Aha, kommer nog inte se God bless America. Men kan tipsa om en hyfsad film lite på samma tema, lite Falling Down-aktigt: Surge från 2020, om en kille som en dag får nog. Sevärd men ja jag ska inte säga för mycket, den ska väl mest bara ses så kan man fundera över den sen.
Paul Verhoeven, regissören till Flesh + Blood, Robocop, Total recall, Showgirls, Black Book och Elle samt alla de fantastiska filmerna han gjorde i Holland, är vid första snabb anblick en kompetent regissör utan "djupare" ideer - men inget kan vara mindre sant. Verhoevens förhållande till tex Starship troopers är ju att han närmar sig den som ett stort svulstigt skämt eller underlag för diverse satiriska poänger. Boken, av Heinlein, är ju erkänt pro-krig & fascism (Heinlein själv skuttade runt lite på högerkanten, även om det finns viss dualitet där, eller vad man säger), medans Verhoeven (som antifascist) gör spektakel av den och hånar allt som är "heligt" för tex USA / machokultur / imperialism. Det är 100% satir och skoj, precis som den evigt utskällda Showgirls (under denna period hatade alltså Verhoeven Hollywood-systemet / USA och ville göra typ "the ultimate shit turd movie", där Starship Troopers är en del i detta pussel, en byggsten i att bygga en spegel som visar upp västvärldens idioti och självdistanslöshet, att göra ett skämt som är så tydligt och synligt att det typ blir för nära, så att det blir osynligt, att sudda ut gränserna mellan parodi och allvar, bygga vidare på Reagan-erans anabola attityd som avspeglades i actionfilmer och inrikes o utrikespolitik, dra allt till sin spets och totalt krossa systemet inifrån, rida på den vågen och förlöjliga och driva med de som redan var hjärntvättade av detta m m, ja det är en fantastisk historia bakom mycket av det här), som är det ultimata skämtet / pranket kring Hollywood-film / high concept. Tex hela Starship Troopers look, ja allt med den, är såklart slugt uttänkt, dvs det ska se plastigt ut och pappkartong. Jag skulle även säga att den är extremt öppen med sin "fascism", dvs sitt förlöjligande av detta och hur den jobbar med överdrifter och maxande för att påvisa allts absurditet - klassisk röd tråd genom allt Verhoeven gjort. Verhoeven är en av de slugaste och roligaste och fräsigaste regissörerna, kan jag tycka och ju mer man ser i hans filmografi, desto mer hänger allt ihop och ju mer växer allt. Statistiskt sett är nog också han den regissör som får högst betygsstatistik av mig, nog enbart ihop med Kurosawa. Är väl bara 4or och 5or i betyg från mig på Verhoevens output och nu ska det bli kul att se hans nyaste film, "nunne-filmen". Så ja, hans filmer lyckas "lura" de flesta, tex Elle är det ju flera som tolkat som idiotisk, haha, men den är ju så mycket mer. I slutändan är det allt Verhoeven som drar det längsta strået och får det sista skrattet. Kan rekka Soldier of Orange och Black book för de som vill se hans mer liksom rakt på sak-filmer (som ändå har mer under ytan än de flesta andra filmer), fantastiska krigsfilmer / draman. Kan inte rekka nog Flesh + Blood, även den en storartad upplevelse som på sin tid sågs som nånsorts svulstig simpel fantasy och nu är upphöjd, likt Showgirls och även Starship Troopers m fl. Filmer som alltid är "före sin tid" och har många lager att skala av.