Sv: Tv-Serier

Den hade jag tänkt titta! En kompis visade ett klipp när två gubbar sitter i en bil och nämner Kiruna.

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

"deckare +fantasy" är väl just det TP är? :-p

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tv-Serier

På fredag tänkte jag och en kompis ta och kika den nya Stephen King miniserien 11.22.63 som är baserad på boken med samma namn. Jag gillade boken när den kom och förstod direkt att det skulle bli en serie, är så himla tacksamt! Är det någon som läst eller sett? Jag är peppad i alla fall.

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Jag kollade den här nya Punk-serien på SVT här förra veckan, tre avsnitt. Någon som sett? För några år sedan, kanske två eller tre, gjorde norska NRK en liknande dokumentärserie på fyra avsnitt. Den rekommenderas skarpt, om man är intresserad av Norsk punk. Den fortsatte också in på 1980-talet och man fick se intervjuer med folk som varit mer aktiva i Blitz och 1980-talets husockupant och anarkistscen. Lite mer politiska punkare sådär.

Men i den svenska är det bara de första åren där när punken kom till Sverige och intervjuer med de inblandade. De två första avsnitten var bra, men tredje inte särskilt. Rätt tråkigt att se att alla blev antigen svennar eller dog som narkomaner.

Har också sett första säsongen av American Crime Story som handlar om O.J Simpson rättegången. Lever för det, älskade den där Made In America dokumentären om OJ. Jättebra serie! John Travolta spelar Robert Shapiro och Ross från Vänner spelar kardashian.

Har som tappat ner allt mer på tv-serie tittandet. Känner mig så less på hela den där kulturen. Alla människor ska bara sitta hemma i sina vardagsrum och kolla netflix i all oändlighet, en själv inräknat. Ryggar tillbaka av äckel varje gång någon säger "SPOILA INTE! Jag tittar den just nu!!!", vet inte varför. Är som något så hemskt med att vi 2010-talets människor lägger så mycket tid, energie, och engagemang på kulturimperialismen. Men men, är peppad på nya Arkiv-X säsongen hur som helst. Sanningen finns väl någonstans där ute i alla fall, jag vet inte.

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Jo jag tänkte se punk-serien men det sitter inte i hjärnan, titta på teve eller "nettflicks" eller vad det heter ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) :-o Hmm finns väl ett ställe kvar i Oslo som heter Blitz, de kör ju gig o grejjer? Har en kusin som varit där och även Dr ultimate Skrynkla var väl även där när hen bodde i Oslo. Tror även det ska finnas en och annan Kungen-koppling dit, alltså kulturhuset, med en person från det där hardcore-bandet vi pratade om förut, Lappia, som du lyssnade på och blev nostalgisk av. Chattat lite med sångaren där nyligen, han mår bra och bor i Pajala! Är det i dina krokar? Du borde intervjua honom om allt han gjort, kul filur som varit runt lite här och var och gjort saker.

Ny säsong av Arkiv X, vad händer där ute? Eller ja, var väl bara en tidsfråga. Verkar ju drygt med "stream online video", inget jag håller på med såklart (läs: sitter och skriver detta inlägg med nypatchad jeansväst, därav den lite "fräcka" tonen). Här i min grotta ser vi absolut inget som har bitrate lägre än 12 MB / s ;-) ;-) ;-) Men ska verkligen inte säga att det jag pysslar med egentligen skiljer sig så mycket, jag är ju bildskärms-freak, men det blir desto roligare att komma ut och iväg då, hitta på annat. Jag skulle kunna argumentera för att den genomsnittlige Netflixaren är mer passiv än en aktiv och uppsökande kulthen, men det är nog dött lopp där, orka. Jag hade mer tankar och idéer om kulturimperialism förut, men tror jag har yttrat alla dom och testat alla dom så tar och loggar ut och önskar alla en god midvinter!

56 Senaste redigerad av larsesq (2018-01-09 19:09:47)

Sv: Tv-Serier

Såg också Eran, punkserien. De första två avsnitten var bra, ibland riktigt bra, men tredje avsnittet var jättesömnigt. De första två avsnitten lyckades ju ändå måla upp en bra bild av tiden. Men tyckte det var tråkigt med storstadsfokuset och att det inte fortsatte in i de första åren på 1980-talet. Hela post-punkrörelsen är ju på ett sätt mer intressant än första vågens punk. Men kul att Usch och Mögel var med. Tredje avsnittet lämnade nästan en fadd eftersmak. Så tydligt att det är vinnarna som skriver historien. Storstadsbarnen som klättrade upp och in i finkulturens famn.

Den norska punkdokumentären låter intressant. Går det att få tag på den på nåt sätt?

Både Made in America och American Crime Story var jättebra! Kändes som jag visste allt jag behövde veta om O.J. Simpson efter det. Ingen jättestor insyn i den historien. Var bara en knodd när det hela hände. Fattade inte varför det var en sån stor grej att polisen jagade en stadsjeep. Vuxna är ena tossingarna, tänkte jag.

Sv: Tv-Serier

B-pappa skrev:

Jo jag tänkte se punk-serien men det sitter inte i hjärnan, titta på teve eller "nettflicks" eller vad det heter ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) :-o Hmm finns väl ett ställe kvar i Oslo som heter Blitz, de kör ju gig o grejjer?

Jo, jajamän Blitz finns fortfarande. Men tror de har ett hyreskontrakt, så är som inte ockuperat längre. Har faktiskt aldrig varit där. Det är väl som en mycket mindre motsvarighet till Ungdomshuset i Köpenhamn. Men jag gillar ju Norge, så vore kul att åka till Oslo någongång.

B-pappa skrev:

En person från det där hardcore-bandet vi pratade om förut, Lappia, som du lyssnade på och blev nostalgisk av. Chattat lite med sångaren där nyligen, han mår bra och bor i Pajala! Är det i dina krokar? Du borde intervjua honom om allt han gjort, kul filur som varit runt lite här och var och gjort saker.

Jaha, vad roligt. Undra hur han hamnade i Pajala då. Det är grannkommunen till Kiruna, men inte precis i "mina krokar" det är en bit bort om man säger så. Men Pajala är ju väldigt litet, så häftigt om folk flyttar dit.

B-pappa skrev:

Ny säsong av Arkiv X, vad händer där ute? Eller ja, var väl bara en tidsfråga. Verkar ju drygt med "stream online video", inget jag håller på med såklart

Jo, dom har faktiskt redan gjort en ny säsong förra året (säsong 10) och nu kommer alltså säsong 11, går på trean. Missade premiären men får se om jag hoppar på och börja kika elle rom man laddar ner längre fram. Säsong 10 var väl helt okej, men själva "main-handlingen" var väl inget jag gick igång på, var nå New World Order konspiration istället för utomjordingar, och sådan där konspirationssmörja ger ju lite väl brunavibbar. Men fanns några roliga monster of the week avsnitt. Men säsong 11 har fått lite varmare ord från medlemmarna i min bigfoot-förening. Och tror Clas Svahn också sa att den var bättre.

B-pappa skrev:

Jag hade mer tankar och idéer om kulturimperialism förut, men tror jag har yttrat alla dom och testat alla dom så tar och loggar ut och önskar alla en god midvinter!

Nä, jag håller med. Jag tror vi låter det vara sådär. Man blir så snurrig när man ska tänka på det och skriva om det. Och känns inte som man blir nå vettigare.

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

larsesq skrev:

Såg också Eran, punkserien. De första två avsnitten var bra, ibland riktigt bra, men tredje avsnittet var jättesömnigt. De första två avsnitten lyckades ju ändå måla upp en bra bild av tiden. Men tyckte det var tråkigt med storstadsfokuset och att det inte fortsatte in i de första åren på 1980-talet. Hela post-punkrörelsen är ju på ett sätt mer intressant än första vågens punk. Men kul att Usch och Mögel var med. Tredje avsnittet lämnade nästan en fadd eftersmak. Så tydligt att det är vinnarna som skriver historien. Storstadsbarnen som klättrade upp och in i finkulturens famn.

Jo, det var ju ett väldigt storstadsfokus. Men jag tror att det ändå var bra att de begränsade sig som dom gjorde. Svårt att få ut något vettigt på tre avsnitt om de skulle täcka hela sverige, skulle jag tro. De skulle kanske ha gjort ett särskilt avsnitt om punk runt om i Sverige. Aja, men fina Thåström intervjuer. Känns som han bjöd på sig själv, Ebba Grön måste verkligen varit stora när de begav sig!

Jo, svensk post-punk är underbar, välsigne.


larsesq skrev:

Den norska punkdokumentären låter intressant. Går det att få tag på den på nåt sätt?

Den fanns på norska SVT-play, alltså NRK-Play, vet inte om den finns kvar. Kanske finns någon motsvarighet till Öppet Arkiv? Den gick ju som du hade velat se i SVT versionen lite in på post-punk, och som sagt Blitz-scenens mer politiska punk under 1980-talet.

larsesq skrev:

Både Made in America och American Crime Story var jättebra! Kändes som jag visste allt jag behövde veta om O.J. Simpson efter det. Ingen jättestor insyn i den historien. Var bara en knodd när det hela hände. Fattade inte varför det var en sån stor grej att polisen jagade en stadsjeep. Vuxna är ena tossingarna, tänkte jag.

Precis, jag har som aldrig riktigt förstått varför det blev så stort som det blev. Men i Made In America fick man verkligen hela kontexten förklarad för en. Man måste verkligen gå till botten i Los Angeles polisens historia och svartas situation i LA, sedan alla omständigheter som ledde upp till själva rättegången. Men hur bra som helst. Verkligen.

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Läste ju om Kabinett Död-skivan i senaste Fördämning och blev intresserad. Köpte skivan. Kathiztan, superb låt. Går att lyssna på skivan här, liveupptagningar från 1979 - 81.

https://peteroutrecords.bandcamp.com/

Sv: Tv-Serier

B-pappa skrev:

Läste ju om Kabinett Död-skivan i senaste Fördämning och blev intresserad. Köpte skivan. Kathiztan, superb låt. Går att lyssna på skivan här, liveupptagningar från 1979 - 81.

https://peteroutrecords.bandcamp.com/

Ah, Kabinett Död på vinyl alltså. Jag minns att jag läste om dem i boken Svensk punk 1977-81: varför tror du vi låter som vi låter (2005) ganska tidigt i min punkkarriär. Kommer ihåg att jag lyckades få tag på hela tre låtar med Kabinett Död på dc++ (från olika samlingskivor) och att jag gillade dem VÄLDIGT mycket. Men var in och lyssnade nu där på bandcampen och det lät inte riktigt som jag kom ihåg det? Hursom, välsigne den skånska post-punken/depprocken.

För att inte sväva bort allt för mycket i en tråd om tv-program så länkar jag här till den tidigare nämnda norska punkserien:
https://tv.nrk.no/serie/punx/mktf730001 … /episode-1

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Tack för tipset, Lappia. Verkade bra. Ska se det nu i veckan, tror jag. Fast den fanns ju visserligen tillgänglig till torsdag 31 december 2099 kl.23:59. Men verkade bra. Lyssnade också på Kabinett Död efter att ha läst om det i Fördämning (som var så stentrist att jag gav bort den till Hunden som gillar sånt där torrt musikfansintugg). Rätt bra. Kul med den där skånska post-punken.  Så storslagen och gotisk. Det behöver ju inte vara dåligt. Är på nåt sätt lite charmigt. Tycker ju till exempel Elegi är jättebra (fast de var väl från Stockholm?).

Sv: Tv-Serier

Haha tillgängligt till 2099, vad bra! Så ska framtidens streamingtjänster se ut. "programmet tas ned om 71 år". Fast än bättre är ju obegränsad längd. Jaja. Elegi är fina.