Sv: Aktuella fanzines

Bra, tack för informationen - värt att prova för mig smile
Glömde ställa den stora frågan bara; var det på svenska eller engelska?

Sv: Aktuella fanzines

Den var på svenska. Kanske någon intervju var på engelska, men den verkar främst riktat mot svensktalande punkare.

Sv: Aktuella fanzines

Har två nummer hemma. Tycker inte det är något du behöver jaga.

Arbete är livets krydda

79 Senaste redigerad av Hunden (2015-02-28 00:52:55)

Sv: Aktuella fanzines

Hade inte hört talas om Mission & Väckelse. Beställde precis de tre senaste numren från Distro as Fuck. Meskalin #1 beställde jag också, har någon läst det?

Fördämning #5 finns förresten ute nu. Vet inte om någon nämnt det ännu. Intervjuer med Kostis Kilymis och Sky Needle, artiklar om Wellenfeld (med Shimpfluch Gruppe, GX Jupiter-Larsen och Mike Dando) och Vanilla Records. Harsh Noise och JVVF-lutande ljudkonst i vanlig ordning. Har bara skumläst än så länge, men skivrecensionerna är lika trevlig toalettlektyr som alltid.

Här kan man beställa Fördämning: www.iddb.se

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Har tyvärr inte läst Meskalin heller. Återkom gärna med ett omdöme när du har läst den smile

Sv: Aktuella fanzines

Meskalin är något så unikt som ett bajspunk/träskpunk/anti-PK fanzine år 2014! Väldigt speciellt. Raljerande av två vuxna män om vit man kränkthet och hetsjakt på feminister och anarkister främst i Göteborg. Värt att köpa, inte för innehållet, men för forskningssyfte. Lite en Ding Ding Värld känsla.

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

En stor del av Stockholms punkscen 2015 skulle gladeligen falla in i den där raljansen. Men de skulle å andra sidan aldrig palla göra ett zine.

Sv: Aktuella fanzines

Du menar att ett par genomsnittliga flashbackare publicerar sina grejer även i pappersformat?
Ja varför inte? Det fungerar ju för galago.

Sv: Aktuella fanzines

Ni menar alltså att det finns andra sorters punkare än bajspunkare!?

Sv: Aktuella fanzines

B-pappa skrev:

Ni menar alltså att det finns andra sorters punkare än bajspunkare!?

Oj, oj, oj, detta påhopp hoppas jag kommer sätta fart på forumet smile

Sv: Aktuella fanzines

Benjamin Stengård, som gjorde den vansinnigt bra "Ur djupen ropar jag till dig" och har en vansinnigt grym tecknarstil och är en jävligt bra berättare, mycket skräck och surrealism och knyta sig i magen-känslor... gör ett fanzine som heter "Kvickhuvud" jag har mailat å frågat om jag får köpa av honom och jag råder er att göra detsamma! Jag tipsade även om forumet :-)

http://benjaminstengard.blogspot.se/

Här är info om hans bok: http://www.galago.se/forfattare/benjami … g-till-dig

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

87 Senaste redigerad av Hunden (2015-03-09 14:09:40)

Sv: Aktuella fanzines

Har börjat läsa Meskalin nu och kan till viss del instämma i Lappias omdöme. Lite Skitliv!-känsla. En del dåliga anti-pk-skämt. Blir less på hela grejen att anstränga sig för att vara anti-pk. Platt fall. Om man nu har kontroversiella åsikter på riktigt är det väl en sak, men att gå ut för att störa de rättrogna, som säkert inte bryr sig ett skit ändå när de väl förvisat månglarna från templet, blir lite löjligt. Men jag ska läsa vidare, tror inte att det är helt ruttet fanzine rakt igenom.

Har också läst de tre senaste numren av Mission & Väckelse. Alltså, det är så klassiskt punkzine som det kan bli. Tre intervjuer i varje nummer med diverse punkband, varav en av intervjuerna i varje nummer tenderar att vara gammal som gatan. Det var ändå trevlig läsning, PP7 Gaftzeb och Destroy! hade en del bra grejer att säga och så har Joel Abrahamsson med en röjig Bösa Nisse-serie i nummer tre tror jag det var. Som Lars Esq sa, om man är insyltad i punk/hc-svängen är Mission & Väckelse definitivt av intresse. Fast som vanligt tycker jag det är för dåligt med både fantasi och allvar i intervjuerna, det blir mest småtrevligt snack om alldagliga punkgrejer.

Edit: Har läst hela Meskalin nu. Halva numret handlar om hur dumma pk-ivrarna i Protestera och Solanas Cuntz är som tycker att man inte ska få skämta om vad som helst. Verkar vara någon beef som Meskalin har med dem. Inte särskilt kul läsning, man blir bara beklämd. Lappia hade rätt, En Ding Ding-värld känsla, på det där ångestfulla "varför???"-sättet.

maskinpark.bandcamp.com

88 Senaste redigerad av GP sås (2015-03-08 17:45:15)

Sv: Aktuella fanzines

Tack för rapporten Hunden :-) Får nog bli att beställa nåt nummer av Mission & Väckelse. Kanske #3 med en serie som bryter av, det är ju alltid trevligt.
När vi ändå är inne på punkfanzines, vore kanonschysst om ni som har koll kunde hjälpa mig att få grepp om vilka som frodas och lever i dagsläget.
De jag känner till är Levande Begravd,  Flyktsoda, Tragedi, Cow Magazine, ...full av skit, Kissan Päivät, Hunden, Mission & Väckelse, Meskalin, Skitliv och Ex 'amino.
Vilka har jag missat?

Finns ett par som kör på engelska med men personligen föredrar jag de på svenska - även om jag absolut förstår syftet med engelska.

Med punkfanzines menar jag inte att hela zinet måste vara knökfullt med bandintervjuer utan att den musikgenren i alla fall utgör en del av innehållet.

Sv: Aktuella fanzines

Schizo Fanzine och Distortion Faith är två till renrasiga samtida punkzines (även om jag är osäker på om det kommer några fler nummer av Distortion Faith, var ett tag sen sist). Fast Schizo är skriven på engelska förresten.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Senaste Levande Begravd var också ett bra tag sedan. Och finns Skitliv! fortfarande? Läste ett nummer för sju-åtta år sedan. Hade varit trist om de fortfarande höll på med samma skämt. Ett skämt som kändes rätt ansträngt redan för sju-åtta år sedan.

Sv: Aktuella fanzines

Levande Begravd har ett nytt nummer på gång tror jag men Skitliv vet jag inget om. Har aldrig läst den utan bara hört talas om den.
Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det fanns/finns ett vid namn Syre - nån som känner igen det?

Sv: Aktuella fanzines

Killarna som gjorde Skitliv! Håller nu på med Distortion Faith. Betydligt seriösare upplägg och engelskspråkigt. Det gjorde sex nummer på väldigt kort tid men nu var det några månader sedan det senaste numret.

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Det här har jag helt missat http://farsot.bigcartel.com/product/vivens-fanzine

Verkar vara ett rätt fett zine plus en skiva! Men är slutsålt. Hur kan man ha ett fanzine och INTE skriva om det här? De ger en inte ens en chans att köpa ett exemplar. Mycket märkligt.

Arbete är livets krydda

94 Senaste redigerad av B-pappa (2015-03-18 19:51:29)

Sv: Aktuella fanzines

Lappia skrev:

Det här har jag helt missat http://farsot.bigcartel.com/product/vivens-fanzine

Verkar vara ett rätt fett zine plus en skiva! Men är slutsålt. Hur kan man ha ett fanzine och INTE skriva om det här? De ger en inte ens en chans att köpa ett exemplar. Mycket märkligt.

Ah just det ja. Fick reda på det väldigt inpå det var, tillställningen i Sthlm. Min kompis var där. Ska kolla in tidningen o skivan nästa vecka när jag träffar honom. Jag ska nu kolla med en av banden om de råkar ha några extra exemplar av detta eller hur det nu funkar så kanske ett kan paxas åt dig, Lappia. Återkommer. Alternativt att du kanske kan få min kompis ex, han passar ofta gärna grejjer vidare, ska fråga.

EDIT: Har mailat, får se om det blir napp.

95 Senaste redigerad av Keldjuret (2015-03-19 07:54:21)

Sv: Aktuella fanzines

Kan ju tycka att de kan trycka upp fler eftersom det är någe slags välgörenhetshistoria. Bläddrade i den hos en kompis. Några intressanta intervjuer med intressanta band/personer var där allt.

På tal om den kompisen så distribuerar han grekiska Mountza som innehåller artiklar på engelska och grekiska. Mest från den grekiska scenen men också internationella band. På http://mountza.blogspot.se/ kan ni kolla själva. Hör av er till garidisksnabelagmail.com om ni är sugna. Borde kosta typ 50 spänn styck men jag är inte säker. Klart läsvärt tycker jag.

Sv: Aktuella fanzines

Å justja, på tal om distro. Kom på att jag inte tipsat om detta. Gammel skåpmat för er som har koll. Tror säkert dessa skrynklor vill distra lite fanzines. Hälsa från mig. Blev lite sugen på den dära Overviolence-kassetten, kom i förrgår typ.

http://spelasnabbarerec.blogspot.se/p/fucking-hell.html

Sv: Aktuella fanzines

Ok tidningen o skivan är tvärslut överallt, men så här säger dom på sicksound.se:

    Hej!
    De sålde slut på en kvart typ så i dagsläget går det inte att få tag på. Vi har lovat att trycka up ett fåtal till som kommer att finnas tillgängliga på Farsots distro: http://farsot.bigcartel.com/product/vivens-fanzine
    Med ett fåtal menar vi endast 25st så häng på låset smile

Sv: Aktuella fanzines

En kompis har gjort ett fanzine som bl.a handlar om dejtingappen tinder, obehagliga sexminnen och annat. Väldigt bra! och helt i färg.
Det heter "skit i det" och går att beställa via: agnes.stuber@gmail.com!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Aktuella fanzines

ÖJ kolla Vivens-länken Lappia, nu finns den inne, om jag fattat rätt!

Min kompis hade inget ex av denna, den hade inte ingått i inträdespriset, som jag trott. Nu har du din chans! Ja vi andra också.

Tommy: mailat nu ang "Skit i det", kul, tack!

100 Senaste redigerad av Hunden (2015-04-12 21:46:43)

Sv: Aktuella fanzines

"Skit i det" låter grymt intressant. Obehagliga sexminnen och dejtingappar, perfekta zineämnen.
Har mailat (intresseklubben antecknar).

maskinpark.bandcamp.com