Sv: Aktuella fanzines
Hallå jag har läst lite mer zines.
Wasted #1 (från typ tidigt 00-tal)
Fick som bonus på posten ihop med lite filmblaskor, från Grimjaur. Roligaste är en intervju med Gävle-bandet Gadget! Annars texter om GBG 2001, Genua, en intervju med Totalt jävla mörker. Allvarligt usel korrläsning. Småtrevligt men ja detta var längesen, ojoj.
Levande Begravd #1, 2011
Efter 12 års slapp jakt fick jag äntligen tag på första nummer! Redaktören Marko har redan här olja i munnen och formulerar sig roligt och klipskt och frätande. Intervju med Ken Rock, Black bug (otroligt jävla bra band), skivrecensioner, livekonserter, serier och annat hälsosamt. Känner en oerhörd lättnad över att ha kunnat bockat av denna mytomspunna debut av en av GBG-scenens ihärdigaste halvfigurer som väl får sägas ha gått från klarhet till klarhet, med skivsläpp och konsertarr, allt i samma obändliga, bångstyriga anda. Träffade Marko för första gången våren 2012 tror jag det var. Oj vad tiden går. Väldigt kul att ses en sväng nu i senhöstas. All lycka och kultglädje till den gybben nu och för alltid!
Trauma #3, släpptes sent 2024
Jag har varit måttligt förtjust i de två tidigare numren av denna publikation (se skriverier här i tråden), men kanske har jag blivit en känsligare och mindre avskyvärd människa, men nu tyckte jag detta var oförargligt, haha. Lite dyr men ändå men mycket innehåll. De tidigare numren har ju såklart haft en hel del småskoj men här var det intressantare grejer, även om perspektivet är ett stadigt tillbakablickande, nedplitat av 70-talistkultmännens pennor. Konst, skivsnack, bodysynt, Svart parad-intervju, japanska bikers, graffiti, Coltrane-skivor, Lars Sundestrand osv. Men Stockholmsinnerstadsperspektivet är fortfarande intakt och förutsägbart, fast i (då)tiden och typiska hyllningar eller sådant som det tittas närmare på. Nåja, den är välskriven och lättläst. Rätt snygg är den också, vilket också kan tolkas som själlöst. Sveriges just nu ’kändaste’ zine är det som är minst fanzine av alla, sett till dess uppkomstomständigheter, estetik och releasesammanhang.
Superlativ nr 14
Fint ritat zine i A4-format. Djupa färger och stark känsla av egensinnig värld. Läcker och lugnande. Köp! Kontakta Siri N på insta.