Tråd: Idétorka

Vad gör ni vid idétorka? Brukar ni bara invänta att det släpper eller har ni några knep ni vill dela med er av för att trigga igång kreativiteten?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Idétorka

Alltså jag har ingen aning. Bra svar va?
En sak jag har försökt med tidigare är att göra något helt annat än jag brukar göra. Och att bara göra trams, skriva nonsens. Bara för att hålla igång. Men annars är nog mitt bästa tips att vänta, gå ut och se världen, inte tänka så mycket på det. Uppbyggligt värre, men förmodligen sant.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Idétorka

Mitt tips e att gå t bibblan o ba slötitta i olika böcker f att få nya intryck utanför ens vanliga hjulspår. Ett annat e att helt byta ämne: typ om en skriver mest så rita istället, om d e om vardagslivet, skriv fantasy om barbarer. Öht ett av de bästa tipsen jag fått var av antingen Joakim Pirinen el så va d Patrik Norrman (bacon o egg), att om du gör serier, så ta inspiration från allt utom andra serier. Att d bästa e att gå utanför sitt medium f nya ideer

Sv: Idétorka

Hundens tips e ju skitbra att ba gå ut o göra nåt

Sv: Idétorka

Bar gå ut och gör något.

Sätt dig på en krog mitt på dagen och bli full och prata med någon stammis.

Sv: Idétorka

Gillar Elias tips om att inspireras av andra medium än skrivande, när man vill skriva. Brukar funka för mig när jag håller på med musik. Man kan tänka i bilder eller ord, fantisera kring hur en viss bild i en film eller en viss historia skulle låta som (instrumental) musik.
Fast jag vete fan om jag använder några speciella knep särskilt ofta när jag har idétorka. Tror det är bäst att bara lämna det, inte gräma sig över det. Bästa knepet jag har för att få idéer att skriva är helt enkelt: arbetsro, massor av tid.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Idétorka

Jag tror man måste låta sig tillåtas ha såna perioder ibland, när kreativiteten är låg, bara acceptera och invänta att det förändras. Kreativa människor är ju lagda som personer att vara kreativa (nähä?) och det är ju bara en tidsfråga innan man kommer på något nytt. Så ar det för mig. Jag släppte allt jag höll på med och lät bli i några dagar, sen började idéerna sakta komma tillbaka.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Idétorka

Jag är helt för att bara sno saker. När jag har dåligt med idéer brukar jag bara kopiera annat som jag gillar. Då brukar ju hjärnan komma igång och man börjar peta och ändra och tillslut har man nått helt eget!

Arbete är livets krydda

Sv: Idétorka

Jag gjorde en kompott av att sno och söka inspiration. Det gick helt oK!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

10 Senaste redigerad av Hunden (2014-10-13 09:38:27)

Sv: Idétorka

Stjäla verkar vara en bra krycka när man ska få igång det kreativa snurret igen, det var ett bra tips! Kudos!
Jag tror stöld också funkar om man ger sig på grejer man inte är så van vid, som att skriva essäer. Som Lappia säger, sno och sen peta och ändra tills det blir något eget.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Idétorka

Ja för tycker heller det inte blir att knycka. För man ser ju alltid saker man vill förändra eller förbättra plus att man har ju sin egna stil så i slutändan är det ju något helt eget.

Arbete är livets krydda

Sv: Idétorka

Tja, jag har då aldrig gjort något unikt snöflingeaktigt i hela mitt liv, jag har då bara snott och härmat mig fram. He funk.

Sv: Idétorka

Autotrof! Du har PM!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Idétorka

autotrof skrev:

Tja, jag har då aldrig gjort något unikt snöflingeaktigt i hela mitt liv, jag har då bara snott och härmat mig fram. He funk.

"Konstnärer kopierar, genier stjäl" ? :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig