Sv: Musiktipsar-tråden

Börjat lyssna på noise igen efter att bara ha lyssnat på techno och rave i ett par månader. Kör en kassettsamling från engelska miffo-bolaget Base Materialism (som ett nordligt Chocolate Monk i estetik ungefär). Jäkligt bra, mörk, murrig industrinoise, väldigt varierat.
Aldrig riktigt gett Prurient en chans. Det är som Merzbow, han är nästan för stor. Men lyssnade på Cocaine Death och The History of Aids-albumen idag medan jag körde till och från stan. Fantastiska faktiskt. Han har en sån strömlinjeformad och ren estetik, ett väldigt kontrollerat kaos, Power Electronics gjord med de gamla rullbandsmästarnas stringens vad gäller komposition. Brukar ha svårt när det skriks alldeles för mycket och maskulint i PE men Fernow kör sin röst genom så många filter och distande mikrofoner att det funkar.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

Kan väl tipsa om Kjell Höglund, alltid ett stående tips. Kör många olika artister när det är duschning på jobbet. Townes Van Zandt, Tribe Called Quest och Kinks - Green Preservation Society körde jag en hel del för något år sedan. Ibland blir det stökigare grejer. Prövat Embrace och Rites of Spring som är lagom stökigt.
I helgen lyssnade vi på The United States of America, som funkar jättefint i de lugnare låtarna. Ljudkollagen med diverse Americana som spelas brötigt och stökigt a la Charles Ives är ganska jobbiga och blir rädd att brukaren ska bli stressad men det gick ok.
Imorse blev det just Kjell, Doktor Jekylls Testamente. Han måste varit gammal existentialist, den gode Höglund. Återkommer ofta till det egna ansvaret och svullna Egon, hur hybrisen och självömkan brister när människans ställs inför "Sista Striden", som första låten heter, och sånt. "Höglund har blivit gammal" är en fantastisk låt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

Townes van zandt är grym:-) Waiting around here to die är min favorit. Jag har lyssnat en hel del på neil young på sistonde. Klart en bra artist. Old man tror jag är relaterbar först när en fader dör ifrån en, innan när jag var yngre tyckte jag sån musik var obegripligt tråkig..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Musiktipsar-tråden

Faktiskt aldrig lyssnat särskilt mycket på Neil Young även om jag tycker han är bra. Hade min gubbrockperiod i tonåren. Det började med Dylan och sen Waits osv. Men sugen på att höra mer av Youngs syntplatta, den är rätt bra!..

Waiting Around To Die var det första jag hörde med Van Zandt. Gillar hans roliga låtar också, Fraternity Blues till exempel. B-pappa tipsade om Loudon Wainwright III för ett tag sen och han och Van Zandt har lite likheter när de är på skoj humör, men Wainwright verkar vara på det humöret allt som oftast.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

Oj, van zandt fast glad låter ju riktigt intressant, det får jag kolla upp big_smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Musiktipsar-tråden

Ja nu gubbar vi loss. Wainwright går varm här, kan verkligen rekka låten The Swimming Song, tycker det är en av de bästa låtar som nånsin gjorts. Såg Neil Young live på Roskilde 2008, skrev lite om detta i en text nu. Var verkligen värt att köa i nästan 30 grader i fem timmar typ, för att få stå längst fram. Minns hur han sen var två timmar sen pga extra soundcheck men ett stort minne är hur han körde en låt som heter Mother Earth eller nåt på en jättejävlastor typ orgel han hade på scenen. Absolut topp tio konserter och en av de mest högljudda jag varit på. Det var verkligen helt otroligt.

Och detta har väl alla sett, Neil Young + DEVO.

https://www.youtube.com/watch?v=clR-KJXk7DY

Sv: Musiktipsar-tråden

Haha, har faktiskt inte sett Devo + Neil Young!

Lyssnade lite på Facenag igår. Stockholmsk postpunk/indierock som är skev och spattig med rejäla doser Jad Fair-inspo. Inte så inne på Jad Fair men han e ju kul. Hans första skiva med Daniel Johnston är fantastisk.

Sen drog jag av Guitarred & Feathered volym 1 (eller var det 2) som var en gåva från Larsesqs småländska gömmor. Kul med lite noisestök, var längesen.

Är det här intressant för andra? Förmodligen inte.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

Asså minns att Guitarred and feathered volym 2 tyckte jag var bland det ösigaste jag hört. Om jag minns rätt. Eller var det ettan? Nä nog tvåan. Perfektion.

Kul nu att Sewer Election spottar ur sig bra skivor. Iofs, det är som vanligt det, under de senaste 10-15 åren eller vad det är....

134 Senaste redigerad av larsesq (2022-01-18 15:34:09)

Sv: Musiktipsar-tråden

Köpte första Guitarred & Feathered-kassetten på Music Lovers. Tvåan har jag aldrig hört. Så måste ha varit första som Hunden fick när jag hade rensning för nåt år sen. Hur ofta lyssnar jag på noise och sånt hemma? Svar: Aldrig nånsin. Så kul att de där rökarna kommer till användning.

Facenag har nytt släpp på G som kommer bli snäppet vassare än den kassetten som Hunden lyssnade på. Finns en musikvideo med en låt från kommande kassetten här: https://vimeo.com/659286042

Jag har läst om det nästan öde köpcentret Entré (i Malmö) medan jag lyssnade på Rebby Sharps jättebra skiva "In One Mouth and Out the Other." Kassettband/lo-fi-jox blandat med amerikansk folkmusik och indiepop. Jättekul och underbart.

Sv: Musiktipsar-tråden

Aldrig hört talas om Rebby Sharp. Intressant! Är det kassettjox som Chocolate Monk eller mer Sentridoh?

Ja, men det var Guitarred volym 1. Toppen-noise.
Inte blykoll på allt Dan hållit på med men mycket är riktigt bra.

Jo men, jag tyckte första Facenag är riktigt vass ändå. Som en gladare, spexigare Sweat Tongue eller vad de heter.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

larsesq skrev:

Jag har läst om det nästan öde köpcentret Entré (i Malmö)

Var läste du om det?

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Musiktipsar-tråden

Om Entré läste jag i den tjocka boken "Malmö stads historia 1990-2020." Jag är själv med i den boken (är egentligen två böcker, jag är med i andra volymen och skriver om Seriestaden), så har den hemma. När jag var på släppfesten/middan för den, nu i december, hamnade jag bredvid några gubbs från stadsbyggnadskontoret. En av dem bodde på Värnhem (där Entré finns) och fick höra rätt snaskigt bakom-scenerna-skvaller om hur Entré vansköts. Väldigt speciellt att vara på Entré. Jag var där i december och letade efter ett bra ställe att få i mig lite lunch. Men var nästan helt öde på Entré. En gubbe gick in på nåt bufféställe och fick skrika högt "Hallå!" för att personalen som nog halvsov/slackade inne på kontoret skulle fatta att det otroliga hade hänt - nån ville äta hos dem. Blev ingen mat för mig på Entré. Gick runt i ett slaskigt Värnhem, bland porrbutiken Grottan och Vape Shopes och det där sorgliga busskursstället. Blev till slut att jag åt en falafel.

Men ja, Entré är speciellt. Wikipedia-artikeln tecknar en rätt bra bild av hur dåligt och ogenomtänkt hela grejen är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Entr%C3%A9_Malm%C3%B6


Sentridoh (eller ptja, Folk Implosion då) har faktiskt getts ut på Chocolate Monk. Så där! Men Rebby Sharps-skiva är utgiven av Shimmy Disc, så är lite i samma stil som Bongwater. Mer 90-tals-lo-fi. Mycket roliga ljudkollage och lattjande med kassettband. Men med tydliga poplåtar, annars skulle jag nog inte lyssna så ofta på det. Gillar att tralla med.

Sv: Musiktipsar-tråden

Entré låter lite som när vi besökte Dragon Gate för några år sen. Ingen synlig personal och en buffé med hälften tomma matbehållare. Vi skippade att äta där och åt på vietnamesiskt ställe i Gävle. Kusligt och öde. Det spöregnade också.

Se där! Då föll min jämförelse platt. Kalenderbitarn! Shimmy Disc ja. Har funderat en del över den där husproducenten Kramer och hans val på Daniel Jonhstons album "Fun". Mycket reverb och konstiga gitarrinslag. Skulle väl vara Johnstons stora genombrott men jag gillar hans kassettinspelningar mer.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

Dragon Gate är mycket maffigare än Entré. Men är väl lite samma andas barn - fullständigt felaktiga satsningar.

Kramer har väl inte producerat "Fun"? Var inte det Paul Leary från Butthole Surfers? (Kalenderbitarn rider igen) Han producerade första Low-skivan och Galaxie 500. Drömsk lo-fi. Hans egna band Bongwater och hans sologrejer är mer kassettkollage och jox.

Sv: Musiktipsar-tråden

Haha, helt rätt - Kramer producerade 1990, medan Leary gjorde Fun. Trodde Fun kom tidigare också men den gavs ju ut på Atlantic så det var väl verkligen Johnstons försök att rida på indievågen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

Kramer producerade också Artistic Vice, som nog är min favorit med Daniel Johnston. Köpte Fun när jag var ung och grön och började upptäcka Johnston och var inte direkt hänförd. Rätt intetsägande indiepop. Minns typ ingen låt från den skivan nu. Gick ju inget bra för honom på storbolaget heller (var det Warner?).

Sv: Musiktipsar-tråden

Daniel Johnston, på warner? Det låter udda. Jag tycker han är ojämn. Gillar inte såndär uppenbart dålig musik och ser inte storheten i det, men när han träffar rätt (sorry entertainer, true love will find you in the end och the beatles) så är det riktigt riktigt bra.
Det är samma med Ramones, tjugo tusen låtar som låter identiskt. Helt värdelöst.

För att inte tala om exakt, och då menar jag e x a k t all crustpunk och hc. Förlåt för att jag kanske svär i kyrkan men fan vad värdelös jävla musik det är.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Musiktipsar-tråden

Daniel Johnston hamnade på Atlantic. Var ju 1994, när Nirvana var stora och allt som Kurt Cobain gillade signades på stora bolag. Typ Melvins och sånt också. Gick ju inte superbra för nåt av de banden/artisterna. De droppades rätt snabbt. Melvins fick väl ändå göra 3 skivor på Atlantic.

Kan förstå vad du menar, Tommy. Håller absolut inte med, men fattar grejen att tycka att musik du inte gillar låter likadan.
Ramones gjorde inte alls samma låt om och om igen. De gjorde några bra låtar/skivor och sen kom 80-talet och allt blev överlag såsigare och sämre. Rätt stor skillnad mellan låtarna på "Rocket to Russia" och "Brain Drain", t.ex. En skiva är fartig och kul, den andra jättetråkig och oinspirerad (bortsett från "Pet Semetary", enda bra låten på skitskivan "Brain Drain"). Men om du inte gillar grejen från början så är det ju lagom kul att lyssna på det. Jag gillar verkligen inte alls AC/DC och det är lite samma för mig där - finns säkert  anledningar att folk gillar tidiga och tycker senare AC/DC är lite mindre bra, men för mig låter det som samma intetsägande kött-och-potatis-rock som de spottat ut sig under hela deras alldeles för långa karriär.

Sv: Musiktipsar-tråden

Jag gillade Ramons när jag var yngre, men jag tyckte allt de gjorde i början lät likadan, så därför slutade jag bry mig om ramones och snöade in på the clash istället. Men det är väl bara att jag är lite vrång och dömt ut Ramones haha.

Band som håller på för länge blir automatiskt dåliga tror jag. Kan inte minnas något band som hållt på i 40 år och fortfarande är bra.

Melvins däremot är rätt grymma! Längesen jag lyssnade på.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Musiktipsar-tråden

Vissa band jag gillar kan verkligen låta snarlika hela tiden men ändå vara extremt bra. Som Minutemen. Låtarna är varierade men det kanske är den avskalade produktionen som gör det. Iofs sticker låtar som Cohesion och Corona (häpp! Jackass intro-låt) ut.
Lite samma med Meat Puppets. Gillar de två första albumen jättemycket men sen blir det tråkigt trots att det låter ungefär likadant.
Ramones är väl mästare på att låta likadana nästan hela tiden och blev riktigt dåliga när de skulle ta in hårdare rock och även Phil Spectors ljudväggar på 80--talet? Är inget stort fan, hade bara en dubbelsamling på CD som jag köpte på rea på Åhléns när de fortfarande hade skivavdelning i Piteå.

Ja, Fun kanske är Johnstons tråkigaste album? Life in Vain är enda låten som jag minns från den.
1990 har däremot några av hans största låtar. Lyssnade lite på Artistic Vice efter din rekommendation Lars och den är ju riktigt bra. Bra band och helgjutna låtar rakt igenom.

Johnston är ju ändå väldigt musikalisk i outsider-Träsket, åtminstone om man gått vidare till Wesley Willis och Jean Dubuffet eller typ Suckdog och sen går tillbaka och jämför.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

Läser zinet Something For Nothing #79, från Ohio. Ganska bra punkzine, väldigt nördigt och lite torrt kanske. Detta nummer innehåller genomgång av Specials, Madness och hela 2tones diskografrier. Vete sjutton alltså, har ni varit inne på ska? Känns som folk i svängen antingen är punkare som gillar reggae eller pretton som gillar postpunk och hatar reggae, bortsett från dub för det var ju avantgarde. Jag hade en period i gymnasiet när vi dansade mycket till Skatalites men sen började det känns lite väl glatt och tramsigt. Specials hade väl några bra låtar dock.

Upptäckt Dead Milkmen via Something For Nothing också. Kul punk! Lyssnat på Big Lizard In My Garden-skivan från 1985 i veckan. Skoj grejer. De har det där tunna ljudet jag gillar i äldre punk och det är svängigt och avskalat. Mer poppunk fast med vigheten och farten från hardcore.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

Jag spelade saxofon i ett "skaband" strax innan millennieskiftet. Vet inte om det var så mycket ska egentligen, mer ett försök att samla en salig blandning av influenser i ett småstadsband. Men jag lyssnade väldigt mycket på ska då, både jamaicanskt 60-tal och brittiskt 80-tal. Det är nog fortfarande den musiken som är basen för allt jag gjort efteråt, speciellt det lite avslappnade förhållandet till rytm och tonalitet (Lester Sterling spelar saxofon precis så desperat, ostämt och i otakt som jag tycker att det skall låta).

Sv: Musiktipsar-tråden

Intressant med beskrivning av saxofonspelet! Kan verkligen vara ett av de bästa eller värsta instrumenten beroende på spelarens stil.
Minns att vi såg nåt svenskt ska-band i Piteå på Krokodil för massa år sen. De var stiligt klädda i 60-talskläder. Det känns som en retrogenre som är väldigt ortodox, likt oi och rockabilly. Lätt vänsterkodad också, väldigt passande att de spelade på progganstrukna Krokodil liksom.

Roligt med småstadsband! Där man får ta att alla kommer från olika stilar för det finns inga andra att spela med, gissar jag!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

Vi startade bandet när vi gick i åttan och spelade ett par år. Vi hade inte toppenbra koll på influenser, så vi var nog ganska oortodoxa. Dels var det ett par år innan det gick att hitta musik på nätet på ett vettigt sätt, och dels så fattade vi inte att det skulle vara på ett visst sätt. Jag har tänkt mycket på det, att om vi hade bott i till exempel Stockholm, så hade vi nog varit mer traditionella, eftersom folk hade haft mer koll på hur det "skulle vara". Precis som du säger, så var man hela tiden tvungen att kompromissa mellan metalgitarr och jazzorgel för att alla skulle trivas med hur det lät. Men det blev ju också mycket roligare!

Det är roligt det du säger om saxofon, att det kan vara så himla olika. Det gäller ju andra instrument också, framför allt gitarr kanske, men det känns som att just saxofon verkligen kan vara ett så hatat instrument. Personligen så tycker jag att alla blåsinstrument är som bäst när de låter lite sorgset, och tycker att det är lite knäppt att sax har fått vara ett sånt machoinstrument i perioder (kanske framför allt på 50- och 80-talet). Men det kan låta väldigt fint och ledset också!

Sv: Musiktipsar-tråden

Om nån, mot förmodan, är lika nere i xian pop/rock som en annan, så finns nu en jättebra (och rätt dyr) 2LP att köpa. De har missat en del godingar från 60- och 70-talet av den svenska kristna pop/rocken (hoppas det kommer en volym 2), men det är ändå ett hästjobb och en fantastisk samling, både för den som är sugen på att upptäcka mer av vad svenska kristna ungdomar spelade för musik under 60- och 70-talet, och en fin sammanfattning av topparna bland de där ofta rätt bortglömda  loppisskivorna. Blev sugen på att rota runt i loppisbackarna nu och förkovra mig i kristen pop. Köpte mitt ex från Discreet, som också har annat härligt till salu (typ nytryck av Loopsels LP och nytryck av en av de bästa engelska anarkopunk-skivorna från 80-talet: Rudimentary Penis "Death Church"):

https://discreetmusic.myshopify.com/pro … -1979-2xlp