Sv: Loppistråden

Kul med en bra loppissommar B-pappa! Precis varit på fyra dagars tur i Tornedalen. Många loppisskyltar men mycket var redan stängt och annat hade vi inte tid med. Allt verkar ta slut 1 augusti och det var dagen vi åkte upp dit. Typiskt. Var på en loppis I en sommarstuga i Anttis igår. En lågmäld tant sålde massa inredning,porslin och tjafs. Mycket leksaker. Hittade en slips med festprisse till krokodil och en hemvävd postväska i spets att ha på väggen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Loppistråden

Kul! Ja den där Tornedalsresan känns det ju som att man har varit med på...! Otrolig text.

Har faktiskt trålat upp lite gamla mögiga VHSer senaste halvåret. Helt plötsligt ute i en av byarna har det börjat att dyka upp. Hade jag varit nybörjare hade jag ju ju varit alles för på och fixat kontaktuppgifter till säljaren och visat mig jätteintresserad men se så ska det inte göras. Istället tar jag det lugnt och långsamt fiskar in kassetterna, en i taget, utan att avslöja min position. Har i övrigt hittat sci fi-bok, andra böcker och några filmaffischer. Så är väldigt bra tider för loppis nu, haft ett fantastiskt år hittils. Även hittat lite Kjell Höglund och Lee Hazlewood på vinyl, hoppsan. Så ja det finns mer och det finns bra grejer.

Sv: Loppistråden

Härligt loppisår!

Knappt gått på loppis eller second hand i år. Var förbi Myrorna i Umeå. Skräpigt ställe. En tant cyklade iväg utan sin blommiga plånbok så den lämnade vi in. Skummade igenom alla bokhyllor men blev helt trött i skallen. Inser att jag inte är byggd för att gräva igenom hyllor efter hyllor av ointressanta böcker bara för att bli besviken. Det är för långt mellan guldkornen. Ge mig en skivaffär eller antikvariat istället. Tråkigt men sant. Är väl bra att inse sina begränsningar.

Läste i Re:Searches stora bok Zines Vol 1 och blev intresserad av zinet Mystery Date som skrev om gamla böcker i sexualkunskap, moral och etikett från första halvan av förra seklet. Sånt vore kul att hitta. Det man oftast hittar häruppe i den vägen lär väl vara manosfär-muppar och självhjälpsgurus tyvärr men man KAN ju ha TUR.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Loppistråden

Loppis är ju en uthållningsgrej, speciellt om man är inne på att samla eller köpa vissa specifik saker. Jag inser nog att mina bästa loppisdagar är bakom mig (måste vara runt 2000-2005, då jag hittade La! Düsseldorf, Ash Ra Temple, This Heat och massa annat gött), men ibland dyker det upp nåt kul. Gick till Sickla i tisdags. Det var sol och bara skräp i alla skivbackar. Var förbluffad över att det inte ens fanns nåt lite kul, men köpte i alla fall några fat som jag kan ha under mina blommor. Kanske är skadad, men tycker oftast det är kul att bara kolla bland böcker och skivor även om det inte finns ett jota värt att lägga ens en femma på.

Sv: Loppistråden

Jo alltså hjärnsaften som dräneras när en tex kollar tusen olika böcker på loppis med tusen olika titlar och tusen olika typsnitt, det är mindmelting och när det går som värst får en huvudvärk samt trött syn. Därför är det bra att jobba i tandem med folk man har total hjärnsynk med, folk som vet vad en vill ha och vice versa. Det underlättar nåt enormt. Gå i skift på olika loppisar. Senast igår fick jag leverans till jobbet av en spanare som hittat eftersökt bok ute i svängen.

Egentligen så ska en ju alltid ha med vatten att dricka, för att hålla igång. Gäller att komma in i ett visst lugn och typ tänka "idag ska jag fokusera primärt på böcker, jag har all tid i världen och likt Buddha bidar jag min tid, 49 dagar satt han under fikonträdet så då kan väl jag finna livets mening på 30 minuter här på loppisen?" Och se, något kommer att dyka upp, för det finns nästan alltid något oväntat, om så sådant som en vill göra bildkollage av. Men javisst det är ju viktigt med begränsningar också, att veta dessa och inte stånga knoppen i väggen. Det går ju också att då köra blitz-tekniken, som går ut på att nästan aldrig stanna upp under sitt besök på loppisen, dvs man får endast konstant röra sig genom rummet och aktivt söka av med blicken och lämna lokalen när en gått i de gångar en önskar. Om en befinner sig i ett smått extatiskt tillstånd och känner att "nu idag händer det" så brukar detta fungera väldigt bra, då brukar något dyka upp och det känns som en är radiostyrd och styrs mot objektet, det som är menat att hända.

Ska faktiskt gå på en loppis nu, inte vart på den på nåt år iallafall.

Men javisst, det är ju trevligt att bara kika. "Åha ja titta ett ex av Svenska Folkfester här också, allt är som det ska vara."

Sv: Loppistråden

Bra tips med vatten och att gå in med en inställning. Jag tycker också det är kul att kolla igenom skivbackar ibland utan att köpa nåt. Var på Kupan förra veckan och bläddrade igenom deras enda skivback. Det var som ett best of-loppisvinyl. Massa kära gamla vänner. James Last, Samuelssons och ett dussin andra dansband, mer tysk Easy listening. Inte så mycket kristet alls vilket var skönt.
Provade kläder för första gången på länge.

På PMU har jag faktiskt hittat flera countryskivor på sistone. Faron Young och Charlie Rich och sånt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Loppistråden

Körde en hyfsad loppistur i lördags med diverse folk. Ju fler ögon, desto bättre. Tog bussen ut till våran hembygd, ack du sköna, osynliga landsbygd. Det märks på vädret att folk är glada över att ha klarat sig genom vintern, även om folk "lever sina liv" så märks det att det finns en oro för läget i det stora och i det lilla. Överlag vill man ju bara titta på teve, hänga tvätt och ligga och fundera, läsa något och gå en sväng, kolla läget med polarna vad som är i görningen. Att jobba är ju en fullt tillräcklig samhällsbörda, inte konstigt om man vill vara ifred en del på fritiden, känna att tystnaden får finnas där ändå tills den känns obekväm och då söka sig ut igen, till andra människor, av fri vilja. Inte roligt när det är hetsigt och stressigt och trångt, men var ganska lagom nu. Hade man haft hus eller garage hade det ju bara varit att ösa på med billiga prylar, men nu är det ju inte så. Tidigt hittar vi en skitcool gammal orange SJ-låda, asså typ en sån som stod på perronger på 70-talet och kanske var fylld med grus eller vad de nu använde? Vi tänker att vi ska köpa den till en kompis som snart ska flytta så han kan ha den på sin balkong och fylla med bråte och ha en sittdyna på den eller ha som fotpall eller bord. Den är för jäkla frän med snygg originalfärg i skaplig form. Men vi låter saken bero. Jag hittar iallafall nån inplastad 70-talsvinyl av nåt typ småkristet band eller om det är psykedelisk pop typ. Den visar sig vara halvdan men ändå småtrevligt lyssningsvärd. I övrigt ingenting, men extremt mycket att titta på, på traktens bästa loppis.

Sen har en specialloppis helgöppet och oj gosse vad den är efterlängtad och bra! har bara varit där en gång förr. Och nu är det 50% rea på typ allt så det är inte mycket att fundera över. Köper Roxy Music - Siren LP och den är bra men inte lika tokbra som deras Avalon-skiva. Sällskapet köper tyger i mängder, ett blomfat som är rätt ovanligt samt en tysk äggskivare i rostfritt stål, utmärkt. Solen skiner, gubbarna och tanterna tjoar och allt är precis som det ska vara. Vi tar en gammal väg till nästa by, åker förbi gamla TV-spels och videobutiken som stängde för säkert 20 år sedan, men minnena om dess storhet lever, alla bra saker man såg och hyrde där. Och det fanns godis och tobak och små roliga samlarsaker i disken. På den tredje loppisen är det också mycket folk men tyvärr mycket samma saker som sist, även om jag hittar lite spel till Super Nintendo och Nintendo 64, men köper inte dessa pga lite dyra, enligt mina loppisprinciper. Så nä ingen särskild ruljans och tyvärr inge VHS, vilket jag köpt en del i år, det har gått väldigt bra på den fronten, jodå. Jag hittar iallafall halvnya boken om fanzinet eller tidningen Häpna!, alltså den hära sammanställningen som skrev för några år sedan av väl John Henri Holmberg eller vad han heter. Som ny, 5 kr, köper direkt. I övrigt blir det inte mycket.

Sen bjuder dagen på rensing i föräldrahemmet (hållit på nu i 4 år, men snart är jag klar, nog i sommar), promenad upp till Konsum och slänga gubbrocktidningar (inte mina!!!), träffa en oblyg ekorre och kolla upp mot berget och skogen och vattentornet. Sen äter vi lite pizza, väldigt medelmåttig men vi har gott humör. Tar en promenad upp på berget, det är så fint och tyst i kvarteret, man hör robotgräsklippare, garagedörrar som stängs, barnrop, fönster som står öppna och ljudet från sport på teveapparater, ett lugn som ligger över de små radhusen nedanför berget.

Jag har ju senaste halvåret cirka känt mig väldigt matt och livstrött, känt en distans till "scenen" men kanske främst en distans till min egen kreativitet, en sorts skapandekris eller en sorts mätthet kring det oändliga skapandet och konsumerandet, karriär och synas och finnas. Nu är ju jag den lataste och segaste personen jag vet vad gäller sånt här, men jag har känt en oförmåga kring att ta tag i saker eller känna att jag har något att komma med, som om luften pyst ur mig, även om jag kan tycka att jag aldrig varit särskilt uppblåst (...). Men jag vet inte om jag gillar detta eller inte. Vill mest bara få lite distans till de senaste årens omtumlande händelser och söka en inre paus, vilket är så jäkla svårt, för livet bara maler på och man förändras men det kan vara jobbigt att inse det och det är jobbigt att visa för andra eller acceptera att man glidit ifrån vissa saker eller livslägen. I fanzine o punk-svängen och allt vad det är, ja där har jag träffat de finaste och bästa människorna jag vet.

Jag pratade 40-årskalas (NEJ det är inte en 40-årskris jag går genom!!!!111!!!!!!) med min goda vän härom veckan och det han sa var så otroligt vackert och ärligt: han sa att han inte vill fira 40-årskalas för det finns typ bara två personer han skulle orka bjuda och umgås med, jag och en till. Detta kanske låter "tragiskt" men så kände inte jag, jag förstod typ exakt vad han menade men jag menar inte att jag känner exakt lika, men jag visste i den stunden att han var 100% ärlig och det han ville var att sätta ord på den faktiska verkligheten, tillståndet. Man lever och verkar i sin lilla enklav. Nu under våren eller sen vinter så har jag åkt på en del resor men 2 av 3 ledde till skitjobbig sjukdom för mig, influensa corona feber förkylning och all sån skit så jag kände typ att jag inte orkar mer. Jag har inte råd längre att resa och göra saker och sen få en double whammy och bli sjuk och förlora mer pengar. Jag lever ensam och allt är så jävla dyrt och min lön är ingen dröm. Så jag går lite i tankarna att bli än mer eremit, om än en mer lokal sådan. Fokusera på hembygden och folket här. Vilket jag ju gör redan men sen tror jag att jag har svårt att släppa "det stora perspektivet", men jag har märkt att jag blivit skittrött och slut i veckorna när jag gör och upplever för mycket. Sen är ju inte heller min sömn helt lugn den heller, den kan vara rätt svår att få till.

Vi pratade vidare om den möjliga gemensamma 40-årsfesten och skojjade om att hyra sportstugan i en av våra hembyar och bara göra reklam via handmålade skyltar oppe vid motorvägen. Sitta i den gamla mögliga stugan med ett par plattor Kung på golvet och invänta våra gamla kamrater från den brutala skoltiden i byarna, sitta och grina och prata om gamla lärare och oförrätter och tarvligheter. Men det blir inget, för vi har inte den självbilden, alltså att man är fantastisk och ska firas och tjohej. Under mitt liv så har jag ju hyfsat konsekvent kastat av mig all form av makt eller framgång och alltid förstört och dragit mig undan - och det för att jag aldrig kommer kunna identifiera mig som en frisk, lyckad och offentlig person som tror på samhällsbygget eller dess riktning. Jag vill inte bo bland alla människor i storstäderna, för jag tror inte på den livsformen. Jag sitter hellre på en stubbe eller just i en möglig gammal folkhemsstuga från 60-talet och lyssnar på natten med någon intill mig. Jag har aldrig haft en plan eller ambitioner eller nåt dylikt, jag är barn till arbetare och arbetar själv och inom dessa ramar får man leva, även om drömmarna kan vara stora och hemliga. Men jag har inte vad som krävs för att vara en hurtig människa som gillar livet. På så vis känner mig mig lite förbrukad, men på ett ganska lugnt och ok sätt, att man är medveten om det själv och kommer till en punkt där det blir tydligt. Och man mest bara vill glida runt på loppisar och vara en kuf. Så ja det är mycket grubbel och trötthet, vilket iofs kanske beror på att det var ett år sedan det var semestervila. Så hoppas ta det lugnt i sommar och hitta nåtsorts nolläge igen, reboota mitt inre. Men blir samtidigt less (here we go again) på alla präktiga, duktiga, rättskaffens jävla typer som svassar runt med sina karriärsbarn och sin jävla kultursyn på vad som är det absolut bästa för deras superviktiga ungar, som ska drillas in i samma präktighet och vara högpresterande och ja jävligt viktiga dom med. Det duger inte med att lära sig läsa via Kalle Anka. Och själv har man fått jobb via inLASning eller va fan det heter, jag skulle aldrig lyckas få jobb via intervju eftersom jag är för ärlig och oambitiös - verklighetens folk! Så man är i arbetslivet för att man är en efterhängsen trasa som inte är inkallad på grund av driftighet eller dylikt. Gott så.

Väldigt fint iallafall med sommar och känslan av tillfällig frihet, möta folket ute bland hyllorna, höra på snacket och se alla människor som bara vill finnas i sitt lilla hörn, tända grillen, prata med hunden, fylla på bensin i gräsklipparen och hämta potatisen i matkällaren. Och nånstans där landar mina intressen just nu, att göra det vardagliga till något magiskt eller sinnligt, vara i rörelse i de egna världarna här ute och känna ett fullkomligt ointresse för allt annat. Ta den tiden däri och se vad som händer. Och utan att tveka vilja vara typ ensam på 40-årskalas med min vän och vara den som han orkar bjuda och tillbringa lite tid med. Blev otroligt rörd av att han sa det, som sagt, och tyckte det lär väldigt vettigt och så som fler människor borde vara; motsatsen till att maxa livet. Ja, jag tycker om en massa massa människor, men ändå dras jag åt det introverta och det avlägsna.

Väl mött, loppissäsongen 2023 lovar att bli något i hästväg! Och höll i delvis, lite motsägelsefullt med tanke på vad jag ojjar mig om i detta inlägg, ett fantastiskt stärkande och kul gemensamt kulturarr förra veckan, blev extremt rörd och glad av det. Sånt man kommer minnas för livet. Tack för det.

Sv: Loppistråden

Jag fyller också 40 i sommar och känner likadant, ska inte fira det nämnvärt. Jag blev lite besviken över att min födelsedag inte var på midsommarafton utan dagen efter, av någon anledning så visas det fel. Om man söker på midsommarafton på google står det lördag 24 juni, men kollar man närmare så är det så att det inte infaller på Johannes döpares dag längre utan "alltid på en fredag" så midsommarafton är (felaktigt enligt mig speciellt i år) alltid på en jävla fredag. Förut var den alltid på min födelsedag. Iaf, detta innebär att jag inte kan gömma min födelsedag bland midsommarfirandet. Så nu måste min födelsedag liksom stå och lysa på en egen dag!

Jag sålde på Hagsätra-loppisen i söndags, har köpt en vagn som vi lastade på med skivor/böcker/märkeskläder/roliga gamla arbetskläder (en neongul tröja som det står VÄTE på, ingen ville köpa den)/gosedjur/pilbåge/brädspel/pussel/leksaker. Vi sålde allt asbilligt, som det ska vara. under "marknadspriser" för, va fan vi vill ju bli av med det. Det ska vara kul att gå på loppis, man ska bli av med skit och göra fynd. Det var massa band som spelade också och mat, betalade 60 kronor för en skål med ris och en dl kokade gula linser. Haha....Det var kul, satt och sålde med min son som är tolv år. Märkte att försäljningen gick bättre när han satt själv. Kände mig konstigt blyg och vågade inte gå runt bland de andra borden, men det är fint att kunna sitta bakom ett bord och titta, och folk kom ju fram och pratade med en ibland och köpte saker osv. Så var en väldigt social dag. Jag brukar inte gå på loppisar så ofta, men ska försöka göra det mer. Letar alltid efter skivor, musikinstrument och porslinsfigurer jag kan ha i akvariumet. I slutet av loppisen kom Cristian med en gammal cittra som han köpt till mig för 50 spänn! Den behöver en rejäl omsträngning och stämning bara.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Loppistråden

Ja precis! Oj nu var jag otydlig, jag fyller 40 nästa sommar, började bara snicksnacka om det nu. Helt rätt med loppispriser på loppis! Körde själv en del sälj för ett par veckor sedan och hade insane crazy prices och jag sålde ju det mesta. Billigt ska det vara såklart.

Jag letar också intrument men missar jämt!

EFTERLYSER EN FIOL! Jag vill ha, om någon har, och vill sälja till mig! Elfiol ja tack! Vanlig ja gärna!

Sv: Loppistråden

Var på loppis i helgen med forumlegenden saftgay, vi hittade båda bra prylar, jag några skivor och lite TV-spel. Riktigt kul runda och så drack vi varsin sån där finsk typ grapeläsk longdrink (alkoholfri) vitblå burk, så jävla gott. Kollade hela antikvariatet där vi hittade Äldreomsorgen i övre Kågedalen förstaupplaga för snart 10 år sedan, men nu kammade vi nada.

Mitt långa raljerande utlägg ovan kan bortses från! Är tillbaka i form och planerar för fullt med olika resor till sånt där en gammel B-pappa bör närvara och uppleva kultur, livets nektar. Nu känns det lite roligare och bättre. Men man är så jävla innåthelvete trött såhär precis innan semester och man bara jobbar och jobbar och har sina rutiner.

Kulturen upplagt nu: Indiskt och kanadensiskt metalband, pizza, öl, sen EPA-träff imorgon, bakluckeloppis, åka traktor, rösta på bästa ljudet på bil på EPA-träffen, gå på Lantmännen / Granngården och glo, sen se nya filmen Åtta bergen på bio eller vafan den heter. Så det är bara att hålla igång. Är typ frisk och återhämtad nu efter dunderförkylningen och febern, så känns lite lättare att leva. Mer loppis imorgon alltså, för att hålla mig till ämnet "he he" och nog mer loppis i veckan OCH till helgen. Fortsätt rocka, som en annan forumlegend brukar säga och det är precis vad jag ämnar göra "17 minuter långt elgitarrsolo + kulmage + gryende flint" ImI x x ImI

Sv: Loppistråden

HAHA en bot har smitit igenom våra filter! Men den har rätt, cs är nice.

Sv: Loppistråden

Borta! :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Loppistråden

Tillbaka på jobbet.....

iallafall kammat hem inte mindre än tre stycken finfina VHS-fetboxar på loppis i sommar till ett sammanlagt pris av 20 kr. Dock inte jag själv som hittat utan en kollega inom loppisfältet. Otroligt, det går än! Förövrigt släpat hem mer grejer än nånsin från loppis, böcker, film, musik, riktig guldsommar, bara öst på. Så nu är lagren påfyllda eller ja det var de ju redan men nu är de sprängfyllda, även om de i maklig takt betas av, ett för ett och sedan inhyses i samlingarna eller destrueras eller åker tillbaka på loppis eller via post till annan intressent.

Hinner väl med några till loppisturer innan det blir höst och vinter, men sen blir det mindre. Hoppas alla har god fyndlycka och hittar just sådant som var och en vill ha; mycket av min loppissommar har kantats av det, sånt som är värdelöst för de flesta andra men guld för mig.

Sv: Loppistråden

Var på loppisen Kristaller och Skivor, eller "Loppis, Kristaller och Skivor" heter den officiellt på internet, på Kronan i Luleå. Alltid tänkt att gybben som haft loppisen där i källaren på gamla röda militärkasernen är butter och tvär (typiskt luleåmanér också) men nu var han glad som en lärka, skojade med min sambo och ställde frågor till ett ungt par som var från Polen respektive Italien.
Är nog fan 10 år sen jag upptäckte den loppisen. Kronan är sprängfyllt av nya hyreshus, bostadsrätter och villor nu. Då var det skog och återvinningscentral.

Det är superstökigt därinne, grejer överallt. Direkt kom jag in klev jag på en kartong VHS-band på golvet. Det var flera Stephen King kanske i fetboxar - Creep Show, Cujo, Nightmares och några till. Köpte Carpenters "I Skräckens Skugga" som jag tänkt ge till en kompis (ej i fetbox tyvärr). Gybben tog en tia per band.
Fanns två jävligt suggestiva tavlor av nån Yvonne Moberg med nakna damer i loungemiljö. Säkert dyra. Köpte en blå porslinsfågel för en tjuga. I skivrummet var det smällfyllt. Mycket skum gubbrock och progressiv musik som kanske en kännare skulle uppskatta. Allt lika okänt för mig. Hittade en sjua med DS-13 från 1998 och en splitsjua med Log Cabin/Dialog Cet.
Hittade en CD med Borg 64 som jag tror var från Luleå eller Piteå. De spelade nån sorts post-HC, kanske Power Violence. Omslaget och stuket är lite sån där Digital Hardcore. Skivan var på engelskt bolag. Köpte den inte även om jag var glad åt att hitta nåt från lokala punkscenen.
Köpte två svarta Stephen King-böcker, Jurtjyrkogården och Förbannelse. Har tänkt läsa honom i flera år. Inte läst nåt av honom sen Carrie i högstadiet.

Vi åkte även förbi gamla Antikvariat Viking som numera visst heter Samlarshoppen. Är nån militärhistoriker med galna professorn-frilla som driver det nu. Fönstren var nästan täckta av bokhögar och där det var en glipa hängde det exotiska uppstoppade fiskar. Tyvärr var det stängt.
Snackade med innehavaren på skivmässa i september där han uttryckte intresse att köpa experimentell musik, kanske främst av den mer ambienta typen.

En bra dag!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Loppistråden

Dennis prylbod i Trollhättan. Antagligen inga bra grejer men så trångt att det inte går att gå igenom med ryggsäck på. Härligt otrevlig ung kille som jobbar där också.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Wow!! Köpa alla storboxar!! Oavsett om de är fetboxar eller ej! Köp alla exrentals!!!!

Sv: Loppistråden

Ja, hoppas Stephen King-filmerna finns kvar nästa gång .

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Loppistråden

Köpte ljusbord för 100 spänn och är såå nöjd.  Också en fin blå tröja med färgglada cirklar på.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀