Sv: Filmer

B-pappa skrev:

Hallå Lappia och ni andra, ni vet väl att Spökraketerna äntligen finns uppe nu. Måste ses!

http://www.svtplay.se/video/6899077/spo … -avsnitt-1

Oj, grymt. Får bli att mysa med den här någon kväll. Var faktiskt med på ett hörn i den där expeditionen. Var med och körde dykarutrustningen från Kiruna till Porjus.

Arbete är livets krydda

102 Senaste redigerad av B-pappa (2016-03-08 15:59:28)

Sv: Filmer

Underbart att höra! Wow! Syns du i filmen? Nu tänkte ju inte jag på att du ev kunde dyka upp när jag såg den, så hojta gärna till igen när du sett den och berätta. För den delen, berätta gärna om dagen då du körde dykerutrusningen, det kanske folk kan få läsa om i nästa Kissan Päivät?

Kan tillägga att detta alltså inte är fullängdsversionen, vilken är ungefär en kvart längre. Dessa SVT-versioner på dokumentärer finns eftersom SVTs dokuslots är på 58.30 minuter. Det klipps alltså en version till SVT och en version för tillexempel biografer, festivalvisningar. Att komma ihåg när en ser dokumentärfilmer som är 58.30 minuter på SVT.

Lappia skrev:
B-pappa skrev:

Hallå Lappia och ni andra, ni vet väl att Spökraketerna äntligen finns uppe nu. Måste ses!

http://www.svtplay.se/video/6899077/spo … -avsnitt-1

Oj, grymt. Får bli att mysa med den här någon kväll. Var faktiskt med på ett hörn i den där expeditionen. Var med och körde dykarutrustningen från Kiruna till Porjus.

103 Senaste redigerad av larsesq (2016-03-08 16:57:08)

Sv: Filmer

Såg den precis. Finfin.

Sv: Filmer

Nu har vi legat ganska lågt på filmsidan. Vi tittade på Nattbuss 807 igår. Det är en såndär film som alla såg i högstadiet och tyckte det var lite fräckt med ultravåld och en "skön rasistisk punkare". Alla kan dra minst ett citat ur den. Den heliga treenigheten: Nattbuss 807, Sökarna och Stockholmsnatt.

Nåja, den är inspelad i Handen och det är sjukt mysigt att titta på en film som utspelar sig i områden man bott i och så kan man bli sådär "Åh titta där är det en folktandvården nu!" eller kunna berätta för *alla* att man minsann åkt 807an, men nuförtiden är det en buss som går på dagen och inte en nattbuss.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

105 Senaste redigerad av larsesq (2016-03-20 11:25:06)

Sv: Filmer

Från Wikipedia:

"Nattbussen som trafikerade sträckan Gullmarsplan-Jordbro station (via bland annat Sågen och Brandbergen) hette egentligen 898. Buss 807 trafikerade i huvudsak samma sträcka - men endast på dagen.

År 1997 ersattes de sista kvällsturerna på linje 807 från Gullmarsplan av linje 828 via Gamla Tyresövägen-Skarpnäck-Flatenbadet-Alléplan. I och med Stockholms vattenfestival sattes extra nattbussar på linje 807 in. Dessa trafikerade motorvägen, dels för att avlasta linje 898 och dels för att folk skulle kunna komma hem snabbare. Därav kom det sig att filmen fick titeln Nattbuss 807."

Stämmer det?

Vattenfestivalen var värsta grejen när det begav sig minns jag, men jag var aldrig där. Hade en kompis som sett Dinosaur Jr där (det var nog 1997, för året efter spelade Sonic Youth) och det var fränt som attans när han berättade om J. Mascis gitarrsolon. Någon som vet varför Vattenfestivalen gick åt pipan? Och Nattbuss 807 är en förskräcklig film, fast Flamholcs nästa film "Livthim" är ju minst sju resor värre. Är nog på topp 100 över sämsta filmer jag sett.

Sv: Filmer

Ja, det kan faktiskt stämma :-) Fast nu går 807an bara till Brandbergen, från Gullmarsplan. 892:an heter Jordbros nattbus i dagsläget.

Det är ju i Sågen som rasisterna bor (och väldigt historiskt korrekt: området Sågen i haninge har alltid varit ett ökänt rasistghetto. Mycket vit undre medelklass och arbetarklass och ligger mellan "problemområden", när jag var yngre var man alltid lite rädd för att åka hem på kvällen genom Sågen, för att det kunde komma på skinnskallar.. på den tiden när man var dum nog att bära CCCP-tröja helt öppet.... som att tigga stryk)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Ja, detta är ju inga filmtips, men jag orkar inte starta ny tråd för det här. Rensar ut grejer. Tänkte att bland alla dessa filmer kanske det finns något som någon kan vara intresserad av. Om någon vill ha någon film från denna lista är det alltså bara att hojta till. De är alldeles gratis (om de måste postas, kanske jag lite försynt ber om en portopeng).

VHS

47:an Löken
Agente (Norsk utgåva av svenska kalla kriget-thrillern Skuggan av Henry)
Assault on Precint 13 (Inte re-make)
Bells (Folk dör telefonledes)
Big Trouble in Little China
Biktfadern
Blackout
Blind Fury (Rutger Hauer är blind)
B.O.R.N. Människojakt ("De kidnappar. De mördar. För dem finns det ingen gräns mellan liv och död...")
Brainscan (Edward Furlong har en "interactive trip to hell")
Bröllopspartyt (Ernst-Hugo Järegård i norsk komedi)
Carrie
China Blue
Conan förgöraren
Death in Brunswick
Den ståndaktiga kyrkoherden
Doktor Zjivago
En mans brott (Humprey Bogart och Barbara Stanwyck... Varför ska jag ge bort den här?)
En mördares ansikte
Ett odjur till morsa
Festen
Flesh and Blood (Rutger Hauer svänger med svärd)
Flåklypa Grand Prix (Alla talar svenska)
Frances
För några få dollar mer
Hawk the Slayer
Häng dom högt
Kilimanjaros förbannelse
Juloratoriet (En riktigt usel film på nästan alla sätt)
Lust och fägring stor
Miljonärernas paradis
Nattbuss 807
New Jack City
Närkontakt av tredje graden
Pestens Tid (Dubbel-VHS)
Play Misty for Me (...An invitation to terror...)
Pojkarna från Brasilien
Pray for Death (Uttalas "Pray...for...DEATH!" Med Sho Kosugi)
Programmerad att döda (Som att se en mycket sämre TV-film-version av Terminator)
Rasmus på luffen
Ronja Rövardotter
Sista kontraktet (Oj, vad Persbrandt kan skrika)
Skuggornas hus
Split Seconds (Rutger Hauer som snut i framtiden)
Sunburn (Farrah Fawcett har läcker frisyr)
The Beast (Walerian Borowczyks film)
The Dead Zone
The Lady Vanishes
The Vikings (Lång mastondonfilm om vikingar. "Ack Värmland, du skönas" spisas - givetvis)
Tårtan
Under the Skin
Väck aldrig den snut som sover
War & Peace (King Vidor-versionen)


DVD
Any which way you can
Casablanca (dubbeldisk-utgåva)
Den skrattande polisen
Det allseende ögat (dokumentär om Milos Forman)
DJ: Röv the Movie
Dolt hot
Elvis! Elvis!
Heathers
Masjävlar
Olsenbandens sidste bedrifter
Om jag vänder mig om
Pingpongkingen
Revolt (Norsk film där det besöks svenskt nudistläger, spelas dålig 77-punk och Johnny Rotten dyker upp mot slutet)
Saturday Night & Sunday Morning
Stockholmsnatt (Klämmigt ledmotiv åtminstone och Paulo Roberto pangar telefonautomater)
Svenska filmpärlor (6DVD-box, från början i alla fall. Denna kommer sakna "Kaninmannen")
Tarnation
The Gauntlet

Sv: Filmer

Stockholmsnatt vill jag ha!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Okej. Är i postskickartagen ändå, så jag hivar över Stockholmsnatt till dig, Tommy.

Sv: Filmer

Tackar tackar!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Ska precis smacka igång Staden som fruktade solnedgången efter att ha läst Mikas rekommendation. Har till och med förberett med chips och dipp. Men tänkte pröva sådana här vikningschips. har ni käkat dem? så ruskigt salta. ångrar mitt val

Arbete är livets krydda

112 Senaste redigerad av B-pappa (2016-03-31 12:20:57)

Sv: Filmer

Trevligt! Ja har ett visst minne av att jag har testat såna chips och det var ingen höjdare, nej. Precis som du säger. Kan liknas vid att tillreda tacobuffé men enbart använda sig av icke-Santa Maria-produkter, dvs helt onaturligt och fel, krångla till det utan att vare sig vinna smak eller få mer pengar i plånboken. En bra påminnelse, jag kommer aldrig mera köra vikningschips utan hålla mig till beprövade klassiker. Finns ju nån ny vegansort nu som jag glömt namnet på och den var finemang ("ny" i min värld betyder alltså "ny" för mig, dvs kan betyda vad som helst).

Vad tyckte du om filmen? :-)

Lappia skrev:

Ska precis smacka igång Staden som fruktade solnedgången efter att ha läst Mikas rekommendation. Har till och med förberett med chips och dipp. Men tänkte pröva sådana här vikningschips. har ni käkat dem? så ruskigt salta. ångrar mitt val

Sv: Filmer

Lappia skrev:

Ska precis smacka igång Staden som fruktade solnedgången efter att ha läst Mikas rekommendation. Har till och med förberett med chips och dipp. Men tänkte pröva sådana här vikningschips. har ni käkat dem? så ruskigt salta. ångrar mitt val

Det är ju dippchips! Du har dipp å läsk, då klarar du dig:-))

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Nja, jag måste stå fast vid att dem var för salta. Tog som över smaken alldeles för mycket.

Men filmen! Ja, jag gillade den. Blev peppad på att den var tidigt gjord och alltså inte följde det typiska slasher mönstret. Riktig pärla. Har redan rekommenderat den till flera kompisar. Tycker din recension till Nya Arbetartidningen sammanfattade innehållet bra.

Har du nå tips på fler filmer i det stuket Mika?

Arbete är livets krydda

115 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-01 10:34:19)

Sv: Filmer

Kul att höra! Sitter här på jobbet och blir varm i hjärtat, att syftet med varför jag skriver om saker påverkar folk på ett bra sätt. Folkbildning & Film-upplysning.

Återkommer om liknande filmer inom kort, men om du inte sett Black Christmas (1974) (minns inte om du har sett den?) så är ju den prio nr 1. Under tiden hänvisar jag till den allra trevligaste delen av min krypta... Kliv in och ta en titt omkring, här finns en del guldkorn att vaska fram!

http://nyheter24.se/filmtipset/yourpage … kage=15032

Lappia skrev:

Nja, jag måste stå fast vid att dem var för salta. Tog som över smaken alldeles för mycket.

Men filmen! Ja, jag gillade den. Blev peppad på att den var tidigt gjord och alltså inte följde det typiska slasher mönstret. Riktig pärla. Har redan rekommenderat den till flera kompisar. Tycker din recension till Nya Arbetartidningen sammanfattade innehållet bra.

Har du nå tips på fler filmer i det stuket Mika?

Sv: Filmer

Var på cinemateket och såg Possession (1981) igår. Jösses. 5/5.  Den som är i Stockholm på torsdag får en chans att se den på bio.

Sv: Filmer

Håller med. Missa inte denna chans! Sen skulle jag vilja slå ett slag för William Friedkins Änglarnas stad - Los Angeles (To live and die in LA), tror den inte har visats än. Lär vara en upplevelse på duk, kan jag tro. Ska försöka se den i Gbg, får se hur det blir. Men kunde inte hålla mig och tjyv-köpte den på dvd. Den som gillar Manhunter men har missat denna (eller tvärtom!) kommer få sig en mycket trevlig överraskning.

Keldjuret skrev:

Var på cinemateket och såg Possession (1981) igår. Jösses. 5/5.  Den som är i Stockholm på torsdag får en chans att se den på bio.

Sv: Filmer

Alla på forumet borde slå på tvåan i detta nu! The Visit, som är en dokumentär om hur det skulle vara om det kom aliensiska kreationer besökte vår planet. Ordförande Svahn från Ufo-Sverige har rekommenderat den bland annat!

Arbete är livets krydda

119 Senaste redigerad av larsesq (2016-04-12 17:58:33)

Sv: Filmer

Såg alltså "Mac and Me" (eller "Min vän Mac") igår. Kopierad från VHS-band utgivet av Jaguar Film. Snygg logo som Jaguar Film hade. Filmen i sig var ju lika usel jag hade tänkt, men intressant som skildring av amerikansk imperialism och västerländsk de-evolution. Mac och hans familj kopplas under hela filmen ihop med amerikanska värderingar och vad består dessa värderingar av? Jo, läskeblask (Coca-Cola), snask (Skittles) och snabbmat (McDonalds). Till och med den där läskiga McDonalds-clownen dyker upp. Mac och hans familj är 50-talistisk kärnfamilj, kan bara utstötta små pip och visselljud och kommer från en planet där det bara existerar sten och grus. De har några magiska krafter som kan återväcka döda, dock lyckas de inte hela förlamade, men ändå verkar vara den mest idiotiska utomjordiska livsform som visats på film.  De kommer till jorden genom en olycka (De sugs in i en NASA-raket). Om detta ska vara amerikanska och västerländska värderingar hade Sun Ra nog rätt när han sa att "It's after the end of the world." Vi lever alla i den post-apokalyptiska stenplanet som Mac och hans helylle kärnfamilj kommer ifrån.

120 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-13 08:37:07)

Sv: Filmer

Hihi! Håller med om Jaguars logga. Låter precis som jag alltid föreställt mig Mac and me (iallafall hur jag tänkt i "vuxen" ålder), klockrent! När jag såg den på videohyllan som liten så tänkte jag att den verkade tragisk, eftersom jag ju sett ET. Jag tänkte att om jag såg den så skulle min upplevelse av ET förminskas, att kanske bägge filmer var av samma skrot och korn.

Idag låter jag det vara osagt om dessa bägge filmer är i grund och botten likadana (bortsett från de uppenbara likheterna). Men har försökt se om ET någon gång senaste halvåret och den känns inte särskilt skoj. Ganska trista karaktärer. Bäst är väl skådeplatsen, radhusområdena, ger lite vibbar a la Stand by me, Goonies, Poltergeist osv. Men om jag minns rätt så finns inget av förfallet eller "det som ligger under ytan" i ET, utan där kommer hotet utifrån (myndigheter), medans det finns inre slitningar i de andra (Goonies kan väl också tyckas "idyllisk", men jag vill mena att där finns spår av kollaps i form de gamla husens slitage och arbetarklassens kamp mot kapitalisterna som ju faktiskt bor i samma stad och vill omvandla "det smutsiga" till "det rena".). Älskar Stand by me för att den är så genuin och okonstlad. Ett direkt tilltal. Inget krångel. Lite som Harlan County USA (känd på forumet sedan tidigare men framförallt känd från ett nummer av Hunden....).

Sv: Filmer

Ville se en Bigfoot-film och skummade lite, hittade denna, rätt så nyligen upplagd.

In search of Bigfoot, 1976. Bra! Och inser att jag bara minns filmer jag själv har sett, dvs jag minns inte om denna togs upp i Puffy. Fin liten film.

https://www.youtube.com/watch?v=zC3s47z6FeM

Sv: Filmer

Härligt! den där blir det att mysa med någon kväll. Mycket bra tips.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

B-pappa skrev:

In search of Bigfoot, 1976. Bra! Och inser att jag bara minns filmer jag själv har sett, dvs jag minns inte om denna togs upp i Puffy. Fin liten film.

https://www.youtube.com/watch?v=zC3s47z6FeM

Kalenderbitaren kollade upp: In Seach Of Bigfoot nämns i förbigående i Puffy, det är Richard Ramirez som för den på tal i intervjun om hans bigfoot-harsh noise-projekt Fouke. Kanske ska man kolla den där filmen omedelbums. Håller på och tankar ner Ilsa Shewolf of the SS nu oxå.

maskinpark.bandcamp.com

124 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-21 11:55:09)

Sv: Filmer

Ok, tack för återkopplingen! Jag satte en 4-poängare (av 5 möjliga) på In search of Bigfoot, tyckte den var väldigt trevlig. Skulle vilja se The last border med min finska mor bredvid i soffan och be henne köra ett live audio commentary om vad hon ser och tycker (vilket hon väl iofs ändå gör). Eller som finska släkten (jag har vissa kopplingar till Leningrad Cowboys, någon släkting som är gift med sångaren eller dylikt) säger om Kaurismäkis: "En är väl konstigare än den andra?" "Ja kanske det, men vem är isåfall vad!?".

Sv: Filmer

Live översättning/audio commentary från  din mor låter fantastiskt. Har du alltså The Last Border B-pappa? Önskar någon vänlig själ kunde dataöverföra den till mig. Vart ju mäkta sugen efter Lappias artikel. Jag kunde ju be pappa vara tolk.

maskinpark.bandcamp.com