176 Senaste redigerad av B-pappa (2016-05-21 18:23:18)

Sv: Loppistråden

Vad fint det är med loppis (läser Hundens inlägg ovan). Känner ej till Last Exit to Brooklyn men Panic in Needle Park minns jag som godkänd.

...och du vet att en loppisrunda börjar bra när......

.... du nonchalant går in på Myrorna och börjar flippra DVD:er på ren rutin och är bombsäker på att inget nytt ställts dit men direkt fiskar upp LOVE LETTERS OF A PORTUGESE NUN i "The official Jess Franco Collection", Anchor Bay, slimcase. Wow! Vet att vissa av ABs utgåvor ska vara klippta, men icke denna, tycks det. Har ju redan denna sen tidigare, så antar att den bör skänkas till någon Francofil på lördag, då Filmsamlarfesten i Sala går av stapeln. Blir mitt första besök till, ska bli jättekul. Tar helt enkelt med denna och hoppas kunna hitta någon intresserad där. Lär väl inte bli så svårt..? ;-) Iofs, visar det sig att jag försöker prångla på folk en klippt Franco lär väl detta bli min sista Filmsamlarträff, så ska undersöka denna närmare (själv har jag ju den där andra utgåvan, hmm VIP-serien eller vad den heter) Kastar också med CABIN FEVER: PATIENT ZERO, bd, visst visst.

Vidare mot Biståndsgruppen. Inget nytt där så kniper 2 till nummer av gamla Filmjournalen till larsesq.

Sen dags för Filmaffärn. Kör lite grundligare nu, men finns fortfarande upp mot tusen filmer jag inte kan eller orkar gå genom. Köper 20 styckena för 200 spänn:

- Arkitektens mage (Peter Greenaway)
- Vi är bäst
- Ruins (mayaruin skräck)
- Död snö 2 ("fatta vad fränt, nazister som är zombies" osv)
- Piranha (remaken)
- The phantom of liberty (Bunuel)
- Alien vs Zombies ("va!!?")
- Wham bam thank you space man (mjukporr från 1975 med Dyanne "Ilsa" Thorne, tar med denna till Sala)
- The whisperer in the darkness ("alla vi som gillar Lovecraft har alltid varit nedtystade underdogs, precis som alla vi som gillar Star Wars! Äntligen upprättelse, äntligen mainstream, äntligen fick vi rätt!")
- Ormarna + Ssssnake (två kula djurskräckisar, exemplar postas till larsesq inom kort)
-  Strigoi the undead (orka)
- Zombie apocalypse (zzzzz)
- Spiders (nej skojjar bara, jag tycker det är jättekul med såna här "dumma" filmer)
- Cosmopolis (Cronenberg)
- London zombie epidemic (jadå jajamen)
- All the boys love Mandy Lane (ökänt problematisk postproduktion, tror detta är en totalslaktad version av producenterna eller dylikt, tror directors cuten ska vara mkt bättre, får se vad jag tycker om denna, varit sugen å sen den sen minihypen i DVD Delirium hmm del 3 kanske, men då var det alltså den orörda versionen som gällde)
- The last exorcism (precis)
- Godzilla (nyaste, skulle ju hellre sen en sån som larsesq hittade, men får nöja med med denna)
- Killer ants (det roliga med att länsa såhär och ha noll koll på nya filmer eller hur många olika tillexempel djurskräckisar det finns, ja det är ju att hitta en sån här kul film. Jag är livrädd för myror! Hoppas på riktigt krypande otäck känsla i denna!)

Ja det var det. Snabbt vidare till Erikshjälpen, eller ja, drar en falafelrulle mellan. Finns inte mindre än 3 st PS2or inne, men för 250 kr styck, suck... Hmm inge roliga skivor eller böcker... Funderar lite på John-Henri Holmbergs fantasy-litteraturhistoriabok men nej, har tillräckligt att läsa + att varje dammigt folkbibliotek värd namnet bör ha en "vad är fantasy?"-bok på G-avdelningen. Hittar lite World of Warcraft-kort, är lite nyfiken på detta spel så hugger dessa, två öppnade förpackningar med lösa kort. Drar en snabb kaffe i fiket. Solen kommer fram, går i mössa och jacka och allting, börjar svettas floder. Huga! Går längds ån, ser plötsligt något korvformat komma simmandes... är det en and eller nåt... Det plumsar till och ganska nära mina fötter kommer det upp en mink!? Orädd, blöt och busig. En fiskare säger att den där lilla rackaren bor nog här i närheten. Minken kilar runt och springer nästan in i en skata som förskräckt får flyga upp i luften. !?

Bra avslut på en bra runda, allt klaffade. Ok, det om det, nu kommer sommarvärmen! Hejsan!

177 Senaste redigerad av larsesq (2016-05-21 13:41:24)

Loppis hit och loppis dit.

Varit på Emmaus i Borås och köpt DVD:s. Lite danskt. Bland annat "Cirkus Casablanca" och lite annat som jag inte direkt minns nu. Det var länge sen (två veckor, tror jag). Kollade igenom CD-skivorna och tänkte att där händer inte mycket alls. Vem fasen köper en begagnad CD för 20 kronor? Tänkte köpa "Use Your Nose" av Millencolin, för jag fått för mig att den kan vara värd lite pengar. Jag avhöll mig och en koll på Discogs visade senare att det var ett vettigt drag. Vinylsingeln är värd lite slantar, CD-skivan är knappt värd 20 kronor. Skönt. Har inget nostalgiskt förhållande till Millencolin heller, även fast jag hörde dem på P3-programmet "Slammer" när skivan gavs ut. Så jag hade alla möjligheter att vara true-fantast av Millencolin, men nappade aldrig. Tyckte det var skitmusik redan då. Jag gillade metalhardcore.

Igår gick jag genom ett regnigt Växjö och tog mig en titt på Emmaus i denna stad. De har också tagit bort VHS-filmerna. Dålig stil. Köpte en bok med barnpysseltips, utgallrad från Kävlinges bibliotek. De hade med en sida med musikinstrument. Bland annat att göra en egen flask-marimba (häng upp lite flaskor i en tråd och fyll dem olika mängd vätska, spela med dem på en pinne med en trasa virad runt ena änden), "brum-flöjt" (det tänker jag själv göra, så den behåller jag för mig själv) eller ett skrammelinstrument bestående av tomma yoghurtburkar och ris och ärter. Köpte även en singel som jag ska skicka till en vän. Utgiven av min favorit av de kristna skivbolagen: Kyrkoton.

Idag köpte jag lite VHS-filmer:
Foxfire (från mitten av 1990-talet. Kom en nyinspelning nyligen. Har väl inga större förhoppningar om det, men tidig 1990-talsfeminism och musik av Luscious Jackson och L7 är väl aldrig fy skam? Men ja, Hollywoodfeminism brukar kännas rätt unken, så jag är lagom uppspelt)
Zandalee (En erotisk thriller med Judge Reinhold? Jag är inte dum i huvudet - eller så är jag just det - och köper sålunda på studs. Nicholas Cage är med också och nån tjej som aldrig fick någon rejäl karriär. Se där, Hollywoodfeminism igen. Regissören har gjort toppfilmer som "Rädda Willy 3", så ja... Det här kommer bli toppen).
Två heminspelade VHS:er, med två filmer per kassett:
Hard Ticket to Hawaii (Läste om den i en artikel om "oavsiktliga komedier" i fanzinet Salvador för en herrans massa år sedan.) + "High Mountain Rangers" (Kommer bli så mycket manligt testosteron att jag nog kommer att tuppa av).
"Shanghai Suprise" (Sean Penn och Madonna. Ska vara riktigt usel) + "Dödlig jakt" (Vet inte vilken 'Dödlig jakt' det kan vara. Jag hoppas på 1987 års "Dödlig jakt" som handlar om legosoldater som jagar och mördar människor i något läger).

178 Senaste redigerad av B-pappa (2016-05-27 15:08:55)

Kan iaf glädja med infon att även om Växjö backat på VHS-fronten har ett nytt plejs i Sandviken öppnat och gosse, vilken lokal, massa kul grejjer! Akta dig så att du inte går ner dig för djupt i skiten, larsesq, titlarna du raddar upp fick mig att sluta andas för ett par sekunder! Tror jag har minst en kopia på High mountain rangers i drösen som jag ska avverka.

Men ja, ny loppis i Sandviken, kan det bli annat än bra? Är där med min far och han är på hugget - direkt drar han fram 1aupplagan på JAG KALLE ANKA i finemang-skick... för 100 kr! Yes, för i helvete vad glad jag blev! Alltså, första upplagan, den första boken i Jag-serien. Carl Barks-göddma deluxe, mycket svårslaget. Har Vi, Knatte, Fnatte & Tjatte-boken, den tyckte jag var ett kap på Emmaus i Borås för 300 kr.... Ska mysläsa denna ikväll, underbara historier, fantastiskt, yahoo!

Bland VHSerna ser det ganska blekt ut, men hajjar till då och då när några större fodral skymtar bland de dubbla raderna, men nix. Ser också att det ligger en "hemlig" låda bakom hyllorna, inklämd under en del porslinslådor. Frågar snällt damerna om jag får rota fram den och det går bra. Har blivit så loppis-högfärdig att jag tar för givet att jag kommer hitta nåt vrålfränt men går faktiskt bet, bara 90-talsblaj däri. Kikar dock sen bland barnfilmerna och hittar en äkta "puffy", fetbox. Det är BARNENS ÄLSKLINGSPROGRAM från Videobiblioteket. Värt att notera är att detta är 001, alltså den första Videobiblioteket släppte. Får se om jag spar denna eller hur jag gör. Kul, dock, charmigt, bara 2 kr.

En hel del skojjiga DVDer, lite schvung i dessa, några jag kan tänka mig att nöjesköpa, 15 kr st för BRA filmer i BRA utgåvor är ju alltid nåt. Hittar iaf HARD BOILED av John Woo, Tartan-utgåvan, dock en annan än vad jag har... Hmm dubbad engelska på denna, är ganska säker på att jag har originaltal på den jag köpte för 400 kr från Sci Fi-bokhandeln när HK-action på DVD var något jag kunde tänka mig att betala typ halva min "månadspeng" för. Hursom, en gammal favorit, denna film, sanslösa actionscener som kan få den mest luttrade att ifrågasätta sin synförmåga. Ser att Body counten ligger på 307 pers som skjuts ihjäl, inte illa.

Kollar runt i resten av lokalen med ett leende, har ju redan säkrat loppisglädjen för hela sommaren ut. Finns ett par otroligt snygga och läckra VHS-spelare som jag ska köpa vid senare tillfälle. Osar kvalité kring dessa och de glänser som bordssilver. Vidare till Röda korset, jajamensan. Hittar thrillern GORKIJPARKEN på VHS, kan ju vara kul att se. Nya vykort har kommit in, två stycken av Bror-Eric (japp, ena motivet är Lill-Babs) och ett episkt jävla idiotspektakel som fick mig att skratta högt: ett foto från ett museum på en halvnaken, grotesk gubb-docka med byxorna vid knäna som tycks sitta på ett utedass!?!? "Interiör från utställningslokalen "Torparn". Mycket nöjd med denna, kommer absolut komma till användning, kanske drar en scan på den. Tänk er en sån där skitläskig och ful docka som fanns på alla museum (och fortfarande gör?) när en var liten och inte ville komma för långt ifrån föräldern just för att dockorna på gamla svenska bönder var för jävla läbbiga. Fantastiskt. Hög verkshöjd rakt igenom här, vill jag påstå.

Vidare till Ånyo och direkt ser jag att här finns det utrymme för upptäckter. CHERNOBYL DIARIES är en halvny skräckis som jag har för mig är filmad på plats. 15 kr för den, inga problem. Visst har det rullat in nya VHSer men kanske inget superhäftigt eller så har nån annan gått här innan mig. Kör dealen 5 st för 20 kr:

Snygg BLADERUNNER i engelsk utgåva. TURNER & HOOCH (Privatdeckarna), oemotståndligt med hunden på framsidan, hehe. STAR TREK GENERATIONS men hmm, ser nu att jag redan sett denna, jaja. Och en dugligt grym svensk kalkon double feature: KOMMER DU MED MIG DÅ och MAMY BLUE, hehehe! Kolla in filmaffischen till sistnämnda så förstår ni att något har spårat ur:

http://www.tradera.com/item/291001/2486 … -70x100cm-

KOMMER DU MED MIG DÅ kan jag tro är en riktig skitmacka, ökänt pinsam. Kul!

Vidare hittar jag en otroligt tjock guide till World of warcraft, kallad Dungeon Companion. Har ej WoWat så tänkte läsa in mig på ämnet genom denna. Sen hittar jag lite kuriosa, en TV-spelsproduktkatalog från 00-talet, inget särskilt men kan vara kul att glana i. Desto roligare är nog tidningen Z (tror jag den heter), från 1989. Köpte den då den hade nåsorts filmaffischspecial där tex Lady Frankenstein (!!!) var med. Saxen åker fram. Men ja det var väl det. Finns mer att skopa fram, det är jag säker på. Kul att någon köpte hela lagret av VHS där för runt ett år sedan, men nu är hyllorna välfyllda igen.

Åker hemåt och avrundar med att hämta ut nypressen på ONKEL KÅNKEL - KALLE ANKA SUGER PUNG LP på Posten, pissgul vinyl, helt rätt. Håkan Florå, rest in piss.

En bra dag, en heldag, verry good. Tack för ordet, lycka till ni andra lycksökare där ute.

179 Senaste redigerad av Hunden (2016-05-28 04:45:36)

Larsesq: Idag köpte jag lite VHS-filmer:
Foxfire (från mitten av 1990-talet. Kom en nyinspelning nyligen. Har väl inga större förhoppningar om det, men tidig 1990-talsfeminism och musik av Luscious Jackson och L7 är väl aldrig fy skam? Men ja, Hollywoodfeminism brukar kännas rätt unken, så jag är lagom uppspelt)

Foxfire, är den filmen efter Joyce Carol Oates roman? Kom halvvägs igenom den efter att ha hittat den på nån loppis, ganska töntigt anslag som blev jobbigt i längden, typiskt "ungdomar har rätt till sina känslor och upplevelser"-förmanande. Annars är jag positivt inställd till Oates. Läste en del av henne på gymnasiet. Hennes bok om en tragisk dödsängel på ett sjukhus (minns inte titeln nu, inte så informativt nej) är jävligt bra. Gillar fortfarande idén med Foxfire, ett våldsamt flickgäng som är ute efter hämnd och makt.

maskinpark.bandcamp.com

180 Senaste redigerad av larsesq (2016-05-28 12:45:26)

Hunden skrev:

Foxfire, är den filmen efter Joyce Carol Oates roman? Kom halvvägs igenom den efter att ha hittat den på nån loppis, ganska töntigt anslag som blev jobbigt i längden, typiskt "ungdomar har rätt till sina känslor och upplevelser"-förmanande. Annars är jag positivt inställd till Oates. Läste en del av henne på gymnasiet. Hennes bok om en tragisk dödsängel på ett sjukhus (minns inte titeln nu, inte så informativt nej) är jävligt bra. Gillar fortfarande idén med Foxfire, ett våldsamt flickgäng som är ute efter hämnd och makt.

Japp. Den är baserad på Joyce Carol Oates-boken. Inte läst den boken och den ligger nog rätt långt ner på listan av böcker jag vill läsa. Jag köpte den främst för att få insupa tidsandan. Eller jag gillar ju också tjejgäng-filmer. Switchblade Sisters är väl det mest kända exemplet.

Turner och Hooch, ja... Den hade jag nästan glömt bort. Kul med alla dessa polismän som parades ihop med hundar. En trend under 80-talet. Kommer du med mig då ska vara ruggigt usel. Kjell Gredes svansång. Aldrig vågat tittat på den. Mamy Blue däremot, den skulle jag nog bli lite sprallig över att hitta. Cyklade till bakluckeloppis idag. Hittade ingenting, men såg en kille med långt hår och gubbkeps, som jag sett på loppisar många gånger. Han köpte en burk. En 20-åring med tjock svart jacka och säkert någon sorts bokstavsdiagnos började gräla på sin mamma, för hon inte lät honom bläddra bland en gubbes LP-skivor. Det var bara elände där. Dansband och tyska hammondskivor som det går tretton på dussinet, men jag la inte min näsa i blöt. Tänkte köpa gubbes stora kassettspelare, men orkade inte ta den på cykeln. Nog lika bra det.

Dagens mini-loppis gav nada men har fått upp ett spår som tycks vara för bra för att vara sant om jag ska gå efter kontakterna, men sköter jag detta rätt kan jag hamna i VHS-himlen. Hoppas kunna återkomma med glädjande besked inom kort.

Haha, jäklar vilken VHS-jägare du är B-Pappa. Hur var det med de där tjoget flyttkartonger med VHS, vilka var guldkornen där? Du kanske redan har listat dem nånstans, men det pyser ur hjärnan och minnet rinner ut som en grå sörja genom fontanellen.

maskinpark.bandcamp.com

Ja, men 10 år försent. :-( Enda jag kommer få är väl Keanu Reeves-film och små, små fodral. Inväntar fortfarande besked.

Texten om flyttkartongerna med film kommer dyka upp framöver, ganska lång text.

184 Senaste redigerad av B-pappa (2016-06-06 19:19:08)

Står still med ovannämnda VHS-ärende, men idag drog jag på mig stora ryggsäcken och begav mig ut i den svenska sommaren på min trogna mountainbike. Det vankades nämligen loppisfrossa i alla byar och ja, lite varstans. Marknad, godis, karaoke mitt på torget intill zonterapiaffärn, åka häst med vagn, klappa ponnys och köpa grillkorv. Givetvis var jag enbart intresserad av att gräva i loppislådor och dra till mig blickar från barnfamiljer. Sagt och gjort, vid 09.30 åkte kaffet igång samtidigt som en nyfödd skata på gården fick skyddas från en lömsk och svårskrämd kattrackare. Skatan mår bra och blir matad av sina föräldrar, den sitter i ett äppelträd och verkar förvirrad men glad. Kommer hålla ögonen på denna, så fort skatföräldrarna låter på ett visst sätt (ett gällt kraxande) så vet jag att det är en katt i närheten (häromdagen hade den tagit sig nästan ända upp till boet, fick skrämma bort den då också), ni som kan spelet mellan katter och skator vet vad jag pratar om.

Var igår på loppis borta vid sjön och då var jag lite tidig, de hade inte plockat upp allt än, så idag tänker jag att jag väntar till typ 10.15 innan jag ger mig iväg.

Vädret är bättre än igår, vindarna är varmare och solen känns hetare. Börjar med närmaste loppisen, en gård samt ett uthus. Har varit här förr och trott mig ha upptäckt allt, men nu är ett helt garage öppet och snabbt pilar jag in. Går genom en skivback, lite böcker och leksaker, finns absolut potential här men det räcker inte med att edga, så det blir inget. Kollar uthuset men ser mest samma saker. Mycket Starlet finns det, men är inte så sugen på den idag. Lämnar cykeln och tar ett varv runt centrum, tittar lite på de supergoa ponnysarna, hur fina som helst. Kikar snabbt bland borden som är uppställda, lite sedvanliga leksakskorgar och sånt, stora actionfigurer (kopior). Avverkar 1, 2, 3 ja 4 och fler bord, tappar räkningen. Går ett varv runt Konsum, mer tingel-tangel. Ser flera raddor med bord, än har det inte kommit ut så mycket folk så jag borde ju kunna göra kap, tycker jag.

Ser en mager radda LPs och tänder till när den första visar sig vara AC / DC - FLICK OF THE SWITCH och bakom den DIO - HOLY DIVER. Yahoo, fy fan vad fint! Främst DIO alltså, gott som faen. 10 kr styck, det har jag inget problem med. Skummar samma bords DVDer och hugger snabbt FUCKING ÅMÅL och ETT HÅL I MITT HJÄRTA, 5 kr styck. Gott så, snabbt vidare. Stoppar i väskan, hoppar på hojjen och drar till bageriet, där jag hört att det ska finnas fler bord men nja, det ser tunt ut, trampar snabbt mot byns ena långända för att se om det finns något där. Jodå, loppisen sen igår är öppen och även en ny, där det mest finns leksaker och kläder. Inget för en rocker, alltså! ^o^

Tillbaks hela vägen, drar en sväng förbi lite ställen jag har span på bara för att se om det finns folk som jag kan trakassera och fråga typ "Tjena, härligt väder va! Duuu... du råkar inte ha några gamla VHSer på vinden eller i garaget...? Kanske nåt annat kul?". Ser inget folk, tillbaka mot centrum. Mycket barnfamiljer ute, alla är glada, flyktingar såväl som veterantraktors-uppvisare. Traktorpulling-klubben är också på plats, helt rätt. När jag kommer tillbaka har folkantalet fördubblats och nu väller amerikanar-bilarna in och de övriga veteranarna, upputsat och oljat. Lukt av lädersäten och wonderbaum. Kollar in torget då jag hör sång i mikrofon, det är nåsorts öppen scen och lokala förmågor ger järnet. Utan att bedöma allt för mycket kan jag glatt konstatera att detta är ljusår från ängslig trendkänslighet. Fullt jävla ställ och inget polerat, bara på med karaoke-låten och fram med micken. Mycket modigt och rakt på sak.  Hela torget fullt med salustånd. Går ett snabbt varv i en cirkel, hittar nada så tar min stålåsna i cykelform och beger mig mot den förlorade kontinenten, 6 kilometer bort; byn som Gud glömde. Har läst att det vankas fetingloppis där och bästa sättet att äntra och lämna byn är så tyst som möjligt, bicycle-ninja style.

Vägen dit går lite uppför hela tiden så snart har svetten börjar rinna. Känns inte helt ok att cykla här, då detta med all sannolikhet är en av Sveriges 100 farligaste vägar. Ser en loppisskylt ungefär halvvägs så svänger av, men ser att den ligger åt fel håll så tar den på hemvägen, resonerar jag. Håller mig på småvägar, ja en sorts ko / traktorstig där rattfyllon och pillertrixare brukar knöla sig hem när de varit ute och dealat illegala grejjer. Vi cyklade här på mellanstadiet, när vi hade klassutflykter några mil bort och spelade fotboll med en konkurrerande skola. Rakt över ingenmanslandet for vi, grusstigar över åkrarna, vi barn vurpade och föll som käglor på de sylvassa grusspåren, medans vår lärare hetsade oss framåt, framåt! Var man inte helt slut när man kom fram så var man det definitivt efter fotbolls eller brännbollsmatchen och då väntade ändå hemfärden. Det var inte kul då, men ändå lite skönt när allt var över och man kom hem och kände att man uträttat något stort.

Rullar över lilla bron över ån och ser plötsligt att en av dörrarna till "skyddsrummet", en bunker, är öppen! Stora gamla rostiga järndörrar. Kan inte låta bli att ta en närmare titt, stannar cykeln. Kollar mig omkring, nej, inga bilar, inge folk. Den andra ingången verkar låst. Tar mej över den tätbevuxna marken och når fram till ingången. Iskallt där inne, som väntat. Mögellukt och så fuktigt betonggolv att skorna direkt känns iskalla. Är såna där stora, gamla järndörrar med vevhjul mitt på, alltså rattar som man vevar för att öppna. Läckert. Kikar in i rummet längre in men där tar det stopp, det är så mörkt att jag inte kan se handen framför mig, jag liksom försvinner in i mörkret. Hör plaskande, prasslande ljud och förstår att framför mig finns en passage som är fylld med vatten och troligtvis är det råttor som slafsar runt (var rikligt med råttor i övergivna bostadsområdet Hästhagen i Söderfors i Uppland, var där typ 2006 eller nåt, ett litet Tjernobyl mellan de vanliga husen. Var fantastiskt att gå runt där, stora träd som växt in i vardagsrummen på 3e våningen, så taket bestod av grenar och löv och golvet täckt av grön, tjock mossa, källarna var vattenfyllda och stora råttor satt på gamla lämningar eller simmade runt i det snuskmörka vattnet. Idag är Hästhagen jämnat med marken sen ett par år tillbaka). Känner mig tvungen att gå ut, skulle ju kunna vänta tills ögonen anpassat sig, men känner mig sugen på att komma till loppisen och sen är det ju dumt att gå in på såna där ställen själv.

Hojjar mig mjukt genom byn, fantastiskt att se allt igen, var nog ett år sedan ungefär jag var här. Allt ser grönt och lugnt ut, inte så mycket folk ute på gårdarna. Får snabbt syn på loppisen, ser att det är lite folk där så pinnar på lite extra, det är nu det gäller! Får direkt en bra vibb när jag kikar runt på borden, ser att det ser ganska osorterat och kul ut, liksom precis så som jag tänker mej att folk kan ha det hemma, dessa prylar som kanske har legat sen tidigt 90-tal eller 80-tal eller ännu tidigare, samlat damm i uthus med furufärgade väggar och hemmasnickrade bardiskar, bruna lädersoffor och glasbord och askfat med Marlboro eller Prince på, dartskåp och herrtidningar. Jadå, jag har varit där, överallt här i denna by.

Börjar med att ge mig på skivbacken. Hittar en 7a som heter FAMILY 4 - HÄSTSKIT OCH FÅGELSÅNG - HEM TILL GÅRDEN. Oemotståndligt! Utgivet på Viking. Sen en 7a med THE PINKS (barnband, vinnarna av 1984 års talangtävling på Sommarland, för sjutton gubbar!). Gräver vidare och floppar fram BALLONGDANSEN (WHEELS) - LIMERICKS. Hmm, tre halvnakna män med ballonger på fram - och baksidan. "TV-SUCCEN". Det var nog allt där, så hugger in på serietidningslådan. En Tarzan-tidning från 1967, hyfsat gammal alltså, lika bra att köpa den för 1 krona. I botten av lådan skymtar något bekant, en Nintendo-logga... Jodå, det är typ 20 nummer av Club Nintendos medlemstidning, från skiftande årtal, ser 2003, 2006.... Ja, för 1 kr stycket är det lika bra att tjacka, jajamensan.

Smyger vidare och pratar med ägarn, frågar efter... Just det, VHSer. Får då en inbjudan till att gå bort till ladan bak på gården (är inte en del av loppisen är ouppackade, ej prissatta grejjer), finns typ 5 dörrar in och alla har ett varsitt rum. Går dit och kan knappt tro vad jag ser... Kartong efter kartong med prylar, från golv till tak, blandade grejjer, i alla rum. Det sista rummet är så smockat att jag knappt kan gå in. Vet inte vart jag ska börja, men ser snabbt att detta är grejjer som stått här länge, eftersom det är så totalt smockat med prylar, det är liksom inte fysiskt möjligt att baxa ut dessa. Pressar mig tillslut in i en liten ficka och frågar om lov om jag får lyfta ut en 3 stycken skivbackar, vinyl, och visst visst, kör på. Börjar snabbt rafsa ihop en del roliga grejjer.  En THE PINKS - LINDA, LINDA LP, PAUL & LINDA MCCARTNEY 7a med låtarna Eat at home och Smile away, BLACK SABBATH - BORN AGAIN LP, DAVID BOWIE - TONIGHT LP, ALICE COOPER - SPECIAL FORCES LP, LEE HAZLEWOOD - COWBOY IN SWEDEN LP (foldout, superbra skick, jaaaaaaa!), THE ROLLING STONES - AFTERMATH LP, VI HAR RÄTT TILL JOBB! - SLÅ TILLBAKA! LP (vad är detta? Hmm... Inspelad i Östra Gymnasiet, Umeå 1978. Produktion: Umeås Arbetslöshetskommitté. "Arbete på hemorten!" Ligger ett toppenfint infoblad inuti, kommer scanna detta. Skivan och pappret ser helt otummade ut.) Kör 5 kr styck på alla dessa.

Ja, det var väl det det. Tackar så mycket och önskar dem lycka till, med hopp om att jag kan återvända framöver, även om det verkar snålt med öppettider. Såg nämligen en del bra skit där som ej ännu var prissatt.... Drar en vända till centrum och finner där att pensionärerna tagit detta i besittning, det äts fika till den grad att det blir en kakofoni av smaskande gommar och tung andhämtning. Träffar lite bekanta, bläddrar genom en DVD-låda (ser KIDS, köper ej), kikar runt lite, men bestämmer mig tidigt för att rulla hemåt. Hade bara en hundring i plånboken och den är nu förbrukad. Warhammer-gubbar för 10 kr styck är dock den roligaste dealen jag ser, fint målade. Styr kosan mot loppisen jag missade.

...men den är stängd. Råkar väcka en sovande ank-familj som alla har burrat ihop sig till en stor boll vid vägkanten. Eller är det änder...? De är iallafall beiga och gosiga, står och pratar med dem tills de somnat om, blundar. De bor där tillsammans med ett par kaniner. Sen är det bara ge upp, cyklar hem och packar upp grejjorna. Men ja, superskönt väder, Sverige från sin bästa och mest idylliska sida, landsbygden, husen, gårdarna, allt i full prakt och blom, i harmoni med det nedgångna och kollapsade, en kortlivad folkfest. Årets bästa utflykt, laddar för mer. Imån blir det också en ganska ordentlig loppisrunda, men mer om det då. Ha det så fint, hej!

185 Senaste redigerad av B-pappa (2016-06-07 18:09:55)

Vänner! Det stämmer alldeles utmärkt, jag kunde inte hålla mig från en rejäl skummar-runda i storstan, jag orkade nästan hela vändan men föll på mållinjen. Skyller dock detta på att jag "upptäckte" en ny affär (som säkert funnits i stan i flera år). Börjar på Myrorna, hett som satan ute så skönt att komma in. Nu börjar det ta sig här, en viss rotation och utfyllnad av befintligt bestånd, finns viss spänning i luften. Går igenom DVDerna igen, sist låg här alltså en Franco, nu finnes DEN BLÅ LAGUNEN, känns som en 80-talare jag missat och bör se. Blev erbjuden att se denna flera gånger på 00-talet men tackade nej, dumt nog. Och se vad perfekt, en komplettering som heter duga: PET SEMATARY 2. Priserna på Myrorna svider och suger, men ok, det får gå för denna gång. Sen har faktiskt VHS-utbudet växt med ett par tusen procent och det dröjjer inte länge förräns ögona fastnar på en stor och gul och fin box. Det är SKRATTMASKARNA (MIRTHWORMS) på VCM, sån där fin låda i perfekt skick så kan inte motstå den, ska användas till att pimpa någon annan film jag har. Men har för mig att jag sett detta när jag var knatte, så ska kika lite närmare. Kanske SVT körde detta..? Bläddrar lite vinyler håglöst men hittar iaf en ALPHAVILLE - FOREVER YOUNG LP i betydligt bättre skick än den jag har, så för en tia känns det givet. Om du inte har ensamfestat med Forever young-skivan har du missat något, det anser iallafall jag. Går iofs utmärkt att dra på denna i sällskap också, då blir det garanterat kramkalas och allsång. Gör det enkelt - lyssna på vanlig musik.

Sen slår det mig att jag sett skyltar till en skivrea, så jag börjar röra mig ditåt. Hittar tillslut källaren med skivor, visst, utplockat pga att rean hållt på någon månad, men ändå jäkligt kul utbud. Blir bjuden på kaffe ganska omgående så får flippra skivor och dricka kaffi, helt perfekt ju. Snuskigt låga priser, så hugger in på Filmsoundtrack-backen: THE WILD ANGELS LP, THIEF LP (soundtracket till Michael Manns tidiga film, Tangerine dream, bör vara mkt bra? Tänker på det underbara soundtracket till Manhunter, att Mann nog väl bör ha viss feeling för hur musiken ska låta) och FILM FAVOURITES - ENNIO MORRICONE (en del lite mer udda låtar, från filmer så som Lets go and kill, comrades ((av Sergio Corbucci)), What have you done to Solange, The adventurer, A gun for Ringo, Violent City, Metello, inte illa va?), dessa härligheter går för runt hundringen totalt, fint! Har länge dragits med en TWISTED SISTER - STAY HUNGRY utan konvolut och hackar gör den jäveln också, köper därför en "uppgradering" för en blygsam summa. Också en bra skiva att mötas kring, "rocka lite" sådär skönt som bara fullständiga idioter klarar av att göra, med hjärnor lika tomma som tömda akvarium eller nyspolade toaletter.

Sen vidare till Second handen på Söder. Hittar ingenting - ingenting! SÅ mycket tråkigare här sedan de slutade med "VHS-grottan" i källaren... Går på videoaffärn och gräver fram lite blandade grejjer: JOHN DIES AT THE END, TWIN PEAKS FIRE WALK WITH ME, RED RIDING 1980 + 1983, MILLENIUM MAMBO, FIVE ACROSS THE EYES, DEATH TUNNEL och DEADGIRL. En tia styck för dessa, ungefär.

Orkar tyvärr ej Erikshjälpen, energin är slut och koncentrationen är låg.

Nu är det bäst att jag sätter stopp, behöver lägga lite tid på att avverka saker, högarna växer oroväckande fort... Kör en liten ödmjuk bongo-trumhealing här i syfte att skicka lycka och välstånd till er övriga loppisdykare. Ha det bra!

Drog en till liten loppis idag också. Kom iallafall hem med VHS-guld, men hela den historien kommer att förtäljas på annat håll, jajamensan.

187 Senaste redigerad av B-pappa (2016-06-10 16:36:09)

Uppehåll i loppis-frenzyn? Otänkbart. Tog med mig far och drog västerut. Återbesökte en skön dubbel-bondgårdsloppis från förra året, var väl samsamma utbud men nu när min hjärna är mer fininställd på VHS-läckerheter lyckades jag norpa med mig en stort gult Esselte-fodral i mycket gott skick för endast 5 kr. Om jag tycker att jag har ett värdefullt liv, att jag har ett existensberättigande? Den åsikten skiftar.

Mer spännande blev det på nästa ställe, en av mina favoriter, ofta likartat utbud men när det kommit nya grejjer ja då jävlar rusar pulsen upp. Nu hände precis detta, i den redan totalmaffiga VHS-avdelningen stod 3 hela bananlådor, direkt in från ovädret ute, ogenomkollade av ägaren! Samtidigt såg jag att ännu mer hade bullats upp i hyllorna. Ticksen i fingrarna kickade in, jag kollade hur mycket folk som befann sig i övriga lokalen och bedömde läget vara lugnt; inga inkommande hot, bara jag och kassetterna. Första lådan var ganska gles, kollar inspelningsbanden och hittar "VIGSEL", borde såklart ha köpt men kände att jag hade högre prioriteringar just då. Vid andra lådan börjar det dyka upp en del, men ser mest bara små fodral. Gafflar genom alltihopa och hittar lite ditten datten, inget särskilt men ändå något.

STEPHEN KINGS NIGHTSHIFT COLLECTION, THE DEAD ZONE (Cronenberg, en av få osedda för mig, äntligen), CHOPPER, BLUE STEEL, BAD MOON (varulvsfilm) och kanske roligaste, ozploitation-bikerrullen STONE, här på fulutgåva från hopplösa D Wracking AB. Har sett denna på Tuben förut. Jodå helt ok att hitta. + tar ett superfint orange-fodral till "pimpverkstaden". Fint ska det vara.

Sen in till loppisen vägg-i-vägg. En hel del nyheter där men inget speciellt. Har dock lärt mig att de roligaste och knepigaste grejjerna ligger längst in och mycket riktigt, där finns nu en hel låda med nyinkomna VHSer. Ser hur överdelen dignar av fetboxar i olika kulörer och känner ett himmelskt lugn, att jag är utvald, att jag är fjärrstyrd. Lyckan övergår snabbt i besvikelse då det visar sig att det är nåsorts fejk-fetboxar från 90-tal, ungefär, eller så ser jag fel. Men de saknar inserts och är tomma inuti, känns för lätta och billiga. Många trasiga fodral är det. Riktigt lortigt och eländigt skick på det mesta i lådan, även om här finns en enorm potential och det är hur spännande som helst att gräva genom. Så nära men ändå så dum i huvudet! Fail. Går ut tomhänt och avslutar rundan, även om jag också på annan del av denna by plockar på mig ett telefonnummer till en som har en källare proppad med grejjor, ett spår som garanterat kommer att följas upp, var så säkra på det.

Skönt att komma in igen, efter allt regnande och elände. Huga. Ska värma mig lite nu och sortera grejjerna. Allt gott, frid och god helg!

Okej, rockers. Jag har kånkat runt på de småländska vägarna igen. Egentligen åkte jag tillbaka hit för att ta mig vidare till Skåne och det gjorde jag också. Men väl i Skåne var alla loppisar stängda och jag fick ont i magen och en sten krossade nästan bilrutan och min store tjocke fars huve'. Dan efter var jag fortfarande öm i ljumsken, efter det myckna bilsittandet, men ändå vankades här alltså revansch. Det var dags att gästa loppisar. Var lite i nån lada nånstans och på Erikshjälpen i Vetlanda, men framförallt åkte vi vägen mellan Växjö och Tingsryd och ni VHS-raiders som hoppas hitta nåt där, kan jag bara hälsa att "det är helt uppkört där nere. Det har jag sett till" (för att citera "Lust och fägring stor"). Ja, om ni inte gillar flåshurtiga sexkomedier från 80-talet (amerikanska och säkert riktigt ruttna), 90-tals-Hollywood-film och barnfilm, barnfilm, barnfilm (av mainstreamslaget).

Vad har jag upplevt på dessa resor? Fick godis av min mor, hört min far lägga ut texten om både ditten och datten på sant drygt 40-talistmans maner, sett en rejält tjock gubbe stå och pusta över sin Iphone, tanter som dricker kaffe och pratar om att vädret aldrig blir riktigt bra, en gammal gubbe som kör ut loppisprylar medels skottkärra, en mopedgubbe som pratar väder med en butiksinnehavare... Ja kort sagt, vanlig hederlig vardag av svenskt småstads/by-snitt. Vi åt lunch vid Tingryds camping. Jag fick nöja mig med lite grönsaker och en glass. Min far lekte kommentator av den tennismatch två gubbar var mitt uppe i. "Fin slice", "ja, han är lite stel i benen" och så vidare. Tennis känns som en träig sport. Pingis, det är fan arbetarklass. Genuint.

Detta har jag köpt på mig:
Singeln "Han vandrar ibland (sic!) oss" med S.O. Nilsson och Team Tonår
Singel med The Bonnets (frälsningsarmentjejer som spelar och sjunger)
Tre nummer av Året Runt från 1963.
Ett nummer av Hennes från 1968 (med uppräckning av preventivmedel och bikersmode)
Tre nummer av SE (En innehöll en artikel om att gotlänningar är vanskapta och har största andel "dumma unga män" och en annan hade en annons för ett Anita Lindberg-pussel)
En hemmaninspelad VHS som skall innehålla: Fu Manchu, Havoc 9 (?), Ansgars Birka och Gotlandsspelen 1989. Mot slutet ska visst Cat Stevens också spela nån truddelutt.
En VHS med The Return of the Ninja (Lee Van Cleef och Sho Kosugi. Utgivet av HVC och stinker av gammal källare. På baksidan står det: FOR DISPLAY ONLY. Och ord som "gammal ringräv" används.)
En VHS med nåt "Statarspelen: i förskringens tid" (Ingen aning om vad detta är. Verkar vara nån sorts pjäs eller film om gamla statare på 1950-talet).
En VHS med Staden som fruktade solnedgången (på Walthers Video. Blev rejält sprallig när jag fann denna. Rätt räligt skick. Nån har rivit bort infolapparna på kassetten och baksidan, men vad fan... Det verkar funka och omslaget är kvar.)

189 Senaste redigerad av elias242 (2016-06-12 07:06:46)

B-pappa: statarspel verkar va typ samma sak som arbetarspel fast om statare. Typ bygdespel m arbetarprägel. Var på ett sånt om Gimåkonflikten i mina hemtrakter men ledsnade  o drog i förtid pga att vi var typ 10-13 år o hellre ville spela tvspel. Det var alltså ett arbetarspel, fanns väl inga statare typ norr om uppland?

Elias, du har nog adresserat fel person, så jag svarar här ändå: Nej, statare var enbart en företeelse i södra Sverige. Inte sett på kassetten än, så vet inte hur det kan vara.

Ah, det var ju du som skrev. Skyller på min fåniga telefonskärm där de här loppisinläggen blir så långsmala att den som skrivit är typ 10 skärmar upp smile.

192 Senaste redigerad av B-pappa (2016-06-16 15:05:14)

Pinnade ut på en liten vanlig loppisrunda och gick lite utanför den vanliga rutten. Hittade då en källarloppis som drevs i privat regi. Det var stängt men ringde numret på lappen bums. Det kom en trevlig dam och öppnade, jag kikade runt men kammade noll, men vi hade en trevlig pratstund om stadsdelen, med mera. Har börjat inse att Pingst inte levererar så värst mycket numera, men fann iallafall VANISHING POINT (1971, Jakten mot nollpunkten) på dvd, inte sett. Gått denna vända nu så många gånger att jag inte riktigt orkar kolla var minsta grej, men har iallafall fått bra rutin. På sista anhalten ser jag att det inkommit 1 st ny VHS-film och jodå, det är en fetbox.... EL CID från Videoklubben månadens film! Fint, 5 kr! Fodral i läskande skick. Tråkig film, men skapligt snygg låda i sin helhet. Tror jag har 4 st Videoklubben nu totalt. Så ja visst, det rullar in lite nya saker och sämre blir det inte av att hitta Divines första fullängdare, Jungle Jezebel. Fint. Det var allt för den gången, ganska magert men ändå gottigt. Hojt!

193 Senaste redigerad av larsesq (2016-06-18 14:05:02)

Känslan efter en loppistur i Borås:
Denna stad har dött och håller nu på att ruttna. BBC har kraftigt minskat sitt redan magra VHS-utbud (Minns hur det var för fem-sex år sen: Ett digert smörgåsbord med kassetter och nu är det blott några tradiga Hollywood-filmer jag inte ens vill ta i med tång och lite barnfilm. Visst, en VideoRama-utgåva, men det var ingen av de mer intressanta). En man som nog har en kromosom mer än mig verkar inte veta vad "gränser" vill säga och trycker sig nästan in till mig när jag och han kollar på kassetter. Jag går besvärat därifrån och då följer han efter. Jag får nästan panik. Opåkallad och oönskad kroppslig kontakt får mig att sparka bakut. Han flåsar lite och går sen vidare. Jag pustar ut. En gubbe som bläddrar bland skivorna har en handskena. Han har väl fått karpaltunnelsyndrom av det myckna skivbläddrandet. Han bläddrar som ett redigt proffs. En furiös hastighet i flipprandet bland vinylerna. Själv tar jag lååång tid på att gå igenom skivorna. Inte för att skivorna blir bättre för det. Hittar minst sju ex av "Jordsmak" med Gösta Linderholm. Två ex av "In kommer Gösta", ett ex av "Göstas skiva" och ett av "Blå ballader och gröna demoner". Ett tips: Om du vill vara med nere med något som är definitivt är ute - Hoppa på Gösta Linderholmtåget. Jag skulle ju köpa "In kommer Gösta" om den innehöll just en cover på låten "In kommer Gösta". Men det närmast vi kommer progg-cover är hans version av "Påtalåten" av Ola Magnell.   Annars har jag tänkt, nynnat och sjungit på G. Linderholms dunderhit "Rulla in en boll och låt den rulla" till och från den närmaste veckan. Det började av någon anledning under vår färd till Skåne förra veckan. Sjöng den flertal gånger under våra bilfärder. Till min mors glädje och min fars buttra likgiltighet. (Far försökte även slå i mig att Gösta bor i grannbyn till den lilla småländska jordplätt de bor i. Något som givetvis är lögn och förbannad dikt. Gösta bor i Strängnäs när han är i Sverige. Det vet ju ALLA).

Nåja, det var samma melodi på både Emmaus och Erikshjälpen. Priser höjs, saker rensas ut, något luktar ruttet. Loppisarna verkar omskapas från att vara en plats där jag trivs som fina fisken i vattnet, till att nu bli något för några andra typer. Borgerlig arbetarklass? Fånig retro chabby chic-medelklass? Jag köpte en folköl så jag kan tröstsupa.

194 Senaste redigerad av B-pappa (2016-06-21 10:16:50)

Gruvligt. Ja, kommer ihåg de där skivorna från BBC.

Det är fascismens spöke som går genom vårat loppis-folkhem. Mer som att folk vill vinna en sorts envis dumdryg kamp, "jag SKA ha 70 kr för den här lortiga boken" eller "20 kr för en  35 minuters yoga-dvd från Aftonbladets fredagsbilaga är ett rimligt pris!". Det är 50-talisternas överskattande av det materiellas ekonomiska värde, att allting går att få pengar för.  Bakom de höga priserna döljer sig bara okunskap, girighet och grinolle-stolthet. Kasta skiten, börja gallra och ge plats åt andra saker! Morr gruff!

Nej vad trött jag blir, jag som inte får ha hög puls. Tar en kopp te nu, i väntan på nästa runda. Men åh nej, är ju midsommarhelvete i helgen, allt är stängt då väl!? Tråk.

195 Senaste redigerad av B-pappa (2016-06-23 12:47:59)

Tog en vanlig & ordinär loppisrunda och kom hem med ...Tusentals stjärnor över Chile... av Jan Hammarlund, LP. 5 kr kostade den. Valde alltså idag att strunta i Pingst pga tappat förtroende för dessa. Liksom, hundratals folk springer där hela tiden när det är öppet men de har under 100 st dvds och har inte lagt i nåt nytt i VHS-lådan på typ ett år!? Film är en angelägenhet för alla, har svårt att tro att de inte fått in mer. Sen är det ju inte heller så kul med den där ruschen, jag blir lite stressad och ja återigen, det har jag papper på att jag ska undvika. Nu är jag en lugn människa och en lugn människa skall jag förbli. Men ju mer skit och elände jag får se ute bland loppishyllorna, desto mer får jag lust att göra någonting, prioritera om vart jag går. Är ju total misär med alla Expressen-Beck-dvder där ute, sådant ska ingen människa, gammal som ung, behöva stå ut med. Kommer nu fokusera på att avverka VHS-berget och sedan ta nya tag, kanske byta jaktmarker.

196 Senaste redigerad av B-pappa (2016-06-30 16:38:36)

Perfekt väder och glad i hågen drog jag ut. Precis fått span på ännu en "ny" jätteloppis och det var mot den som jag styrde iväg. Men först ett besök på en annan, på vägen. Är väldigt kul och trevligt att gå till fots överallt, såg flera nya gator under dagen.

Inget nytt i VHS-hyllan, men desto mer fart bland DVDerna och nu var det halva priset på 15 kr, dvs 7.50 eller ja, 8 kr ungefär. Detta tog jag:

- MORA TRÄSK - FRÅN PUNKSVETT TILL PUNKSVETS. Hehe!
- TARNATION (Scanbox / Noble), jättebra dokumentär, visste faktiskt inte att den fanns på svensk utgåva. Denna har jag tjatat om förr.
- LARRY FLYNT - SKANDALERNAS MAN. Är lite inne på Woody Harrelson nu då jag nyss såg ganska roliga Money train. Ska bli lite kul att se denna, Milos Forman på regi.
- KISS OF THE DAMNED, nå skräcktjossan från Njutafilms, kanske kan vara bra.

Ja, 30 kr för rubbet, godkänt, acceptabelt, dom har fattat galoppen.

Framme på "nya" loppisen av modellen "vem som helst kan hyra hylla" fick jag snabbt hjärtklappning och höll på skita på mig, så fick stå still och ta det lite lugnt ett tag. Mängder med hyllor och rum + en källare med nästan lika mycket till! Tog väl en 45 minuter att kika genom allt men tamejfan, jag kammade noll. Fanns ett flertal kristna LPs där den ena var absurdare än den andra, men inget jag orkade släpa med hem. Tunt med VHS, en del dvds. Fantastisk loppis i teorin. Jag hade nog bara otur, ska definitivt återkomma hit framöver. Köpte lite vatten och stövlade ner på city, kunde inte låta bli att köpa pommes på Sibylla, färdkost, gå-ätande är något jag förfinade väl under loppisrundorna i Borås, i en annan tid i ett annat liv (men ändå inte).

Inga nya VHSer på lille Ånyo, men ändå en del godbitar som jag låtit stå och dra sig tills läget varit rätt. 5 st för 20 kr:

- DARKNESS (skräck)
- DÖDLIGT MÖTE (Stallone & Banderas)
- ADAPTATION
- LIFTAREN II (originaltitel: Liftaren 2: I´ve been waiting, hahaha...)
- CITY HEAT (snutfilm med Clintan och "Burtt Räjjnållds", "När en skjutgalen snut och en uppkäftig privatdeckare gör något tillsammans.... då blir det hett som f-n!" Kan inte vara annat än bra. Men åh nej vad trist, ser nu att den utspelar sig 1933. Suck, sådana filmer är oftast tråkiga, 30-talsfilmer eller 40-talsfilmer. Trodde detta var en vulgär 80-talsgrabbvåffla.)

Kikade runt lite mer och fanns 5 st Hänt i veckan från tidigt 70-tal, kul kul! Ska hamstra klippmaterial från dessa. Andra goda nyheter är att nu gallras det här, mängder med tidningar kastas, ut med det gamla, in med det nya!

Hittade en perfekt vinylhylla för 100 kr, sicket kap! Kommer rymma säkert 500 skivor, dvs mer än vad jag kommer ha under hela min livstid. Nöjd, har velat ha en sådan här ända sedan jag satt och var ölgubbe hemma hos NBBBB-J## med Petra under Norbergfestival. Musiklagring för hela livet säkrad för en hundring, suveränt!

Körde 3 till loppisar av bara farten, har tyvärr börjat utveckla ticks med ögonen och händerna, skäms lite och märker att andra glor på mig men det hör liksom ihop med letandet och koncentrationen. Hursom, kan iallafall meddela att nu har jag nåt på G på VHS-fronten som kan bli hur bra som helst. Om en eller två veckor hoppas jag utbrista i ett glädjevrål som hörs ända bort till Böle. Min egen hype-mätare ligger på 10 / 10, men då är jag ju alltid lite för sugen och peppad. Pirr!

Så ja, för den som har tiden och orken och de små slantarna, det tycks alltid finnas mer att gräva fram. Helt ok nöjd med dagens grejjer. Hej, ha det gott!

Vilket sammanträffande. Jag åkte till Vitrysslandsloppisen och stångades med gamla gubbar stinkande av cigarettrök och år av nederlag. Fick med mig fem DVD:er, varav en var just City Heat. Blev också lite besviken när jag förstod att den skulle utspelas i 1930-talets USA. Köpte även Grottbjörnens folk, Airport, One Eyed Jacks (western med Marlon Brando) samt Truffaut-filmen The Story of Adéle H (som jag köpte mest för att Isabelle Adjani är med. Hon är makalös i Possession som det nästan borde föreligga tittvång på). Kollade på LP-skivorna och de andra prylarna, men orkade inte släpa med en massa grejer. Och det var fullt av folk överallt. Ganska logiskt då detta nog är stans billigaste loppis och den dessutom bara har öppet en gång i månaden.

198 Senaste redigerad av B-pappa (2016-06-30 20:10:02)

Se där! Haha City Heat x 2! Ah, just det, den Truffauten ja. One eyed jacks ligger även den i min avverkarhög, tillsammans med Grottbjörnens folk.

Bläddrat nu i ett nummer av de Hänt i veckan jag köpte... Full pott! Inspelningsreportage med bilder från Arne Mattssons SMUTSIGA FINGRAR! Givetvis har jag scannat och lagt upp i Drive-mappen "Inscannat". Var även lite Kar De Mumma-svammel om Sweden, heaven and hell (ej scannat).

Mycket nöjd, ska kolla resten nu. :-)

B-pappa int ska du skämmas f dina tics. Jag har haft motoriska och periodvis verbala tics hela livet folk bryr sig i regel mindre än man tror.

Ok inte vart på loppis på evigheter utom.f att köpa sandaler till ena barnet, men snart ska vi ha loppis hemma på byn! Ska sälja en massa grejer från uthusvinden för att pynta för hyra av skylift o sånt som beh för att laga uthustaket.
Så har ni mot förmodan vägarna förbi centralorten Kälarne i Jämtland nästnästa vecka så kan ni få köpa cirkelkaffeburkar, möbler, gamla kvacksalvor från 1910-talet, husmoderstidningar från beredskapstiden, jättestora bokstäver i svart plåt m.m. Kanske säljer av lite SF-pocketar med. kom o köp!

200 Senaste redigerad av B-pappa (2016-07-03 10:43:55)

(skrivet delvis igår, kunde inte lägga upp, trasig uppkoppling)

(Elias, nej det ska jag ju inte... Men det är väl det där övergångsläget, när något är nytt och man undrar vad folk egentligen tycker om en. Sen adderas det halvt omedvetna beteendet till högen. Låter som en bra loppis du ska ställa till med, lycka till!)

Hallå igen! Skam den som ger sig, ont krut förgås inte så lätt osv. Trots inkommande regnoväder vågade jag mig ut igen, i sällskap med min far. Eller ja, regnväder är ju bra loppisväder, mindre trängsel och tjohej. Det bar av norrut, mot än mer glesare breddgrader. Utrustad med en komplett loppiskarta över trakten var det bara att börja avverka dessa. Först hem till en familj som bodde mellan byarna, kollade in deras lada, men inget särskilt intressant där, men fin gård och fin lada.

Bilar vidare en bra bit och hittar en gammal gård intill vägen. Finns en hel del gamla grejjer ute i uthusen, men jag är inte så inne på bonderedskap eller sånt. Frågar efter VHS men inget här. En hund och en katt polar på gården och jag märker hur sugen hunden är på att hälsa på mig, så efter ett samtal med hundens husbonde får jag gå fram och hälsa. Det är en Golden retriever och direkt lägger den sin ena labb i min hand och det är ungefär det vi gör, skakar tass medans jag masserar hjässan på kreaturet med min andra hand. Klämmer lite på benen och knådar runt nosen. Vi möts på hundens villkor, som jämlikar. Allt verkar bra och det är en väldigt glad hund. Katten håller sig på lite avstånd.

Sen vidare mot en halvny skivaffär, snart ska den flytta också, lite märkligt. Kollar igenom ett par hundra vinyler och ser mest bara skräp, tyvärr, stannar upp och glor på Docent död och Underground -70 och The Who - Rarities vol 1 men najjj, orkar inte. Men ja, Devo är ju svårt att stå emot och nu är det på tiden att jag köper New traditionalists, så den får det bli.

Vidare till en kul källarloppis där jag köpte mycket Juno Media-VHSer förra sommaren, guldiga idiotkomedier i stora boxar med tecknade framsidor, mums. Förväntar mig att det kommer vara helt urplockat här nu eftersom det finns reklamskyltar för denna loppis i precis varenda vägkrok, varenda rondell. Och visst ser det lite urplockat ut, det har minskat bland VHSerna men ökat bland DVDerna. En hel del bra film, absolut, eller sån där film som man kanske är lite nyfiken på. 10 - 15 kr kostar de. Hittar iaf ett välbevarat stort VHS-fodral från Nordisk film med pappbild inuti på nån Gene Hackman-film, bra. Ser att det är dubbla rader med grejjer, så börjar krångla runt en massa fodral men det ska snart visa sig ge resultat. Har i skrivande stund inte riktigt kollat in vad det är jag har hittat, men vet att det måste vara bra....

VEGERA WELAT - FESTIVALA KURDISTAN A NAVNETEWI-III, VHS, "Örgútlenen bir halk her seydir!". Jadå, det är 1994 års upplaga av nån festival eller högtid! Ganska kul fodral och kassetten är fortfarande inplastad.

HAFTA CANDEYA KURDISTAN - KOERDISCHE KULTUUR WEEK. VHS. Ett fett tungt 3-timmarsband. Helt klart kul.

Nästa och sista anhalt blir den antika Auktionshallen, första gången jag kollar in den sedan jag var knatte. Vad gäller prylar, exakt allt du kan tänka dig, så är detta loppisarnas loppis, the one to destroy them all and burn up the corpse. Gigantiskt hus, vindsvåning, källare, utrymmen överallt, mängder med saker från golv till tak, riktigt gamla kuriosagrejjer, verktyg, möbler, lysrör, skidor, ett mindre bibliotek (hej dubbla hyllrader i djupled), så mycket vinyl att alla andra loppisar jag varit på får skämmas, maskiner, gamla kassaskåp, lokalkonst, lampor, pussel, figurer, bestick och tusentals andra grejjer, allt inramat av ett väldigt kul hus med en skön lukt. Vart man än vrider ögonen ser man något konstigt som är först lite svårt att förstå vad det är. Skulle kunnat ha gått runt länge på vinden och kikat i alla utrymmen där eller bara kollat en av hörnen vid vinylskivorna, men det är för mycket. Men hittar iallafall filmhörnan, det finns inte mycket men ser direkt i VHS-byttan att det finns något här för mig.

SUPERSVINDLARNA, Din Video, VHS. Shit, regi av Sergio Corbucci (Django, The great silence)   ), " Anthony Quinn, framhäver här på sitt helt speciella "fula sätt", en härlig roll som en supersvindlare!!! Filmen börjar i fängelset, men efter en äventyrlig och dramatisk flykt, slår han sig ihop med kompisen Celentano och har snart tillsammans nått upp till alla tiders mest otroliga supersvindlarpar. Deras kombination kan ta luften ur även de mest hårdbarkade. Alla blir lurade, både fattiga och rika, gangsters och kyrliga. För svindlarna är inget heligt och alla medel är tillåtna. Svindlerierne går så långt, att de också lurar varandra och det är verkligen en prestation. Njut av detta mästerverk, men pass på vad du har i fickorna..."

...och så ramlar det ut ett utvecklingsbart reklamblad ur pappfodralet! Yes, katalog till Din Video!! Tyvärr är framsidan sönderriven men det mesta är intakt. Tjoho, vad fint! Ska scanna denna så fort jag kan och lägga upp i Drive. Snyggt!

DOIN TIME - KÅKFARARGÄNGET, Golden Video, VHS. John Vernon. "Lösaktiga kvinnor, partaj och tv-sänd boxningsmatch mellan vakternas "champ" och fångarnas färskaste kompis. Raffel och garv!"

SOUL MAN, Juno Media, VHS. Komedi i fin Juno-box.

5 kr styck för VHSerna. Godkänt. Hade ju varit fint med nån riktig värstingfilm men fick iallafall blodad tand nu. Skulle ta en hel vecka att gå genom allt här. Otroligt rolig dag! Vilka ställen det finns. Och vad som finns på loppisarna är ju bara toppen på isberget av allt som finns. Det tror iallafall jag. Landsbygdsloppisar = total lycka. Bara grejjen att se färgen på ett Juno Media-fodral sticka upp ur bunten man bläddrar genom..! Kul kul. Nu en kopp kaffe och putsa upp fynden lite. Ha en skön helg!