276 Senaste redigerad av larsesq (2021-03-18 08:19:23)

Sv: Aktuella fanzines

Missade Video Ferox-boken när den kom ut, så lär väl punga ut de 350 kronorna. Kul att få ha den i bokhyllan och inbunden och lyxig.


Jag har skrivit en slapp text om corona för ett digitalt zine om Zoom och corona och covid och allt det där. Långt ifrån min mest inspirerade stund, men snyggt och fint zine överlag:
https://drive.google.com/file/d/1_5anIK … KsX5C/view


Åh... ja, det ställdes visst en fråga från Hunden 2 - Judgment Day: Micke Hammarberg gör serier. Har varit i senaste (eller nästsenaste, minns inte just nu) numret av Kattis serier. Han gör egna seriezines också. Finns att se på Instagram. Han heter gubbakvarten där.

Sv: Aktuella fanzines

Jamen det var en fin rapport larsesq. Nä digitala möten är ju inget en ens tänkt på existerar, i ens lilla gobbvärld. Inget jag vill vänja mig vid, att vara en teknikking som har koll på var minsta funktion. Det bra detta fört med sig för min skull är iaf att det tagit bort rädslan för videosamtal så jag har möjligheten att känna att det är ok att bränna loss videosamtal med folk utan att känna mig bortkommen och grotesk. Så det är ju trevligt men fortfarande rätt blekt mot att ses på riktigt.

Man vill ju slippa allt extrapålägg och krångel, med teknik och ditten datt. Tänker nu på sommaren 2019 då jag hade tema fruktdryck på balkongen, alkoholfritt alltså, gjorde olika kalla drycker, slafsig glockenjuice med nån citronskiva i eller lite havredryck med blåbär i. Fick lite hallon av morsan och skvimpade i dessa i lite lokavatten eller dylikt. Det var bra och enklet och avkopplande. Susade iväg med buss på loppis. Jaja. Fint att du håller igång och skriver larsesq, tack för den länken. Javisst kul att läsa andras tankar också.

Sv: Aktuella fanzines

Kan man skicka texter till zinet om covid och Zoom fortfarande? Avskyr Zoom och Skype på jobbet men privat är det rätt trevligt ändå. Tillför väl lite av en ytterligare dimension jämfört med telefon. Kul att se nån visa upp nåt kul medan man pratar eller kolla in de lågupplösta omgivningarna. Jag och Larsesq spelade in en hel del musik via videolänk förra våren. Det stör mig bara att stora medieföretag som Google och Facebook pressar på för att digitala lösningar ska bli mer vanliga. Cybernetiken sprider sig!

Zines ja. Läser No Quarter just nu. Redaktör David Tighe. Riktigt bra zine om anarkistisk historia, millenära sekter, politiska attentat, slavkolonier och pirater gamla och nutida.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Hunden Uppföljaren skrev:

Kan man skicka texter till zinet om covid och Zoom fortfarande?.

Just det fansinet var ett digitalt zine som gavs ut för två veckor sen, så tror inte hon tar emot fler texter om det. Du får göra ditt eget antologizine om Zoom och covid.

Sv: Aktuella fanzines

Haha, tror jag skippar antologin om covid för egen del. Såg att det var färdigt via din länk. Är det bara online? Lite trist isåfall.

Ganska många nya zine ute nu. Enighet, Hellreser, Spark Punx. Det börjar bli vår. Finns kvar ex av Hunden 26 också.

Fick New Forces #10 igår. Bra amerikanskt zine om harsh noise. Och läst fler nummer av No Quarter, kanadensiskt zine om anarkistisk historia. Var en jäkligt intressant artikel om afroamerikaners migration till Alberta och motståndet de mötte.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Det verkar bli en Gamnacke till. Har problem dock att få det tryckt. Stället där jag kopierade #3 och #4 har brunnit tydligen. Någon som har nåt tips på ett ställe man kan skicka originalen och få hem 12 kg fanzine till en billig penning?

Sv: Aktuella fanzines

Herr Skolios skrev:

Någon som har nåt tips på ett ställe man kan skicka originalen och få hem 12 kg fanzine till en billig penning?

Ja, Kopieringsservice i Luleå använder jag, Flyktsoda och säkert fler här på forumet. Tycker de har väldigt överkomliga priser. Har tryckt zines hos dem sen 2011-12. Maila info (a) kopieringsservice (punkt) se
De kanske vill att du scannar in allt och skickar som pdf men jag tror att de tryckte ett av Nya Arbetartidningen från pappersoriginal faktiskt.

Härligt med ny Gamnacke! Bästa punkzinet!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Tack för tipset!
Det löser sig med kopiering ser det ut (närmare än jag hoppats på).
Jag har inte lämnat kängen men var trött på allting ett tag. Mest besviken på en blaskig hardcorescen. Vet inte om det är mitt bästa nummer som kommer ut nu strax precis, men det snyggaste i alla fall. Och ärligaste antar jag, men hoppas det läses med rätt glasögon.

Sv: Aktuella fanzines

Såg att du lagt upp om nya Gamnacke på Fejsbök, Herr Skolios! Jävlat etta, som mina kollegor skulle säga.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Finns nya Gamnacke att införskaffa, alltså? Jag är intresserad!

Sv: Aktuella fanzines

Ja! Rykande hett!

Jag fick ett amerikanskt zine i utbyte mot ett litet zine på engelska som jag skickat ut, Bakteriekultur 5. Amerikanska zinet heter Ponder Pond och har ett upplägg med frågor och svar. Nån skickar in en underlig fråga och sen svarar redaktörn DB Pedlar på det eller andra människor hon bjudit in. Det kan handla om allt möjligt, filosofiska frågor, praktiska, politiska. Ganska bra faktiskt.
Pedlar är off the internet så det är post som gäller. Kan vaska fram adressen om nån är intresserad. Hon bor i skogen i Pennsylvania.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Gamnacke #6 finns att beställa om nån vill ha. 28:- för portot, det har inte kostat mig nåt att trycka upp den här gången så jag tar inget betalt för dom. Roligast är ju att byta såklart.
herrskolios@gmail.com

Sv: Aktuella fanzines

Herr Skolios skrev:

Gamnacke #6 finns att beställa om nån vill ha. 28:- för portot, det har inte kostat mig nåt att trycka upp den här gången så jag tar inget betalt för dom. Roligast är ju att byta såklart.
herrskolios@gmail.com

Vad roligt att du är tillbaka! Ska absolut beställa.

http://bloggasfuck.blogspot.com/2021/04 … nzine.html

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Svänger förbi och tipsar om Intryck200 nr.4 som är nytt och fräscht och nog bästa zinet jag läst i år. Gjort av Majja, som jag nog tror är registrerad här och som även är med i Hinvex (som även de gjort ett fräckt zine med konst och låttexter och bör införskaffas samtidigt som du norpar ett ex av  Intryck2000). Det är självbio när det är som bäst. Kul och smarta texter om att vandra i fjällen, blanda kött (nog bästa texten i zinet) och massor av snygg konst. Toppen! Vet inte hur lugn Majja är med att få sin adress utskriven här på forumet, så skriv till mig så bifogar jag kontaktuppgifter.

Sv: Aktuella fanzines

Tänkt att jag hoppar Intryck2000 när Majja inte ville byta men på din rekommendation Lars, ska jag införskaffa det.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Tack för tipset Lars! Har självklart beställt, gillade verkligen de tidigare nummer jag har läst av Intryck2000.

Sv: Aktuella fanzines

Finns ett nytt nummer av punkzinet Mission Och Väckelse ute. Inte hunnit läsa än. Men verkar finfint.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

293 Senaste redigerad av Hunden Uppföljaren (2021-08-13 00:13:44)

Sv: Aktuella fanzines

Herr Mission och Väckelse tipsade mig om zinet Gubbgodisgranskningen, som innehåller recensioner av nämnda "gubbgodis". Ganska trivsam läsning med mycket vardagsdetaljer. Inte så djupa analyser av sötsakerna eller kulturen bakom, plus att jag undrar vad skillnaden är mot "tantgodis" ofta under läsningen. Men samtidigt trivsamt vardagligt och man fylls av nostalgi av att läsa om bridgeblandning, Marianne och geléhallon (som min mormor skämtsamt kallade "jungfrubröst").
Finns två nummer. Beställes genom DM på Instagram till användaren jtrnqvst

Edit:
Fick hem ett sprillans nytt zine av samme gubbe som gör Gubbgodisgranskningen. Let's Asia Östersund heter det och innehåller recensioner i samma stil som de tidigare zinen av alla asiatiska restauranger i Östersund. Inte lika bra som Gubbgodisgranskningen men småtrevlig läsning. Hade önskat mer detaljer och mer beskrivningar, bara en sån sak som att få veta vad som åts. Mukbang i fanzineform kanske?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Har börjat läsa om Gamnacke #5 men har två nya nummer av Hiroshima Yeah som ligger och väntar också. Alltid tips på Hiroshima Yeah.
Nu är det snart Vxo Zine Fest, men har inte sett nåt i deras zinetips som verkar särskilt intressant.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Tänkte beställa härifrån vid nästa lön eller senare i år. Deras instakonto är i min smak.

https://shop.weirdwalk.co.uk/

Sv: Aktuella fanzines

Går att köpa zines som vi forumiter har gjort på Tradera nu (några SIM, ett av mitt gamla NKFDÅH, plus NAT, TFI och Autotrof). Tips om du missat nåt eller nåt sånt (men håll dig borta de jag budat på, typ Mjältbrand#1 som försvann i en flytt. Kände han som gjorde det. Han blev typ nån sorts nyandlig schaman senare): https://www.tradera.com/profile/items/3163261/haveri66

Är väl rätt inaktuella fanzines, men jaja. Eller vad är ett inaktuellt fanzine egentligen?

Sv: Aktuella fanzines

Men! Varför vill nån sälja autotrof och inte behålla! :'(

Sv: Aktuella fanzines

Oj, vilka traderafynd! Eller fynd och fynd, den jag var mest sugen på (Tack för inget, som jag har suktat efter så länge nu) verkar alla andra också vilja ha wink

Sv: Aktuella fanzines

Är mycket fanzines till salu överlag på Tradera. Är ju kul. Köpte ett nummer av gamla death metal-zinet Putrefaction (som jag har en t-shirt med tryck från) och Puffys gamla punkzine Dansa vilt häromsistens.

Kan tipsa om två zines jag bytte till mig på fanzinemässan: "The Sun Rises & Shines" av Sebastian Franzén. Fint teckningszine. Mörka och skissartade teckningar.

"Alltid bad" av Miku Maria Gustavsson. En finfin antologi om att bada. Inte bara hyllningar om hur underbart det är att bada. När jag var yngre, alltså typ 27 år eller nåt sånt, så var jag emot konceptzines och tyckte de var "begränsande" eller vad jag knusslade om. Hade nån sorts tanke om att fanzinet måste få vara öppet och en plats där alla möjliga sorters texter och material får mötas. Men fanzineformatet är ju tillåtande. Bara för att du gör ett fanzine med ett tydligt koncept betyder det inte att du för evigt låser dig vid en idé eller format. Och detta är verkligen ett bra konceptzine. Älskar också antologifanzines där många olika röster får stötas och blötas.

Båda fanzineknåpare är aktiva på instagram, så går att få kontakt med dem där. Om Instagram saknas (lyllo) så kan jag nog luska fram e-postadress eller annat.

Sv: Aktuella fanzines

Jag var på Århus seriemässa förra helgen.
Mitt bästa byte var två nummer av "Nash", om chicagopolisen Bill Nash. En trevlig kille i rullstol hade gjort 92 stycken tjocka seriealbum (de jag tog var runt 130 sidor st, och ganska stora) om denne snut! De är riktigt bra. Ganska klassiska, hårdkokta polishistorier, men liksom komprimerade på någe vis och därför rätt skruvade. Teckningarna är jättesnygga faktiskt. Mycket amerikansk gammal deckarestetik. Men i ett helt eget stuk som ibland är superenkelt gjort och mer liknar något i stil med Henrik Bromander eller så.
Han heter Johan Pedersen som gjort dem.