Sv: Aktuella fanzines

Bra tips!
Blev särskilt sugen på Alltid Bada. Var lätt att hitta på Instagram. @mikumaria
Ja, säljs fler zine på Tradera just nu. Lappia har väl försökt sälja från sin distro där. Var också sugen på Mjältbrand, du har hypat upp den i mitt sinne, Lars.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Mission & Väckelse finns ute nu. Det är Jon från Brus Tapes punkzine. Intervjuer med Radar, Disbeat och ja, jag är också med i en jäkligt lång intervju och lägger ut texten om mitt zineskapande. Jon är trevlig prick och zinet är finfint.
Kontakt: missionochvackelse@gmail.com

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

303 Senaste redigerad av Videnskaben Förlag (2021-10-08 13:51:42)

Sv: Aktuella fanzines

Hej!

Jag och mina vänner, som tidigare låg bakom nätencyklopedin Nissepedia, har gjort ett zine. Som handlar om fika.

Det heter Magasinet Mazarin (klicka på bifogad bild för att kika) och innehåller välinformerade opinionstexter, intervju med Jamal Khashoggi, reportage om reggaeartisten Burning Spear, recensioner av Poison Idea och Proust, dikter, recept med mera. Alltid med fokus på fika så klart.

Det är 44 sidor långt, tryckt i färg och innehåller många fina bilder.

Vi tar sjuttifem spänn för det (det är fan svindyrt att trycka i färg ju!) men det innebär att det blir en hundring jämnt med frakt inkluderat. Och det är ju skönt.

Det kan köpas genom att maila magasinetmazarin@gmail.com eller bara genom att maila mig genom min användare här!

Slå till, redan idag!!!

Post's attachments

1633693684671.jpg 1.25 mb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

Sv: Aktuella fanzines

JA! som fan att jag ska. mailar direkt!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Aktuella fanzines

Flyktsoda #46 damp ner i brevlådan igår. Ser smaskigt ut, bara läst litegrann. Mycket intervjuer. Madam Skam, Headons, Drip Feed.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Snabbt med Flyktsodas 46s ankomst! Är på väg till mig o.

Tror inte nån hojtat om det men Quarantined-Marcus har ju ett nytt ute som heter Meningen med Livet. Har inge kontaktuppgifter men finns om en kontaktar Quarantined på instagram. Den är billig att köpa. Innehåller ihopsatta intervjufrågor med Final Exit, lite om hoarding / saksamlade, recensioner och annat.

Sv: Aktuella fanzines

Meningen med livet verkar skoj. Trevligt med lite annan infallsvinkel på punkzine-formeln.

Flyktsoda #46 är ett bra nummer. Mer rejäla intervjuer. Gillar särskilt intervjun med Antigen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Flyktsoda 46 får sägas vara bästa numret på länge. Trevliga intervjuer som sagt. Lyssnade på Headons och Varoitus efter att ha läst intervjuerna. Blev överraskad hur mycket jag gillade Headons ändå.
Meningen med Livet är bra också. Kul att Quarantined-mannen gör zine på svenska och dessutom ett med friare tyglar  vad gäller innehållet. Bara läst en tredjedel nu idag men det är skoj punkcentrerad läsning.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Dåligt med metallfolk här, känner jag instinktivt (som mer och mer återkopplar till metallscenen efter massvis av år av frånvaro. Lyssnat nya skivorna av Nervosa och Crypta idag, t.ex.). Köpte i alla fall black metal-zinet Urkraft idag. De är redan inne på nummer sju. De kör visst bara kontakt via FB. Mycket jag inte känner till, men gillade verkligen intervjun med Expository Mag. Fansinfolk som intervjuar andra fansinfolk - det brukar ju bli skoj. Musikerna som intervjuas har svar av lite mer varierande underhållningsgrad (de kommunicerar ju främst via musik ändå), men skoj att läsa ett fysiskt fansin och försöka få kontakt med en ny underjordisk scen.

Sv: Aktuella fanzines

Ah bra skrivet av laresq. Har mitt nummer 7 av detta zine i läshögen och fick även med en kassett, som jag ska lyssna på, som en bundle.

Sen finns Urkraft 1 - 6 samlat som en fet och lyxig jävla BOK och den har jag också. Jag läste nummer 6 separat och det var trevlig läsning, men mer om det framöver.

Sv: Aktuella fanzines

Köpte, under nyårsdvalan, ett svenskt punkzine som heter Streetan (via bästa punkdistron Tradera). Vet inte om jag älskar eller inte älskar det namnet. Det är dyrt och limiterat till 18 ex, så vete fanken om det är värt pengarna eller ens går att få tag på. Rolf Revålt (Missbrukarna), Gunnar Larsson (Avskum) och Andreas Lönnqvist (Tottis) pratar om sina år i punksvängen och främst hur de tänker kring textförfattande. Speciellt Avskum-intervjun var spännande. Kul med lite annan infallsvinkel än det traditionella punkzinet (även om det så klart också har sin plats och charm. Vi behövs alla i vår herres hage).

Sv: Aktuella fanzines

Blev skitsugen på Streetan Lars men 150 pix exkl porto kändes ju hutlöst. Är det fräckt att fråga om man får återpublicera intervjuerna (kanske i Hunden) så att de kommer i större upplaga till vettigt pris?
Är det säljaren på Tradera som ligger bakom zinet?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Ifall du vill återtrycka intervjuerna (en del av svaren försvann dock i Tottis-intervjun, så den kanske inte är så rolig att återtrycka då) så kan jag nog antingen skanna eller skicka blaskan till dig, Hunden. Tror det är samma tjomme på Tradera som gjort zinet. Det är bara hojta till om hur du vill göra.

Sv: Aktuella fanzines

Ja, får kontakta tjommen på Tradera och fråga om lov tror jag, känns inte schysst annars. Speciellt om zinet är nytt, vad det verkar.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Dynamite Hemorrhage #9 har kommit. Blev inte pang-dyrt att beställa direkt från USA, men jag tror nog att detta nummer kommer dimpa in hos Discreet Music i GBG och kunna köpas via deras wow net fränt grrr shop cool? Numret avhandlar 70-talsfilm, närmare bestämt "New Hollywood" eller vad en nu vill kalla det, filmer som tog vid alles efter Easy Rider (som ju är en 60-talsfilm), filmer ofta med tragiska slut, om paranoia, misslyckanden osv. Det är rätt matigt och läsvärt, flera filmer som jag bara hört titlar på men missat, men absolut blivit nyfiken på, även om jag har en känsla av att jag inte delar exakta alla av redaktörns tycken. Några av hans formuleringar får mig att klia mig lite i huvudet, exakt vad han menar och så. Jag pendlar ofta mellan att tycka att filmer från denna epok är geniala till att de är tafatta produkter av sin tid, med allt vad det innebär. Men ens inre komplettist vaknar till liv och det är kul med genomgångar och att en kan se saker idag och se vad som händer.

Vidare i numret finns en minnessektion om besök till olika skivbutiker under 80-talet, trevligt och det skapar egna tankar om ens egna dylika äventyr på 90-talet, i arkadhallar, TV-spelsbutiker, hur ens förhoppningar maxades inför såna resor och hur dessa förhoppningar ibland faktiskt besannades, platserna som besöktes levde ibland upp till förväntningarna. Jag kan slås såhär i  efterhand av hur mycket ens föräldrar "gav efter" och satsade på ens tokiga besattheter (jag själv tjatade typ aldrig, det behövde jag inte, det fixade brorsan åt mig :-) ), de hade knappt själva råd med sina liv, med kläder eller ordentligt med mat men de lade pengar på barnens orimliga sug efter underhållning och nya spännande saker. Eftersom jag själv med all sannolikhet aldrig kommer att sätta egna barn till världen så har jag haft råd att återbetala allt till mina föräldrar, väldigt bokstavligt, bit för bit, krona för krona. Det kändes rätt och riktigt. Då fattade jag ju inte att de gick med på en massa saker för att de ville att man skulle liksom få en bra barndom, så gott det gick. Att de gjorde stora uppoffringar på många olika plan för att ongarna skulle ha kul och utvecklas. Det är ju jag tacksam över, för utan TV-spelens nöjen men också extremt lärorika & mentalt utvecklande innehåll (inget som jag såklart tänkte på då) så skulle jag typ inte haft något bra idag; jag har spelen & senare videofilmerna att tacka för exakt allt bra som hänt mig, allt jag gjort kan kopplas till detta och för mig är det värdefullt, jag känner tacksamhet och glädje. Och så känner jag lite att det är för Jay, som skriver DH, hur det han berättar om har format honom. Jo några bandintervjuer är det också. Läsvärt nummer, kolla in.

Så det är ju lite märkligt men ändå kul, att de vuxna, den generationen, gick med att på släppa in "skiten" i sitt hem, förslappande amerikansk och japansk teknik. Men å andra sidan så var och är ju mina föräldrar rätt öppna och nyfikna på allt och tycker det är kul med kultur; När vi köpte första Resident Evil till PS1, 1996 var det där, så var farsan med varenda dag och spelade och tyckte det var typ det fränaste som någonsin hänt, mer spännande än alla böcker och alla filmer. Idag, 2022, spelar de TV-spel tillsammans varje lördag, en tradition. Så det blev en växelverkan liksom, portarna öppnades och vi berikade varandras liv. Och vi flög inte flygplan en enda gång, vi åkte inte på en enda idiotisk cancersolsemester, det hade vi inte råd med ändå även om dom skulle sparat en massa pengar, men vi hade det bra och kul ändå överlag och det fanns aldrig någon hets om att åka till någon ö eller annat maxat och skittråkigt, ingen ville det ändå. Istället hade vi det "rikt" inombords, i fantasin och tanken och allt vad det var.

Sv: Aktuella fanzines

Köpte Viggo Mattssons "TIME IS OF THE ESSENCE, MOTHERFUCKER - PART 1" på utställning på Galleri Monitor idag. Det är ett ganska klassiskt svart/vitt sextonsidigt A5-fanzine. Innehållet är lite naiva och punkiga cartoonish illustrationer som om de inte är helt dialoglösa innehåller one-liners som t.ex. "SALTGURKA", "666" och "BLI SAMS".

Jag tycker att det textlösa illustrerandet påminner mer om en sån där bok som tatuerare har i sina studios för att se vad de kan göra typ, vad heter de? (Inte black book va? Det är väl mest graffare som har/hade såna?), än ett seriefanzine eller så. Apropå graffare och tatuerare så är stilen som en slags crossover av just graff/tatoo/punk/naiv/cartoon-estetik men det kanske jag redan har sagt? Varje sida är uppdelad i fyra lika stora illustrationer som ofta är stiliserade med mycket svärta och enligt utsago från upphovsmakaren ett urval från över 200 bilder som gjordes 2019 (utställningen på monitor innehöll 504 bilder). Motiven är låtsashäftiga (JVVF?) där ironi blandas med sex, drogromantik, våld å typ satanism och många av dessa hade passat den gängse post-hipsterns underarmar i vilken storstad som helst.

Jag har en förkärlek för den här typen av fanzine och gillade marknaderna i Berlin där det kunde sitta en serietecknande nörd och kränga fanzine och ha en eller ett par fanzine som inte riktigt hade någon text utan bara hette typ "doodles". Det funkar ju bra när man inte kan typ tyska eller vad de pratar för språk. Vet inte om det här går under beteckningen CV-fanzine som brukar dyka upp som benämning här när konst- eller designstudenters fanzine omnämns. Jag gillar det iaf.

Ironiskt nog med tanke på att den inte innehåller så mycket text så är avslutningen med texten på baksidan det jag gillar bäst då jag får en känsla för hur det kan vara att vara konststudent i en akademisk miljö (monitor är valands galleri) och kanske vilja säga fuck till allt ordbajsande och berätta att man minsann lagt essentiellt mycket tid på den man håller på med och att DET HÄR ÄR BARA DEL ETT ERA JÄVLA MAMMAKNULLARE!!!!!111

"This is not an example of discipline or work ethics. This was act of giving up."

Kostnad: En taube swishad till något FN-baserat (??) som hjälper till med Ukraina-helvetet.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Aktuella fanzines

Fan, blir lite sugen på det där zinet med teckningar Maggan. Brukar fnysa åt sånt men oftast för att jag inte gillar teckningarna, filosofin bakom känns banal eller dålig osv. Själva principen att slänga ihop det man tecknar till ett zine e ju bra. Det är kul att titta igenom. Brukar väl inte bli så till mig men ändå.
Tänkte häromveckan på alla Hockey Rawks tidiga zines med teckningar och kollage. Det kändes som en rolig och udda estetik. Sen blev det lite karriär och CV-zine och förlorade sin lyster när ena halvan började panga ut screentryckta varianter. Men jag får ju klåda när det känns för proffsigt, det är väl det.

Fantastiskt hur mycket föräldrar offrar sig för barnens intressen. Finns väl än fler fattiga föräldrar som anstränger sig och vänder på ören för att finansiera ungarnas passion i grejer.
Låter mycket som min barndom. Inga utlandsresor men nog fick vi förra generationens tv-spel och tjatade oss till en dator till slut, dock utan internet. Är väl ett problem att föräldrar vill konsumera sina barn lyckliga också, så var det ju inte. Det man fick var surt förvärvat och väldigt värdefullt. Inte för att man fattade det då såklart.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Flyktsoda 50 finns ute nu. Såg att Johan skrivit i andra soc media men inte här. Ni kanske redan läst det?
Tyckte det var ett trevligt nummer med överlag engagerade intervjuer. Knifven-intervjun var bra. Eh, minns inte mycket mer just nu (sämstminne). Jo, C33 Tapes intervjuas också, kassettbolag bördigt från Överkalix som också intervjuats i Hunden. I nr 29 tror jag.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Kan tipsa att nya numret av Node Pajomo finns ute. Bästa nätverkszinet. Amerikanskt men med jättemånga recensioner av zines och adresslistor och annonser av folk som vill byta zines, mail art, musik med mera. Allt sker offline, finns inte en URL eller mailadress i hela zinet. Minns inte adressen nu.

Anes zine om att skaffa vänner som vuxen läser jag nu. Jättefint! Står om det på annat ställe här på forumet.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Någon mer som ska med på releasen av "AV ASFALT ÄR DU KOMMEN ASFALT SKALL DU ÅTER VARDA" på restaurang västerhus i Majorna (GBG) imorgon? Det är ett zine av Viggo Mattsson och Simon Axelsson. Tror de är där från kl. 18.

Edit: Var där och hängde. Blev bjuden på en öl av en kompis som var med och fick mig ett finfint signerat och numrerat zine (15/39) för 80 bagare. Vartannat uppslag var Viggo och vartannat Simon. Simons grejer var mycket tatueringsflash varvat med foton och Viggos grejer var mer bekanta från hans tidigare grejer. Det som stack ut var att även han hade med fotografier och också en avslutande text som jag inte hunnit läsa ännu. Ser fram emot det. Ev. kommer en mer ingående recension i framtiden.

Själva evenemanget fortlöpte smärtfritt i hörnet av vad jag gissar är en av majornas äldre inrättningar men också i det mer prisvärda spannet. Det var en hel del folk där (10-20?), hann inte bekanta mig så mycket med alla men en ordväxling med en assar assar (@grym.dekadens på insta) kring olika pennor med akrylfärg i tillhörde helt klart höjdpunkten. Även ett nedslag i Viggos asemiska skrift/spagg var mycket givande. Ser mycket fram emot fler fanzinereleaser i Göteborg asså!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Aktuella fanzines

Låter som en trevlig releasefest! Inget jag är bekant med alls men kul ändå ju.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Vet inte om det nämnts här än men lägger en varm rekk på metal-zinet Black Pages, som är skrivet med sån entusiasm och glöd. Bra läsning, bra zine!

Sv: Aktuella fanzines

Har en rätt stadig lunta zines på nattduksbordet men är så seg på att läsa. Nya Hiroshima Yeah är skitbra som vanligt, maj-juni-numret.
B-pappa tipsade om Missnöjd som var ett helt okej punkzine, mycket spelningsrecensioner som var lite interna och inte jättekul kanske. Roligare för inbitna punkare som går på spelningar kanske.

Ska sortera ut i mina zines i höst så då blir det fler gamla zines på Tradera säkert och kanske slänger upp en tråd här. På Växjö Zine Fest kommer jag ha fet distroutförsäljning. Fick massa gamla zine av B-pappa som också kommer säljas där.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Bra att zinen kommer ut!

Igår läste jag ett ultraobskyrt zine som till omslaget tycks handla om skolmat typ, men skenet bedrar. Inuti är ett temazine som tar avstamp i Onkel Kånkels värld, texterna, ideologin och karaktärerna. Gråtskrattande utlovas. 100% geni & vansinne. Sannolikt tvärslut, tyvärr, bara att glömma. Ni som undrar vart detta zine kommer ifrån torde kunna lista ut det om ni klurar lite (även om inte jag heller är helt säker, men nästan).

På zinefronten kan jag hinta om att det kommer komma en uppföljare till en av förra årets "snackis-zines" som tyvärr inte alla lyckades lägga labb på.

Och så kommer det kanske senare i år eller i början av nästa år komma ett nygammalt film o musik (?) med en del spännande innehåll som kommer nog få en och annan kalenderbitare i zinescenen att känna lite extra handsvett.

Sv: Aktuella fanzines

Onkel Kånkel-zinet hade ju vart kul att läsa men intresset lär väl ha varit stort.

Tror jag hittade nämnda snackis i en tidskriftesamlare. Gissar att en blå klubb för fordon är inblandat...

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth