Sv: podcasttråden

Men ni som är lite äldre kanske varit i kontakt med Gärderfors när den var aktiv i fanzinescenen och har någon rolig anekdot där?

Arbete är livets krydda

Sv: podcasttråden

Så tycker jag också. Jajamensan, jodå. Jag hade dock önskat jag kunde vara intresserad av poddar, kanske borde jobba med detta trauma. :-) Som Hunden säger, det är ju en sån där grej som på pappret låter för bra för att vara sann, möjligheterna (precis som fanzine). Bra att folk hanterar olika saker, annars skulle vi alla bara sitta och drömma om oklippta Fulci-filmer hela dagarna. ;-) Jag skulle lika gärna kunna sitta och gnälla på Internet eller det här forumet som att gnälla på podcasts, så jag får väl ta och se dessa uttrycksformer som de för mig förlorade kontinenterna, likt Gnarp. Här på forumet är vi alla hedersknyfflar, om än knepiga, krångliga original. :-D Så, nu har jag avverkat alla smajleys jag kan. Ha en skön vecka.

larsesq skrev:

Skulle aldrig kalla Fredrik för okunnig. Fredrik är en alla tajders hedersknyffel. (Och ang. Simon G tänker jag säga varken bu eller bä). Det var absolut inte det jag gav medhåll till, utan B-Pappas negativa känslor gentemot poddcasts.

Sv: podcasttråden

Oj är det bara jag som missat säsong 3 o 4 av norrlandspodden? Trodde de lade ned helt men det kom 2 nya ifjol. Här händer d grejer när ja e upptagen m annat.. Trevligt!

29 Senaste redigerad av Hunden (2016-04-27 16:06:09)

Sv: podcasttråden

Säsong 3 och 4 av Norrlandspodden? Det hade jag ingen koll på. Jäklar vad de håller igång.

För den som gillar ljudkonst, noise, obskyr elektronisk musik och dylikt kan jag tipsa om Steve Cammacks radioprogram/podcast Sound Art Radio. Verkar hyfsat seriöst, kunde inte klura ut om programmen sänds först på radio och därefter läggs upp på nätet men Cammack och gänget verkar husera i en riktig radiostudio i Sydvästra England.  Programmet verkar ha funnits i flera år, det finns massor med avsnitt att lyssna på på Mixcloud, såg att det fanns specialprogram om Sudden Infant och Muslimgauze bland annat. Verkar inte som man kan ladda ner avsnitten, bara streama dem, vilket är synd, då det här verkar vara en guldgruva. Flera program innehåller exklusiv musik som olika artister skickat till programmet. Det verkar inte slött.

Kolla in:
http://muhmur.blogspot.se/

maskinpark.bandcamp.com

Sv: podcasttråden

Okej,Sound Art Radio verkar intressant. Ska ge den en chans och lyssna på ett avsnitt. Jag har börjat känna ett sug och behov av att närma mig den scenen mer. Blivit lite väl mycket hardcore och punk på senaste.

Har förresten kommit en ny pod som heter Bilda Kedjor som handlar om aktivism och anarkism men görs av två personer från hardcorescenen som är gamla djurrättare och palestinavänner. Väldigt bra. De har blandat annat gjort ett avsnitt som handlar om hur snutarna infiltrerar rörelser som var väldigt lärorikt!

Arbete är livets krydda

Sv: podcasttråden

Bilda Kedjor lät intressant. Ska kolla upp det. Blev jävligt pepp på organisering efter att ha läst en väldigt bra artikel om motståndet mot polisvåld i Londonförorten Hackney här:

http://datacide-magazine.com/they-hate- … and-1990s/

Måste rätta mitt tidigare inlägg. Muhmur Radio heter radioprogrammet. Det är alltså ett äkta radioprogram som sänds på Sound Art Radio, en sydengelsk kanal. Alla program läggs upp i efterhand på nätet. Lyssnade på ett program i morse. Jävligt bra. Det är väldigt blandat musikaliskt, inte så mycket noise som man kan tro, alla undergroundmusikstilar finns representerade i princip, från drone till gitarrpop till musique concrét, en massa skum chav-punk som Sleaford Mods, Ceramic Hobs m.m.. Programmet jag hörde idag körde grymma Peel Sessions med Swell Maps, 23 skidoo och This Heat. Just This Heat och 23 skidoos Peel Sessions lät fan lika bra samt bättre än albumen.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: podcasttråden

Här är två poddar jag kommit över:
https://filertillkaffet.bandcamp.com/ En podd som spelar låtar som läggs upp i en dropbox (bidra gärna tycker jag!) ibland rätt tråkigt men ibland helt fantastiskt roligt.

http://www.odpod.se/ Obiter Dictum, väldigt bra och lyssnades ganska duktigt på i somras. Rekommenderar avsnittet om Alien-filmerna och om mysteriet vid Diatlov-passet. Riktigt kul att ha i bakgrunden när man gör grejer vid sidan av.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: podcasttråden

började lyssna lite på odpod den var rätt trevlig, även om de sitter o gissar o flummar järnet ibland (guldavsnittet...). men bra lyssning iaf.

Apropå Norrladspodden har ni väl inte missat Po Tidholms 'resten av landet' på svt? Finns att se avsn 1-2 hittills på svtplay. Rekommenderas. Ett av vykorten som swishar förbi mitt i avsnitt 1 e förresten från min hemby. Campingen m minigolf o sportfältet.

34 Senaste redigerad av larsesq (2017-01-07 22:43:06)

Sv: podcasttråden

Här var det länge sedan det var liv i luckan, men nu börjar oavsett jag vakna till liv och har den senaste tid lyssnat en del på såna däringa podcasts. En del som tipsats om här. Tack för det. Fina människor som tipsar om bra och intressanta grejer. Kul att ha igång medan jag gör fansins, tecknar eller gör kollage. Så det är ju jättebra för mig: Jag vill både lyssna på mer röster och vara mer kreativ och spendera mindre tid framför skärmar (Internet, se på TV/film etc.). Är det nån som har något mer tips på bra podcasts som inte är musikorienterade. Vill ha mer som långa föreläsningar eller intervjuer. De kan dock få prata musik, men gärna inte spela nåt av musiken.

Sv: podcasttråden

Tips på icke-musikrelaterade bloggar? visst, jag har ett, gamle fanzineräven Johannes Nilsson är visst med blogg sen en tid tillbaka. Magister heter det och är uppe i drygt 60 avsnitt. Det är nån stå-upp-tjomme med. Ämnena verkar vara Nilssons gamla käpphästar, d.v.s. kulturpolitik och andra sorters politik, lite litteratur men även en hel del annat. Upptäckte det häromdagen och har inte hunnit lyssna själv än (pga 40 timmars jobbhelg, som för övrigt fortsatt pågår i sina sista skälvande timmar när detta skrivs).

http://podtail.com/podcast/magister/mag … urpolitik/

Kan klämma in ett bloggtips också när jag ändå snackar om Johannes Nilsson. Hans blogg Shipperke97 innehåller massa intellektuell gödma. Har personligen lite svårt för karln, men han är ju klipsk.

https://schipperke97.wordpress.com/

maskinpark.bandcamp.com

Sv: podcasttråden

Jag lyssnade några gånger på Magister i våras och somras. Hans parhäst är ju K. Svensson, som det stormade rejält om för över ett år sedan, då han i nån annan podd kallat Åsa Linderborg både det ena och det andra. Visste inte att det hållit på och bränt på och nu är uppe i 60 avsnitt. Är det nåt speciellt avsnitt som är värt att lyssna på?

Jag målade med vattenfärg för första gången i vuxen ålder och lyssnade på Norrlandspodden idag. Det var en trevlig stund. Intressant när Po Tidholm pratar om att kommunledningar oftast inte tänker på att folk som kommer från DIY/punk-miljöer kan bli väldigt bra entreprenörer och bidra till kommunens tillväxt. Men att kommunerna inte fattar det är väl kanske en bra sak, tänkte jag yrt. Nu fick jag en ny tankegång att idissla. Tavlorna blev fula som få, men det var kul ändå.

Sv: podcasttråden

Ang. Johannes Nilsson har han och K även startat upp "Biblioteket", som väl just ska vara något slags ljudbibliotek, och där de läser in berättelser och dylikt. Deras egna men också andras. Gillar idén skarpt och det är bra inläst, iaf av K (jag har annars märkt att jag har lite svårt att lyssna på icke-skolade radioröster med dåliga mickar och deras ticks och ähm-anden osv. under längre perioder, vilket gör att jag fått välja bort en del poddar...) men har å andra sidan av olika anledningar inte lyssnat på något avsnitt till slut ännu. Lyssnade på Magisters första avsnitt utan att fastna, men ska kanske ge det en chans till.

Däremot gillar jag Della Monde som K Svensson har med några andra gamla P3are. De gör ett slags "sportsatir" två gånger i veckan, där de pratar om sportnyheter, men jag tror inte man behöver vara så intresserad av sport för att tycka att det är kul. Kanske lite. På senare tid har de utökat programmet med ett tredje veckoavsnitt om kultur och kulturpolitik. Ofta mkt bra som ren underhållning tycker jag.

Sv: podcasttråden

Ja, sport är ju inte min gebit direkt. Fick för många bollar i skallen de få veckor jag var med i fotbollslaget på lekis (hoppade av, men fick ändå en pokal efter skolklassen vunnit nån turnering.)
Men det där "Biblioteket" verkade ju rätt intressant. Kanske kollar in det närmare. Tack för tipset.
Magister minns jag ju som att det var rätt mycket dåliga mickar och halvmurrigt ljud. Som gammal lo-fi-typ är det ju inget som stör mig dock. Men det är intressant vad vi lär och vänjer oss vid. T.ex. Reinfeldts hummande medan hans intervjupersoner talade i det där programmet "Toppmötet" (som jag bara orkat sett brottstycken av). Det tyder ju på att han inte alls är en van intervjuare. Jag gjorde så också i början när jag intervjuade. Det är så folk låter när andra människor pratar. De hummar och instämmer för att signalera "Nu jädrar lyssnar jag på dig!" Men efter att ha transkriberat och lyssnat på det där hummandet har jag nästan helt lagt av med det under intervjuer.

Och när jag skulle göra en mer medial intervju förstod jag hur otroligt dåligt skolad för en sådan jag var. Örat vänjer sig vid vissa saker, så jag kan förstå att folk har svårt att lyssna på icke-skolade radioröster.

39 Senaste redigerad av Lappia (2017-01-30 12:38:51)

Sv: podcasttråden

Lyssnade på podcasten Magisterns avsnitt om fanzines, blev lite besviken när svenskafanzin.se eller någon av oss inte ens nämndes överhuvudtaget!

Arbete är livets krydda

40 Senaste redigerad av B-pappa (2017-01-30 16:37:01)

Sv: podcasttråden

(tycker larsesq borde ha det som forumsignatur: "gammal lo-fi-typ")

Jag skulle kunna skriva en stor mängd sarkastiska kommentarer kring Magisterns fanzine-avsnitt (har ej hört och behöver inte göra det för att veta vad det innehåller) men överlåter det till någon annan...

( -------> file under #sålångtefteratthentroratthenärförst )

Sv: podcasttråden

Döda Katten Podcast är en pod som drog igång i februari 2017. Fokus på punk men ämnen och gäster varierar. dodakatten.podbean.com

Sv: podcasttråden

dodakatten skrev:

Döda Katten Podcast är en pod som drog igång i februari 2017. Fokus på punk men ämnen och gäster varierar. dodakatten.podbean.com

Hej Yxan! Long time no see...
Självklart att en ska lyssna

Sv: podcasttråden

Har lyssnat lite! Låter rätt roligt men tror det kan bli bättre några avsnitt in, kriga på!

Arbete är livets krydda

Sv: podcasttråden

Lyssnat en del på Källarpodden från Angry Hudik-gänget på sistone. Jäklar vad roligt det är ändå. Hörde ett avsnitt ikväll när jag gick runt byn. De pratade väldigt roligt om kulturpolitiken i Hudik och det var total igenkänning med det mindre roliga klimatet kring kultur i Piteå. Och då är Piteå ändå inte så dumt egentligen, med Pite Live och musikföreningen Krokodil. Men ja, kul podd som verkligen tagit sig. Tyckte den var lite väl flamsig och intern i början men den tog sig.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: podcasttråden

https://sverigesradio.se/avsnitt/1888481

Hallelily!
Kände inte till WLC eller Mor Lily innan.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: podcasttråden

Samma här! Lyssnade igår. Mor Lilly låter ju som ett punkband.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: podcasttråden

Lyssnade på den i fredags medan jag gjorde kollage. Spännande. Kände inte alls till det tidigare. Gick i samma folkhögskola som producenten till många av de där P3 Dokumentär och skulle säkert kunna dra flera stories om den lirarn, men väljer att inte gå offentligt med det.

Sv: podcasttråden

Lappia skrev:

Jag har börjat lyssna rätt mycket på poddar den här hösten/vintern. Har alltid bara lyssnat musik eller på SR appen på telefonen men laddade ner appen "poddcast addict" som har samma upplägg som SR appen fast en söker på poddar som en följer.

Jag lyssnar / har lyssnat på
[...]
En varg söker sin podd - Podd med Liv Strömqvist
[...]

Lyssnar nu också på "En varg söker sin podd" och är positivt överraskad över hur jävla skarp Liv är. Visste väl att serierna och texterna och sånt var bra men flytet i samtalet och kunskapen där bakom är imponerande. Ska lyssna igenom allt jag kan hitta nu och det jag lyssnat på hittils, älskar det!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: podcasttråden

larsesq skrev:

skulle säkert kunna dra flera stories om den lirarn, men väljer att inte gå offentligt med det.

Du får skicka de i PM eller göra ett anonymt fanzine på engelska och bara ge ut i Belgien eller nåt.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: podcasttråden

maggan skrev:
larsesq skrev:

skulle säkert kunna dra flera stories om den lirarn, men väljer att inte gå offentligt med det.

Du får skicka de i PM eller göra ett anonymt fanzine på engelska och bara ge ut i Belgien eller nåt.

Eller så kan jag skvallra om det på nästa fansinisthäng, typ kanske vid seriemässan i Stockholm i maj.