Sv: Nya Arbetartidningen #2

Jaa så mycket har jag hängt med... O_O

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Hejsan hejsan. Läste ovanstående nu. Jag tar hand om detta, ska hjälpa er.

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Nu ere skickat! :-D

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Jag tankade upp ett kollage också :-) :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Har en textidé på g! Ska skriva "recension" på två kommunistiska bokhandlar här i Stockholm. Lite repotage känsla. Recensera efter vilken bokhandel som driver kampen mot reformismen starkast. Betygsätter kanske med ishackor?

Arbete är livets krydda

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Lappia: Vilka har du besökt? Har du varit in på SKP:s bokhandel i Skarpnäck? Rädd att slukas upp av nån gaggig galning om jag skulle gå in där.

Sv: Nya Arbetartidningen #2

elias242 skrev:

Lappia: Vilka har du besökt? Har du varit in på SKP:s bokhandel i Skarpnäck? Rädd att slukas upp av nån gaggig galning om jag skulle gå in där.

Ja, det är den jag har hunnit vara på! tänkte gå på Kommunstiska Partiets också när tillfället ges. Men jo, de verkar bedriva kampen mot revisionismen rätt bra där i Skarpnäck. Försökte få mig att starta ett SKU och han såklart klämma in lite ris emot KP och V.

Arbete är livets krydda

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Insamlandet av material fortsätter! Har nu kontaktat både Hjalte Strandén och Levande Begravd Mark om att bidra med något, förhoppningsvis så nappar det. Jag och Adrian var på 0-budgetfilmvisning igår också. så ska skriva en kort text om det tänkte jag!

Arbete är livets krydda

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Något som verkligen behövs är bilder av alla dess slag. Så att det inte bara blir text.

Arbete är livets krydda

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Det kan vi nog fixa...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Lagt upp foton i Mappen Sett på Stan (#1 eller #2. Minns inte vilken som är min och vilken som är B-Pappas). Kanske nåt kan funka i tryck?

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Ja, det är jättebra! Är många texter som inte har någon bild så jättebra att bara få upp lite blandat bildmaterial som en kan använda som bakgrund osv.

Arbete är livets krydda

Sv: Nya Arbetartidningen #2

larsesq skrev:

Lagt upp foton i Mappen Sett på Stan (#1 eller #2. Minns inte vilken som är min och vilken som är B-Pappas). Kanske nåt kan funka i tryck?

Ja precis, är ju bara använda vad som kan tänkas funka, anpassa efter vad situationen kräver.

Sv: Nya Arbetartidningen #2

PunBB bbcode test

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Har en idé till ett fotoreportage som jag tänkte slänga ihop till NAT #2. Men hur har du tänkt göra layouten Lappia? Ska allt klippas och klistras och sen scannas in på dator? I så fall kanske det blir jäkligt diffusa foton, men de behöver inte vara särskilt skarpa för att poängen ska gå fram å andra sidan.
Tror du mailade mig angående scanning förresten, om jag minns rätt. Om vi ska använda Kopieringsservice i Luleå även till detta nummer tror jag att vi måste ha zinet på PDF-fil. Jag tror inte de trycker pappersoriginal.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Humm. Asså jag hade tänkt bara göra Kissan Päivät stilen och klippa och klistra när allt material väl är insamlat. Men det utesluter ju inte att en scannar in den slutgiltiga tidningen sedan i datorn? Det kanske är något du hade kunnat hjälpa med. Aldrig satt ihop en PDF av ett fanzine men är något jag verkligen hade velat lära mig.

Arbete är livets krydda

167 Senaste redigerad av larsesq (2016-04-30 13:49:47)

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Finns säkert fler som skannar in och gör om sina fanzines till PDF här. Kanske kan vi tipsa och hjälpa varandra. Så här gör jag:
1. Gör pappersoriginal för folk som gör fanzines direkt i datorn är småborgare
2. Skannar i dem som jpg-filer
3. Lägger in dem via OpenOffice Draw (Nytt ark för varje sida)
4. Spara alla sidor som ett dokument
5. Överför dokument till PDF-fil
Klappat och klart.

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Jaha nu är man småborgare också! Är det inte mer kälkborgerligt att sitta på golvet som en femåring med sax och limstift i någon missriktad vurm för det hemgjorda, i samma stil som handsydda kläder från en skräddare, egenmalt kaffe, organiskt jordbruk och andra medelklassiga försök att vara autentisk? Riktig arbetarklass gör all sin kultur på datorn.
Nej, jag skämtar bara. Klipp och klistra-fanzines är det finaste jag vet och vore jag inte så lat och oduglig skulle jag göra ett själv. 

När jag scannat in grejer har jag gjort ungefär likadant som Larsesq beskriver. Man kan också:
1. scanna in pappersoriginalen
2. Gör dem till pdf:er direkt i scanningsprogrammet (en sida per pdf alltså, inte per uppslag).
3. Lägg ihop alla pdf:er (i sidordning) till en stor pdf med gratisprogrammet PDF Toolkit:
https://www.pdflabs.com/tools/pdftk-the-pdf-toolkit/

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Det låter som ett bättre sätt, Hunden. Alltid känts som en omväg att hålla på med OpenOffice Draw. "Småborgare"-kommentaren var bara fåneri, men det hoppas jag de flesta förstår.

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Fick ett mail, säkert pga ett annat Drive-konto jag använder, men inte helt oväntat så sänks ju alltså storleken på lagringsutrymmet från 15 GB till 5 GB. Är ju lugnt för oss, men värt att notera.

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Det behövs fortfarande mer material! har ni några kompisar, bekanta, idoler, folk ni gillar allmänt, folk ni tror skulle kunna bidra? skicka mig bara i rätt riktning så tar jag kontakt med dem!

Arbete är livets krydda

172 Senaste redigerad av B-pappa (2016-05-11 15:19:15)

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Skulle hugga tag i detta men är i flyttartagen igen. Lägger en blänkare här igen: hör av er till mig om ni behöver min nynya adress!

Men absolut, klart vi ska bli klara med denna tidning snarast, skriver upp detta i göra-listan och tar tag i det så fort det går!

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Ska vi ha presentationer av de medverkande? Det kan ju vara kul. När jag rotade runt bland mina böcker för att avgöra vilka som ska stanna i lägenheten och vilka som ska upp till vinden, fann jag en "Mina vänner"-bok (med en häftig surfsnubbe på omslaget). Det är ju rätt gjort - hela "Mina vänner"-konceptet, men de kan ju utgöra riktlinjer för vad vi kan ha med i presentationen:

Hårfärg, ögonfärg, syskon, mina intressen, roligaste skolämnet, den bästa film jag sett, idrottsgren jag är intresserad av, den bästa bok jag läst, person jag beundrar, den bästa pop-gruppen jag vet, den bästa låt jag hört, djur jag tycker om, mitt favorit TV-program, den godaste maten jag vet, jag avskyr mest, jag gillar bäst, min högsta önskan, vad jag helst vill bli.

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Var inte en av kritikerna mot förra numret att presentationerna av de medverkande tog upp alldeles för stor plats? smile

Sv: Nya Arbetartidningen #2

Vi kan strunta i bilderna (som tog mest plats), men ja... Det är sant. Har inhalerat så mycket damm att jag inte kan tänka en ordentlig tanke. Vi slänger denna idé i papperskorgen. Tack och hej.