Sv: Filmer

Haha, en kollega sa att jag skulle ringa Kommunal och ta tjänsten på avdelningen som hon själv hoppat av. Vete fan. Kanske är kul att gagga med folk om fackliga rättigheter men ska jag stå för vad Kommunal gör?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Stort tack för alla tipsen Tommy! Tyvärr missade jag två av dom, men ska se Det sista äventyret, det lät jävligt spännande.

Såg om Hammarkullen förra helgen för kanske 100e gången och märkte alltså DÅ att Josef spelas av Shanti. Börjar ifrågasätta mig själv rejält.

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

Sv: Filmer

Precis sett "Mackan" på SVT Play. Tipsar, utan att darra på rösten och manschetten, om den. Så himla bra! Handlar om 14-åriga Mackan som flyttar från Uddevall till en ny liten håla. Där blir hon polare med Gundrun, en tjej som mår psykiskt dåligt, och polar med Kennet, en 18-årig rockkille. Den utspelar sig på 1960-talet och det förstås främst genom miljöerna, kläderna och annat. Ingen som pratar om nåt som direkt ska få en att tänka "Aha, 1960-tal!" Den är väldigt väl berättad och känns som inget direkt skrivs en på näsan. Också väldigt bra regi då alla barnen i filmen gör bra ifrån sig.

Filmen handlar väl primärt om relationen mellan barnet Mackan (14 år) och Kennet (18 år). Bägge är sämst på att kommunicera, ta ansvar och det är en trevande och väldigt dålig relation där Kennet mest bara vill ligga med ett barn. Enda minuset att det händer en grej i slutet som jag inte riktigt gillar och att vänskapsrelation med Gundrun kunde ha utvecklats. Annars toppen och tydligt berättad utifrån en kvinnlig blick. Vill gärna se Birgitta Svenssons, som regisserade och skrev manuset till "Mackan", två andra långfilmer: "Inter Rail" och "Två solkiga blondiner".

Sv: Filmer

Okej, såg den. Hade höga förväntningar då en person som heter Margareta kallas Mackan då jag också kallats Mackan men nu kallas för Maggan. Sjuk grej att få höga förväntningar av, jag vet. Men jag ville att den skulle kunna vara som en signaturfilm man delar med sig av som ett visitkort.

I början var det speedway och det har jag haft lite koll på som barn så jag blev ännu mer föväntansfull där även om det bara var en slags parentes för att presentera en av figurerna. Sen järnvägskopplingen var också bara för en biroll ändå. Störde mig på nästan allt i filmen då jag blev rädd för hela den generationen och vad våra generationer som kommit efter inte har lärt sig av deras misstag typ.

Noterade att Vera Vitalis föräldrar varit med och gjort kostym tror jag. I övrigt håller jag med larsesq om mycket.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Filmer

Tänkte på det där med generationer imorse faktiskt. Är vi en förlorad generation? Vad är en förlorad generation? Hur menar du att vi inte lärt oss av deras misstag Maggan?
Tänker att mycket, alltför mycket är sig likt eller bara tagit andra uttryck nu mot för när man själv var ung. Sexism och rasism har muterat och tagit andra former och i många fall faktiskt blivit värre. Osv.

Fattade inte att Mackan var en ny film!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Nej, Mackan är från 1977.

Sv: Filmer

Aha!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Senaste filmerna jag sett: God bless America om en surgubbe på kontor som fått nog av sina grannar, landsmän, politiker, media.. och går bananas med vapen och börjar mörda tillsammans med en tonårstjej som är trött på att inget händer och vill haka på en galen mördarjakt. Filmen problematiserar det ytliga medieklimatet, att vi är i last days of Rome och har Idol istället för gladiatorkamper. Men den faller platt. Det är som om Leon (svinbra film) mötte Falling down (en av mina absoluta favoriter) och fick det här. En ytligare Falling down, en mindre komplicerad, vill så mycket, skrapar bara på ytan till intressant samhällskritik. Man kommer aldrig riktigt nära karaktärerna och helhetsbetyget blir ljummet. 2 av 5. Eller 1,5. Jag vet faktiskt inte vad som fick mig att se hela.

Sen såg jag Starship troopers  den klassiska sci-fi-rullen med lite halvt dold fascistiskt flörtande. Boken är kalasbra och filmen stinker nostalgi från högstadiet. På ett bra sätt. Jag tycker fortfarande den håller även om allt ser så pappkartong och gb-glasslåde-plastigt ut. Men det är ju så charmigt, eller hur?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Aha, kommer nog inte se God bless America. Men kan tipsa om en hyfsad film lite på samma tema, lite Falling Down-aktigt: Surge från 2020, om en kille som en dag får nog. Sevärd men ja jag ska inte säga för mycket, den ska väl mest bara ses så kan man fundera över den sen.

Paul Verhoeven, regissören till Flesh + Blood, Robocop, Total recall, Showgirls, Black Book och Elle samt alla de fantastiska filmerna han gjorde i Holland, är vid första snabb anblick en kompetent regissör utan "djupare" ideer - men inget kan vara mindre sant. Verhoevens förhållande till tex Starship troopers är ju att han närmar sig den som ett stort svulstigt skämt eller underlag för diverse satiriska poänger. Boken, av Heinlein, är ju erkänt pro-krig & fascism (Heinlein själv skuttade runt lite på högerkanten, även om det finns viss dualitet där, eller vad man säger), medans Verhoeven (som antifascist) gör spektakel av den och hånar allt som är "heligt" för tex USA / machokultur / imperialism. Det är 100% satir och skoj, precis som den evigt utskällda Showgirls (under denna period hatade alltså Verhoeven Hollywood-systemet / USA och ville göra typ "the ultimate shit turd movie", där Starship Troopers är en del i detta pussel, en byggsten i att bygga en spegel som visar upp västvärldens idioti och självdistanslöshet, att göra ett skämt som är så tydligt och synligt att det typ blir för nära, så att det blir osynligt, att sudda ut gränserna mellan parodi och allvar, bygga vidare på Reagan-erans anabola attityd som avspeglades i actionfilmer och inrikes o utrikespolitik, dra allt till sin spets och totalt krossa systemet inifrån, rida på den vågen och förlöjliga och driva med de som redan var hjärntvättade av detta m m, ja det är en fantastisk historia bakom mycket av det här), som är det ultimata skämtet / pranket kring Hollywood-film / high concept. Tex hela Starship Troopers look, ja allt med den, är såklart slugt uttänkt, dvs det ska se plastigt ut och pappkartong. Jag skulle även säga att den är extremt öppen med sin "fascism", dvs sitt förlöjligande av detta och hur den jobbar med överdrifter och maxande för att påvisa allts absurditet - klassisk röd tråd genom allt Verhoeven gjort. Verhoeven är en av de slugaste och roligaste och fräsigaste regissörerna, kan jag tycka och ju mer man ser i hans filmografi, desto mer hänger allt ihop och ju mer växer allt. Statistiskt sett är nog också han den regissör som får högst betygsstatistik av mig, nog enbart ihop med Kurosawa. Är väl bara 4or och 5or i betyg från mig på Verhoevens output och nu ska det bli kul att se hans nyaste film, "nunne-filmen". Så ja, hans filmer lyckas "lura" de flesta, tex Elle är det ju flera som tolkat som idiotisk, haha, men den är ju så mycket mer. I slutändan är det allt Verhoeven som drar det längsta strået och får det sista skrattet. Kan rekka Soldier of Orange och Black book för de som vill se hans mer liksom rakt på sak-filmer (som ändå har mer under ytan än de flesta andra filmer), fantastiska krigsfilmer / draman. Kan inte rekka nog Flesh + Blood, även den en storartad upplevelse som på sin tid sågs som nånsorts svulstig simpel fantasy och nu är upphöjd, likt Showgirls och även Starship Troopers m fl. Filmer som alltid är "före sin tid" och har många lager att skala av.

Sv: Filmer

Tänkte på det där med tonen i "Mackan". Till det yttre framstår den, till en början, som en rolig liten film, men sen blir allt bara mörkare och eländigare och hela den där 60-talsinramningen blir mest fernissa. Själva handlingen skulle kunna hända när som helst. Det är väldigt bra berättad. Känner också att folk hamnar i samma gropar som Mackan, Gundrun och Kennet gör i filmen. Samma brist på kommunikation, samma manipulationer, samma våld i relationerna. Gudruns plats i filmen var hjärtskränande och välspelat. Just att det inte explicit sades rakt ut vad som var fel på henne, utan bara att hon hamnade utanför och i slutet (spoiler!) riskera att bli fullständigt institutionaliserad. Verkligen bästa filmen jag sett i år. Gillar ju överlag svensk 70-talsfilm.

Inte sett "Ellé" och blev påmind om att "nunne-filmen" "Benedetta" nyligen. De vill jag ju se. "Starship Trooper" tyckte jag var väldigt jobbig att titta på. Men en bra jobbighet. Enda filmen jag inte är eld och lågor av som Verhoeven har gjort är väl "Basic Instict".

Sv: Filmer

Kan hålla med om Basic Instinct, den har jag faktiskt bara en 3a på i betyg! Den känns som en kompromiss eller lite uppgiven! Sant! Ok jag backar.

Sv: Filmer

Håller med om att de allra flesta av Verhoevens filmer är väldigt bra, särskilt de tidiga och Starship troopers (som jag inte sett sen den var ny på bio...) men har alltid, utan att vad jag minns se nå intervjuer, tänkt mig honom som en elak jävel.

Sv: Filmer

Sett ett flertal intervjuer med Verhoeven, alltid lika rolig och engagerande när han pratar om filmmediet.

Sv: Filmer

Såg Ted K nyligen. Unabombaren är som annat JVVF-material jag ärvt från mina storkusiner alltid av intresse. Fick en känsla av att filmen var väldigt korrekt men också bra action utan att för den skull glorifiera Ted.

Extra plus för soundtracket som var gjort av brittiska drone-akten Blanck Mass.

Jag tror att ni kommer att tycka att den är sevärd och ser fram emot vad ni har att säga om den.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Filmer

Ja vad kul! den ska jag kolla upp. Såg den där netflix (?) serien om honom och den var inte jätteimponernade.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Just ja, jag minns inte serien. Borde verkligen se om den för att kunna göra en jämförelse med denna.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Filmer

Jag funderade lite på filmer som är ganska bra (eller väldigt bra) men som har en detalj eller en viss del som totalförstör dem, har ni några favoriter?

Filmen Summer of Sam är en av mina absoluta favoritfilmer, såg den vid rätt tillfälle i livet (runt millenieskiftet) gillar stämningen, den svettiga sommarkänslan som förmedlas, karaktärerna är osympatiska men man vill ändå se vad de tar för sig. Konflikten filmen bygger kring är bra, rädslan för seriemördaren som gör att folk blir paranoida och gärna letar efter syndabockar, soundtracket är bra och det är den enda riktigt bra skådespelarinsatsen från John Leguizamo, tyckte inte han var så jättebra i den där zombiefilmen (land of the dead?) och inte heller i "The happening" men här spelar han jättebra som Vinnie.
.... så kommer scenen när Adrian Brodys jävla "punk" "band" ska ha "konsert" på CBGB och man ser att filmen är gjord av folk som aldrig satt sin fot på en punkspelning. Iaf inte en punkspelning anno 1977 med ett nystartat skitband som har sitt första gig. Jag har spolat över den scenen sista tio gångerna jag sett filmen för att jag skäms så mkt för att se den. Funderade ett tag på att ladda ner filmen och KLIPPA BORT den scenen och sen börja sprida den versionen istället. För filmen är skitbra i övrigt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

543 Senaste redigerad av larsesq (2022-05-24 16:07:54)

Sv: Filmer

Spontant tänker jag på hur det känns som att de säljer ut Ally Sheedys karaktär i Breakfast Club i slutet. Hon är lite excentrisk och introvert och sen får hon nån jäkla make-over av Molly Ringwald i filmen och alla ba "Wow! Hon var ju läcker" Sånt skitsnack. Mest är det väl för att som introvert och "konstig" tonåring så var nog Ally Sheedys karaktär den jag mest identifierade mig med i den filmen. Så var kymigt att just hon var tvungen att få nån sort make-over i slutet.

Det första jag hittar när jag söker på "Ally Sheedy Breakfast Club" är detta citat, när hon pratar om sin karaktär i Breakfast Club:

“I was uncomfortable with even when we were filming it…It was one of those things, though. It was the ’80s, and we got to take this young woman who seems like a crazy person and make her into, you know, somebody pretty or whatever it was. But I agree Allison is much more delicious before the hair bow goes on.”

Att jag fortfarande tänker på det så här 20 år efter jag första gången såg filmen, säger nog mer om mig än om filmen kanske. Men ja, det var det första jag spontant tänkte på när det var en detalj som förstör filmen.

Sv: Filmer

Ah precis, ang Summer of Sam.

Jo jag tänkte på Creepy av Kiyoshi Kurosawa. Första 45 minuterna är kanon, ljudbilden, allting. Polis som flyttar ut på japanska landsbygden för att ta det lugnt, visar sig att det varit otäcka mord i krokarna. Krypande stämning, märklig granne. Fina miljöer och bra uppbyggnad men sen spårar allt och blir superordinär galningfilm. Faller platt. Den är från 2016. Blev så besviken. Den borde varit en mysteriefilm in i det sista.

Sv: Filmer

Filmen He was a quiet man har jordens bästa idé, en film jag önskar att jag hade skrivit, en novell eller serie jag önskar fanns. Men hantverket är så jävla uselt att man baxnar. Se den bara för att filmens plot är den bästa i världen. Den handlar om en utstött kontorsarbetare som en dag ska genomföra en arbetsplatsskjutning och ta kål på sina plågoandar (kollegor, chefer etc) och när han sitter, sekunderna från att börja och har pistolen laddad så börjar en annan person skjuta. Av ren reflex så skjuter vår huvudperson den andra skjutaren och blir hjälte bland folket han hatar och var sekunder från att börja mörda. Det tar inte slut där. Personalansvarige börjar utreda saken och kan inte släppa tanken på att vår huvudperson haft ett laddat vapen med sig. I glädjeyran att ha en hjälte bland sig så är det ingen som undrar varför han själv gått beväpnad. HR-personen försöker lösa upp knuten samtidigt som vår huvudperson börjar dejta en person som sköts, men inte dog utan blev totalförlamad.

Filmtipset skriver såhär: "En kontorsarbetande enstöring blir hjälte efter att han räddat en kvinna från att bli dödad i ett skottdrama på arbetsplatsen. Vad ingen vet är att han egentligen själv velat vara den som höll i vapnet."

"En märklig film. Storyn var bitvis bra, men filmningen kändes som David Lynch möter "Bringing out the dead". Verklig lågbudget, som en TV-film från 70-talet, men resultatet blev iallafall en 2+."

Det var ganska bra sammanfattat av en användare.
Se den, men förvänta er inte en välgjord film.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Håller helt med om Breakfast Club. Hela filmen verkar handla om att hitta solidaritet och en gemenskap med folk som verkar annorlunda än en själv men så smutsar man ner hela budskapet genom att göra en She's All That av det.
Känns som jag vet fler filmer där någon vändning förstör hela undertexten.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Men Falling Down då? Hur passar den in i diskussionen ovan? Så länge sen jag såg den nu, ska se om. Förhoppningsvis kommer jag se om den iförd Falling down-hoodien som jag & Tommy dyrkade härommånaden, önskar jag kunde bifoga bild men sitter inte på den för tillfället.

Och. Hur sannolikt är det med en remake eller requel på Falling Down? Originalet gjordes ju pre-Columbine eller ja andra skolskjutningar. Om den skulle remakes så tänker jag att den skulle kunna bli ett rätt giftigt inlägg i "vapen-debatten" eller vad man ska kalla det. Om den görs på rätt sätt, dvs typ 3 timmar och är typ det bästa amerikanska dramat på 70 år. Nåt sånt. Lämnar över ordet och susar vidare.

Sv: Filmer

Jag hoppas inte det blir en uppföljare eller re-make på den. Har ni sett filmen "God bless America" ? Det är en Falling down för 2000-talet. Ytlig samhällskritik, orimlig historia och går inte att känna med karaktärerna alls.

Filmtipset: "Frank har fått nog. Folket runt omkring honom - hans grannar, hans kollegor, till och med hela landets befolkning som samlas framför teveapparaterna bara för att håna andra människor - är idioter. Till råga på allt har Frank nu vid 45 års ålder fått en hjärntumör. När han bestämmer sig för att ta till vapen emot världen finner han en bundsförvant i tonårstjejen Roxy. Roxy har nolltolerans mot puckon, vilket rimmar väl med Franks egen sinnesstämning. Hon förser Frank med lämpliga måltavlor mot att han övar henne i skjutvapnens ädla konst och tillsammans beger de sig på en offerstinn road-trip."

Skulle en ny Falling down göras så skulle det bli pannkaka är jag rädd. Den är ju ändå gjord i sin kontext och sin tid, och som du säger b-pappa, innan columbine, vapendiskssionerna osv.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

<3

Inte sett God bless America. tack för tips, lägger till på tittar-listan.

Sv: Filmer

Nyligen såg jag Peanut-butter falcon som finns på svtplay. Den handlar om en person med downs syndrome som hamnat lite mellan stolarna i välfärdskarusellen och bor på ett hem för dementa gamlingar. Han rymmer, då han när en dröm om att bli wresler och har en idol som han har på en vhs, som han beger sig för att träffa. På vägen springer han på småkrimmot - ett ganska misslyckat sådant - Tyler - som först inte vill ha honom i släptåg men som mjuknar upp och blir hans beskyddare. Halvvägs in i filmen kommer Zak (huvudpersonen med downs syndrome)s vårdare dom på spåren och ansluter till att försöka uppfylla Zaks dröm om att bli en wresler.
Filmen är sådär puttinutt-gullig och lite för förutsägbar. Men det var en mysig stund framför teven och ofta är det precis vad man behöver.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig