kaffe och gröt. Dagens färd gick mot Gävle, i lagom fint väder. Först in på Myrorna och dumpa ett par kilo serietidningar (Svarta hingsten, Fantomen, Iznougoud, gammalt skit jag fick när jag var liten). Lika tråkigt som vanligt där, samma samma jävla utbud och samma samma dvder och skivor. Anade dock regn i luften ute så passade iaf på att knipa Johan Theorins 2 st deckare (ähum!) Skumtimmen och Nattfåk i billiga pocketutgåvor. Jag har följt Theorins författarbanan sedan dagarna i Minotauren (där han bland annat skrev en novell om där han letade efter Lovecrafts grav) så jag vill gärna veta hur dessa romaner är.

Sedan gick jag vidare mot en outforskad loppis, Biståndscentret på söder. Bilderna lovade mycket men stället föll platt. Total flopp. Det var helt gigantiskt i sin storlek men bara massa krafs. Böcker i massvis men när de fyllt hela väggar med Liza Marklund blev jag trött. Fanns inte en endaste kul bok i bokgrottan på nedervåningen! Hittade iallafall en skål med olika pins, Bruce Lee och The Damned och en Metallica. Fingrade längre på sistnämnda men sket i det. Får syn på en låda vid utgången och däri ligger Tintin och Kung Ottokars spira. Äntligen lite flyt! Men tro fan om de inte ska ha 50 spänn för den. Glöm det! Loppis eller supermarket? Kikar vidare i nånsorts retrohög och hittar två 70-talsnummer av Veckorevyn till larsesq, en hel del kul innehåll, bland annat en helsidebild på Sune Mangs typ "skicka in dina roliga historier så väljer Sune ut den bästa!". Ja vilken skrattfest.

Sen var tanken att jag skulle pinna ut till Erikshjälpen men väl ute på gatan får jag syn på en filmaffär jag inte såg på vägen dit. Filmkedjan. Går in och kollar, tänker mest att jag ska köpa nåt å dricka men får ryckningar i munnen när jag får syn på hur jäkla mycket film de har! Hyrfilm? Ja och nej. Dels har de en köpfilmsavdelning och dels en avdelning med utsorterade exrentals. Berg och åter berg i kartonger med dvds och blurays. Väggarna fyllda med allt man kan tänka sig från det som getts ut på den svenska marknaden. Från Fellini (otroligt tråkig regissör) till typ allt som Folkets Bio har gett ut till mängder och åter mängder av "kvalitetsfilm" från Triangelfilm. Alla nya dokumentärer man kan tänka sig! Äldre och nya. Boxar, action, skräck. 19 kr st för exrentals, dvs billigare än på loppis. Inge importfilm men man kan ju inte få allt. Mängder med filmer från Studio S Entertainment och Njutafilms. Tog ett tag att gå igenom allt, men det var det väl värt.

Köpte detta: I saw the devil, Cabin fever 2 (Ti West, regissören till sevärda The house of the devil, en både lyckad och misslyckad film), inplastad Herzog-box med Heart of glass, Stroszek, Dvärgar har också varit små och Kaspar Hauser (har såklart redan dessa filmer men inte på svensk utgåva. Får se om jag behåller den. Kan dock inte slita ögonen från att baksidetexten beskriver Heart of glass som "en charmig komedi".... HAHAHA! Detta måste vara det mest missvisande jag nånsin läst. Har jag verkligen läst rätt?), 13 Assassins (ska bli kul å se vad Miike hittat på den här gången. Minns ni hur het han var där runt 2001-2005? Och ja, gör man sju (7) roliga filmer på ett år (2001) är man värd att bevakas under resten av sin karriär och vad jag har hört är filmerna från 10-talet sensationella. Max förväntan på denna och hans remake på Hara-Kiri lär ju vara 5 / 5. Hallå ni som gillar tunga, snygga draman, kolla in originalet, sjukt bra rulle!), Day of the animals (kul film, plockade på mig en dublett) och en inplastad svensk The wicker man (WHOAH!), här i Universals utgåva. Nej, det är inte remaken med Nicholas Cage! Filmkedjan var en riktigt trevlig upplevelse, väl värd ett besök om du är i krokarna. Antar dock att med tanke på samhällsklimatet så kommer denna butik finnas kvar i max, absolut max, 3 år till. Vill vi verkligen ha ett samhälle utan filmer på skiva? Utan special featuren "interaktiva dvd-menyer" och "valbar kapitelindelning"? Ett samhälle där streamingsidorna definerar vad som är "brett" och "smalt", där Simpsons är den enda komedin och GoT är allt en människa ska prata om och se framemot? Folkhemmet bor i videobutiken, så är det bara. Minns när den galna videoaffären i Gävle konkade runt 2005 och jag lyckades lägga labb på den indragna Ilsa-boxen (löst citat: "Scanbox har beslutat sig för att omedelbart dra tillbaka Ilsa-boxen från deras sortiment. deras VD anser att bolaget inte kan anses som seriöst med dylika dvdsläpp i Sverige.") och man undrade vart man skulle få sin disc-hunger dämpad. Ja det är väl loppisarna man får vända sig till, förutsatt att ens ögon orkar blöda igenom Beck och allt annat ovärdigt. Men kom ihåg detta, ni "streaming-freaks", när storbolagen har helt och hållet dragit åt strypsnaran kring Internets hals, då är det bara att vinka adjöss till piratbukten och karagarga och allt vad de heter. Den som har hängt med utvecklingen i kontrolldeviserna på tex youtube under de senaste 6-7-8 åren vet att snart är det kört, all information och data som de samlar in från alla sociala medier och diverse stora sidor kommer slå tillbaka mot användarna och det med en enorm kraft. Kommer bli rena rama Sovjet, polsk riksdag! Bara rumsrena idiot-teve-serier och inte en Jess Franco eller John Waters eller Maya Deren så långt ögat når! Netflix är början på slutet, intellektuellt och utbudsmässigt. När den tiden är kommen är det vi "Disclords" som kommer svinga våra tvåhandssvärd mot etablissemanget och sprida den ljuvliga dyngan för vinden, bomba deras borgar med våra pestsmittade Mazurka på Sängkanten-filmer och dela ut dvd-r:er (som vi hamstrat sedan mitten på 00-talet) på The last house on dead end street och Fight for your life till folket! VHS-spelarnas bandningstempo kommer glöda som en vägvisande fackla i detta ogenomträngliga dunkel, kopiera eller förgås i detta mörka hål.

Tack för ordet, ha en bra vecka!

Så nej, det blev inget Erikshjälpen, spar det till nästa gång.

113 Senaste redigerad av B-pappa (2015-08-13 15:23:47)

Sv: Loppistråden

Jamen tjosan hejsan, nyss hemkommen från helskoj loppistur. Började med att kila in på lill-loppisen mittemot pingst. Fick syn på en skivback som inte stått där förut. Så fort jag fick syn på Born in the USA visste jag att här fanns nåt för mig. Jodå, fiskade snabbt fram 2 st Ebba Grön (Kärlek & Uppror och den där sista skivan, samma titel som bandnamn), Imperiet 2a augusti 1985, 2 st SAXON (Crusader och Power & The glory), soundtracket till Wes Cravens skräckfilm Shocker och Iron Maiden - Maiden Japan. Inte helt fel, blir mycket rock och ös i soffan i framtiden. Sen hade pingst öppnat, kutade in där. VHS-lådan var sig lik, urtrist. Bokhyllorna, zzzzz. Får iallafall syn på 2 st Husmodern (från 1955 och 1960), dessa ska givetvis till larsesq, där dom hör hemma. Sen var det inget mer att se där. Drog in en snabbis på en tillfällig torgloppis och högg tag i Atlantics 3-discutgåva på Terminator 2 (pappbox i silverfärg). Röda korset var stängt, förbaskat.

Inne på Ånyo gapade nu VHS-hyllorna tomma. Han som jobbar där står och ställer upp nya filmer. Jag frågar vad som hänt och han berättar att nån var in och köpte runt 250 VHSer, allt de hade! Ojoj. Tja, jag tror ungefär jag vet vad det var, så jag missade väl inget särskilt. Ställer mig och smyger vid lagerrummet och får syn på Psycho 2. Får syn på en hel låda med Commodore-spel, dessa hugger jag framöver. Tillslut blir jag bjuden på Psycho 2 (Gul Esselte, fetbox) och Mera blod i baljan, Boys! (Bloodbath at the house of death, Golden Video). Sjyst!

Så känner mig helt nöjd, bra bra. Kanske tar en till sväng in nästa vecka för att se hur videohyllan har artat sig. Tjo!

114 Senaste redigerad av B-pappa (2015-08-24 15:12:36)

Sv: Loppistråden

Drog en snabbis in på Ånyo och eyeballade "nya" VHS-hyllan. Inget nytt direkt, men nu stod där Vampires av John Carpenter. Den har jag inte sett, så köpte den givetvis (fullt medveten om att Carpenter tappade fotfästet runt 1995, även om MoH: Cigarette Burns var helt okej, tycker jag). Röda Korset fortfarande stängt, men kanske nyper det i veckan. Dumpade ett par kilo skräp-böcker o tidningar. Tog en stilla promenad runt i staden. Har iaf byggt en VHS-hörna nu i min alkov och avverkar i snitt 3 filmer per kväll. Härliga tider! Finns inget som slår sommarkvällar, 2.8or och tvivelaktig film. Polisskolan-kopian Recruits var riktigt bra. Även en Bud Spencer-film överraskade med sina härliga färger, rappa tempo och sköna foto.

Tyvärr var svenska filmen utgiven av Zenith redan tagen, larsesq. :-(

Sv: Loppistråden

Aj, aj. Så kan det gå. Finns många fantaster av svensk film har jag märkt. De har inte betänkligheter att betala stora summor pengar för de usla versioner som Zenith ändå pytsade ut. Nästan så långt ifrån Criterion Collection det går att komma.

Var i Jönköping för en vecka. Blev bara att jag köpte två Kurosawa-filmer på VHS. "Männen som trampade på tigerns svans" och "Rödskägg." Sen åt jag en punchrulle i en röd fåtölj.

Idag tog jag och föräldrarna och besökte tre olika loppisar.
Först ut Norrbyggden i Orrefors. Himmel, min je, vad mycket prylar de hade. Fyra-fem våningar med grejer. Ute satt de råbarkade typerna som hade loppisen och delade anekdoter om nära-döden-upplevelser. Längst nere hade de filmerna, tidningarna, böckerna, skivor och kassetterna. Där häckade jag. Köpte på mig två kassetter: Vilhelm Moberg berättar i Utvandrarnas Hus och någon där det bara står "Bigge Bolmé I". Norpade tre singlar: Ponnytwist (som jag nog redan har. Musik och information om Ponnyklubben). Melvins/Mad and his Comics (två Emmaboda-band från 1960-talet. Mad and his Comics ser ut som vilsna lamm på omslaget och sjunger en Wilson Pickett-låt). New Creation "I surrender all/I Recommand" (Svensk New Creation, inte jättetunga jesusrockarna från Kanada. Men svenska New Creation ska ju vara frän 70-talsrock, säger folk som vet). Smällde till på lite Husmodern och andra tidningar. En hade "Mannekäng i rött" som följetong. Filmerna? Jo, DVD-filmerna var som att se den amerikanska hegemonin rakt i vitögat. Bara skräp och VHS-filmerna var ungefär jämt fördelat mellan barn-film och porr. Det första jag ser när jag tar ut en VHS-film är hur titeln "Motorvägshororna" skriker mot mig och en bild på en ung tös med öppen mun som håller i någon manslem. Jag blev förbluffade. De hade begagnade porrtidningar. De kostade 10 kr/st, de tidningar utan synbart pornografiskt material kostade 5 kr/st. Folk som köper begagnade porrtidningar vet jag inte om jag vill träffa. Det är något som jag ibland förbryllas av och kan spendera mycket tankekraft på: Vilka vill köpa dessa tidningar?

Sen gick jag runt och lallade bland alla andra prylar. Morsan köpte en mandelkvarn. Damen i kassan var tvungen att tvätta händerna för hon hade varit ute och matat hästarna. På bakgården stod en halv lastbil och de sålde dieselpumpar från någon nedlagd bensinmack.

Sen åkte vi raka vägen genom storböndernas land och till Ria i Nybro. Härlig loppis. De sålde ut kläder och skor för 5 kr/st. Köpte ett par braller. Böckerna och tidningar kostade 1 kr/st. Slog till på Agnes von Krusenstjernas "Den blå rullgardinen/Kvinnogatan", "Liv och under i naturen" (där en amerikansk tjomme försöker bevisa att den molekylära biologin bevisar att Gud finns) samt Göran Palms "Vad kan man göra?". Fingrade på någon LP med en svensk kristen barnopera, men det blev inte av. Jag köpte två VHS-filmer istället: "12 fördömda män" (med en massa kända mansansikten) och "Silent Assassins" (med Linda Blair som slåss mot terrorister som hotar mänskligheten med någon ny superbakterie).

Vi åkte och fikade på Tyrolerstugan, men de hade inga kakor, bara någon äcklig mäktig tårta och kaffet var äckligt och för starkt (sa kaffedrickarna) och de spelade dansbandsmusik på tyska och allt var eländigt. Bredvid Tyrolerstugan ligger 25:an och där tittade vi in. De hade en rullbandsspelare som jag var sugen på, men som jag inte orkade fixa med. Det blev tre kassetter (en med någon Xuxa, en med Charles Mingus och en där Palme och Fälldin debatterar). Två böcker inhandlades. "Arbetets flytande gränser" av etnologen Billy Ehn och "Kvinnoliv Förortsliv" om livet som "betongmorsa" i 70-talets Norsborg. Givetvis köpte jag VHS-filmer. Blev rätt säkra och kända kort: "Radio Days" och "Scanners" (på tu tal om David Cronenberg. Var läääänge sedan jag såg "Scanners" och det är nog dags igen verkar det som), samt någon gul Esselte-kassett där det stod "När Djuret Dör". Fanns inget omslag. Sedan åkte vi hemåt. Stannade till på Coop där jag postade fansin och ärtsoppa inhandlades allt medan slöfockar med deras barn hängde utanför och berättade saker de tyckte var kul.

116 Senaste redigerad av B-pappa (2015-09-01 13:47:06)

Sv: Loppistråden

Ja, på gott och ont finns dessa fantaster av svensk film. :-) Rödskägg är ett fantastiskt drama, tyckler jag. Jag får erkänna att av de "stora" regissörerna så är det nog Kurosawa mitt hjärta dunkar hårdast för. God damn larsesq, du hittade alltså en porr-loppis. Det är inte varje dag. Gissar på att det går ungefär 50 vanliga loppisar på en porr-loppis. Vet att Kvarnens loppis i Uppsala var ena hejare på att lagra porr på olika format, digitala såväl som analoga. Mest ökänt i min värld är väl "Antikvariatet" som fanns i Sandviken under en tja, 20 år eller sådär. När vi ville ha ganska specifik porr till en filminspelning så var det inga problem alls, tvärtom, vi fick mycket professionell vägledning och fick utforska arkivet "bakom kassan". När vi bedömde tidningarnas filmiska kvaliteter så stod han där, hökaren, och demon-skrattade på ett synnerligen rått och människofientligt sätt. Vilka tider. Känns inte alls stötande för min del, det vill säga för min "filmvetar-prestige", att inte sedan tidigare känna till titlar som just "Motorvägshororna". Inte för att jag förnekar det där universumets existens, men jag kan iallafall känna att jag studerar ett relativt avgränsat område, ändå.

Finns en loppis här i kroken som också heter "25an"! Låter som en bra loppisrunda här ovan. Nu ska jag berätta om när jag & saftgay slog påsarna ihop och gick på plundringståg. Eller ja, ska väl snarare redogöra för vad jag hittade. Men vi var på flera loppisar, både hemma hos folk och i mer företagsmässiga format. Lantligt, billigt, trevligt. Känns alltid extra bra när vi "meckar" ihop och ännu bättre blir det när larsesq bjuder in till en trio. Jag ska försöka redogöra för allt jag hittat, så håll i hatten, Videodrome-bröder & systrar.

VHS

RUNNING WILD (Vildhästarna), Golden Video (Marknadsföres av ALBE Radio Prod. AB, Box 47, 570 90 Påskallavik, tel: 049191310). Vad är detta för underbar dynga. Ord som "blodig", "bisarr", "grymma", "död", "panik" och "hänsynslös" förekommer på baksidan. Säkert är iallafall att en tidigare ägare hetat "NISSE", då detta står skrivet med svart tusch över fodralets framsida.

MÖRKA VATTEN (Voyage), Scanbox. Ingen VHS-runda är komplett utan Rutger "kom och klappa mig på huvudet" Hauer. Om jag hade jobbat som VHS-omslagsförfattare på 80 och 90-talet hade denna text varit ett drömgig, den som gjort min karriär: "Slappna av. Det är bara en resa till helvetet." När thriller-genren ansågs vara mer finkultur än opera (1990?) var recensenter inte blyga för att skriva: "Isande... nervkittlande. Inget för folk med svaga nerver." Mäktigt. Får gåshud här framför datorn nu, trots den oväntade sommarvärmen.

CAT´S EYE, Universal. Många namn här: Dino de Laurentiis som producent, baserad på Stepen King-verk, med James Woods och Drew Barrymore. Jodå, jag kände till denna sen tidigare men tog nu chansen att haffa den. Lär väl kunna vara lite skoj? Och oj, foto av Jack Cardiff (regisserade den nu av mig och T F så ofantligt hypade The mutations / The freakmaker!).

IDENTITET OKÄND, Warner, vit fetbox, ex-rental. Aha, detta är original-"Bourne"-filmen!

THE RELIC, Egmont film. Försökte se denna när den kom (1996, cirka) men blev för skraj. Nu gör jag ett nytt försök. Lär väl vara en ganska trist och fånig film, men utan någon engagerande energi, kan jag gissa. Åren 1996-1998 eller därikring var ju ganska trökiga vill jag minnas, mest bara en massa Bruckheimer-filmer på video och bio (typ Coyote Ugly och Armageddon och sånt. Independence day? Twister? Samma skit).

EN OFFICERS ÄRA (The highest honor), Hemvideo, vit märklig fet-fetbox i halvmjuk plast. Baksidetexten på denna är så flanig att det är bäst att inte återge den. Men de lyckas iallafall yra både om "Mad Max" och "Karlskrona 1984". Känns närmast uråldrig, utgåvan. En australiensisk krigsfilm är det, sanna mina ord.

PENGAJAKTEN, Westcon Home Video. Pappfodral. Vad är detta... Bakisidans slutmening känns betryggande: "Vad mer önskar man sig i en helmysig och dessutom heltokig komedi." Samtidigt kan detta bli för mycket av det goda och jag vet inte om jag är redo för det. Har jag här idag upptäckt en ny filmgenre?

FLATFOOT + FULL MOON HIGH, N.M. International, svart fetbox av mjuk och fin plast. Ja, jag har ju redan Flatfoot men nu hittade jag denna double feature. Plasten är sådär härligt mjuk, så som fodralen kunde vara från videoklubbar under tidigt 80-tal (hej fetbox Shogun Assassin!). Riktigt läcker, omslag på bägge sidor, så att säga!

LONG JOHN SILVER, Rosenbergs Filmbyrå AB / Scandinavian Brokers AB. Äventyrsfilm! Kul kul! Verkar ganska gammal utgåva.

FRI SOM FÅGELN, Svenska Walthers Försäljnings AB, vit fetbox. Hehe barn / familjefilm om en knatte som måste lära sig överleva i vildmarken med en "trapper"! "Berättad med kärlek, tårar och spänning. Upplev den!" Verkar episkt bra.

JACK MURPHYS LAG / BREAKOUT, Transfer, gul fetbox. Hur coolt är det inte att dels få The Cannon Groups logga på ryggen på fodralet OCH att detta är en dubbelfilm med Charles Bronson, dvs med framsideaffischbilder på både fram - och baksida!?!?! Så. Jävla. Snygg. Gult fodral. Ni ska buga för mig!!

TERRORMÅL USA (Under siege), VCM, vit fetbox. Ja ni hör ju på titeln. Kan inte vara dålig. "Terroristerna slår till igen och åter igen!" Snygg box, tecknad framsida med exploderande flygplan, k-pistar, vita huset, raketgevär och ett urspårande tåg = helt rätt.

PRESIDIO BROTTSPLATSEN (The Presidio - Scene of the crime), Esselte video, gul fetbox. hmm Sean Connery. Ja vafan klart jag vill se den här. Dock chockerande att detta anges vara en actionfilm och inte en thriller!? Vet inget om filmens innehåll men måste vara ett feltryck.

ROSENS BRODERSKAP (Brotherhood of the rose), Transfer, röd fetbox. Ordningen är återställd, detta är en thriller. Med Robert Mitchum.

Sådärja, det var VHSerna det. Jag har precis mailat Flumskolan och frågat om inte jag kan vara med där eftersom jag är så duktig på att skriva roliga texter kring vad jag hittar för video-filmer på loppis. Håll tummarna åt mig! smile

DVD

ATTACK MOT POLISSTATION 13. Alltid bra att ha ett extra exemplar i backfickan som utbildnings-video. Kommer att komma till användning när fotsoldaterna (folket) behöver utbildas i att kunna slåss mot polismakten i urbana miljöer, belägringssituationer osv.

CREATURE. Nån Hajen-kopia av Hajen-författaren Peter Benchley.

SOLENS RIKE. Inplastad 2-disc. Spielberg. Har ej sett.

Vi spanade in ett sånt dära "stationsloppis", dvs en jättefin gammal tågstation som de fyllt med böcker om gjort till antikvariat! Toppen. Hittade lite blandade Sam J Lundwall-grejjer, men köpte inget av det. Hittar dock Conan krigaren, 8onde boken, i Äventyrsspels (Drakar & Demoner m m) Conan-serie. Helskoj. Tror mig ha kollat det mesta men slänger ett getöga på ett bar böcker vid entrén in till bokrummet. Det är.... ..... ..... ..... ..... . ... . . . .. . . Äldreomsorgen i Övre Kågedalen, 1aupplagan, 2a tryckningen, Norstedts förlag. Ja vad ska man säga. Hehe. Ett jävla fynd. Tycker inte boken i sig är så kul, men som historiskt dokument är den bra. Vissa kapitel är ju dock extra fyndiga. Fint skick är det på den också.

Ja, nu har man länsat och plundrat. Shit vad mycket det finns. Och det kommer in nya grejjer på samma loppisar. Blir mer rövartåg under de kommande dagarna, lita på det. Snart får jag väl ta och starta ett film-fanzine, kanske. Eller har ni tänkt på att en "blogg" också kan vara ett "fanzine"?

117 Senaste redigerad av larsesq (2015-08-30 14:07:16)

Sv: Loppistråden

På den öppna (stängda?) loppismarknaden blir vi entusiaster av svenska film bittra rivaler och konkurrenter, annars är vi nog överlag rätt såta vänner. Å andra sidan har jag ju inte några problem att skaka fram filmerna Zenith gav ut. Har ju kontakter, jag. Porrloppisar är ovanliga. Jag har varit i en förut, på Gotland. En rätt fin loppis överlag. Köpte mycket fint där, men de är ju fullständigt okritiska och gallringar inte alls. Vilket vanligt brukar vara kriteriet för att vara en otroligt bra loppis. Högar och åter högar med prylar. Första gången jag dock märkte av det såldes begagnad porr var när jag var i en malmöitisk skiv- och bokbutik som i princip enbart sålde begagnade skivor och böcker. Den insikten - att det fanns människor som verkligen ville ha andra gamla porrtidningar - har jag nog fortfarande inte hämtat mig från. Det kändes udda och på något vis än mer fel än att köpa sina porrtidningar från macken eller nån annan dåtida porrnasare.

Låter som finfina filmer och Teratologen-boken är nog ett rejält fynd. Såg att någon pajsare sålde den för runt 800 kronor på någon antikvariat-sida. Har för övrigt sålt "Killer's moon" som jag köpte i Lenhovda (mer om den loppisen snart) och fick nästan 250 kronor för den. Viktig fakta för kalenderbitare och Antikrundan-fantaster. VHS-filmerna i Lenhovda kostar en krona styck.

Cat's Eye såg jag när jag var liten och såg om för ett tag sedan. Den gick på TV (efter "Svenska hjärtan" vill jag minnas) och jag blev livrädd efter första historien om mannen som ska sluta röka. Så jag missade ju, då, den bästa historien med Drew Barrymore och det lilla trollet. Snyggt troll också.

Var i Vetlanda med Hunden och hanses vän Å. Det var trevligt. Vi besökte Erikshjälpen och någon loppis kallad TVC som var belägen i ett dystert och bortglömt industriområde, nära Lidl. På Erikshjälpen inhandlades främst böcker om gamla goda tider, om pilsnerfilm och Frukostklubben. Alltså, detta är vad jag inhandlade. Vad andra köper tänker inte jag sladdra om. På TVC slog jag till på lite vykort och en film. Sen var jag även på loppisen i Lenhovda idag med min mor. Där inhandlades fem kassettband (ett ska innehålla inspelning från ett diamantbröllopfirande och ett från något annat släktfirande. Det lät mest som det var några personer som satt och mässade och försökte hålla sig för skratt. Två kassetter innehöll gamla bandningar av "Melodikrysset" och en verkar vara tom) och sex filmer. Nu blir det filmresumé i nygammal ordning (allt är på VHS om inte annat anges):

NIKITA (Luc Bessons film. Articifical Eye-utgåvan, så det är nog bra kvalité så länge inte någon sett sönder den. Jag har faktiskt nog aldrig sett denna film, utan käkade popcorn och fick den lilla hjärna jag hade kvar utav John Badhams amerikanska version som kom senare. Tack och lov försöker jag undvika amerikansk samtida film nuförtiden).

SLUTSPEL (Kan jag ha sett den här? Minns omslaget som om det vore igår, med Anders Lundin, Lennart Jähkel och glassgubben Clovve. 'Slutspel är en komedi från skaparen av kultserien Arne Anka' och med "en ensemble av svenska toppskådespelare." 1997, ett år i svensk filmhistoria vi nog alla vill glömma. Men inte jag tydligen.)

DJAKARTA ("En tät och spännande thrilleraction" som ska utspela sig i Djakartas "skummaste och mest dödsbringande kvarter." Oj, oj, oj.)

THE WICKER MAN (Jo, alltså inte nyinspelningen med Nicholas Cage som jag orkade se i en kvart. Utan den svettigt bra originalfilmen. På DVD från Anchor Bay).

GYCKLARENS NATT (Denna minns jag från Skivor och Band-katalogen. Omslaget med den lättklädda kvinnan, kniven och den leende clownen gjorde mig oerhört rädd. Vågade aldrig se den. Hade nog precis sett "Det" som gick som TV-serie samma dag som "Nöjesmassakern" gick, vill jag minnas. Clowner skrämde vettet ur mig. Vågar fortfarande inte se om "Det" även jag det nog mest handlar om att jag befarar att den är riktigt usel. Det här handlar nog lite om det jag lite tidigare, i filmtråden, försökte, med tungan käckt i mun, kalla för "avtrubbning" Jag vet att det inte handlar om avtrubbning på det sättet som folk som försöker leta svar på hemska mord och dåd i förövarens kulturella konsumtion. Jag vet ju att det snarare handlar om att jag förstår filmens logik bättre. Att jag vet hur en (skräck)film är uppbyggd och sålunda inte längre får samma hemska känslor som jag fick när jag var yngre. Ja, allt det här sades ju på ett bättre och mer smartare sett av B-Pappa och Tommy. I "Gycklarens natt" ska även Divine ha en liten roll. Och Karen Black är också med. Så helt usel kan den väl ändå inte vara?)

FARSA PÅ LÅTSAS (ingen info alls, utan att SF tryckt sin logga på kassetten. Det får mig att hoppas att filmen är svensk och därmed mer intressant utifrån mitt etnocentriska perspektiv, men när jag söker på titeln på Filmtipset dyker bara någon vedervärdig film med Gerard Depardieu upp. Hoppas det inte är den).

BYE BYE BLUE BIRD ("En nordisk 'Thelma & Louise' enligt omslaget. Isländskt och säkert bättre än den superdåliga "När djuret dör" som jag skrev om häromsistens. Den handlade mest om någon ung nihilistisk gothkille som inte verkade gilla renar. Den här handlar om unga tjejer åker runt i Island tillsammans med någon fiskarkille. En roadmovie alltså. Jag förväntar mig knasiga karaktärer och spännande livsinsikter).

Lenhovda hade också en fler Luc Besson-filmer, "Det stora blå" och "Leon." Men det orkade jag inte köpa och se om. Det stora blå vill jag minnas som rätt såsig och Leon tyckte jag var ganska bra när jag såg den när den precis kommit ut på VHS. Jag tycker jag kan leva i den villfarelsen ett tag till. Det var lång kö. Två tyska tanter köpte på sig massvis med grejer och gubben bakom kassan undrade "You come all the way from Germany just to go to Swedish loppis?" De bara flinade.

Ett filmfansin låter finfint förresten, B-Pappa. Har länge tänkt att styra upp något, men det är en av dessa grejer som aldrig riktigt blir av.

118 Senaste redigerad av B-pappa (2015-09-04 19:44:00)

Sv: Loppistråden

Härlig läsning här ovan. Mmm, vilken levande och frodig loppiskultur vi har här i Sverige! Underbart med Wicker Man från AB. Om jag fattat allt rätt så är den utgåvan mer "limiterad" än "limited edition" från AB, dvs den otroligt fina trälådan med "inbränd" wiccagubbe på framsidan + titel. Så nu har alltså Mördarmåne gått till någon av VHS-fanatikerna. Finns ju minst en person i Sverige med komplett Red Baron-hylla, vad jag vet (har sett bild). Kul att Divine dyker upp i Gycklarens natt. Jag vågar gissa på att inom ett år kommer jag stöta på den filmen ute på nån loppis. Senaste jag såg med Karen Black var Children of the corn IV.

Jag såg ju DET ganska nyligen och tyckte väl att den var ok men inte mer. Inte någon Stand by me, om man ska jämföra så då... Stand by me får jag säga vara en av mina favoritfilmer och är perfekt att visa för "blu-ray-skeptiker". Fanns ju en del som var fint i DET, tillexempel den Kingska småstaden (likt Salems lot och just Stand by me) men såklart flera saker som kändes lite sega och malplacerade.

På senaste tiden har jag hittat så mycket bra skit att jag knappt brytt mig om att kolla på "mysterieband", både film - och musikkassetter. Jag & saftgay rodde iland ännu en räd runtom. Mycket lyckat blev det, firade halvlek med varsin skaplig veganburgare och lite dricka. För min del blev det total VHS-bonanza. Börjar med VHSerna så ska jag berätta om dvderna sen.

VHS

EFTER RUBICON, VCM, svart fetbox. "en isande thriller" osv. Jo, det står så. "Efterföljaren till Orions bälte." Jaha, säger mig ingenting. Tänkte att detta kanske kan vara nåt intressant, då den låg i en hög med andra roliga filmer (vilka jag också plockade på mig). 2 kr, vafan, klart man lär spana in denna. Norsk thriller, hade svensk biopremiär hösten 1987.

BAD INFLUENCE + KALEJDOSKOP, N.M. International, double feature. Vad är detta. "Thriller", står det. Men den andra filmen är ett drama! Vette fan, men 1 kr per film gör saken biff.

END OF THE LINE, Sonet film / Sandrews Video, vit fetbox. Hmm är nåsorts gubb-äventyrsfilm. "I kampen för sina rättigheter snubblade de över det stora äventyret."

BLUEBERRY, Scanbox, genomskinlig fetbox. Jolå högg denna för jag vill se den, helt enkelt. Hyfsat ny western som var hajpad innan den kom. Lär väl vara skapligt medioker? Jag har en svaghet för Vilda Västern och blev under denna runda lite putt för att jag hittade High Noon - men franskdubbad! Jag tror att High Noon är den sista westernklassikern som jag inte sett. Ni som vill se en fördjävla bra gammal western, ett riktigt bra drama, då rekkar jag helhjärtat My darling clementine (Laglöst land, 1946) av John Ford, med Henry Fonda. Vilken film! Och om man gillar typ kammerspel a la Linje lusta och Vem är rädd för Virginia Woolf tycker jag att man bums ska se The gunfighter (Hämndens timme, 1950) med Gregory Peck. Riktiga pärlor är det, jag lovar!

PESTENS TID, Warner Brothers, dubbelkassett (!!!). Ja på tal om Stephen King ja! Antar att forumets King-filmatiseringsexpert, Lappia, tråcklat sig genom denna 6 timmar långa tv-film. Whoa! Ska bli kul att se, men jösses vad jag längtar efter att se om Salem´s lot av Tobe Hooper, det är en kuslig och härlig miniserie det. Nu vill jag gärna se Cujo dyka upp i filmbacken framöver, spelar ingen roll om det är på dvd eller vhs.

SOMMARNATTENS LEENDE, Filminstitutet video, genomskinlig fetbox. Vem kan stå emot lite Bergman i fetbox i mycket bra skick? Har sett denna när Svt körde Bergman-rejset typ 2009 eller när det var och gillade den. Känns bra att ha massa osedd Bergman att se framemot, typ Vargtimmen, Fanny & Alexander och sånt. Kuriosa: Jag fick som en av få utvalda inspektera Bergmans VHS-samling i hans hem på Fårö, några år innan teve-programmet. Det var en väldigt rolig och speciell upplevelse. Jag var en av de första "utomstående" att vandra runt i hans hem efter hans död, fortfarande då hans hem var avstängt för allmänheten. Kikade även runt i hans bok-bibliotek. Bergman var sannerligen ingen främling inför actionfilm eller thrillers, kan jag intyga. Att klämma Robocop en fredagskväll med lite Pripps var inget konstigt därute.

I SKRÄCKENS SKUGGA, Sandrews, genomskinlig fetbox. Ursäkta mej, men varför rinner allt det jag vill ha rakt ner i famnen på mig? Säger inte att detta är en kanonrulle (det återstår att se nu när jag får chans å se om den) men vi som haft FOLKETS RÖST viskandes i våra öron hela våra liv vet att detta fortfarande är en hett eftertraktad rulle, både som dvd och som vhs eller ja, blu-ray. Efterfrågan tycks aldrig mättas. En sån där film som man stirrade ihjäl sig på omslaget på när man var knatte och slanade i "VHS-träijlärn" i hembyn. När man ville ha sig en riktig skrämselkick kollade man baksidan, på tanten med blodig mun. Hu! För mig finns hela min video-sugna barndom på, i och omkring denna film, detta fodral. Långt innan jag visste vem John Carpenter var.

THE PHILADELPHIA EXPERIMENT, Atlantic. Jamen den här har man ju sprungit förbi otaliga gånger. Producerad av John Carpenter. Hoppas på ett underhållande stycke 80-talsraffel.

FROM HELL TO VICTORY, N.M. International. Krigsfilm. Hakkors på framsidan, check. Inget mer att säga om denna. Hoppas på en film med spioneri och spänning istället för explosioner, typ som Allå allå emliga armén + Eye of the needle.

MIDSOMMAR, SFI. Waaaaooooh, jag hittade denna också! Som jag uttryckligen vill se. Perfekt! Dansksvensk midsommarskräckis med Per Oscarsson och Tuva Novotny.

WANTED DEAD OR ALIVE + BLACKOUT, N.M. International, vit fetbox. Haha, kommer du ihåg, larsesq, när du hittade Blackout på BBC! Och nu hittade jag denna dubbelbox! Ja, jag har ju läst din recension av Blackout och ja, jag har ju redan WANTED DEAD OR ALIVE, men som sagt, ingen loppisrunda utan Rutger Hauer. Och det är ju förjävla läckert med omslag på bägge sidor!  It´s a keeper!

DEN 13:E KRIGAREN, bla bla bla, fetbox ex-rental trasigt fodral. När jag köpte mitt första nummer av Total Film, alltså den svenska, recenserades denna. Jag blev inge sugen på att se den, men det är ju en sån där film som skvalpat runt i hjärmslammets djupvatten och nu är det dags att sanera detta område. Tömma huvudet lite. Antonio Banderas. Är det någon som minns denna film idag? Ok nu går jag över till dvderna men jag börjar bli riktigt filmsugen så ska fatta mig kort.

DVD

GHOST WORLD, Scanbox. Inte varje dag man ser denna i hyllan! Ja, det stämmer, detta är en "rare disc"! Har inte sett hela så ska se den nu. Minns den dock som en bra film!?

...nu trumvirvel. Dags att presentera veckans "kultkap".

LA SECTA DEL KUNG-FU, ???. Fattar inte ett smack av omslaget eller baksidan, men tydligt är att detta är något utöver det vanliga. Insertens kvalitet är iallafall undermålig men filmen påstås vara "Remastering digital". Designen är en mix av galenskap och psykedeliska färger. Jadå, detta ÄR en "klassiker" med en Bruce Lee-kopia i huvudrollen! I bästa fall har jag hittat något riktigt bizarrt och i sämsta fall är det ja, något helt annat. Tänker inte söka fram info om denna utan bara kasta in den i gapet på min spelare, utan hänsyn till egen nuvarande hälsa och mentala harmoni.

Sv: Loppistråden

Drog en till loppistur och där var det ståhej. Fullt med folk och flera bord utomhus, ett par proppade uthus. Fanns en hel del att ögna igenom. Hur mycket Lee Hazlewood som helst, på vinyl. Elvis-singlar. Fanns en bra låda med såna VHSer jag nu letar efter, men jag hade de flesta och någon hade ju klippt sönder alla omslag. Mäktigt att se en double feature på The octagon och A force of one. Enda jag tillslut köpte var en japansk promo 7a på Beatles All you need is love, släppt 1977. Godkänt. Saftgay var såklart där innan mig och hittade bland annat en Eddie Meduza-kassett.

120 Senaste redigerad av larsesq (2015-09-05 17:46:25)

Sv: Loppistråden

Lee Hazelwood-LP:s kan rendera en hel del pengar om någon nu skulle vilja vara intresserad av det. Pestens tid såg jag när jag var liten. Väldigt mycket Stephen King-filmatiseringar som manglades när jag var ung och pojkvaskad i ansikte. The Mangler och Langoljärerna och Gräsklippsmannen och så vidare in absurdum. Skulle vilja se om Stand by Me, Christine och kanske den där Silverbullet eller vad den heter. Om varulven. Pestens tid, boken, plöjde jag under en tråkig helg i Malmö för åtta år sedan. Jag sov på en tältsäng i ett stort rum och arbetade på första Manlig kärlek-kassetten och musiken skulle vara harsh. Det var ganska torftiga tider och Pestens tid var väldigt kristen och lättläst. Inledningen på filmen, med "Don't Fear the Reaper", vill jag minnas som väldigt vacker och ödslig och läskig.

Tog en tur ut mot den småländska skogen. Ur-Emmaus. Hittade bara en bok om storfamiljer och kristen gemenskap. På omslaget protesteras det emot julen som skall vara "affärsmännens högtid." Såg dock en örn när vi åkte dit. Den bara flög rakt ut i vägen. Från en skog till en annan. Mäktigt.

Nu lyfter jag på hatten och tar Internetsemester i en vecka. Lever i den verkliga verkligheten och får smutsen gnuggad i ögonen. Tar och tittar in på de Visbybaserade loppisar i veckan som kommer och kanske går jag på något i Stockholm, men det tvivlar jag lite på.  Avlägger väl rapport när jag har möjlighet och min Internetsemester tagit slut.

EDIT: Och senare under dagen såg vi en trana ute på gården. Bättre fågelskådardag än loppisdag alltså.

121 Senaste redigerad av B-pappa (2015-09-11 09:27:16)

Sv: Loppistråden

Prylar prylar prylar... Tagit mig igenom halva Pestens tid och gillar den, inga större fel hittils för min del.

Drog en rackare till Myrorna i Gävle och sedan Erikshjälpen. Myrorna, lika värdelöst som vanligt. Erikshjälpen var lite mer "ös". Inledde med att ta Born in the USA på musik-kassett för en femma och denna hoppas jag ska kunna användas i en bil innan årets slut. Sen hade dom Kanonerna i öknen på dvd för en tia, hyfsat nysläppt krigsfilm från -71, Studio S. Avrundade med boken Den stulna njuren, uppföljaren på Råttan i pizzan. Har ju faktiskt inte läst denna än. Ojoj.

En fin dag med varmt väder och spännande att vara ute på vift, känna lite havslukt.

I övrigt har jag läst nya Paddsatan OCH nya Hunden OCH nya Munchkinland = MIND BLOWN. Kanske har jag mer å säga framöver, men det är så mycket med det där. För jaevla bra. Saknar alla snällisar. Synd att folk bor utspritt. Jag trodde verkligen teleportern skulle vara uppfunnen vid det här laget, det gick jag och tänkte när jag var liten. Gratis transport och utan risk för att det skulle kunna hända en "Flugan". Ha en bra helg. Nu trappar jag ner på loppis-actionen och ska vara lite kreativ, alltså det som är poängen med loppis-besöken: suga in och kasta ut. Jag har ju lite idéer och så va. Ja, hej hej på er.

Sv: Loppistråden

Gotlandrapporten. Orkar inte piffa till den. Kör den rakt av från min dagbok med lite tillägg bara för att öka förståelsen eller spänningen eller nåt. Det kan bli lite blödigt och introspektivt, men det ska väl de rediga typerna på detta forum klara av.

ÅTERANVÄNDARNA: Ett litet rum med prylar. Fint och städat. Två gubbar häckar där inne. Ena gubben såg ut som en smal Captain Beefheart om Captain Beefheart varit en gotländsk arbetare och den andra är en liten satt man med tunt hår som verkade ha rejäla problem med att hälsa när jag kom in. Han bara stirrade på sina kvitton och sa "Hej" tyst, tyst. Köpte Saxons-tidningar (tidning av Allers-typen, fast kanske lite 70/80-talssnaskig) och kassetter (som senare mest visade sig innehålla 30/40-talsschlagers).

KUPAN: Gamla goda Kupan. Här har jag gått många gånger. Allt är som det alltid varit. Rediga gotländska gubbar dricker sitt gubbkaffe och gafflar om sitt, mest om andra gubbar. Allt är som vanligt på Kupa, närmast en institution på Gotland och i Visby. Ska du på loppisrunda i Visby och inte går på Kupan, då har du fan i mig inte varit på loppisrunda. Nästan helt utplockat i vinylbacken. Här har jag köpt Go-Betweens och en dålig La Düsseldorf-skiva, men nu fanns det enbart vissångare och Saxpartyn. Trist. Kläderna var billiga, men fula som stryk. Var ju ute efter att köpa en skjorta, men jag gick bet. Köpte "Inte skära bara rispa" av Agneta Klingspor och VHS-filmen "Panik i republiken" för att baksidan låter påskina att det är "Mad Max"-skaparen George Miller som ligger bakom den, men nu när jag söker på den på Internet ser jag att det är den andre australiensaren George Miller. Tossigt. En film och en bok; fyra kronor rakt i den gamla gotländskans hand.

9LIV: Mycket lyxigare och flådigare än förr. Inte samma känsla att någon katt kissat på alla grejer (Detta är Katthemmets loppis). Visbys loppismarknad har fått ett uppsving och blivit mindre sunkigt sen jag härjade som värst. Både bra och dåligt, antar jag. Lättare att hitta, men nog lite tråkigare utbud. Kollade skivorna. Inte enbart det gamla vanliga skräpet utan även lite halvintressanta saker: "Born Again" med Black Sabbath, en repig Deep Purple-LP, Ike och Tina-live från Paris, Finn Zetterholm sjunger med barn (bl.a. "Kiss i sängen" och Peps "Falsk matematik"). Funderade på att köpa "Born Again", men provade kläder medan jag tänkte på det. När jag kom tillbaka till vinylbacken hade redan en hårdrockare lagt rabarberna på den. Kändes bra. Den får nog ett fint nytt hem. Kläderna jag testade inbegrep bland en fin gammal arbetsskjorta där det stod "Gotlands lantmän" på, men den var för stor på minst två sätt. En rullatorförsedd dam rycker i provhytten och vill in. Hon pratar inte gotländska, vilket är värt att höja ett ögonbryn över. Gotländskan lever och frodas vill jag lova.

OM IGEN OCH TUSEN TING: Garn, solblekta serietidningar, papper och skivor under en stor hög med tyger och kläder. Här har tiden stått still. Damen i butiken har blivit lite äldre, men utbudet är fortfarande jättetråkigt och jag har inte köpt något härifrån sen 2000 då jag blev blåst. Köpte en VHS där Barbie ska vara rockstjärna, men inne i fodralet låg någon Bumbibjörnarna som jag redan sett. Nu har det fasat ut VHS-filmerna och sålunda blivit ännu tråkigare.

Alla dessa loppisar i Bingebyområdet. Lämnade det efter tre timmar. Någon hojtade till mig från en bil. Lär aldrig få reda på vem det var. Gotland, här rör jag mig i en forntid som aldrig släpper taget om ens strupe. Jag har k-märkt platser här och tänker att de få vara just det: k-märkta och sedan orörda av min hand. Det finns egentligen inget här för mig. Bleknande minnen och en eremittillvaro som nog slår den i Borås.

GRÅBO RÖDA KORSET: Läskiga finniga ungdomar hänger vid bankautomaten utanför Coop Konsum. Vill ha cigg, men jag är vuxnare nu än för tio år sen och köper inte ut. Nog får vara nog. En man med hund svär sig blå över Björn Jansson, "en jävla drummel", allt medan hans stora hund virar in sig i kopplet. Röda Korset var som ett mindre och tråkigare Kupan. En tant köpte Jokkmokk-Jockes kaffeburken. Har en liknande hemma.

GÅVAN: Slog till på Claes Sylwander om honom själv och hanses mor Tora Teje. Och en sax som visade sig vara otroligt dålig på att ansa skägget. Ryckte ut skägget med rötterna. Huserar i gamla Signalen-butiken (som jag anser inte säger er ett jota, men mig en hel del. Jag gick i samma klass  som dottern till mannen som ägde Signalen, en livsmedelsbutik. Han kom förbi en gång i sexan och föreläste om hur dumt det var att snatta. Det var en rätt stor karl. Men jag började inte snatta förrän nästan tio år senare och då gjorde jag det för kärlekens skull. Ja, ja, ja. Men jag minns att vi brukade handla i Signalen och sen gå ner i butiken precis bredvid, som låg under jord, och där låg en billighetsaffär som jag inte minns namnet på. Prispiraten, föreslog min far, men den låg ju borta vid Kneippbyn och där snattade min bror godis. Han blev ju ännu häftigare i mina ögon då. Bara våga snatta. Nej, jag minns inte namnet på den lilla butiken, men vi var där inne och jag brukade gå runt och fundera på vilket godis jag skulle ha, medan jag nynnande på någon Metallica-låt. Det blev oftast typ gelemaskar eller nåt sånt. Älskade sega gelatingodisar när jag var liten.)

Spännande (?) spaning; Samtliga loppisar hade LP-skivor (minst en, gärna fler) med När-revyn. Nästan så att jag ångrar att jag inte köpt på mig åtminstone en skiva med dem och hörde på dessa gamla gotländska revyer. En spännande inblick i ett svunnet Gotland jag aldrig kommer att vara med om.

Var på Stadsmissionen i Liljeholmen, men det var inte särskilt. Många skivor och filmer av den tråkiga sorten. Verkligen ingen alls som verkade vara ens lite skön. Ingen gammal svensk film, ingen 60- eller 70-talsfilm. Bara elände, elände. Nyproducerat amerikanskt. Blev lite äcklad. En far försökte berätta för sin son varför han inte var värdig att få en film. Nu orkar jag inte mer.

Sv: Loppistråden

var på Möjligheternas hus i skarpnäck i helgen. Hittade en Delta SF som jag redan.hade samt 2 turtles/gameboypins jag sålt till ett par nintendosamlare för en vinst på totalt 50kr.
Skitbra loppis i stockholmsområdet, drivs av IOGT som till skillnad från t.ex myrorna inte har åsikter om de anställdas sexuella läggning samt verkar för ett nyktrare samhälle ist f att missionera bokstavstroenende kristendom till fattiga människor.
Öppet 3 dar i veckan, folk hänger på låset på torsdagarna för att fynda. Enda nackdelen är ventilationen som är kvävande dålig.

Sv: Loppistråden

Kan ju bara glömma att jag ska hålla mig borta från loppisarna... Dumpade av ett par kilo gamla serietidningar och gick därifrån med 11 st VHSer, ujuj. Nu är det dags att komplettera och se filmer jag inte sett, därför köpte jag tillexempel Deep blue sea, Highlander, Top gun och Scream 3. Jodå, jag hittade någon gul esselte också och annat kul, kanske listar senare men har en del att stå i. Knasigaste titeln var iallafall "Väck aldrig den snut som sover". Ehöhö. God helg!

Sv: Loppistråden

"Väck aldrig den snut som sover" var en rolig titel. Och helt fy skam verkar inte filmen i sig vara heller. Var på biståndscentret idag. De hade rea, 50 % på allt. Gick igenom VHS-utbudet, men det var magert med intressanta grejer. Det blev dessa:

Blind Fury (Rutger Hauer spelar en blind svärdmästare som tar sig an något brottssyndikat).

Brainscan (Har en svag punkt för 90-talets cyberpunk-filmer om virtual reality. Såg Gräsklipparmannen i en späd ålder och den slog an en sträng. Lite body horror också och det gillar jag ju. Men filmer är samtidigt hopplöst daterade och oftast blir jag bara lite besviken.)

Lust och fägring stor (Aldrig sett den. Sista filmen från det kritikerhyllade pervot Bo Widerberg. Här låter han sin son göka med Marika Lagercrantz. Tydligen ska den vara en fantastisk film, men jag väntar mig ingen Kvarteret Korpen direkt.)

Nattbuss 807 (Har ju köpt Lithivm på samma ställe, så en kväll kanske jag ska ha David Flamholc-kväll och vara glad över att vi inte längre lever på det tidiga 90-talet).

Slog till på lite kassetter också: Om Kalsoum (den stora stjärnan i arabvärlden), Titti "På väg" (Alice Babs dotter gör en skiva om säkerhet i trafiken, sponsrad av NTF och levererar "Sommar-rapp" och "Vinter-rapp". På omslaget har Titti på sig cykelhjälm. Har mycket höga förväntningar på detta), Radio SAF (Svenska arbetsgivarföreningen lägger ut texten. Från december 1985), Ömse Atbohla ("Festligt underfundiga funderingar av Ola Gerhardt", utgivet av Radio Jämtland. På omslaget får ett exempel på dessa "festligt underfundiga funderingar": "De e' artut te få råkes a bral bort e'litta fauk". Katisch! Festligt! Underfundigt!). Vid skivorna höll en far att lära sig son den fina analpillrande skivsamlarekonsten. Han föreläste om vad som var bra och vad som var dåligt och pressar och elände. Ville bara ta det stackars lilla barnet i min famn och rädda honom från skivsamlardjävulen. Men det var oerhört mycket folk i lokalen, jag blev stressad och ville bara ute. Glömde rentav bort att köpa den ampel jag gick på loppisen för att införskaffa. Dumt.