Sv: Gemensamt fanzine?

ja det går såklart bra!

c/o a. davidsson
ekeblads väg 1 lgh 1101
433 51 öjersjö

Sv: Gemensamt fanzine?

Tryckeriet jag använder brukar vara oförskämt snabba. Ofta har de grejerna tryckta och färdiga en eller två dagar efter inlämning. Visst kommer du ihåg, Larsesq, att jag måste skicka grejerna i pdf-format för att de ska vara villiga att trycka dem?

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

Ja, jag kommer ihåg det.

Sv: Gemensamt fanzine?

Men jaaaa.... då kan jag ju börja layout någon gång efter påsken om det ska gå så snabbt. Min egen deadline för layoutarbetet blir sista april. Då ska PDF:en skickas till Hunden. Låter det vettigt?

Så stopp av all införsel av nytt material (presentationer etc.) torde alltså bli runt påsk.

Sv: Gemensamt fanzine?

Sista april låter bra, Lars. Jag prövade skriva en inledning igår, men det blev mest svammel. Skiter nog i det helt och hållet. Om inte någon annan vill skriva en?

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

perfa! deadline påsk alltså. jag ska se till att fösa in alla presentationer och sånt tills dess.

vad synd med svamlet, voff. men kanske nån annan vill skriva ihop nåt? jag tänker att det är fint iallafall om det är nån slags inledning, nåt slags "hej det här är ett fanzine som vi gjort ihop". så att den som läser får nåt grepp. i nödfall kan jag skriva ihop nåt. men kanske tommy vill? tänker att det var därifrån, från det kloka paddsatansinnet, som idén och initiativet ändå kom.

Sv: Gemensamt fanzine?

Ja! Vad tror du Tommy?

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

jag skickade en grej jag skrivit till paddsatan, men skrivit om det en del. karro har den nu.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Gemensamt fanzine?

skicka mail till mig så skickar jag tommytexten till den som vill läsa! annars tänker jag att vi tar den liksom, om ingen opponerar sig. den är fin, lovar!

Sv: Gemensamt fanzine?

Hej! Jag presenterar mig med lite tråkfrågor.

Hur pyntar vi för det här projektet egentligen? jag antar att vi som medverkar delar på utgifterna (och splittar de ex som finns kvar efter small press expo?).

Hur mycket kommer att tryckas upp? Ska vi beställa ett antal var och betala så mycket som de kostar att trycka upp, eller vill någon tjomme distra mer centralt?

//Adrian

136 Senaste redigerad av Hunden (2014-04-20 21:51:13)

Sv: Gemensamt fanzine?

Bra frågor Adrian!
Jag som står för kontakten med tryckeriet vet ju inte hur mycket det kommer att kosta förrän jag har det färdiga originalet här på mitt bord. Då kan jag ju be om en offert. Eller så trycker vi upp zinet och så får vi se då vad det kostar. Sen kan jag lägga upp fakturan som pdf eller nåt och så får vi splitta jämnt på kostnaden mellan alla medverkande. Det är mitt förslag i alla fall.

Men hur många exemplar ska vi ha? Ska något vara i färg eller ska vi köra gråskalor?

Och just det, har det ramlat in några presentationer än? Jag har inte skrivit min än, urrrgh.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

ja, det där med pyntningen har jag tänkt alldeles för lite på, dvs inte alls. men att dela rakt av låter ju fint? om alla har möjlighet. det är ju inte säkert, och det är ju inget vi skyltat med från början så det känns hårt att kräva det av nån som är luspank. angående hur många så kan man ju köra typ ett safe antal först, och sen om det inte räcker så kan man ju alltid trycka en till upplaga. men tänker att det är väl kul att ha åtminstone en tio ex var att sälja till folk? typ. + en bunt till spx, om det hinner bli klart tills dess, vilket väl är tanken?

nästan alla har skickat in presentationer, wiho! men tare lugnt du hunden. du kan ju alltid skicka din direkt till lars sen om jag hunnit lämna över lådan till honom. det där ordnar sig.

Sv: Gemensamt fanzine?

Hur många är det allt som medverkar med något i fansinet? Högst hundra ex tänker jag borde vara rimligt. Och har varit helt inställd på att det ska vara svartvitt, men det handlar ju om vad som folk har skickat in. Att dela på kostnaderna och sålunda även upplagan låter bra.

Finns det tecknade krumelurer till omslaget förresten eller ska jag själv snickra ihop framsidan?

Sv: Gemensamt fanzine?

totalt är vi 14 personer som bidragit. fett va?

svartvitt funkar tycker jag, det allra mesta är inte i färg (jag brukar inte kunna låta bli att joxa med tusch och sånt men det gör ju inget om det blir i gråskala). det finns en del krumelurer, figurer och annat tjofs i lådan, men det har inte kommit in jättemånga framsidefilurer som vi pratade om. tänker att du om du vill kan fixa ihop det där på bästa sätt, larsesq smile det är mail på g till dig förresten, då kan vi bestämma lite mer om den magiska överlämningen av lådan tänker jag. har episka loppisrundeplaner för veckan!

Sv: Gemensamt fanzine?

Fräckt med så pass stor uppslutning. Blir det för klent med hundra ex? Är det rimligare med uppåt hundrafemtio ex?

Kanske kan något uppslag vara i färg om det skulle se bättre ut. Priset brukar ju skjuta iväg med färg, men ett uppslag eller så borde väl kanske inte vara något problem. Ska i alla fall hålla det i åtanke när jag gör layouten.

Sv: Gemensamt fanzine?

Ja asså kanske en 150 ex är mer pang på planeten.

142 Senaste redigerad av Hunden (2014-04-22 14:35:57)

Sv: Gemensamt fanzine?

150 ex låter som ett redigt antal, lite kaxigt liksom. Att 14 pers skickat in grejer till zinet gör mig glad i hågen, sicken uppslutning!

Fast jag är inte särskilt munter på idén att ligga ut med tryckerikostnader för 150 exemplar. Jag kanske kan begära en offert från tryckeriet, lägga upp den här, sen får folk skicka sin andel kosing till mig och först när stålarna är insamlade skickar jag iväg blaskan för tryck. Hur låter det?

Några uppslag i färg låter bra. Skön omväxling blire ju.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

Ja gör en offertförfrågan först och sen kan vi ju rådslå här i tråden. Kolla då gärna vad det skulle kosta i färg respektive gråskala.

Sv: Gemensamt fanzine?

låter bra voffsing!

Sv: Gemensamt fanzine?

Det var dåligt med omslagskrumelurer, så jag kör nog på ett annat omslag. Men nu är alltså grejerna i mitt hem. Börjar nog äta chips och lyssna på några skivor som fått på posten och börjar veva med layouten redan idag.

Vet inte om jag direkt vill ha tio ex. Fem ex räcker nog för min del. Har jag tänkt på idag när jag åkte tåget.

Sv: Gemensamt fanzine?

elias242 skrev:

Ja gör en offertförfrågan först och sen kan vi ju rådslå här i tråden. Kolla då gärna vad det skulle kosta i färg respektive gråskala.

Fint, då gör jag det.

Tio ex var låter bra tycker jag. Man får väl vara flitig och försöka kränga dem till bokkaféer och dylikt. Men om någon vill ha fler ex än tio, kanske någon som har ett fanzinedistro hum hum, så kan man ju ordna det så också. Frågan är ju om antalet exemplar man vill ha ska påverka hur mycket man betalar för trycket, eller om vi ska dela på kostnaden jämnt mellan alla oavsett. Men det får bli en senare fråga.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

Hade ju en tanke på att alla skulle få bestämma hur många ex de vill ha och sen betala för de exen, men det kan ju bli bökigt. Om vi vill få ut den till SPX, så kanske vi ska ha en inbetalningsdeadline och sen kan upplagan bestämmas när allla som kan/vill betala har betalat.

Sv: Gemensamt fanzine?

Tanken på att betala för de ex man vill ha är sympatisk, men ja, bökig.
En inbetalningsdeadline som bestämmer upplagan låter som en riktigt bra idé. Om de insamlade pengarna inte räcker till hundrafemtio ex kan man ju fråga om någon vill pynta lite extra för att få en högre upplaga. Jag kan tänka mig att lägga lite extra i alla fall.

Det är ganska få åsikter kring det finansiella i den här tråden. Varken bu eller bä. Jag tänker att vi kör väl på det som bestäms mellan dem som ids uttala sig och så får det bli som det blir. Som i vår kära riksdag.

Okej, imorgon ska jag maila tryckeriet och få en offert!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

ja, jag bara instämmer i allt. nickar lojt i sommarvärmen. bra jobbat!

Sv: Gemensamt fanzine?

Jag kan absolut tänka mig att stoppa in lite extra, för det här är ett så bra projekt som jag hoppas upprepas.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig