Sv: Filmer

Upptäckte för några kvällar sedan att jag har ett guilty pleasure - dansk action.

ÄLSKAR Pusher-filmerna, Flickering Lights och såklart - I Kina spiser man hundar - som jag såg häromkvällen.

Vet inte varför jag uppskattar dom - kanske börjar jag bli en gubbe i sinnet.

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

Dansk action? Pusher? det är ju mer dansk misärporr, om än väldigt bra.. Min favorit är tvåan, den med Tonny. Riktigt bra och extremt jävla sorglig film.

Igår såg jag Sameblod, lärorikt och berörande film. Får nog ta ett par dagar att smälta in, jag kunde inte låta bli att tänka på "Den bästa av mödrar" som ändå berör samma teman om identitet och hur svensken går all in för att förinta minoriteters rätt att tänka på sig som något annat än svenska. Ska du bo här ska du prata svenska. Sameblod var dock dubbel, för å ena sidan ska vi förinta det samiska, ni ska prata svenska, ni ska mätas till rasbiologiska institutet och ni ska inte ha några privilegier, samtidigt som det är väldans trevligt och exotiskt med renhållande samer som knatar runt och bara har renar. Dubbel-bestraffning på nåt vis.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig

503 Senaste redigerad av larsesq (2022-01-13 23:04:13)

Sameblod såg jag med min far på småländsk landsortsbio. Tyckte den var väldigt bra då (mer misstänksam mot Amanda Kernells nyaste "Charter"). Efteråt sa pappa, som likt mig bott i södra halvan av Sverige hela våra liv (tror ingen i vår släkt bott söder om Stockholm. Pappan har släktforskat), att det var ju hemskt hur de hade de, samerna. Han var rörd.

Idag såg jag hela "Polisen som vägrade ge upp..." som vi (jag) skrev om när det snackades Viveka Seldahl här på forumet förut. Den var fortfarande bra och mer ett sorts drama om en ledsen, ratad, äckelgubbe (som har toppmatad VHS och porr-VHS:er hemma) och bygdens snygging som får alla tjejer. Viveka Seldahl spelar en strippa som blir ihop med snyggingen. Sen är det lite snutserie-troper här och där, men just att den fokuserar på dramat på de två gårdarna gör den starkare och mer minnesvärd än de övriga samtida snutserierna. Är också uppvuxen på gård ute på bondvischan på 80-talet, så kanske var det lätt för mig att känna igen mig i miljöerna och alla gräl och snaskigheter som puttrar under ytan på landsbygden. Nog lätt bästa av "Polisen i Strömstad"-serien. Per Oscarsson är med också som polischefen och det är ju skoj. Per Oscarsson var aldrig dålig. Inte ens i Mats Helge Olssons allra mest sega skitfilmer (typ "Tvingad att leva").

504 Senaste redigerad av puffy (2022-01-13 23:13:44)

Tvingad att leva är ju Mats Helges bästa!

Charter kan du förresten skippa med gott samvete, inte alls bra. Sameblod tyckte jag däremot rätt bra om.

Charter finns (fanns?) på SVT-play. Jag gillade bitar av den men såg den samtidigt som jag gjorde något annat så kan inte uttala mig skarpt för eller emot.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Nu när jag ser på listan över vilka filmer Mats Helge gjort, så kanske jag får hålla med om att Tvingad att leva är hans bästa. Men den är fortfarande inte bra. (I Död Mans Spår är mer kul att den finns än bra och det omdömet gäller väl typ hela Mats Helges filmografi. Kul i teorin, och bra att de finns, men inga roliga tittarupplevelser).

Tittade på den fantastiska Pingpongkingen igår, den är verkligen bra. Men jag undrar vart den är inspelad, vill säga Kiruna eftersom dom filmar vid gruvan, men det kan inte bara vara där? På internet står det bara "Norrbotten". Den handlar om två bröder, och vi får historien berättad ur den äldres perspektiv. om deras liv. Han är nån slags king över pingpongbordet på ungdomsgården och hans brorsa ser upp till honom, men en del saker verkar inte som de först anar. Har ni inte sett den så gör det!

Pingpongkingen är jättebra. Sett den flera gånger. Jens Jonsson gjorde bra grejer där ett tag (sen dök han upp som regissör för "Snabba Cash 3" och sånt). Hans kortfilmer och tv-serien "God morgon alla barn" är också värda att se. Har allt på DVD och borde se om allt snart. Blev sugen nu. Tack för påminnelsen, Tommy. Enligt Svensk filmdatabas spelades Pingpongkingen in i olika studior i Solna och Luleå samt Hertsöns ungdomsgård och Junkön i Luleå, Stora Sjöfallet, Gällivare, lappländska Koskullskulle och Malmberget.

Instämmer i hyllningskören om pingpongkingen men jag såg den när det kom och det var ju ett tag sedan. Men får lita på att den åldras väl så att säga.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Mmmm håller med om Pingpongkingen, lär se om. Men Mats Helge, hallå, Blood tracks är ju den bästa!? Sett en gång, ska se om. :-)

Har dålig koll på Mats Helge post-Ninja Mission. Tror jag bara sett hans mindre lyckade samarbete med Arne Mattsson (The Mad Bunch). Så helt missat Blood tracks, men när B-Pappa rekkar, så lyssnar Larsesq.

Äsch då, så du säger.... Borde väl sagt något mer kanske men kan säga att jag minns att den har en del sunkiga gillestugainteriörer, har jag för mig. Fabriken eller industrilokalen känns lite kul också. Bara sett den en gång men har dvdn från hmmm Studio S. Undrar om den är svår och utgången numera.... Ok finns en inplastad dvd på tradera i skrivande stund, 79 kr + frakt. Skulle inte säga att den är "värt" det men kulturkrigare is gonna ja precis. Är lite slasherkänsla i den, vintrigt och så.

"A film crew producing a rock music video decides to shoot at an abandoned factory above the snow line. When an avalanche strands them, a murderous family living in the factory attacks and kills many of them."

Känns som PingPongKingen kan jag till och med se med folk här, som annars är svåra med "udda" film.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Alltså ställ in alla era helgplaner, såg igår att SVT tankat upp MYCKET BRA GREJER (!) helt gratis att titta på.

Fight Club: https://www.svtplay.se/video/33770626/fight-club
Alla har sett den, men den är en nostalgisk klassiker, se om den vetja.

Il Capitano: https://www.svtplay.se/video/31673198/il-capitano
Filmen bygger på de så kallade Åmselemorden sommaren 1988, då finländaren Juha Valjakkala mördade tre medlemmar i en helt vanlig svensk familj. Hans flickvän Marita var med på kyrkogården där morden skedde. I filmen heter brottslingarna Jari och Minna. Regi: Jan Troell. I rollerna: Antti Reini, Maria Heiskanen, Berto Marklund, Antti Vierikko, Harri Mallenius, Marjut Dahlström, Matti Dahlberg m.fl.

...OTROLIGT bra film. Väldigt bra spelat av Antti och Maria.

Det sista äventyret: https://www.svtplay.se/video/29737650/d … -aventyret
Jimmy Mattsson blir uttagen som befälselev men hans överordnade har svårt att förstå sig på honom och han får slutligen frisedel. Jimmy återvänder nu hem, där han blir totalt dominerad av sin mamma och fästmö. I ett försök att bli mer oberoende tar Jimmy ett vikariat som biologilärare och flyttar hemifrån. Under en skoldans träffar han den 16-åriga eleven Helfrid och de inleder ett förhållande. Filmen bygger på en roman av Per Gunnar Evander. Regi: Jan Halldoff. I rollerna: Göran Stangertz, Ann Zacharias, Marianne Aminoff, Tomas Bolme, Birger Malmsten, Åke Lindström, Kerstin Österlin m.fl.

... en av mina favoriter med Göran Stangertz, om inte den totala favoriten? Ganska missvisande beskrivning, filmen är ju egentligen en skildring av gryende psykisk ohälsa. Bra skådespel av Ann Zacharias och slutet är så otroligt fint och rörande.

Parasit: https://www.svtplay.se/video/33508154/parasit
Den har säkert alla redan sett också, men den är bra. Den såg jag igår.
En svart komedi om familjen Kim, en färgstark skara som hankar sig fram genom livet med hjälp av påhittighet och list. Pengar är det dock ont om så när sonen Ki-Woo erbjuds ett jobb som privatlärare till dottern i en rik familj så tvekar han inte en sekund. Väl på plats i familjen Parks hus börjar Ki-Woo snart smida planer för hur han ska lyckas ordna jobb åt resten av sin familj. Regi: Bong Joon-Ho. I rollerna: Kang-ho Song, Woo-sik Choi, So-dam Park, Hye-jin Jang, Sun-kyun Lee, Yeo-jeong Cho m.fl. (Gisaengchung)

Igår såg vi Aliens dvs efterföljaren till Alien, den klassiska 80talsactionfilmen och den håller verkligen fortfarande. Lite trist att mystiken/det obehagliga med xenomorphen från ettan är som bortblåst, men det är väl priset man får betala om man gör en hårdkokt actionfilm i yttre rymden. Härnäst blir det Alien 3 och den svagaste av "ursprungsfilmerna", men jämför man den med Alien Covenementem eller vad fan den heter så är den ju rena rama Oscars-materialet. Alla nya filmer från Prometheus å fram suger ju rövhål. Blev förbannad när jag såg Prometheus på bio.

Ja vi kommer förmodligen aldrig komma överens här men Alien 3 är enligt mig minst lika bra som Aliens, och det är fyran som är svagast. Treans bisarra teman kring manligt våld och sekterism i kombination med de nedgågna eländiga miljöerna är fan najs.
Och i fyran funkade skämtaren (och nu även outad som misogyna rövhålet) Joss Whedons screenplay dåligt ihop med Alien-grejen och det är inte konstigt att han tog misfit-ensamble-konceptet och gjorde Firefly istället.
MEN du kommer bara svara "Winona Ryder wink wink wink" och så biter inga argument.

Nej, jag har lite andra argument också:
I trean så tappar seriositeten lite, i de tidigare filmerna (+ i 4an) så är alla livrädda för xenomorphen, dess blotta existens sätter folks logiska resonemang ur spel och det är bara tur att grupperna inte splittras utan lyckas hålla ihop i varje film. I tredje filmen totalförstörs det när xenomorphen springer runt i gångarna och de ska fånga in den genom att låsa en massa portar efter sig. Killarna springer och skrattar och det är ganska lättsam stämning i ett sånt ögonblick.

Trean bryter mot en viktig del i alienuniversumet: Den utspelar sig inte på ett stort öde skepp, utan på en planet bestående av dömda våldtäksmän som får sitta och ruttna ihop. Dels att det känns lite väl cyberpunk och off att ha en sån planet i Alien-universumet, eftersom alla andra relationer till planeterna är att det är döda ting och där man i bästa fall kan urvinna mineraler ifrån.
Å andra sidan hade man börjat kolonalisera i Alien 2 (tillbaka på samma planet som i ettan) så då var ju det upplägget lite gjort iofs... Men eftersom dom springer runt inne i den där basen så får man ju känslan av att de är på ett skepp iallafall.

Fyran tycker jag har en viktig funktion i att den knyter ihop historien, i directors cut så får man ju se Ripley och Call tillbaka på jorden, de blickar ut över ett sönderbombat förstört Paris. Vad återvände dom till? Varför ska man ens tillbaka till jorden? Vad spelar det för roll att en alien dödar allt i sin väg och, tack vare oss, är på god väg gång på gång att bli det här universumets härskande varelse? Människan har ju totalförstört planeten på egen hand själva, vad spelade det för roll om man landade med en xenomorph ombord egentligen? osv... Den där hybriden de lyckas få fram i 4an (den gula, newborn eller vad den kallas) hade ju mkt väl kunnat whipa ut människan om den nådde jorden.
... om det ens fanns någon där,  jorden var ju ganska så öde.
Trean knyter ju inte ihop den utan det blir ju bara antiklimax av att Ripley tar livet av sig.

Spelar man inte på misfit-temat i trean också? Alla de där männen är ju utstötta från all form av normal gemenskap och har sin konstiga våldssekt på en egen liten planet?

Il Capitano är jättebra. Kanske bästa från Troell (tillsammans med Sagolandet)?

Det sista äventyret ska jag ta mig tusan se om. Var inte helt såld på när jag såg den första gången. Men tror det finns mycket där som jag missade.

Jag såg på "Man måste ju leva..." idag. Handlar om hur arbetslösheten i norra Sverige tvingade folk att flytta till Stockholm för att få jobb. Kille flyttar från typ Boden och jobbar på sketatrist fabriksjobb. Hans fru och två barn stannar kvar uppe i norr. Han inleder nåt sorts förhållande med sin arbetskamrat, en kvinna som tvingats att flytta från Finland på grund av arbetsbrist. Därpå följer lite relationskris. Sen handlar det mest om arbetsförhållande. I slutet säger en arbetare till fackklubbens ordförande att "Facket har varit som en jävla vante." Ordförande säger till honom "Se till att få in en näve i den då." 

Väldigt nedtonat och realistiskt. Finns en hel del här: fokus på klassfrågor, men också åldersmässigt, könsmässigt och etniskt förtryck. En äldre kvinna blir nedflyttad till lagret och tvingas sålunda ner i lön och enbart finska tjejen protesterar. Facket pratar bara om samförstånd.

Tydligen gillade facket filmen en hel del, vilket förvånande filmskaparna (som också gjorde de nästan ännu hårdare och deppigare dokumentärerna om gruvstrejken 1969-1970). Facket framstår ju inte som några redig slagskämpar direkt. När en rasistisk förman sparkar en spansk arbetare (som jag tror bor i Flemingsberg, får se några korta bilder från där han bor) för att han kom 12 minuter för sent är det när fabriken går ihop och kräver att han ska få vara kvar, som det blir nån ändring. Just sammanhållning pratas det mycket om. Att arbetsbristen uppe i norr kanske inte hade varit ett faktum om folk höll ihop och inte flytta ner till södra Sverige - om alla höll ihop så kanske nåt nytt kunde växa där uppe i norr.

Verkligen en fantastisk film. Margareta Vinterheden, som regisserade "Man måste ju leva...", följde upp denna film med en kortfilm som var ett betaljobb för LO med titeln "Varning! Lösningsmedel". Vill man ju se.

*LÄTT SPOILER NEDAN*

.
.
.
.
.
.
.
.
.
Det sista äventyret hade kunnat vara två filmer, en del om hans äventyr som fuckup som sabbar sin kommande förlovning genom att ha ihop det med ett barn och inte alls fatta varför det är olämpligt och att han tror att man kan behandla en 15åring som en 30åring ungefär, tills han totalt spårar ur och hamnar på psyket. Det är två jättespännande handlingar som borde varit varsin film nästan.

Jag fick en present för att jag kommit till norrland av en person i Umeå: en usb-sticka med massa svåråtkomliga filmer, bland annat "När ängarna blommar" som jag aldrig sett innan, men läst väldigt mycket om. Filmen handlar om strejkbrytare och en strejk där far och son är med, och fadern vill ta det lite lugnt och manar till lugn och förhandling, medan sonen mer vill spöa strejkbrytare, hoppa över demokratiska mötesbeslut och har lite mer "go" helt enkelt.
Filmen är finansierad av LO och handlar egentligen om SAC som vid den här tiden var väldigt stora och utmanade LO, så det är en LP-finansierad propagandafilm om den förståndige fadern (LO) som borde sköta strejken och den känslostyrde omogne sonen som har hjärtat på rätt ställe (SAC) men inte borde ha några större ansvarsområden.

"När ängarna blommar" vill jag ju se! Av nån anledning tänker jag att den ska vara lite som "On the Loose", fast utan Europe då.

Bor med en person som slavar för LO och vet att de är fortfarande är skräckslagna för "anarkisterna" i SAC. De pratade om sin syn på anarki och syndikalist på nån tradig föreläsning. Det var kaos, bråk och farliga människor som skulle bränna ner hela skiten. De ville typ bara hänga chefen, skjuta samförståndsandan rakt i plytet och skratta medan de såg på hur samhället brann upp. Låter lite som samma tongångar som i "När ängarna blommar", fast bara att de inte tänker att SAC har hjärtat på rätta stället.

Jag kan försöka skaffa dig den Lars, vi återkommer i detta! härligt halvkass kvalité på både ljud och bild på den smile Ja, den är väl lite On the loose fast från 40-talet.
Jag kan inte låta bli att tänka på parallelhistorian i Hon dansade en sommar om ungdomsgänget som försöker fixa rave.. jag menar folkdans i skogen och konstant schasas bort av prästen. Vet inte varför jag började tänka på den. Den filmens scen med det nakna bröstet som folk än idag tjatar om som den svenska synden, ser man filmen i modern tid, som jag gjort, så reagerar man inte ens på det. Så långt har vi kommit alltså. Kan tänka mig att folk förfasades i biosalongerna när det begav sig.

Ja, tack! Om det är möjligt för dig att skaffa den åt mig, så hade jag uppskattat det mycket.

Hon dansade en sommar känns mest som en rätt fin och oskyldig film med dagens ögon. Skoj också att det är samma skådespelare som gör prästen som spelade Åsa-Nisse i en herrans massa filmer.

Ja det låter ju som en fantastisk film! Säg åt Umeå-bon att lägga ut den på youtube. smile

Vadå, för mitt youtube är trasigt menar du?