226 Senaste redigerad av larsesq (2014-06-18 17:35:24)

Sv: Gemensamt fanzine?

Gör jag layouten nästa gång kommer jag nog byta namn på den på pin kiv. Som "Gamla Arbetstidningen" eller "Nya Arbetshästars tidning"

Tidningen är okej, men känner åtminstone personligen att min insats inte är helgjuten. Känner mig redo för att revansch och visa vad jag går för.  Första oktober låter bra. Var inte fansinträffen någon gång då? Jag vet ju inte om jag ska dit (kan ha tenta eller något annat Viktigt), men kanske kan det var ett bra tillfälle att påta med andra numret?

Sv: Gemensamt fanzine?

Ett problem som jag kan tycka hör samman med gemensamma zines är att det hela kan bli rätt så identitetslöst och hipp som happigt. Är detta ett problem med arbetstidningen tycker ni?

Jag tänker att man kanske skulle kunna åtgärda detta genom att jobba med teman, men då blir det kanske svårare att känna sig välkommen att skicka in grejer som utomstående, och dessutom måste vi komma överens om en sak till.

Sv: Gemensamt fanzine?

Jag tyckte inte att arbetstidningen direkt utgav någon hafsig känsla. Gillar personligen spretighet och en mångfald av röster och infall. Kan tycka det rentav kan vara rätt tråkigt och enhanda när en tidskrift/fansin är för homogent och för konceptbundet. En idé kan ju vara att ha något slags tema som sedan folk kan få förhålla sig till på ett eller annat sätt. Jag gillar ett gammalt nummer av tidskriften Pequod som hade "Nej" som tema. Vad vill jag säga med detta? Är inte jättesugen på att ha något övertydligt koncept eller tema (exempelvis barndomshistorier eller hur jag umgås med människor som jag känner är slödder), men kan tänka mig ha något tema som är rätt löst.

Sv: Gemensamt fanzine?

Lösa teman känns helt ok tkr jag. Iom att första numret var helt fritt känns det ju kul att prova nåt nytt med det andra.

Jag gillar att jag (fortfarande) inte hade en aning om vad ni andra kunde tänkas bidra med, och att tidningen inte har nån slags egen stil eller profil utan praktiskt taget vad som helst kan hända. Trist är ju när det blir som typ Galago där man liksom vad man får o alla tecknare anpassar sig till tidningens koncept också för att fa va med alternativt skiter i att skicka  in

Sv: Gemensamt fanzine?

Larsesq: kul idé att byta namn på varje nytt nummer. Den kan heta Nya Arbetartidningen officiellt men aldrig få det rätt på omslaget. Folk bara: här du läst det här nya zinet Gamla Arbetarsteglingstidningen? Låter ju misstänkt lik Nya Arbetarvästtidningen. Som att "folk" pratar om fanzines...
Hur som helst är det en bra idé att göra något roligt av ditt misstag.

Till nästa nummer tycker jag att vi kan överväga att använda oss av Tommy C:s tryckerimaskin, vilket diskuterats tidigare. Vad tycker ni om det?

Den största behållningen jag hade av första numret är bara att vi fick det gjort. Vi gjorde det! Innehållet var en mild besvikelse, vilket även gäller mitt eget bidrag, som en vän sa så var det lite papperskorgskänsla, lite för många ofokuserade bidrag, som att folk inte ansträngt sig särskilt mycket. Men det fanns ju ett par texter som jag tyckte var skitbra.
Att ha ett löst tema som folk antingen kan förhålla sig till eller skita i är en bra idé tycker jag. Jag gillar hur det har använts i Svärdet senare nummer, där det finns ett tema som återkommer men också många texter som handlar om helt andra saker.

maskinpark.bandcamp.com

231 Senaste redigerad av elias242 (2014-06-19 13:45:31)

Sv: Gemensamt fanzine?

Det är ju kul om titeln aldrig blir rätt, fast underrubriken 'organ.f sveriges arbetare...'  kan ju va samma.

Vad var det för tryckerimaskin förresten, en risograf? De e ju skitfräcka!

Sv: Gemensamt fanzine?

Lämnade två ex på Larrys corner idag.

Sv: Gemensamt fanzine?

Snyggt jobbat Keldjuret! Hoppas de går åt.

Vet inte om en risograf och en risomaskin är samma sak, men det är en risomaskin han Tommy C använder. Tekniken liknar screentryck fast av vad jag förstår finns det en digital komponent i det hela. Jag kanske är helt ute och cyklar... Tommy C har skrivit om det tidigare i den här tråden.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

Hunden: He kan ju vara som så också att fastän man gör sitt bästa blir det ändå papperskorgskänsla och det är därför man gör fanzines istället för att vara Nobelpristagare i litteratur. Va inte så besviken! smile

Sv: Gemensamt fanzine?

Jag upplevde en spretighet i materialet, men det är ju oundvikligt om mer än tre personer som inte är identiska i sitt skrivande/ritande gör saker tillsammans.
Jag blev sådär nöjd med mitt eget bidrag dock, hittade en massa saker jag hade kunnat utveckla men i slutändan så ska man ju vara nöjd med det man åstakommit. Det var skitroligt att läsa och ta del av så olika sorters alster från så många uppenbart begåvande människor.
Vi borde dumpa fanzinet på div. bokcaféer också, det skulle jag kunna fixa med. Alla som jag hade skickat det här fanzinet till har ju redan ett ex känns det som.
Har vi skickat till de som skulle kunna recensera det? DGS t.ex?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Gemensamt fanzine?

Vem på DGS skulle recensera Arbetartidningen? Fredrik Jonsson? Finns det fler som recenserar fansins - som inte själv gör fansins och medverkat i detta nummer? Det där Lukizine.se har väl gjort det någon gång, men det är väl främst inriktat mot punk och säga vad en vill om Arbetartidningen, men så mycket punkmusik var det inte.
Jaja, eftersom ingen medverkande (som fått minst åtta ex) verkar bo i Skåne, så kan jag distra där. Ska spendera en tid där om några veckor. Om ingen har hunnit före mig, vill säga.

Sv: Gemensamt fanzine?

fantastiskt att zinet blev klart, det gjorde vi bra. jag tycker såklart att vi ska göra ett till nummer, och till hösten/fanzineträffen/1 oktober känns som en rimlig tidsram. jag tycker, som några här redan har skrivit, att det hade varit kul med ett tema på nästa nummer. det som skrivits om lösa teman gillar jag starkt. spontana förslag: djur, gränser, grönt, tiden. "nej" är ett ASBRA tema. man kanske kunde sno det, eller ha "ja", "kanske", "varför inte?" eller nåt istället?

Sv: Gemensamt fanzine?

Kom hem från gotlandsresan nu och har just skummat tidningen, den är sjukt spretig och det enda gemensamma tråd jag kan hitta är att alla medverkande har gjort något. Att läsa den är lite som att gå in i ett grovsoprum för att leta grejer, samma känsla av överraskning!

En grej jag ffa kände var att flera texter hade kombinationen helsidesbredd på raderna men för litet radavstånd. Min o Klaras text var en av dem, tyckte den blev rätt trögläst (kanske av andra anledningar också... eheh). Saftgays hade skitbra luft mellan raderna, så ska jag göra om vi gör ett till nummer!

Aja kul iaf att göra tidning med er, vill absolut göra om det!

Sv: Gemensamt fanzine?

Jag gillar ämnena 'Ja' och 'gränser' väldigt mkt!

Borde vi starta en ny tråd tycker ni där vi diskuterar Nya Arbetartidningen #2?

Sv: Gemensamt fanzine?

haha! jag missbrukar verkligen fet radavstånd, jag tycker det är mer lättläst och softare så. kul att nån uppskattar't.

ny tråd låter väl bra va?

241 Senaste redigerad av Lappia (2014-06-25 11:54:30)

Sv: Gemensamt fanzine?

Ja absolut vi gör en ny tråd så vi kan komma igång på allvar med nästa nummer. Sedan tycker jag att ni är överdrivet självkritiska hela bunten zinet blev asrått och roligt! Vet inte om jag tycker det är så jobbigt att det blev lite spretigt. Snarare är det rätt skönt att läsa tycker jag. Är det någon text man just då inte har ork att läsa så är det bara att bläddra vidare så får man något helt annat. Men jag är också peppad på idén om ett tema bara för att se hur olika vi skulle tolka det.

Lukinzine är det ingen idé att skicka nå fanzines till tror jag. Jag skickade ett nummer utav Kissan Päivät #3 dit för recension och det var två månader sedan och har ännu inte hört ett knyst. Ändå hörde jag mig för innan om den var peppad på zines eftersom jag inte sett nå nya recensioner på sidan på aslänge! Sedan vet jag bara andra punkbloggar och tror inte dom skulle fatta det coola. Men vi kan ju bara skriva om Nya Arbetartidningen i våra egna fanzines så får det ju all den publiciteten som räknas?

Arbete är livets krydda

Sv: Gemensamt fanzine?

Det där med radavstånd tar jag till mig. Jag försöker komma bort från tanken på att komprimera, och vill nog göra kommande alster mer luftiga och lättlästa.
"Ja" kan bli ett bra tema. Jag kan skriva om bandet Yes...

Sv: Gemensamt fanzine?

Kul att alla är så peppade på ett nytt nummer!

Idag har jag skickat ut de sista medverkande-exemplaren och det sista zinepaketet. Det tog sin lilla tid. Har fortfarande inte fått tag i Herr Sparresäter dock. Känner någon honom och kan ge honom ett exemplar?

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

hunden: jag har skickat till august! så det är firrat. hoho. bra jobbat!

Sv: Gemensamt fanzine?

Men gud vad skönt Saftgay! Och Mika gav mig herr Möllers adress igår, så nu är det ur världen.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Gemensamt fanzine?

HEJA DIG HEJA OSS! bra!

247 Senaste redigerad av autotrof (2014-06-26 23:38:57)

Sv: Gemensamt fanzine?

Jag tyckte den var kung och förstår inte vad det slängs runt liknelser med grovsoprum, papperskorgar och bristar på röda trådar. Personligen vägrar jag medverka i något slags magasin med konceptidé och helhetsbild och mening och marketanalys och satan och hens dolme om jag inte får en kollektivavtalsenlig lön för det arbetet.

Sv: Gemensamt fanzine?

Auto: nejnejnej alltså jag kanske va otydlig, men min grovsoprumsliknelse var positivt menad, jag gillar gå in o se vadsom dyker upp!

Sv: Gemensamt fanzine?

Nu avklistrar jag denna tråd å klistrar den nya som avser den nya arbetartidningen!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Gemensamt fanzine?

Jäklar va fina risobilder! Har ba sett i svart/rött förut iom att det var de färger LS hade köpt in för flygbladstryck