Står still med ovannämnda VHS-ärende, men idag drog jag på mig stora ryggsäcken och begav mig ut i den svenska sommaren på min trogna mountainbike. Det vankades nämligen loppisfrossa i alla byar och ja, lite varstans. Marknad, godis, karaoke mitt på torget intill zonterapiaffärn, åka häst med vagn, klappa ponnys och köpa grillkorv. Givetvis var jag enbart intresserad av att gräva i loppislådor och dra till mig blickar från barnfamiljer. Sagt och gjort, vid 09.30 åkte kaffet igång samtidigt som en nyfödd skata på gården fick skyddas från en lömsk och svårskrämd kattrackare. Skatan mår bra och blir matad av sina föräldrar, den sitter i ett äppelträd och verkar förvirrad men glad. Kommer hålla ögonen på denna, så fort skatföräldrarna låter på ett visst sätt (ett gällt kraxande) så vet jag att det är en katt i närheten (häromdagen hade den tagit sig nästan ända upp till boet, fick skrämma bort den då också), ni som kan spelet mellan katter och skator vet vad jag pratar om.
Var igår på loppis borta vid sjön och då var jag lite tidig, de hade inte plockat upp allt än, så idag tänker jag att jag väntar till typ 10.15 innan jag ger mig iväg.
Vädret är bättre än igår, vindarna är varmare och solen känns hetare. Börjar med närmaste loppisen, en gård samt ett uthus. Har varit här förr och trott mig ha upptäckt allt, men nu är ett helt garage öppet och snabbt pilar jag in. Går genom en skivback, lite böcker och leksaker, finns absolut potential här men det räcker inte med att edga, så det blir inget. Kollar uthuset men ser mest samma saker. Mycket Starlet finns det, men är inte så sugen på den idag. Lämnar cykeln och tar ett varv runt centrum, tittar lite på de supergoa ponnysarna, hur fina som helst. Kikar snabbt bland borden som är uppställda, lite sedvanliga leksakskorgar och sånt, stora actionfigurer (kopior). Avverkar 1, 2, 3 ja 4 och fler bord, tappar räkningen. Går ett varv runt Konsum, mer tingel-tangel. Ser flera raddor med bord, än har det inte kommit ut så mycket folk så jag borde ju kunna göra kap, tycker jag.
Ser en mager radda LPs och tänder till när den första visar sig vara AC / DC - FLICK OF THE SWITCH och bakom den DIO - HOLY DIVER. Yahoo, fy fan vad fint! Främst DIO alltså, gott som faen. 10 kr styck, det har jag inget problem med. Skummar samma bords DVDer och hugger snabbt FUCKING ÅMÅL och ETT HÅL I MITT HJÄRTA, 5 kr styck. Gott så, snabbt vidare. Stoppar i väskan, hoppar på hojjen och drar till bageriet, där jag hört att det ska finnas fler bord men nja, det ser tunt ut, trampar snabbt mot byns ena långända för att se om det finns något där. Jodå, loppisen sen igår är öppen och även en ny, där det mest finns leksaker och kläder. Inget för en rocker, alltså! ^o^
Tillbaks hela vägen, drar en sväng förbi lite ställen jag har span på bara för att se om det finns folk som jag kan trakassera och fråga typ "Tjena, härligt väder va! Duuu... du råkar inte ha några gamla VHSer på vinden eller i garaget...? Kanske nåt annat kul?". Ser inget folk, tillbaka mot centrum. Mycket barnfamiljer ute, alla är glada, flyktingar såväl som veterantraktors-uppvisare. Traktorpulling-klubben är också på plats, helt rätt. När jag kommer tillbaka har folkantalet fördubblats och nu väller amerikanar-bilarna in och de övriga veteranarna, upputsat och oljat. Lukt av lädersäten och wonderbaum. Kollar in torget då jag hör sång i mikrofon, det är nåsorts öppen scen och lokala förmågor ger järnet. Utan att bedöma allt för mycket kan jag glatt konstatera att detta är ljusår från ängslig trendkänslighet. Fullt jävla ställ och inget polerat, bara på med karaoke-låten och fram med micken. Mycket modigt och rakt på sak. Hela torget fullt med salustånd. Går ett snabbt varv i en cirkel, hittar nada så tar min stålåsna i cykelform och beger mig mot den förlorade kontinenten, 6 kilometer bort; byn som Gud glömde. Har läst att det vankas fetingloppis där och bästa sättet att äntra och lämna byn är så tyst som möjligt, bicycle-ninja style.
Vägen dit går lite uppför hela tiden så snart har svetten börjar rinna. Känns inte helt ok att cykla här, då detta med all sannolikhet är en av Sveriges 100 farligaste vägar. Ser en loppisskylt ungefär halvvägs så svänger av, men ser att den ligger åt fel håll så tar den på hemvägen, resonerar jag. Håller mig på småvägar, ja en sorts ko / traktorstig där rattfyllon och pillertrixare brukar knöla sig hem när de varit ute och dealat illegala grejjer. Vi cyklade här på mellanstadiet, när vi hade klassutflykter några mil bort och spelade fotboll med en konkurrerande skola. Rakt över ingenmanslandet for vi, grusstigar över åkrarna, vi barn vurpade och föll som käglor på de sylvassa grusspåren, medans vår lärare hetsade oss framåt, framåt! Var man inte helt slut när man kom fram så var man det definitivt efter fotbolls eller brännbollsmatchen och då väntade ändå hemfärden. Det var inte kul då, men ändå lite skönt när allt var över och man kom hem och kände att man uträttat något stort.
Rullar över lilla bron över ån och ser plötsligt att en av dörrarna till "skyddsrummet", en bunker, är öppen! Stora gamla rostiga järndörrar. Kan inte låta bli att ta en närmare titt, stannar cykeln. Kollar mig omkring, nej, inga bilar, inge folk. Den andra ingången verkar låst. Tar mej över den tätbevuxna marken och når fram till ingången. Iskallt där inne, som väntat. Mögellukt och så fuktigt betonggolv att skorna direkt känns iskalla. Är såna där stora, gamla järndörrar med vevhjul mitt på, alltså rattar som man vevar för att öppna. Läckert. Kikar in i rummet längre in men där tar det stopp, det är så mörkt att jag inte kan se handen framför mig, jag liksom försvinner in i mörkret. Hör plaskande, prasslande ljud och förstår att framför mig finns en passage som är fylld med vatten och troligtvis är det råttor som slafsar runt (var rikligt med råttor i övergivna bostadsområdet Hästhagen i Söderfors i Uppland, var där typ 2006 eller nåt, ett litet Tjernobyl mellan de vanliga husen. Var fantastiskt att gå runt där, stora träd som växt in i vardagsrummen på 3e våningen, så taket bestod av grenar och löv och golvet täckt av grön, tjock mossa, källarna var vattenfyllda och stora råttor satt på gamla lämningar eller simmade runt i det snuskmörka vattnet. Idag är Hästhagen jämnat med marken sen ett par år tillbaka). Känner mig tvungen att gå ut, skulle ju kunna vänta tills ögonen anpassat sig, men känner mig sugen på att komma till loppisen och sen är det ju dumt att gå in på såna där ställen själv.
Hojjar mig mjukt genom byn, fantastiskt att se allt igen, var nog ett år sedan ungefär jag var här. Allt ser grönt och lugnt ut, inte så mycket folk ute på gårdarna. Får snabbt syn på loppisen, ser att det är lite folk där så pinnar på lite extra, det är nu det gäller! Får direkt en bra vibb när jag kikar runt på borden, ser att det ser ganska osorterat och kul ut, liksom precis så som jag tänker mej att folk kan ha det hemma, dessa prylar som kanske har legat sen tidigt 90-tal eller 80-tal eller ännu tidigare, samlat damm i uthus med furufärgade väggar och hemmasnickrade bardiskar, bruna lädersoffor och glasbord och askfat med Marlboro eller Prince på, dartskåp och herrtidningar. Jadå, jag har varit där, överallt här i denna by.
Börjar med att ge mig på skivbacken. Hittar en 7a som heter FAMILY 4 - HÄSTSKIT OCH FÅGELSÅNG - HEM TILL GÅRDEN. Oemotståndligt! Utgivet på Viking. Sen en 7a med THE PINKS (barnband, vinnarna av 1984 års talangtävling på Sommarland, för sjutton gubbar!). Gräver vidare och floppar fram BALLONGDANSEN (WHEELS) - LIMERICKS. Hmm, tre halvnakna män med ballonger på fram - och baksidan. "TV-SUCCEN". Det var nog allt där, så hugger in på serietidningslådan. En Tarzan-tidning från 1967, hyfsat gammal alltså, lika bra att köpa den för 1 krona. I botten av lådan skymtar något bekant, en Nintendo-logga... Jodå, det är typ 20 nummer av Club Nintendos medlemstidning, från skiftande årtal, ser 2003, 2006.... Ja, för 1 kr stycket är det lika bra att tjacka, jajamensan.
Smyger vidare och pratar med ägarn, frågar efter... Just det, VHSer. Får då en inbjudan till att gå bort till ladan bak på gården (är inte en del av loppisen är ouppackade, ej prissatta grejjer), finns typ 5 dörrar in och alla har ett varsitt rum. Går dit och kan knappt tro vad jag ser... Kartong efter kartong med prylar, från golv till tak, blandade grejjer, i alla rum. Det sista rummet är så smockat att jag knappt kan gå in. Vet inte vart jag ska börja, men ser snabbt att detta är grejjer som stått här länge, eftersom det är så totalt smockat med prylar, det är liksom inte fysiskt möjligt att baxa ut dessa. Pressar mig tillslut in i en liten ficka och frågar om lov om jag får lyfta ut en 3 stycken skivbackar, vinyl, och visst visst, kör på. Börjar snabbt rafsa ihop en del roliga grejjer. En THE PINKS - LINDA, LINDA LP, PAUL & LINDA MCCARTNEY 7a med låtarna Eat at home och Smile away, BLACK SABBATH - BORN AGAIN LP, DAVID BOWIE - TONIGHT LP, ALICE COOPER - SPECIAL FORCES LP, LEE HAZLEWOOD - COWBOY IN SWEDEN LP (foldout, superbra skick, jaaaaaaa!), THE ROLLING STONES - AFTERMATH LP, VI HAR RÄTT TILL JOBB! - SLÅ TILLBAKA! LP (vad är detta? Hmm... Inspelad i Östra Gymnasiet, Umeå 1978. Produktion: Umeås Arbetslöshetskommitté. "Arbete på hemorten!" Ligger ett toppenfint infoblad inuti, kommer scanna detta. Skivan och pappret ser helt otummade ut.) Kör 5 kr styck på alla dessa.
Ja, det var väl det det. Tackar så mycket och önskar dem lycka till, med hopp om att jag kan återvända framöver, även om det verkar snålt med öppettider. Såg nämligen en del bra skit där som ej ännu var prissatt.... Drar en vända till centrum och finner där att pensionärerna tagit detta i besittning, det äts fika till den grad att det blir en kakofoni av smaskande gommar och tung andhämtning. Träffar lite bekanta, bläddrar genom en DVD-låda (ser KIDS, köper ej), kikar runt lite, men bestämmer mig tidigt för att rulla hemåt. Hade bara en hundring i plånboken och den är nu förbrukad. Warhammer-gubbar för 10 kr styck är dock den roligaste dealen jag ser, fint målade. Styr kosan mot loppisen jag missade.
...men den är stängd. Råkar väcka en sovande ank-familj som alla har burrat ihop sig till en stor boll vid vägkanten. Eller är det änder...? De är iallafall beiga och gosiga, står och pratar med dem tills de somnat om, blundar. De bor där tillsammans med ett par kaniner. Sen är det bara ge upp, cyklar hem och packar upp grejjorna. Men ja, superskönt väder, Sverige från sin bästa och mest idylliska sida, landsbygden, husen, gårdarna, allt i full prakt och blom, i harmoni med det nedgångna och kollapsade, en kortlivad folkfest. Årets bästa utflykt, laddar för mer. Imån blir det också en ganska ordentlig loppisrunda, men mer om det då. Ha det så fint, hej!