Sv: Loppistråden

Lappia skrev:

Jag var på en loppisbutik här i stan förra måndagen och handlade lite. Gubben som har den hade fått in massor av kassetter så plockade på mig lite gott och blandat till ett bra pris. Köpte bland annat kassetter med Eddie Meduza och Bette middler. Och massor av country och trucker samlingsband, tänkte jag ska ge genren en chans. Visar det sig vara så dåligt som jag fått för mig är det bara att gå tillbaka med dem tänker jag.

Såna där samlingskassetter med country är vanligtvis en dålig ingång. Brukar vara såsiga covers på standards som i sin tur inte alltid är jättebra, var ju lågprisproduktioner som ville undvika royaltykostnader. Vill du doppa tårna i country så börja med Hank Williams, George Jones, Buck Owens, Townes van Zandt och Blaze Foley. Om du inte diggar nämnda karlar så lär inte genren va din kopp te.

302 Senaste redigerad av Lappia (2016-11-08 15:50:09)

Sv: Loppistråden

Levande_Begravd skrev:

Såna där samlingskassetter med country är vanligtvis en dålig ingång. Brukar vara såsiga covers på standards som i sin tur inte alltid är jättebra, var ju lågprisproduktioner som ville undvika royaltykostnader. Vill du doppa tårna i country så börja med Hank Williams, George Jones, Buck Owens, Townes van Zandt och Blaze Foley. Om du inte diggar nämnda karlar så lär inte genren va din kopp te.

Ja, det kanske är så. Hittills har jag inte varit sådär jätteimponerad av det jag lyssnat. Men gillar mest trucking musik för tycker det är så roliga och bra texter. Typ en hel låt om hur fint det är att stanna vid ett stopp och tanka sin lastbil typ.

B-pappa skrev:

Köper gärna Meduza-kassetter, Lappia, om du inte vill ha. :-)

Hade utan vidare kunnat ge dem åt dig, men har redan hunnit ge bort dem till en kompis, som är könsrockare, som fyllde 30 i helg!

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Haha ok, perfekt. :-)

Sv: Loppistråden

Something is out there... in the night....

https://www.instagram.com/p/BMpAZVdBa9z … turcentrum

Sv: Loppistråden

B-pappa skrev:

Something is out there... in the night....

https://www.instagram.com/p/BMpAZVdBa9z … turcentrum

Ska du ha filmvisning?

Arbete är livets krydda

306 Senaste redigerad av B-pappa (2016-11-11 17:38:32)

Sv: Loppistråden

Visade litegranna. Tänkte ha föreläsning / diskussion om VHS-kultur, samlande och det förbrukades kretslopp m m. Noll besökare men var kul ändå. Men klart det hade varit gött att träffa lite folk, det är ju trots allt det som allt kretsar kring i slutändan. Fast arrangören var såklart där och vi pratade hela kvällen, mycket trevligt. Long live the new flesh.

Sv: Loppistråden

Det lät skitkul! Måste ha blivit något fel med affischeringen när de inte kom nån å lyssna? Bra att ni fick fint filmhäng i alla fall.

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Jadå. Nej, jag tycker det låter väldigt sunt och rimligt att ingen kommer på något dylikt. Filmsjukan önskar jag inte ens min värsta fiende. ;-)

Sv: Loppistråden

Borta över en helg och hej, vad det blommar och händer grejer. Jag har varit i Malmö och känt av stämningen. Bra, tyckte jag den kändes, stämningen. Var på stora Myrorna nära Mobilia. De skiljer sig en del från övriga Myrorna: Någorlunda okej prissättning, skivor som inte är tejpade (det går att kolla skicket på skivorna), inte stora klisterlappar på skivorna etc. etc. Tänkte köpa en ordentlig vinterjacka, för jag hoppas och tror att det blir en kall vinter, men det där gick jag bet. Kollade igenom film och bokutbudet. Fick gallra en del och det blev till slut:

Eija-Lisa Ahtila "The Complete Works" DVD (Finfina konstnären Ahtilas samlade videoverk på en behändig DVD-skiva).
"Der kom en dag" DVD (Från 1955, om ockupationen av Danmark)
"Blissfully Yours" DVD (Art house, World Cinema bla, bla, bla... Aldrig sett nåt av Apichatpong Weerasethakul, och denna utgåva från Second Run känns ju som ett bra ställe att börja på)
"Välfärdsbilder - Svensk film utanför biografen" (Statens bild- och ljudarkiv smäller på med en tjock bok om amatör- och hemmafilm. Det följer med 2 DVD-skivor också, som innehåller allt från julfirande, semesterfirande, Hjalmar Brantings begravning, amatörporr, konstfilm och Barnens Dag-firande, med mera. Texterna var av varierande kvalitet. Det var stundtals väldigt vetenskapligt korrekt och nästan utestängande ton. Har du inte en susning om vad Bourdieu menar med "fält" eller vem Bazin är, då är du hopplöst förlorad, för inte ska väl det förklaras. Men det är framförallt filmerna som jag ser framemot att få vila korpgluggarna på).

Sv: Loppistråden

mitt bästa loppisfynd är från malmö, nån liten källare mitt emot en kompis studentrum där allt kostar kring 10 spänn. hittade ett kalle anka-huvud nån satt på en metallfjäder som i sin tur sitter på en svart plastkropp med vita plastarmar. tingesten är en 30 cm hög. sinnes.

vet ej om det räknas men var och rotade i en vagn med böcker som skulle utsorteras. hittade en av carl jung "människan och hennes symboler" som jag tror kommer vara flummig och skojig. också en handbok från luftskyddsförbundet plocka jag på mig. "så lägger jag en mitella trekantsduk" av dr walo con greyerz. tror den är handtryckt, supersnygg och konstig, 100% illustrerad om hur man lägger förband. bland annat hur man binder om en lårbensstump, hoppas jag aldrig behöver använda den kunskapen men jag är ju inte heller en del av luftskyddsförbundet. älskar utrensning av böcker, nästan alla jag har är från min gymnasieskola och har visat sig vara skitbra allihopa. dagens tips. dagens tips från dr walo von geyerz är "ingen hemmakväll utan ett övningsförband", ni får själv välja vilket av dessa tips ni ska ta till er men ni måste välja ett

Sv: Loppistråden

Michelinmannen: schysst fynd med förbandsmanualen! Gamla böcker från armén och typ civilförsvaret brukar va väldigt fina. En gymnasiekompis till mig läste fysik på fritiden mha ett loppisfynd, en kursbok från 40-talet, exlibrisstämplad 'Arbetslägret Nilsvallen', dvs interneringslägret utanför Sveg.

Sv: Loppistråden

Tråkigt att vara sjuk och bara ligga däckad. Vara trött och samtidigt rastlös. Vara för trött/rastlös för att se på film eller läsa eller göra nåt. Störigt. Jag begav mig till Lenhovdaloppisen och såg mig omkring. Det är fortfarande sjukligt kallt i det gamla mejeriet (som huserar loppisen). VHS- och DVD-utbudet var inte särskilt intressant. Kollade igenom böckerna, medan gubbar i keps och toppluva brummade som skadade värmeelement.

Köpte tre som jag ska klippa sönder och samman:
Foto/Film/Video 1982 (komplett med ostig och så dåligt att det blir bra och sedan blir dåligt igen-reklam med donnor som poserar bredvid kameror i mänsklig storlek. En reklam visar en 80-talsklädd kvinna som verkar mörda en annan 80-talsklädd kvinna medels gigantisk parfymflaska)
Färgfoto - Bildlärobok av Gösta Skoglund
Jägaren och bytet efter skottet av Jan Åkerman (Äckliga bilder på döda djur som blir skalperade och får pälsen avdragen och massvis med bilder på knivar. Ofrivillig JVVF?)

Och en bok jag inte kommer klippa alls i:
"Fantastiska resor med UFO - Besök hos utomjordiska civilisationer" av Sune Hjort och Ante Jonsson (På Zindermans förlag. Denna låg och gömde sig bland djurböckerna. Blev häpen och tagen. Måste vara ett fynd eller vad säger ni, monster- och UFO-diggare?) 

Fick betala 4 kronor för alltihop. Glada bud i Lenhovda.

Sv: Loppistråden

Årets UFO-fynd, säger jag. Klockrent.

Sv: Loppistråden

Sune Hjorth-bok i original! Stort fynd må jag säga. Håller på och läser Sune Hjorth-samlingen som Standar Press gav ut för nåt år sen. Fick den inte av Kristian Olsson som distrade/gav ut den trots att jag betalat gubben, utan från Levande Begravd. Så kan det gå. Tack LB! Men hur som, Sune Hjorth var ju härlig. Snurrig som attan. Han verkade ta till sig vilka konspirationsteorier som helst, allt som inte var officiella sanningar. Han verkade väldigt tyskvänlig också, alltså av den gamla skolan. Tyskarna flydde till jordens insida efter kriget och grundade ett mäktigt rike med hundratals flygande skivor med strålkanoner och enda anledningen att de inte förgjorde amrisarna i ett stort revanschkrig var att de var så kloka och upplysta av sina utomjordingar till släktingar som redan bott på jordens insida sedan Atlantis gick i havet för 11 500 år sen (eller nåt sånt). 100% Sant.   

Var på Pingstkyrkans loppis i tisdags. Kom dit prick klockan 12 och parkeringen var redan fullsmockad med bilar. Spanade in en gubbe i gammal Fjällräven-jacka och stickad mössa. Tänkte att det här måste vara en gröna vågare, gamla skolans miljöpartist. Alltid häftigt när man stöter på eller ser sånt gammalt vänsterfolk. Har en kollega på jobbet som brukar berätta om när han köpte rysk bil av redaktörn för Norrlandsflamman, och göra sig lustig över hans blinda tro på Sovjet. Men jaja. Hittade en finsk turistskiva med folksånger. Inte lyssnat på den än, den är säkert svulstig med barytonsång och annat påfrestande. Nån orkester är med.
Köpte även en drös filmer på DVD, flera på ren impuls:

CAPTAIN BLOOD
Kapten Blod. Errol Flynn-äventyr. Någon som sett den? Kanske kan vara kul. Säkert präktigt, heroism.

FRÄMLING VID VATTEN
(Njuta Films)
Fransk gay thriller från 2004. "Mörka hemligheter". "Kan inte låta bli att leva ut sin passion". Middlebrow-varning kanske.

BRAIN WAVES
Åh nej, en Ulli Lommel-film från 1981 (bra årtal). Puffy sågade ju honom vid fotknölarna i senaste numret. Denna verkade ändå rätt lovande. Modern Frankenstein-historia med läkare som transplanterar hjärna på mördad kvinna. Är Lommel rakt igenom usel?

VARGATIMMEN/HOUR OF THE WOLF
MGM-utgåva av Bergmans film. Inte sett den förut.

FUNNY GAMES
Haneke ja. Har bara sett den amerikanska versionen tidigare och den var ju olidlig. Undrar när jag ska orka se den här, blir bara arg av sadism och hoppas på totalt kärnvapenkrig när jag ser det på film. Mänsklighet bortom räddning.

MITT NAMN ÄR NOBODY
Sergio Leone såklart. Alla filmknarkare här har väl sett den. Amris spaghetti-västern.

Hittade The Ninja Mission för ett tag sen också, på kommunens återbruksställe, Reprisen. Mats Helge verkade vara en riktig fena på att göra pladdriga, intetsägande versioner av amerikanska genrer. Men ska väl se den i utbildningssyfte.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Loppistråden

Kapten Blod är en kalasrulle men så är jag också väldigt svag för just Flynns pillemariska hjältar. Både präktigt och skälmskt vilket tilltalar pojkboksläsaren i mig (trots att jag knappt läst pojkböcker).

316 Senaste redigerad av B-pappa (2016-11-28 17:24:41)

Sv: Loppistråden

What Keldjuret said och då har jag inte ens sett Kapten Blod men Galne Jan-Gunnar rekkomenderar den starkt.

Jäsickens vilka bra filmer att hitta på loppis.

Såg dock Brainwaves häromdagen, snudd på outhärdlig. Hujja! Jag gillar dock Devonsville terror av Lommel (jag satte en 4a i betyg, kom an bara!) eftersom jag är svag för häxprocessfilmer och ödslig amerikansk landsbygd. Lyx med Vargtimmen, inte sett, men det har såklart forumets Bergman-expert, larsesq.

Mitt namn är nobody har jag sett men minns knappt. Och för kalenderbitaren - har B-Pappa slutat att gå på loppis? Ja och nej. Eller ja jo nej. Eftersom jag bygger bunker har jag nu en hel del tid till att se allt jag släpat hem, så fokuserar lite mer på det och låtsas att det står still där ute i video-hyllorna, aka "trädet som faller i skogen och ingen är där"-tänk, ungefär. + att den värsta ekonomiska svårigheten är över så jag kan nu inskaffa film på andra vägar. Men innan året är slut så vill jag gärna hitta något riktigt läckert därute och har börjat fila på detta. Med hopp om framgångsrika planer och en hemsk arbetsvecka. MVH

Sv: Loppistråden

Sune Hjorth-boken innehåller en del hårresande antisemitiska uttalande, såsom:
"Det finns anledning att misstänka att bakom denna grupp döljer sig en sionistisk maffia som i verkligheten mer eller mindre styr hela världen genom sin kontroll av pengar och guld, press och massmedier, energikällor och underrättelseorganisationer." Knäppgöksvarning! Men mest verkar den ha ett vackert fredsbudskap, där utomjordingarna för bort Ante (bokens andra författare) och berättar hur vi, jordbor, ska lägga av med kärnvapen. För det är fett keff alltså.

"Vargtimmen" är Bergman i högform. Han var väl i gasen efter "Persona". Fantastiskt äcklig stämning. Efter "Vargtimmen" blev det en smula svajigare. Hans 70-tal bleknar i jämförelse med hans 60- och 50-tal. Blev nästan en smula sugen att se om den nu. Funny Games är ju en höjdare, men långt ifrån det bästa Haneke har gjort (det är "Amour" och "Den sjunde kontinenten". Nu vet ni det.)

Sv: Loppistråden

Åh jag minns när det var det högsta nöjet när folk var fulla i Sundsvall att ringa sune hjorth och diskutera ufon och illuminati. <3 rip

Sv: Loppistråden

Hahaha!

Sv: Loppistråden

autotrof skrev:

Åh jag minns när det var det högsta nöjet när folk var fulla i Sundsvall att ringa sune hjorth och diskutera ufon och illuminati. <3 rip

Rejäl "Jag mötte Lassie"-känsla på detta. Har du haft kontakt med Sune Hjorth, Autotrof? Det får du gärna berätta mer om. Och förresten: Läste Autotrof#9 nu i förra veckan. Uppstod, hos mig, en längtan efter en uppföljare. När kommer #10?

Sv: Loppistråden

Var i Vetlanda på loppis idag. Lämnade av några lådor med grejer. Tog en kopp kaffe och kaka och köpte en 7" med joddlingar med Willy's Jodel Girls och LP-skivan "The Basic Principle of Kresin's ESP" (en amerikansk "Lär-dig-ESP"-skiva).  De hade tre ex av "Cobra" med Stallone. En film jag inte sett och ibland får för mig att jag borde se. Men just nu lever jag efter devisen "Våld - Nej tack." Var sak har sin tid.

Sv: Loppistråden

Drack du alltså en kopp kaffe, larsesq? Joddel-skivan låter suverän. Liksom ESP-skivan. Du tycks ha ett bra sista loppiskvartal. Sitter här nu i min grotta och har efter en månad ljus i vardagsrummet, hallelujah! Bra jobbat, trögskalle. Nu kan jag se tangenterna, vilka bokstäver jag ska trycka på. Har alltså köpt en taklampa på loppis. Fortsatte även envist på Clintan-spåret, True crime och Broarna i Madison county inhandlades + den dära Dr Jekyll and Hyden från typ 2002 eller därikring, kanske snarare 2005. Själv lever jag efter devisen "X-tra toalettpapper - ja tack", ett bra märke för plånboken. På dagens loppis stod jag och kikade över en vägg från andra våningen och skådade ner i förrådet och såg lådor med dvder och VHS..! Kände mig utvald och ville inte göra en scen, så gick lugnt därifrån med min hemlighet.

Sv: Loppistråden

Sune Hjorth... det enda jag kan säga är, gud välsigne.

larsesq skrev:

LP-skivan "The Basic Principle of Kresin's ESP" (en amerikansk "Lär-dig-ESP"-skiva).

ESP som i sjättesinnet ESP? Vad häftigt i så fall!

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Jag drack kaffe, ja. När jag var yngre fick jag väldigt ont i magen  och huvudet av kaffe, men nu kan jag hinka ner en kopp då och då. Får inte ont i huvudet eller magen, eller blir superspeedad, som jag blev när jag var yngre. Jag är tydligen vuxen nu (nu klarar jag t.ex. knappt av att dricka läsk. Bubblorna gör mig helt tjorvig i magen). Fast särskilt gott är inte kaffe. Dricker helst vatten. Så är det med den saken.

Jo, det är någon tossig amerikan som ska lära dig att läsa folks tankar, utveckla ditt sjätte sinne. Allt på en behändig LP-skiva.

Sv: Loppistråden

larsesq skrev:

Jo, det är någon tossig amerikan som ska lära dig att läsa folks tankar, utveckla ditt sjätte sinne. Allt på en behändig LP-skiva.

Wow, vad kul. Vilket fett loppisfynd! Tänk vilken kunskap du har tillgänglig nu, för ett billigt pris också. Kan man vänta sig en recension i framtida fanzin?

Arbete är livets krydda