Sv: Aktuella fanzines

Joar Sandling och en Mats Söderholm har visst gett ut nya fansin: http://undertjalen.se/index.html

Sv: Aktuella fanzines

Fördämning har ett nytt nummer ute, #8. Gillar man amris-noise har Tordon också ett nytt nummer av New Forces ute. Skapliga grejer.

Fördämning: http://www.iddb.se/releases.html

http://tordonljud.tictail.com/

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Hej bubus. Nu har säkert redan nån tipsat om denna, men Levande begravd rekka denna och den är på väg till mig, Keyboard warrior:

http://adwip.storenvy.com/products/1551 … -warrior-1

Sv: Aktuella fanzines

B-pappa skrev:

Hej bubus. Nu har säkert redan nån tipsat om denna, men Levande begravd rekka denna och den är på väg till mig, Keyboard warrior:

http://adwip.storenvy.com/products/1551 … -warrior-1

Oj, de där var ett jättebra tips! Fanns ju flera zines i den där affären. Nu får en öppna på storplånkan.

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Ingen trans på rosor är ett nytt personligt zine om trans. Det är text och bild, dagboksanteckningar. Väldigt personligt om förtrycket som transperson. Det är i A5 format och typ 20 sidor tror jag. PM:A mig så kan jag ge mailen till den som gjort det så kommer ni i kontakt!

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Länge sen nån skrev nåt här, men nu fick jag anledning.

Var in på den röda borgerliga matvarukedjan idag och i vanlig ordning sprang jag på "Punkar-Robban" i kassan. Han informerade mig om att Sörling släppt första numret av sitt fanzine Turist i Tillvaron (som ju tidigare även varit en serie samlingsvinyler med svensk punk och även en regelbunden kolumn i typ Close-Up (rätta mig om jag har fel, snälla!)).
Punkar-Robban sa att hä vor ett förjävla tjockt och fint fanzine och hä vor jö helt sjukkt att gubben Sörling inte to mer än en tretti pistoler för nomre.
Numret ska tydligen ha en fet special om svenska queerpunkscenen, plus att Vi Subversa är med på nåt vis. Dessutom finns en rapport om punkscenen i Kiruna som jag måste misstänka att Lappia hade nåt finger insyltat i.

För mer info, konsultera adressen: http://sirling.blogspot.se/
eller mejla Sörling: turistbloggen@gmail.com

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Jo, jag bidrog med en kort text till Turist i tillvaron zinet! men det som jag blev mest imponerad var över själva trycket. Länge sedan en såg ett svenskt fanzine som satsade så mycket på att trycka det på seriöst papper och grejer. Mycket peppande och imponerande!

Arbete är livets krydda

133 Senaste redigerad av Hunden (2016-04-18 20:58:09)

Sv: Aktuella fanzines

Fick Turisten idag. Just trycket och formatet gör att det känns som en "riktig" musiktidning, mer än ett fanzine. Får samma intryck av Personal Best, som ju har ännu proffsigare tryck, får ekonomiskt stöd från norska staten och så vidare. Turisten känns som att den skulle kunna och borde säljas i vanliga affärer, finnas på bibliotek och så vidare. Väldigt matigt nummer också, fullt med information. Av det lilla jag skumläste i morse känns texterna också ganska enkla, typiskt entusiastisk musikjournalistik. Känns helt enkelt som att zinet färgas mycket av Sörlings bakgrund i musiktidningsbranschen, tar inte så många friheter med språklig stil, form eller innehåll. Men det är ju ändå en lovvärd satsning. Ska bädda ner mig och plöja den nu. God natt!

Edit: Lappia, din text om Kiruna HC var fin. Önskar bara den var längre. Gillar också specialen om svensk queercore och att Sörling tar ett sånt vitt grepp om svenska punkscenen, allt från Straight Edge till Oi!.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Vad kul att du gillade texten. Tror också den hade mått bättre av att vara lite längre faktiskt. Blev väldigt skrap på ytan. Sörling är så seriös att han kör med teckenbegränsning och grejer. Men kommer väl ett nummer fem av Kissan Päivät någongång och där står de ju mycket om Kiruna!

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Mer Giron till folket! Sörling är en luttrad tidningsmakare, teckenbegränsning, vilket nys... Jag tyckte mycket i Turisten är snuttifierat,  men det är ju kul att han proppat fanzinet/tidningen så full med olika info å andra sidan.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Mer Giron till folket! Sörling är en luttrad tidningsmakare, teckenbegränsning, vilket nys... Jag tycker mycket i Turisten är väl snuttifierat,  men det är ju kul att han proppat fanzinet/tidningen så full med olika info å andra sidan.

maskinpark.bandcamp.com

137 Senaste redigerad av Levande_Begravd (2016-05-13 15:11:42)

Sv: Aktuella fanzines

Av inhemska blad kom precis Fördämning ut med sitt nionde nr som är ett av dom bättre hittils. Nästa vecka slungar Keyboard Warrior ur sig numero dos, första försöket var mycket lovande och gissningsvis blir tvåan ännu bättre.

Sv: Aktuella fanzines

Fördämning har jag verkligen inte följt så väl som jag borde. Har typ de två första nummrerna. Finns det någon kontaktuppgift? Keyboard Warrior harde jag också velat ha en mail eller telefonnummer till. För oss som inte har fejsbook.

Arbete är livets krydda

139 Senaste redigerad av Levande_Begravd (2016-05-18 11:41:54)

Sv: Aktuella fanzines

Lappia skrev:

Fördämning har jag verkligen inte följt så väl som jag borde. Har typ de två första nummrerna. Finns det någon kontaktuppgift? Keyboard Warrior harde jag också velat ha en mail eller telefonnummer till. För oss som inte har fejsbook.


Fördämning: Idischidelbarone at gmail punkt com
Keyboard Warrior: ragnarxrawk at gmail punkt com

140 Senaste redigerad av larsesq (2016-06-01 07:13:10)

Sv: Aktuella fanzines

Idag på biblioteket/kulturhuset tog jag ett ex av Seriegruppen NS Album 2016. Det är alltså barn och ungdomar som gör serier. Det hela är i Borås kulturskolas regi. Vissa grejer, som jag misstänker är de äldre barnen/ungdomarnas alster, är rätt träiga mangagrejer, men Felicia Logenius serie om Buffina och Blex var gullsurrealistisk i all sin händelselöshet och Victor Rolf samt Emil Thorén gör serier som många pojkar gjort förre dem. Finfina grejer. A4-sidor som är häftade ihop med en ynka häftklammer i ena hörnet. Kanske går att fixa den ifrån Borås kulturskola, för den som likt mig är intresserad av barn som gör serier: http://www.boras.se/forvaltningar/kultu … 12724.html

Men jo, kanske inte ett fanzine då kommunen haft sitt finger med i spelet.

Sv: Aktuella fanzines

Riktigt gulligt ju! Du borde nästan fota av lite:-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Aktuella fanzines

Skannade av några av höjdpunkterna, men vet inte hur jag kan lägga in bilder här (som inte är länkar till andra sidor). Jag är lite efter. Eller så går det inte och jag är tydligen en hejare på detta med datorer.

Sv: Aktuella fanzines

Lägg upp i Drive, i nån ny mapp där!

Sv: Aktuella fanzines

Lagt upp det på Drive'n, under Inscannat ditten och datten.

Sv: Aktuella fanzines

De där barnserierna borde lätt få komma med NAT #2! Tillsammans med din lilla historia/förklaring, Larsesq.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Keybörd Warrior #2 ska vara ute nu! jag har lagt av en beställning men inte läst ännu. Tänkte bara tipsa.

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Ja justja, Keybörd #2! Var ett tag sedan jag läste men minns som bra och rätt späckad. Kanske var något jag störde mig på men minns inte. Jag tror säkert att det kommer komma ett nummer 3 innan årets slut. Men det är bara spekulation.

Sv: Aktuella fanzines

B-pappa skrev:

Ja justja, Keybörd #2! Var ett tag sedan jag läste men minns som bra och rätt späckad. Kanske var något jag störde mig på men minns inte. Jag tror säkert att det kommer komma ett nummer 3 innan årets slut. Men det är bara spekulation.

Tänk efter, vad kan det ha varit? Jag tycker det är intressant att höra. Jag har bläddrat i det nu. Tycker det var bra! Men inget för er som inte gillar punk och hardcore tror jag. Det är ett punkzine med musikfokus, som ettan. Men tryckt på väldigt lyxigt papper.

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Haha, jadu. Kanske var det några skämt som kändes lite missriktade eller nåt. Har allt nedpackat nu men ska ha en skön fanzinedag när jag skaffat ett ordentligt hem.

150 Senaste redigerad av B-pappa (2016-07-08 10:35:15)

Sv: Aktuella fanzines

Drar ett litet tips på ett halv-fanzine-ish i gränslandet, A5-format:

http://mediapalatset.com/litteratur/boc … -2014.html

1000 exemplar, tryckt i Lycksele, Nya Tryckeriet. Ser snygg och välskriven ut, håller den i handen nu. Listor och fakta, perfekt. Ger känslan av TV-spelsfanzine, fin att bläddra i. Skulle vara roligt med en liknande bok för svensk VHS.